70-luvun Aihe vapaa
Joko on ollut? En ainakaan keksinyt oikeita hakusanoja.
Mutta katsotaan, tuleeko tästä mitään.
Tämä kirjoituskoneella kirjoittaminen on kovin hidasta. En ehtinyt viedä tänään postiin, joten vien sitten huomenna. Kun vien huomenna täällä maalla, postiauto vie kaupunkiin, mistä se lähtee eteenpäin. Jos vien jo ennen aamupostiauton tuloa, se ehtii ehkä jo keskiviikkona perille. Mutta jos ei ehdi siihen, sitten se on torstaina. Lähden muuten itsekin sitten postiautolla kaupunkiin samalla. Takaisin tullaan tullaan linja-autolla. Pitäisi ostaa uudet leveälahkeiset vakosamettihousut, paitapusero itselle ja tyttärelle olkalaukku kouluun. Hän haluaa sellaisen vihreän, missä on hevosen kuva.
Kommentit (240)
Tosi nasta kesä on ollut, mutta niin se syksy lähenee. Ensi viikolla tulee lapset mummolasta.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:48"]Nyt kun kesälomalla on aikaa, tehtiin vähän uudistusta täällä kotona. Laitettiin polttopuiksi ne tylsät, ikivanhat kalusteet (piironki ja vaatekaappikin jostain 1800-luvulta, kaikenmaailman koristekiemuroita niihin veistetty). Tilalle hankittiin raikkaampia ja edullisia kalusteita, niin kuin kirkkaankeltaiseksi maalattu vanerilipasto.
[/quote]
Voi kun olis meilläkin rahaa ostaa uusia huonekaluja. Ukko sanoo, että pitää säästää autoa varten, aikoo kuulemma ostaa oikein Saabin. Maalasin sitten ne vanhat lipastot kiiltävän keltaisiksi ja tuolit punaisiksi.
Ihmettelen vaan , että jotkut ovat kertoneet ostaneensa lapsille korillisen limonadia. Siitähän riittää yies kuinka pitkään. Meidän Sari ja Minna saa yhden pullon puoliksi aina lauantaina saunan jälkeen.
Mutta nyt minun pitää mennä viemään kortteja ja kirjeet postiin. Minulla onkin muuten australialainen kirjeenvaihtokaveri!
Me asutaan niin maaseudulla, että piti käsin kirjoittaa tämäkin juttu ja lähettää se sitten postissa sinne Helsinkiin. Meillä ei ole sähköjä eikä sisävessaa eikä mitään niitä juttuja mitä kirkonkylällä serkkujen kotona on. Me käydään naapurissa katsomassa aina niiden televisiosta Tupla ja Kuitti, se on hyvä ohjelma kun siinä kysytään eri kysymyksiä. Lapsetkin katsovat kiltisti koko ohjelman ja jännittävät että kuka saa sen 4000 markan pääpalkinnon. Ohjelman jälkeen juodaan kahvit. Lapsetkin saavat sitten kun aikuiset ovat juoneet. Isäntä on vähän lupaillut että josko meillekin otettaisiin sellainen pikkuinen matkatelevisio Luxor, kun se toimii akullakin. Onko kellään kokemuksia sellaisesta, niitä oli tullut myyntiin meidän osuuskauppaan kirkolle?
Onko enstex-haalarit hankittu ensi talveksi päiväkotiin? Sanovat, että ovat kätevät pakkasilla.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:17"]On ollut mukava ilta. Meillä on kesäloma ja sukulaispariskunta tuli luoksemme vierailulle. Istutaan iltaa. Minä ja Maire laitoimme pampulat päähän. Tässä istutaan puutarhatuoleissa ja miehet heittävät tikkaa. :) Näyttävät kyllä hyviltä molemmat. Molemmilla Minivogue, tiukat paidat ja housut. [/quote] Ilta jatkuu mukavasti. Keitettiin Mairen kanssa kahvia ja nyt istumme iltaa pöydän ääressä: Minä ja mieheni, Maire ja hänen miehensä. Kyllä meitäkin alkaa naurattaa, kun miehet laittavat jokaiselle Kossua kahviin. Meillä on Mairen kanssa pampulat vieläkin hienosti päässä. Se kun on muotia. Mukavaa, että tällä tuttavapariskunnalla on myös omia lapsia. Saavat leikkiä keskenään eikä meidän aikuisten tarvitse pitää niistä huolta. :)
[/quote]
Oletteko kokeilleet niitä uusi lämpörullia? Niillä saa paljon nopeammin kiharat. Minä olen ajatellut ostaa semmoisen höyrykihartimen, mitenkähän se toimii. Voi kihartaa kuivatkin hiukset. Permanenttia en varmasti ota enää kokaan, hiukset oli kuin palaneet sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:59"]
Onko muita pikkuvauvojen äitejä? Pidättekö tuttipulloruokinnassa 3 vai 4 tunnin välit? Tuntuu, että meillä pikkuinen itkee kovasti sen viimeisen tunnin jos pidän 4 tunnin välit.
[/quote]
Kuulostaa ihan siltä, että sun pitäisi alkaa antaa sille raasteita.
Katsotteko uutiset ykköseltä vai kakkoselta? Jotenkin en osaa katsoa kakkoselta, aina tulee ykköseltä katsottua.
Hei lappalaiset! Millaisia kokemuksia teillä on peruskoulusta? Meillä alkaa juuri nyt, kun Jari aloittaa koulun. Onko ihan hömpötystä?
Minä ja Mervi käytiin ostamassa vihreää norttia, oltais ostettu kyllä jotain hienompaa merkkiä, mutta piti kaupassa sanoa että se tulee mun iskälle.
Löydettiin jokun piilopullo roskakatoksesta linna viiniä oli. Poltettiin ja juotiin lauantaina illalla Mervi oli meillä yötä. Vanhemmat ei huomannut mitään oksennustsauti, kun olitiin kalpeita ja oksenneltiin.
Kohta alkaa koulu Mervi tietää kun tulevan kolmannen luokan opettaja on sosiaalidemokraatti kuten Mervin isä, että meidän luokalle tulee uusi poika Ruotsista. Se on hieno maa työläisilläkin on Volvot. Myös sen pojan isällä Mervi on ihan pihkassa, vaikka ei ole koko poikaa nähnytkään. Mä en kyllä ota yhtä nuorysa poikaa kuin itse oon Jari menee neljännelle luokalle ja sillä on pyörässä vaihteitakin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:09"]
Mitä mieltä ootte, kun koulut alkaakin nyt jo elokuun lopulla eikä syyskuun alussa niin kuin ennen? Minkä takia piti muuttaa nimikin peruskouluksi? Mitä vikaa kansakoulussa oli?
[/quote]
Tytöllä ja pojalla on kova intto, kun poika kiusaa tyttöä ettei tyttö pääse oppikouluun vaan joutuu jäämään viidennelle ja kuudennelle luokalle. Kun kaikki hyvät oppilaat menevät heti neljännen jälkeen oppikouluun. Mutta tyttö ei vielä oikein ymmärrä, että ei hänen luokaltaan enää kukaan pääse oppikouluun. Niin ja sitten on uutta matematiikkaakin. Jotain joukko-oppia ja unioneita ja mitä liene. En minä ymmärrä tuosta yhtään mitään.
[/quote]
Minun tyttöni on aivan ihmeissään, kun kaikki ei muka osaa joukko-oppia. Sehän on maailman helpointa, viime vuonna tuli täydet kympit joka todistukseen. Jotenkin tuntuu olevan ihan ekaluokan tasoa. Ottaa sitten varmaan laajat kurssit matematiikasta, kun niin hyvin menee.
Vieläkö siellä etelässä pyritään oppikouluun? Joudutteko maksamaan kirjojakin? Meillä täällä oli ensin kunnallinen kokeilukeskikoulu ja sitten peruskoulu. Voitteko kuvitella, eräät jäivät ihan tarkoituksella luokalleen! Kaikki ne jotka eivät päässeet oppikouluun jäivät luokalleen, että saavat sitten peruskoulun todistuksen eikä enää kansakoulun. Se kun on jotenkin niin noloa kun eivät oppikouluun pääse.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:48"]Nyt kun kesälomalla on aikaa, tehtiin vähän uudistusta täällä kotona. Laitettiin polttopuiksi ne tylsät, ikivanhat kalusteet (piironki ja vaatekaappikin jostain 1800-luvulta, kaikenmaailman koristekiemuroita niihin veistetty). Tilalle hankittiin raikkaampia ja edullisia kalusteita, niin kuin kirkkaankeltaiseksi maalattu vanerilipasto. [/quote] Voi kun olis meilläkin rahaa ostaa uusia huonekaluja. Ukko sanoo, että pitää säästää autoa varten, aikoo kuulemma ostaa oikein Saabin. Maalasin sitten ne vanhat lipastot kiiltävän keltaisiksi ja tuolit punaisiksi. Ihmettelen vaan , että jotkut ovat kertoneet ostaneensa lapsille korillisen limonadia. Siitähän riittää yies kuinka pitkään. Meidän Sari ja Minna saa yhden pullon puoliksi aina lauantaina saunan jälkeen. Mutta nyt minun pitää mennä viemään kortteja ja kirjeet postiin. Minulla onkin muuten australialainen kirjeenvaihtokaveri!
[/quote]
Mä olin tuo, joka oli ostanut kesäloman kunniaksi koko limpsakorillisen. Käydään kuitenkin saunassa kaksi kertaa viikossa näin kesäisin, joten kyllä sitä kuluu.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:41"]Minä ja Mervi käytiin ostamassa vihreää norttia, oltais ostettu kyllä jotain hienompaa merkkiä, mutta piti kaupassa sanoa että se tulee mun iskälle.
Löydettiin jokun piilopullo roskakatoksesta linna viiniä oli. Poltettiin ja juotiin lauantaina illalla Mervi oli meillä yötä. Vanhemmat ei huomannut mitään oksennustsauti, kun olitiin kalpeita ja oksenneltiin.
Kohta alkaa koulu Mervi tietää kun tulevan kolmannen luokan opettaja on sosiaalidemokraatti kuten Mervin isä, että meidän luokalle tulee uusi poika Ruotsista. Se on hieno maa työläisilläkin on Volvot. Myös sen pojan isällä Mervi on ihan pihkassa, vaikka ei ole koko poikaa nähnytkään. Mä en kyllä ota yhtä nuorysa poikaa kuin itse oon Jari menee neljännelle luokalle ja sillä on pyörässä vaihteitakin.
[/quote]
Tämä tarina on lähes totta viiniä oli kai vain puolipulloa, meni niin nostalgiseksi.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:17"]On ollut mukava ilta. Meillä on kesäloma ja sukulaispariskunta tuli luoksemme vierailulle.
Istutaan iltaa. Minä ja Maire laitoimme pampulat päähän. Tässä istutaan puutarhatuoleissa ja miehet heittävät tikkaa. :) Näyttävät kyllä hyviltä molemmat. Molemmilla Minivogue, tiukat paidat ja housut.
[/quote]
Ilta jatkuu mukavasti. Keitettiin Mairen kanssa kahvia ja nyt istumme iltaa pöydän ääressä: Minä ja mieheni, Maire ja hänen miehensä.
Kyllä meitäkin alkaa naurattaa, kun miehet laittavat jokaiselle Kossua kahviin.
Meillä on Mairen kanssa pampulat vieläkin hienosti päässä. Se kun on muotia.
Mukavaa, että tällä tuttavapariskunnalla on myös omia lapsia. Saavat leikkiä keskenään eikä meidän aikuisten tarvitse pitää niistä huolta. :)
[/quote]
Nyt ollaan sitä mieltä, että mennään tansseihin. Minä ja Maire otettiin pampulat pois, hieman tökittiin kiharoita, laitettiin punaruskeaa huulipunaa ja puuteria.
Otettiin taksi työväentalolle tansseihin.
[/quote]
Hauskaahan täällä on. Tanssiorkesteri soittaa ihan mukiinmeneviä kappaleita. Minä ja Maire nauretaan ihan tyhjänpäiväisille jutuille ja vieraat miehet käyvät kehumassa meitä. :)
[/quote]
Ollaan meillä kotona. Mukaan tarttui miehiä, jotka istuvat keittiön pöydän ääressä meidän miehien kanssa. Jokaisella on pullo kirkasta povarissa ja sitä esitellään.
Osa pienimmistä lapsista itki, eivätkä olleet nukkumassa, kun tulimme kotiin! Vanhimmat lapsista saavat nyt kyllä huutia minulta ja Mairelta.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:00"]
Yläkerran Tuomolla on laatikollinen Kontakti-sarjan kirjoja. Olen lukenut ne melkein kaikki, vaikka meinas ettei se anna niitä kaikkia alle 10-vuotiaalle. Ootteko muut lukeneet niitä?
[/quote] Olen lukenut myös niitä.Tykkäsin kovasti Skaboista. Kun se tyttö sai ehdot matikasta. Mustakin laskutikun käyttö on niin vaikeeta!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:10"]
Kyllä se syksy kohta tulee ja koulu alkaa. Katsomme äidin kanssa Peyton Placea ja teemme käsitöitä.
[/quote]
Olemme serkkuni kanssa kirjeenvaihtokavereita. Serkku pitää kirjoittamisesta. Hän kirjoittaa joka keskiviikko muistiin pääkohdat illan Peyton Placesta.
Mitä viiniä te oikein juotte? Minä juon Egri Bikavéria. Kyllä on hyvää.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:17"]On ollut mukava ilta. Meillä on kesäloma ja sukulaispariskunta tuli luoksemme vierailulle.
Istutaan iltaa. Minä ja Maire laitoimme pampulat päähän. Tässä istutaan puutarhatuoleissa ja miehet heittävät tikkaa. :) Näyttävät kyllä hyviltä molemmat. Molemmilla Minivogue, tiukat paidat ja housut.
[/quote]
Ilta jatkuu mukavasti. Keitettiin Mairen kanssa kahvia ja nyt istumme iltaa pöydän ääressä: Minä ja mieheni, Maire ja hänen miehensä.
Kyllä meitäkin alkaa naurattaa, kun miehet laittavat jokaiselle Kossua kahviin.
Meillä on Mairen kanssa pampulat vieläkin hienosti päässä. Se kun on muotia.
Mukavaa, että tällä tuttavapariskunnalla on myös omia lapsia. Saavat leikkiä keskenään eikä meidän aikuisten tarvitse pitää niistä huolta. :)
[/quote]
Nyt ollaan sitä mieltä, että mennään tansseihin. Minä ja Maire otettiin pampulat pois, hieman tökittiin kiharoita, laitettiin punaruskeaa huulipunaa ja puuteria.
Otettiin taksi työväentalolle tansseihin.
[/quote]
Hauskaahan täällä on. Tanssiorkesteri soittaa ihan mukiinmeneviä kappaleita. Minä ja Maire nauretaan ihan tyhjänpäiväisille jutuille ja vieraat miehet käyvät kehumassa meitä. :)
[/quote]
Ollaan meillä kotona. Mukaan tarttui miehiä, jotka istuvat keittiön pöydän ääressä meidän miehien kanssa. Jokaisella on pullo kirkasta povarissa ja sitä esitellään.
Osa pienimmistä lapsista itki, eivätkä olleet nukkumassa, kun tulimme kotiin! Vanhimmat lapsista saavat nyt kyllä huutia minulta ja Mairelta.
[/quote]
Nyt on huudettu lapsille. Sekä niille pienille että isommille.
On se kumma, kun eivät osaa olla! Pistää vihaksi vieläkin. No nyt menemme Mairen kanssa keittiöön ja alamme istumaan iltaa miesten kanssa. :)
Alkon tiskillä on niin ikävää kun ei osaa lausua ulkolaisten juomien nimiä. Sanoin vähän leikkimielellä Erkin pikakivääri ja myyjä katsoi moittivasti ja pyysi poistumaan. Kyllä nolotti.
Kyllä se syksy kohta tulee ja koulu alkaa. Katsomme äidin kanssa Peyton Placea ja teemme käsitöitä.