Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotirouvaksi, uhka vai mahdollisuus?

Vierailija
06.03.2022 |

Olen 45 ja jäin juuti YT:stä työttömäksi. Toki se oli aluksi shokki kun yli 20v samassa työpaikassa töissä, suhkot vaativa ja hyväpalkkainen työ koulutukseeni verrattuna, mutta kieltämättä välillä aika stressaavaa ja väsyttävää, eipä sitä jaksanut oikein illalla mitään tehdä. Nyt kun olen ollut työttömänä 2kk olen oikein puhjennut kukkaan! Ihanaa kun ei tarvitse miettiä työasioita ja on aikaa kerrankin harrastaa ja viettää enemmän aikaa 4v lapseni kanssa, nautin todella paljon. Ja olenkin miettinyt, että jäisin kotirouvaksi, enkä enää hakeutuisi työelämään. Olen introvertti luonteeltani, joten viihdyn hyvin itseksenikin, en usko että tylsistyisin todellakaan. Olen saanut tarpeekden työelämästä, se on jo nähty! Miehellä ihan hyvä palkka, joten pärjättäisiin ihan hyvin silläkin, velaton ok-talo ja omia säästöjä 150 000 euroa. Olen todella säästäväinen ja menot omalta osaltani pienet. Eron mahd. tulee olemaan äärimmäisen pieni, enkä ole huolissani eläkkeestä, pärjäisin kyllä pienelläkin summalla. Kyllä taidan kotirouvaksi jäädä ja miehelle se sopii myös hyvin, kun jää enemmän yhteistä aikaa perheen kanssa miehen työpäivän jälkee n, kun hoidan kotia "työkseni".

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on mahdollisuus jos tajuat sen että töihin et enää pääse ja olet loppuelämäsi kotona.

Mä sain 46v iässä potkut keskijohdosta, ja joka paikassa sanottiin että olet liian vanha! Sain viimein sitten vuoden päästä uuden työn mutta en tietenkään enää samantasoista.

Naisena kannattaa varoa työttömyyttä 45v iässä ja siitä ylöspäin (ja joo tiedän, aina ei voi itse sille mitään, yt saattaa tuoda voittoarvan). Mutta siis turhia työttömyysriskejä kannattaa välttää. Tässä iässä on jo vaara tippua kaikesta ulos iän takia.

Tämä, karua mut ikä vaikuttaa todella paljon työllistymiseen. Ja eron mahdollisuus on aina olemassa, vaikka tuntuisi mahdottomalta. Suomen eläkejärjestelmän maksukykyyn ei kannata myöskään liikaa luottaa. Huh, onneksi mun ei tarvitse huolehtia eläkejutuista kun otin koronarokotteen.

Vierailija
22/26 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle tilanne on ihanteellinen, koska töistä kotiin tullessa nainen on laittanut jo ruuan valmiiksi ja sen jälkeen nusssitaan, suihkuun ja mukavin mielin seuraavaan päivään.

Totuus kuitenkin on että kun pääsee töistä kotiin saa heti samantien työlistan kun nainen ei ole mitään kerinnyt päivän aikana tekemään joten kaikki kotityöt pitää tehdä yhdessä joten työpäivän jälkeen alkaa toinen työpäivä että kotiäiti pääsee helpolla ja riittää aika omille jutuille ja harrastuksille jotka mies maksaa

Kotiäiti ja kotirouva on kaksi eri asiaa. Kotiäiti on kotona vain lastenhoidollisista syistä, ettei alle 3-vuotiaita lapsia tarvitse laitata päiväkotiin hakemaan kulkutauteja ja stressaantumaan metelissä, kotirouva taas on kotona hoitaakseen kodin, ja ehkä siinä sivussa isommat lapset, kuten tekisi töissä ollessakin. Toki aina lapset pitää olla myös isän hoidettavana, jotta muodostavat jonkinlaisen suhteen myös isäänsä. Ei se isä ole vaan se mies joka asuu meillä.

Kotona oleilevat naiset on samanlaisia ihan sama millä tittelillä itseään nimittää. Siipeilijä on siipeiliä vaikka vaikka lapsia hyväksikäyttäen sille hyväksyntää haetaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se uusi työ aina automaattisesti eläkettä paljon kartuta. Entisen firman lopetettua jouduin vaihtamaan alaa ja nyt bruttopalkka noin 1500 euroa kuukaudessa. Aiemmassa työssä noin 3500 eli suolarahoja nykyiset. Ikää noin 50v ja aivan varmasti valitsisin kotirouvana olon jos vaihtoehto. Onneksi on omaisuutta kertynyt jo eikä lainoja joista huolehtia.

Olet ilmeisesti perinyt rahaa, et itse ansainnut? Noilla palkoilla ei kartuteta 150 000 euron säästöjä, meinaan.

Ei vaan minä en ole ap. Säästöjä on kyllä mutta ei perittyjä. Ikävuodet 19 - 47 olin tuossa paremmassa duunissa ja sen jälkeen jouduin vaihtamaan toiseen. Säästöjä syntyy osin sen takia myös että taloudessamme vaimoni tienaa paljon enemmän kuin minä olen koskaa tienannut ja hän maksaa suuremman osan kuluista.

Vierailija
24/26 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäpä siinä, jos rakastaa yli kaiken tavallisten kotitöiden tekemistä eikä pieneen mieleenkään pälkähtäisi pyytää miestä viemään roskapussia samalla kun muutenkin on menossa ulos.

Tämän näen suurimmaksi ongelmaksi, että kotirouvana/-äitinä jää jotenkin alistettuun asemaan ja toisten palveluskunnaksi. Omaa rahaa ei koskaan olisi, jos siitä ei erikseen puolison kanssa ole sovittu eikä itse voi ostaa itselleen mitään oman mielensä mukaan.

Vierailija
25/26 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti, kotirouva...mikä sitten liekin...

KYSYMYSHÄN ON VAIN RAHASTA!

Varakkaiden ei tarvitse pohtia moisia!

Vierailija
26/26 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos olisitkin vaikka vuoden kotirouvana, mutta et jäisi lopullisesti pois? Saisit pitää pitkän vapaan, nollata pään ja olla lapsen kanssa ja sitten vuoden päästä taas palata työnhakuun.