70-luvun Aihe vapaa
Joko on ollut? En ainakaan keksinyt oikeita hakusanoja.
Mutta katsotaan, tuleeko tästä mitään.
Tämä kirjoituskoneella kirjoittaminen on kovin hidasta. En ehtinyt viedä tänään postiin, joten vien sitten huomenna. Kun vien huomenna täällä maalla, postiauto vie kaupunkiin, mistä se lähtee eteenpäin. Jos vien jo ennen aamupostiauton tuloa, se ehtii ehkä jo keskiviikkona perille. Mutta jos ei ehdi siihen, sitten se on torstaina. Lähden muuten itsekin sitten postiautolla kaupunkiin samalla. Takaisin tullaan tullaan linja-autolla. Pitäisi ostaa uudet leveälahkeiset vakosamettihousut, paitapusero itselle ja tyttärelle olkalaukku kouluun. Hän haluaa sellaisen vihreän, missä on hevosen kuva.
Kommentit (240)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 15:26"]
Sisko ei saan mennä partioon enkä minä naisvoimistelijoihin. Koska ollaan demareita.
[/quote]
Varmaan teille ei tule edes Aku Ankkaa vaan joku nakke.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 03:54"]Radiossa kerrottiin äsken että joku Zim Morrison on kuollut. Nyt meidän 16 vuotias Liisa itkee silmiä päästään tyttöjen kammarissa. Mikä se semmonen Zim Morrison oikeen on?? Joku ulkomaanelävä varmaan? Liisa vaan huutaa että olen kalkkis, kun yritin siltä kysyä...
[/quote]
Öö se on Jim Morrison!
[/quote]
Jahas. En minä sen uutistenlukijan puheesta jimiä kuullut. Ihan se Zimiltä kuulosti. Joku laulaja se sitten kai oli?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 06:36"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 06:35"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:28"]
Minulle luvattiin Jopo pyörä , kun ölen koko kesän kitkenyt kasvimaata.
[/quote]
Ai te olette niitä kommunisteja? Meidän isä sanoo, että Savolta ei osteta mitään, kun ne ovat kommunisteja. Tarjallakin on poni, vaikka sen äiti on Savolla töissä. Mutta ne eivät kuulemma silti ole kommunisteja. Minä säästän ja ostan itselleni kombin sitten kun on 500 markkaa tilillä. Kombeja myydään osuusliikkeellä.
[/quote]
Luulen, että tätä viestiä on valotettava osalle väkeä. Savo oli Kuopion seudulla E-liikkeen nimi silloin kun itse 70-luvulla olin koululainen ja E-liike miellettiin siihen aikaan todella vasemmistolaiseksi liikkeeksi, mitä se kai olikin. Lapsuudestani vain muistan, että osa ihmisistä ei käynyt ko. liikkeessä ollenkaan, ja sitä todellakin sanottiin kommunistien kaupaksi. Olin alaluokilla, joten muistikuvani eivät ole ihan tarkkoja. Nimi muuttui muistaakseni 70-luvulla jossain vaiheessa, eli muistikuvat ovat sieltä alkupuolelta.
[/quote]
Jäi vielä se pois, että Jopoja oli myynnissä tuolla Savolla, siihen aikaan todellakin pienissäkin kaupoissa oli vaikka mitä ja tosiaan Jopoa ei osa halunnut, koska ne miellettiin että niillä ajaa vain kommunistit. Ei me lapset tajuttu mikä se kommunisti on, mutta vanhemmilta kuultiin.
[/quote]
Aikas paljon politiikasta tiedän ja tiesin jo 70-luvulla ja duunariperheen lapsi kun olin, niin tottahan meillä vasemmalle kallellaan oltiin ja vaikka tehdaspaikkakunnalta olen, jossa politiikka oli vahvasti läsnä, niin minulle oli kyllä täysin uusi tieto, että Jopolla olisi ollut jotain tekemistä politiikan kanssa. Meilläpäin ainakin Jopoja oli niin porvareiden, kuin duunareiden lapsillakin. Minulla oli Nopsa ja siskollani Start Family.
Tosin eipä tuo uusi tieto ollut, että porvaripuolella oli ties mitä fobioita. Meitä ei koskaan kielletty käymästä missään kaupassa, tai kellään kavereilla, vaikka olisivat kuuluneet mihin puolueeseen, mutta monia porvariperheitä tiesin, joissa oli kielletty käymästä E-liikkeissä. Kuitenkin aina on vasemmistoa syytelty siitä, että he muka sotkivat politiikkaa joka paikkaan. Ainakin meidän paikkakunnalla asia oli totaalisesti toisinpäin ja niin se on ollut näköjään ainakin jossain määrin teilläkin.
E-liike muuten oli vahvasti demareiden käsissä, että se siitä sen kommunistisuudesta.
[/quote]Ja joillekin demarit edustivat kommunisteja.
Ensi viikolla lähdemme isoon kaupunkiin ostoksille. Onneksi on soratie, kun sinne on 150 kilometriä. Anttilassa on kuulemma liukuportaat, mitenkähän niissä pysyy pystyssä?
Saattaa mennä 60-luvunkin puolelle, mutta vanhempani ovat naureskelleet, kun jossain Vimpelissäkin järjestettiin mielenosoitus Vietnamin sotaa vastaan. Oli kuulemma muutama marssija kylänraitilla ollut.
Ei ole tietoa, mikä vaikutus asialla oli Valkoiseen taloon.
Mutta mitkä ihmeen Kuusi Pistoolia änkeävät Helsinkiin soittamaan. Käyttävät kuulemma mekaanisia äänensärkijöitä, joista lähtee räkäinen kätkätys. Pitäisiköhän kirjoittaa vaikka Hesariin, ettei rääväsuita haluta Suomeen?
(Ohis: 70-luvulla kehitys oli niin kovaa, että esimerkiksi autojen määrä oli 1971 ihan erilainen kuin 1979, samoin kuin eri alueiden kuten myös kaupunkien sekä maaseutujen erot olivat todella isoja. Joten monen väittelijän kohdalla omat muistikuvat lienevät aika lähellä oikeita, vaikka ne poikkeavatkin toisistaan).
Mutta asiaan. Pojalle on tulossa ylioppilasjuhlat. Ostetaanko ruskea vakosamettipuku vai sileää samettia? Ajateltiin tarjoilla voileipiä, pullapitkoa, hanna-tädin kakkuja ja leipomosta haetaan hedelmäkiillekakku. Johtajan pojan lakkiaisissa viime vuonna oli oikein alkoholia hienoista laseista. Ei täällä maalla kenelläkään ole ennen semmoisia ollut.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:25"]
Ensi viikolla lähdemme isoon kaupunkiin ostoksille. Onneksi on soratie, kun sinne on 150 kilometriä. Anttilassa on kuulemma liukuportaat, mitenkähän niissä pysyy pystyssä?
[/quote]
Minäkin meinaan käydä Anttilassa, kun semmoinen tuohon kaupunkiin nyt tuli. Lentokentällä Helsingissä oli semmoiset ovet, mitkä aukeaa itsestään kun siitä vain kävelee. Lapset niissä halusivat koko ajan mennä edestakaisin, piti jo sanoa, että lopettakaa nyt.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:32"]
(Ohis: 70-luvulla kehitys oli niin kovaa, että esimerkiksi autojen määrä oli 1971 ihan erilainen kuin 1979, samoin kuin eri alueiden kuten myös kaupunkien sekä maaseutujen erot olivat todella isoja. Joten monen väittelijän kohdalla omat muistikuvat lienevät aika lähellä oikeita, vaikka ne poikkeavatkin toisistaan).
Mutta asiaan. Pojalle on tulossa ylioppilasjuhlat. Ostetaanko ruskea vakosamettipuku vai sileää samettia? Ajateltiin tarjoilla voileipiä, pullapitkoa, hanna-tädin kakkuja ja leipomosta haetaan hedelmäkiillekakku. Johtajan pojan lakkiaisissa viime vuonna oli oikein alkoholia hienoista laseista. Ei täällä maalla kenelläkään ole ennen semmoisia ollut.
[/quote]Kyllä minun mielestä ruskea vakosametti on juhlavampi.
Käyn seurakunnan kerhossa ja siellä on kivaa. Mulla on pieni punainen laukku missä on eväät. Äiti tekee mehua muovipulloon ja voitelee mulle leivät. Ne on kääritty voipaperiin joka rapisee. Ihan tulee maku mieleen kun ajattelen niitä eväitä.
Aloitin päiväkodin. Se on jännä talo kun on monta ovea. Äiti sanoi että se talo on ihan uusi. Mun ei tarvi mennä enää Timon äidille hoitoon. Se vähän harmittaa koska Timo on tosi kiva. Mun isoveli saa hakea mut päiväkodista koulumatkalla mutta musta olis kivempi jos äiti hakee. Äiti ei voi hakea jos sillä on iltavuoro.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:41"]
Käyn seurakunnan kerhossa ja siellä on kivaa. Mulla on pieni punainen laukku missä on eväät. Äiti tekee mehua muovipulloon ja voitelee mulle leivät. Ne on kääritty voipaperiin joka rapisee. Ihan tulee maku mieleen kun ajattelen niitä eväitä.
[/quote]Mullakin on muovipullo. Se on litteä ja punainen. En käy seurakunna kerhossa, mutta pyhäkoulussa käyn sunnuntaisin. Sinne äiti tekee eväät. Hapankorppujen välissä on niin paljon meijerivoita, että se tirsuu korpun rei'istä. Kun ensin laulaa Jeesuksesta ja sitten laskee pyhäkoulutaulusta, paljonko lampaita Jeesuksen laumassa on, niin tulee nälkä.
Meidänkin talojen takana on sellainen niitty jossa Jeesus voi paimentaa lampaita. Siskolla on keltainen litteä mehupullo enkä saa jutella sen kanssa pyhäkoulun aikana.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 16:41"]
[/quote]Mullakin on muovipullo. Se on litteä ja punainen. En käy seurakunna kerhossa, mutta pyhäkoulussa käyn sunnuntaisin. Sinne äiti tekee eväät. Hapankorppujen välissä on niin paljon meijerivoita, että se tirsuu korpun rei'istä. Kun ensin laulaa Jeesuksesta ja sitten laskee pyhäkoulutaulusta, paljonko lampaita Jeesuksen laumassa on, niin tulee nälkä.
Meidänkin talojen takana on sellainen niitty jossa Jeesus voi paimentaa lampaita. Siskolla on keltainen litteä mehupullo enkä saa jutella sen kanssa pyhäkoulun aikana.
[/quote]
Minä käyn pyhäkoulussa ja tyttökerhossa. Minulla on toiseksi eniten leimoja pyhäkouluvihossa . Juhanilla on eniten, mutta se on vähän epäreilua kun se asuu pappilassa ja on papin poika. Minä olin kerran kipeä enkä siksi päässyt. Kaikki meidän luokan kirkonkylän tytöt käy tyttökerhossa. Ensi viikolla mennään kaikki tyttökerholaiset kaupunkiin uimaan. Uinnin jälkeen ostetaan aina ranskalaisia perunoita. Annos maksaa kaksi markkaa. Meidän kirkonkylälläkin on nyt ranskalaisia perunoita, kun yksi Matti perusti sinne grillin. Sieltä saa lihapiirakoita nakilla myös.
Kuulitteko, autoihin on kuulemma tulossa turvavyöt, ja pah! Minähän en itseäni niihin lukitse, hengenvaarallisia vielä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 17:06"]
Kuulitteko, autoihin on kuulemma tulossa turvavyöt, ja pah! Minähän en itseäni niihin lukitse, hengenvaarallisia vielä.
[/quote]Ihme holhoamista. Eikö nyt ihmiset saa elää niin kuin haluaa.
Kuulemma moottoripyörälläkään ei saa pian ajaa enää ilman kypärää.
Meillä purki isä navetan vieresta sen vanhan paskahuussin pois kun saatiin vesivessa eteisen komeroon. Äiti siivosi ennen remonttia kovasti ja heitti tunkiolle ihan hirveästi vanhoja Akuankkoja ja niitä kahvikupin törppöjä joissa joku vaakuna pohjassa. On nämä uudet kupit kyllä hienompia, Unkarissa tehtyjä kuulemma. Isä kyllä sanoi että ties vaikka ne akuankat ja texwillerit joskus jotain kiinnostaa mutta äiti vaan nauroi, ja minä kanssa!
Mulle ostettiin lehmärahoista uusi kasettimankka, ja Muskan kasetti. Miks muuten tässäkin lehdessä saa Marionia ja Lea Laveenia kehua mutta Muskaa vaan haukutaan? No, kyllä Abba on parempi kuin nuo kaikki yhteensä kuitenki.
Koulussa taas se talkkarin poika haukku isää Hitleriks, ihan vaan siks koska meillä on se kuorma-auto. Kumma tyyppi. Sen oma isä on kuulemma käyny Neuvostoliitossa mutta ite en kyllä ylpeilis sillä, hah!
Nyt pitää lähteä kaupalta hakemaan isälle lottokuponkeja ja tuoda samalla Kilta-pussi ja Sitsoa. Heippa!
Meidän perheellä on Saab, siinä on ihanaa, kun ajetaan Helsingistä mummollaan, kun saan istua siinä penkkienväleissä ja laulan finnhitsien lauluja. On tuossa turvavyöt etupenkkiläisille, mutta miksi, ei niitä kukaan käytä, ihan turhia.
Pian alkaa koulu, sain jamekset, ja ruskean vakosamettiblazerin, en malta odottaa, että saan pukea ne päälleni, sain myös ekat tennarini, sellaiset siniset, jossa kärjet ovat valkoiset, kaverit ovat kateellisia.
Koko kesän olen ollut äidin vanhemmilla hoidossa, ja tein paljon töitä, niillä rahoilla ostin tänään ensimmäisen kasettini, Cratzy Cavan, ihan ihana musiikkia, haluaisin joululahjaksi sellaiset teddy-kengät.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:06"]
Mekin soitetaan mummolle käsivälitteisesti. Siellä se kylän Sentraalisantra vaan välillä kuuntelee linjalla. Ihan jäi kerran kiinni. Puhelimessa sanoin, että tullaan viikon päästä, mutta päästiinkin kyydillä ja menimme aiemmin. Kylällä näki tuo meidät ja kysyi " eikös teidän pitänyt tulla vasta ensi viikolla!" ( tämä juttu on tosi)
[/quote]
Nyt on kyllä väärä vuosikymmen. Ei ollut 70-luvulla enää tietoakaan sentraalisantroista, vaan automaattikeskukset alkoivat hoitamaan puhelujen välityksen jo 60-luvun alusta lähtien.
[/quote]
Miten te soitatte puhelinkopista, jos ei ole rahaa? Keskus kuulee vaan se kilahduksen, se on ihan sama onko viisipenninen vai markka. Jos inttää että on liian pieni raha, ihmetellään vaan viattomana, että olisko minun pitänyt laittaa luuri lähemmäs tuota rahalaatikkoa. Ja siinä saa puhua joskus niin pitkään kuin haluaa, kun keskus ei katkaise puhelua . ( Kyllä, sentraalisantroja oli vielä 1970-luvulla ja tällä konstilla soitettiin puhelinkopista)
Meillekin on nyt ostettu auto, Mosse. Isä ei vaan uskalla ajaa sillä kaupunkiin, kun siellä on liikenneympyröitäkin. Minullekin on luvattu maksaa ajokortti, kun menen sinne kouluun. Uskaltaakohan isä tulla koskaan minun kyytiin, kun ei uskalla ajaa siellä itsekään.
Sisko ei saan mennä partioon enkä minä naisvoimistelijoihin. Koska ollaan demareita.