Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvun Aihe vapaa

Vierailija
03.08.2015 |

Joko on ollut? En ainakaan keksinyt oikeita hakusanoja.

Mutta katsotaan, tuleeko tästä mitään.

Tämä kirjoituskoneella kirjoittaminen on kovin hidasta. En ehtinyt viedä tänään postiin, joten vien sitten huomenna. Kun vien huomenna täällä maalla, postiauto vie kaupunkiin, mistä se lähtee eteenpäin. Jos vien jo ennen aamupostiauton tuloa, se ehtii ehkä jo keskiviikkona perille. Mutta jos ei ehdi siihen, sitten se on torstaina. Lähden muuten itsekin sitten postiautolla kaupunkiin samalla. Takaisin tullaan tullaan linja-autolla. Pitäisi ostaa uudet leveälahkeiset vakosamettihousut, paitapusero itselle ja tyttärelle olkalaukku kouluun. Hän haluaa sellaisen vihreän, missä on hevosen kuva. 

Kommentit (240)

Vierailija
181/240 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag förståår inte miksi niin moni täällä köyhäilee. meillä täällä Grankyllassa joka gubbella mersu ja mammalla volvo ja nuorilla kuplafolkkari. Kesällä käydään Pariisissa ja Roomassa ja talvella Kitzbühellissä. Meidän lilla Björn käy armeijaa tai oikeastaan laivastoa Obbnäsissa. Sittä hän mennä hankeniin studeeraamaan nationalekonomitä. Hanken on hyvä paikka koska siellä ei ole kommynisteja. Minun hoono soome johtu  siite että mine olen muuttanu Ranskasta. Grankyllassa monella gubbella ulkomaalainen fru, monta ranskalaista, italialaista, hollanilaista, amerikkalaista. Skandinaaviset ei lasketa.

Vierailija
182/240 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kaupungista tuliaisiksi kirjesetin, jossa on kirjepaperia ja kuoria. Ihanaa kirjoitella kirjekavereille hienolla paperilla. Vaihdamme kirjeissä myös kiiltokuvia. Koulukuvaa ei ole kukaan kirjekavereista lähettänyt, koska kuvat maksaa monta markkaa kappale. Mun koulukuvassa mullaon ihanat ruskeat vakosamettihousut ja keltainen villapaita, jonka kaulus vähän kuristaa. Tukka on tosi lyhyt, koska äiti ei jaksa sitä letitellä ja pestä. Tukkapestään kerran viikossa, lauantaina saunassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/240 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:52"]Meille ostettiin Spectrum-tietosanakirjasarja. On se näppärä kun kaikki tieto löytyy omasta hyllystä.
[/quote] anteeksi, vahingossa alapeukku. Meillä on Tiedon portaat -sarja, 8-osainen.

Vierailija
184/240 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mammat! Haluaisin antaa lapselleni nimeksi Angelica, mutta onko se liian erikoinen? Tarkoituksena on kasvattaa lapsesta jotain vähän erikoisempaa. Mies taas haluaisi nimeksi Johanna, mutta onko se riittävän eksootillinen nimi erikoiselle tytölle?

Vierailija
185/240 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:13"]Apua, mammat! Haluaisin antaa lapselleni nimeksi Angelica, mutta onko se liian erikoinen? Tarkoituksena on kasvattaa lapsesta jotain vähän erikoisempaa. Mies taas haluaisi nimeksi Johanna, mutta onko se riittävän eksootillinen nimi erikoiselle tytölle?
[/quote]Miksi luulette että TYTÖSTÄ voisi tulla jotain erikoista? Eikö teillä ole poikaa?

Vierailija
186/240 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelin
Tablettitietokone

Vierailija
187/240 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 01:35"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 00:13"]Apua, mammat! Haluaisin antaa lapselleni nimeksi Angelica, mutta onko se liian erikoinen? Tarkoituksena on kasvattaa lapsesta jotain vähän erikoisempaa. Mies taas haluaisi nimeksi Johanna, mutta onko se riittävän eksootillinen nimi erikoiselle tytölle? [/quote]Miksi luulette että TYTÖSTÄ voisi tulla jotain erikoista? Eikö teillä ole poikaa?

[/quote]

Ei ole poikaa, mutta kyllä tytöstäkin voi tulla erikoinen. Mies sanoi äsken, että tytöstä tulee Mia Mari Johanna. Eli asia on päätetty. Ehkä hän seuraavan kohdalla suostuu Angelicaan.

Vierailija
188/240 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:17"]On ollut mukava ilta. Meillä on kesäloma ja sukulaispariskunta tuli luoksemme vierailulle.

Istutaan iltaa. Minä ja Maire laitoimme pampulat päähän. Tässä istutaan puutarhatuoleissa ja miehet heittävät tikkaa. :) Näyttävät kyllä hyviltä molemmat. Molemmilla Minivogue, tiukat paidat ja housut.
[/quote]mitä tuo kaksoispiste ja sulkumerkki tarkoittavat?

Vierailija
189/240 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kertoi tänään, että mammalle ja papalle on vihdoin hommattu puhelin! Meidän kotinumerossa on kuusi numeroa, 444 623, mutta mammalla ja papalla vain neljä: 1723. Paitsi että siihen eteen pitää laittaa se suuntanumero, 928nko se nyt oli. Mutta nyt voin sitten soittaa äitille kun menen kesäksi hoitoon.

Serkut joutuu menemään kesäsiirtolaan, koska mamma ei jaksa kattoa niin montaa lasta kerralla. Mutta serkkujen isä ja äiti onkin vielä naimisissa.

Naapurin Kyllikki lähetti mut tänään hakemaan sen ostokset kaupan takaovelta. Se soittaa sinne kauppaan ja ne pakkaa sille tavarat muovikassiin, ja mä käyn hakemassa ne, saan joskus yhden Jenkki-purkkatyynyn palkaksi. Kyllikillä on kaks poikaa, Peku ja Dick, ja ne on jo yläasteella. Niitten huone on täynnä Kissin julisteita. Niitten naamat on maalattu valkoseks ja mustaks ja yhdellä niistä on tosi pitkä kieli ja se sylkee verta. Mua pelottaa ja inhottaa kattoa niitä kuvia, mutta aina kun käyn Kyllikin luona, meen silti niitten poikien huoneeseen ja katon ne kaikki julisteet, kaikista kamalimmatkin.

Isä vei mut viime viikolla Tukholmaan, kun me mentiin sen kaverin luo kylään. Isä osti mulle paljon karkkia, ja mä söin melkein kaiken, ja sitten kun päästiin sinne sen kaverin luo, mä oksensin niiden matolle ne karkit. Mutta niiden kerrostalo oli tosi iso, paljon isompi kuin meidän lähiössä. Siinä oli alakerrassa kaks hissiäkin, ja mä pelkäsin, että mitä jos me mennään väärään hissiin ja eksytään.

Hissistä tuli mieleen, että meidän yläkerrassa asuva Hanna ei saa käyttää hissiä, sen äiti on kieltäny. Ajattele, sen pitää aina kävellä portaat neljänteen kerrokseen! Hannan isoveljillä on mopot, ja ne pärisyttää niitä tosi myöhään illalla, kaikki pihan miehet käy parvekkeille karjumassa, että saatanan kollit, menkää nukkumaan!

Mä vähän pelkään niitä, vaiks juoksen sit aina kotiin piiloon, jos ne alkaa uhittelemaan.

Vierailija
190/240 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nii, meidän kirjotuskoneessa ei toimi se vipu, millä vaihdetaan riviä, siks nää tuli kaikki yhteen pötköön.

Jk. Naapurin Katjan isä on ostanut Ladan, ja nyt kaikki sanoo, että se on kommunisti. Vaikka äiti sanoo, että tietää sen nyt siitäkin, että se Katja on laitettu sellaseen kouluun, missä luetaan venäjää eikä ruotsia tai englantia. Mä en oo viittiny pihalla kertoa, että mä osaan vähän ruotsiakin, kun äitin mielestä se on leuhkimista, että en mä ole sen parempi kuin muut, vaikka isä onkin ruotsia mulle opettanut.

Vierailija
191/240 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:24"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 06:36"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 06:35"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:28"]

Minulle luvattiin Jopo pyörä , kun ölen koko kesän kitkenyt kasvimaata.

[/quote]

Ai te olette niitä kommunisteja? Meidän isä sanoo, että Savolta ei osteta mitään, kun ne ovat kommunisteja. Tarjallakin on poni, vaikka sen äiti on Savolla töissä. Mutta ne eivät kuulemma silti ole kommunisteja. Minä säästän ja ostan itselleni kombin sitten kun on 500 markkaa tilillä. Kombeja myydään osuusliikkeellä. 

[/quote]

Luulen, että tätä viestiä on valotettava osalle väkeä. Savo oli Kuopion seudulla E-liikkeen nimi silloin kun itse 70-luvulla olin koululainen ja E-liike miellettiin siihen aikaan todella vasemmistolaiseksi liikkeeksi, mitä se kai olikin. Lapsuudestani vain muistan, että osa ihmisistä ei käynyt ko. liikkeessä ollenkaan, ja sitä todellakin sanottiin kommunistien kaupaksi. Olin alaluokilla, joten muistikuvani eivät ole ihan tarkkoja. Nimi muuttui muistaakseni 70-luvulla jossain vaiheessa, eli muistikuvat ovat sieltä alkupuolelta. 

[/quote]

Jäi vielä se pois, että Jopoja oli myynnissä tuolla Savolla, siihen aikaan todellakin pienissäkin kaupoissa oli vaikka mitä ja tosiaan Jopoa ei osa halunnut, koska ne miellettiin että niillä ajaa vain kommunistit. Ei me lapset tajuttu mikä se kommunisti on, mutta vanhemmilta kuultiin. 

[/quote]

Aikas paljon politiikasta tiedän ja tiesin jo 70-luvulla ja duunariperheen lapsi kun olin, niin tottahan meillä vasemmalle kallellaan oltiin ja vaikka tehdaspaikkakunnalta olen, jossa politiikka oli vahvasti läsnä, niin minulle oli kyllä täysin uusi tieto, että Jopolla olisi ollut jotain tekemistä politiikan kanssa. Meilläpäin ainakin Jopoja oli niin porvareiden, kuin duunareiden lapsillakin. Minulla oli Nopsa ja siskollani Start Family.

Tosin eipä tuo uusi tieto ollut, että porvaripuolella oli ties mitä fobioita. Meitä ei koskaan kielletty käymästä missään kaupassa, tai kellään kavereilla, vaikka olisivat  kuuluneet mihin puolueeseen, mutta monia porvariperheitä tiesin, joissa oli kielletty käymästä E-liikkeissä. Kuitenkin aina on vasemmistoa syytelty siitä, että he muka sotkivat politiikkaa joka paikkaan. Ainakin meidän paikkakunnalla asia oli totaalisesti toisinpäin ja niin se on ollut näköjään ainakin jossain määrin teilläkin.

E-liike muuten oli vahvasti demareiden käsissä, että se siitä sen kommunistisuudesta.

[/quote]Ja joillekin demarit edustivat kommunisteja.

[/quote]

Tuskin "edusti", sen sijaan porvariperheissähän on aina aivopesty lapset haukkumaan kaikkia vasemmistolaisia kommareiksi ja kyllähän me TUL:n seuroissa urheilleet siitä saatiin kuullakin. Jos jollekin oikeasti edusti, niin sitten oli kyllä totaalisen kuutamolla puoluepolitiikasta. Huvitti jälkikäteen, kun sisäistin, mitä se kommunismi on ja kun muistelin, kun jossain d-junnuissa pelattiin paikkakunnan SVUL:n seuraa vastaan, niin aina siellä jossain kohtaa vastustajan puolelta joku natiainen huusi, että saatanan kommarit, vaikka taatusti ei pikkupojalla ollut hajuakaan, mitä moinen sana tarkottaa, mutta olipahan isukin opit menneet hyvin perille.

Koskaan, en koskaan kuullut puhuttavan seurassani sanaakaan politiikkaa ja kommunistien lapsia tuskin montaa seurassamme oli. Tosin ei meidän seurassa kenekään puoluekantoja kyselty, joten enpä niistä juuri mitään tiennyt, eikä kiinnostanutkaan, urheilemaan sinne oli menty, eikä politikoimaan. Koskaan emme myöskään huudelleet niille SVUL:n joukkueessa pelanneille kommarihuutelijoille, että saatanan fasistit/lahtarit/natsit, vaikka tuo nimitys heidän kokoomusvanhempiensa kohdalla olisi varmasti ollut huomattavasti lähempänä totuutta, kuin demarien nimittäminen kommunisteiksi, ne kun oli todella kaukana toisistaan.

Vierailija
192/240 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan melkein koko kesä nukuttu siskon kanssa teltassa meiän takapihalla, kun iskä osti meille uuden hienon teltan. Se on isoharjateltta ja siinä on ikkunakin! Naapurilla on vankkuriteltta ja niilläkin on ollu koko kesän teltta takapihalla ja naapurin jätkät nukkunu monta yötä siellä, mutta ei yhtä monta kuin me Sirun kans. Ne mulkerot käy välillä kurkkimassa meidän teltan ikkunasta, vaikkei ne mitään nääkään, kun me pidetään aina verhot kiinni just siks, ettei ne pääse kurkkiin, mitä me touhutaan.

Vierailija
193/240 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä oli viikonloppuna syntymäpäivä. Hänen parhaat kaverinsa Irja ja Liisa toivat hienot ruskeat lasiset kahvikupit lahjaksi. Me isän kanssa ostimme sähkövatkaimen, se on kyllä todella hyvä! Luulen, että tulee paljon käyttöä. Annoimme sen vatkaimen etukäteen, koska sitten leivoimme äidin kanssa yhdessä kakun. Kokeilimme sitä vatkainta vuorotellen. 

Nyt on Veikkolakin myynyt peltonsa tonteiksi. Tuosta meidän vierestä on myyty iso tontti Osuuskaupalle ja siihen rakennetaan sellainen talo, johon saa tulla Osuuskaupan ja Shellin väkeä asumaan. Jos asuntoja jää yli, niitä vuokrataan muillekin. 

Vierailija
194/240 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nelivuotias tyttöni lauloi tänään pihalla kovalla äänellä "se oli viuhahdus...". Kyllä minä tempaisin tytön nopeasti sisään ja annoin tukkapöllyä. Että tuota likkaa saa aina hävetä. Naapurin Maijakin oli pihalla laittamassa pyykkiä ja kuuli. 

Vierailija
195/240 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen höpsötystä tämä nyt on? Täysi-ikäisyyden raja lasketaan 18 vuoteen! Eihän siitä ole kauaa, kun se laskettiin 20:een. Kohta varmaan jo rippikoulun käynyt on täysi-ikäinen.

Vierailija
196/240 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pihan roskapöntön kävi sitten viimeistä kertaa tyhjentämässä hevoskärry miehen kanssa. Ensi kerralla tulee paikallinen kuorma-autokuski ja roskamme lähtevät kaatopaikalle autolla. Muistona hevosesta on, kun lapselle sanottiin tutista luopumisen aikaan, ett heppa vei. Hyväksyi asian.

Vierailija
197/240 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tyttärelleni ihanan nimen: Mirabelle. Mutta nyt kaikki puhuttelevat häntä Mimmuksi, kamalaa! Jopa opettaja, muka sivistynyt ihminen sanoo Mimmuksi ja tytär itse on päättänyt muuttaa nimensä vaikka Miinaksi heti kun pystyy.  Naapurin likkaakin opettaja puhuttelee Mirjaksi, vaikka oma äitinsäkin Miiaksi. Kissan nimi semmoinen, kyllä Mirja on sentään oikea ihmisen nimi.

Vierailija
198/240 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Helsinkiin rakennettava maanalainen se vasta varsinainen hukkaputki on. Eihän Helsinistä ikinä voi tulla sellaista miljoonakaupunkia kuin Lontoo Pariisi tai Tukholma joissa on maanalainen. Ja ajatelkaa nyt, peräti neljä asemaa sinne tulee aluksi. Kohta pääsemme huristamaan oransseilla muovipenkillä Rautatientorilta Puotinharjuun keskelle ei mitään, mitä sielläkin on, peltoja ja lehmiä? Paras kulkupeli Helsingissä on kyllä sininen bussi, sillä pääsee joka paikkaan ajaelkaa nyt vanhuksia ja kotirouvia ei heillä ole käyttöä mistään maanalaisesta. Sellaiset pikkuvirkamiehet ku toi Aura tai Ilaskivi sillä vaan kulkisi.

Vierailija
199/240 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin viikonloppuna Dannyn keikalla ja se oli niiiin ihana ja kuuma. Pyörryin ku se katto mua. Onneks kaveri otti kii.
Lyhennettiin just mulle veljen vanhat Jamekset ja on muuten hienot. Äiti ompeli niihin pitsit lahkeisiin ja levensi niitä lahkeita. Ei oo kylillä muilla samanlaisii.

Vierailija
200/240 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin Sinikka oli ostanut lapsilleen Sarah Kayn julisteen.

Tuossa kun söimme makkarakastiketta ja perunoita, lapset siitä puhuivat.

Itse ostin molemmille tytöille jo nyt joulujuhlat. Naapuri oli käynyt Ruotsissa ja oli ostanut neljä peiliä. Toi mukanaan siis kaksi ylimääräistä, jotka ostin. Nuo peilit ovat tosi kauniita!

Pyöreissä peileissä on muovista tehty kehys, joka on kuin kello. Ja tuo muovi on vieläpä keltainen! Sopii niin hyvin lastenhuoneen keltaisiin seiniin. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi