Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys laihdutuksessa onnistuneille! :)

Vierailija
03.08.2015 |

Mulla on hirmuinen halu saada kroppa kuntoon. Olin ennen hoikka ja semisti fit, mutta sitten vuosien & lasten myötä plösähdin 90-kiloiseksi mammaksi (pituus 165 cm).

Nyt otan itseäni niskasta kiinni, ja tavoitteena on (ainakin alkuunsa) 70 kg paino! Millainen aikataulu teistä olis realistinen? Jouluun mennessä kuntoon? Reseptini on: terveellinen ruokavalio & sen ohella kävelylenkit sekä kotijumppa painojen kanssa.

Olisiko antaa hyviä vinkkejä? En tahdo epäonnistua taas! Kiitos!!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Pystyt siihen! :)

Vierailija
2/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli kiloa viikossa niin voi jäädä pysyväksikin. Pidä ruokapäiväkirjaa pari viikkoa niin saat tietää mitkä on kompastuskivesi. Tsemppiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehhei, lähde ajatuksesta että projektiin menee 1-2 vuotta

Vierailija
4/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluun mennessä 20kg pudottaminen ei ole realistista. Mahdollista se on, mutta ei realistista. Neuvoisin, että aloitat tuolla tavalla rauhallisesti, niinkuin aiotkin, mutta jossain vaiheessa tilaat pt:ltä itsellesi saliohjelman. Ota laihtuminen itsellesi pitkän tähtäimen projektiksi: hae tietoa liikunnasta, ruokavaliosta ja oman kehosi toiminnasta. Älä "laihduttele".

Vierailija
5/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna tiputin 15kg ja juuri kävin kaupassa hankkimassa sapuskat kun palaan tuohon järkevään ruokavalioon raskauden jäljiltä. Itse sain tuon 15kg pois 9kk aikana, tosin lihastakin sain hiukan tehtyä. Nyt olisi tarkoitus ruokavalio siistimällä saada pois raskaudesta jääneet 6 ylikiloa. Salille palaan syyskuun alussa. Tsemppiä!

Vierailija
6/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyvä blogivinkki motivaatioksi:

http://its-goodday.blogspot.fi/

Vierailija
7/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tosiaan aseta itsellesi mitään aikarajaa vaan tee elämänmuutos ja tuloksia tulee pikku hiljaa. Syö pääosin järkevästi mutta salli itsellesi myös herkkupäiviä ettei elämästä katoa ilo.

Minulla kuten monella muullakin toiminut hiilareiden karsinta. Myös annoskokoihin huomiota. Korvaa pasta ja peruna kasviksilla ja muuten voit usein syödä samaa mitä muutkin. Mahdollisimman puhdasta ruokaa, einekset ja makeutusaineet pois. Hedelmissäkin paljon sokeria, eivät sovi laihduttajalle. Omena pahimpaan makeannälkään.

Youtubessa on paljon hyviä jumppavideoita. Kahvakuulalla saa jo lyhyessä ajassa tuloksia ja sitä voi heilutella helposti kotona. Tsemppiä!

Vierailija
8/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hötkyillä ja asettaa liian kovia tavoitteita lyhyelle ajalle :) Itse oon 163 pitkä ja painoin viime kesänä 80 kiloa. Nyt oon juuri saavuttanut 61 kilon painon, ja tämä pudotus on tullut hyvin maltillisilla muutoksilla niin on pysynyt mielenkiinto hommassa kun ei ole ollut mikään kiellettyä!

Tein pieniä valintoja, hieman pidensin lenkkejä koirien kanssa ja söin kyllä herkkuja mutta en kantanut niitä niska limassa kotiini vain söin maltilla. Ja lopetin limujen ja mehujen juonnin sillä tavalla että lupasin itselleni että sitten kun olen juonut 2,5 litraa vettä niin voin ottaa esim limua. Että ensisijaisesti juon vettä ja yritän juoda sitä tarpeeksi. Nykyään juon ehkä lasillisen kuukaudessa enkä enää laske veden määrääkään, sitä menee n. 3 litraa päivässä kun on koko ajan puolen litran pullo täytetty vedellä :)

Puhelimeen saatava sovellus myfitnesspal on myös ihan kiva motivaattori, sinne lisätään omat tiedot ja valitaan haluaako laihtua esimerkiksi 0.25 tai 0.5 kiloa viikossa ja se näyttää kalorintarpeen. Sinne lisätään liikunnat ja syömiset niin pysyy kartalla siitä että millä tolalla asiat on. :) Ja myös päivän lopussa kun on syönnit ja liikunnat merkitty niin sovellus kertoo että "jos jokainen päivä olisi tällainen niin viiden viikon päästä painaisit xxkg".

Itse yritän pudottaa vielä kuutisen kiloa, putoaa sitten kun putoaa - pääasia etten enää koskaan näe vaa'alla numeroa 80! Tsemppiä laihdutukseen, pystyt kyllä siihen!

Vierailija
9/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tuota "puoli kiloa viikossa" -ajattelusta toista mieltä. Itselleni se tuo vaan pettymystä, jos ei tasaisesti tipukkaan.

Itse teen niin, että päätän kalirimäärän, jota aion syödä. Ei mitään 1200 kcal, vaan alle tuhat kaloria. Itse en isommalla kalorimäärällä laihdu. Ja sitten vaan laihtumaan ilman aikarajoja!

Otan asenteen et "hieno nainen ei mässäile".

Sitten voi välillä harkitusti syödä enemmän juhlissa ja lomalla, mutta taas ruotuun.

Opin rakastamaan kehoani. Ja se vesi: se vaikuttaa ihoonkin, on hyvä olo.

Vierailija
10/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20kg kolmessa kuukaudessa kuulostaa hieman epärealistiselta. Mitäs jos ottaisit ennemmin vain tavoitepainon, muuttaisit elämäntapojasi, ja ihailisit parin viikon välein, kuinka taas on tullut tuloksia?

Pudotin itse 15kg noin 6kk aikana. Reseptinä kevyt lenkkeily 3-4 kertaa viikossa, kaikkien herkkujen pois jättäminen (kerran viikossa karkkipäivä) sekä normaalin arkiruokailun keventäminen. Söin vain yhden ison ruuan - lounaan - päivässä, kolmena päivänä salaattia. Kotona illalla sitten pienillä välipaloilla, ettei nälkää tarvitsisi nähdä. Laihtuminen johti pysyvään, terveempään elämäntapaan, jossa en enää syö valmisruokia ja näen liikunnan positiivisena asiana.

Vierailija
11/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:08"]

Itse olen tuota "puoli kiloa viikossa" -ajattelusta toista mieltä. Itselleni se tuo vaan pettymystä, jos ei tasaisesti tipukkaan. Itse teen niin, että päätän kalirimäärän, jota aion syödä. Ei mitään 1200 kcal, vaan alle tuhat kaloria. Itse en isommalla kalorimäärällä laihdu. Ja sitten vaan laihtumaan ilman aikarajoja! Otan asenteen et "hieno nainen ei mässäile". Sitten voi välillä harkitusti syödä enemmän juhlissa ja lomalla, mutta taas ruotuun. Opin rakastamaan kehoani. Ja se vesi: se vaikuttaa ihoonkin, on hyvä olo.

[/quote]

Mä sain tolla tavalla laihduttamisyrityksestä syömishäiriön. Nyt sitten ravintoterapeutin ja psykologin ohjauksessa yritän selvitä ahmimishäiriöstä, jonka takia lihoin vielä paljon enemmän kuin mitä laihduin tehokuurillani... Ravitsemusterapeutti varsinkin sanoi että on valitettavan tavallista että kaikki erittäin vähäkaloriset kuurit laukaisee ahmimista tai sitten anoreksian. Niin ei käy kaikille, mutta osalle käy, ja mitä pidempi dieetti, sitä suurempi todennäköisyys. 5 kiloa, ehkä 10:kin, voi vielä varmaan pudottaa noin, mutta minä yritin 30 kiloa, ja jossain vaiheessa mieli ja kroppa sanoi ei.

Vierailija
12/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsemppauksista! Latasin tuon Myfitnesspalin kännykkääni :). Seuraan muutenkin kaloreita (lähinnä päässäni), joten tämä voisi tulla tarpeeseen.

Joo, ajattelinkin että jouluun mennessä -20kg olisi liikaa, ja kiirettä minulla ei ole. Haluan tehdä elämänmuutoksen, ja olenkin ottanut jo pieniä askeleita. Hassua miten kauan kestää tottua ihan pieniinkin muutoksiin, mutta sillä tavalla niissä tulee pitäydyttyä.

pieni esimerkki: 3 vuotta sitten käytin kahvissa 2 palaa sokeria, sen jälkeen pitkin hampain vaihdoin Hermesetasiin.. ja kuvittelin etten koskaan voisi juoda makeuttamatonta kahvia. Jätin kuitenkin myös Hermesetasin lopulta pois, ja parin viikon päästä en huomannut enää eroa. Nykyään en voisi edes kuvitella lisääväni kahviin mitään. Tämä on vain pieni esimerkki, mutta itselläni kestää tosi kauan tehdä pysyviä muutoksia ruokavalioon, kun olen aina tottunut tekemään toisin.

Nykyään kuitenkin esim. salaatit ovat päivittäinen herkkuni, josta en enää voisi luopua (ennen inhosin). Samoin kuntoiluun olen hurahtanut. Toivottavasti näistä on apua...  :)  -ap

Vierailija
13/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo puoli kiloa viikossa on tosiaan hyvä tavoite, jos haluat tuloksista pysyviä. Aluksi voi lähteä vähän nopeamminkin, mutta sen jälkeen kannattaa pyrkiä sellaiseen ruokavalioon, jota voit kuvitella ylläpitäväsi loppuelämäsi.

Itse laskin kaloreita ja aloin liikkua. Ruokavalio on näistä kuitenkin se tärkeämpi. Jos lasket liikkumalla kuluttamiasi kaloreita, niin älä luota internetin laskureihin, sillä ne yliarvioivat niitä määriä aika rankastikin. Sykemittarin kalorilaskurilla tulee vähän todenmukaisempi kuva.

Ruokavalioon en tehnyt mitään isompia muutoksia, alkuun jätin kuukaudeksi sokerin pois kokonaan ja sen jälkeen oli helpompi vähentää niiden syömistä radikaalisti. Päivän kalorit yritin täyttää pääosin terveellisellä ruualla, mutta jos teki mieli hampurilaista, niin sitten söin hampurilaisen ja loppupäivän syömiset piti vain suunnitella sen ympärille. Kasviksia tuli väkisin syötyä lisää, koska ne ovat vähäkalorisia. Tykkäsin itse googlettaa ja kokeilla vähäkalorisia repeptejä, vaikka suurin osa ei jäänyt omaan käyttöön, niin vaihtelu tekee hyvää ja kokeilut olivat hauskoja sen arkisen kalorinlaskemisen ja ruodussa pysymisen vastapainoksi. Suolan ja rasvan määrää ei kannata vähentää hirveän paljon, sillä näläntunne pysyy helpommin kurissa kun näitä saa riittävästi.

Ja jos tulee viikkoja, useampiakin, joina tuloksia ei synny, niin jatka vain sitkeästi eteenpäin. Välillä kehitys tuntuu pysähtyvän ja sitten yhtäkkiä onkin lähtenyt useampi kilo. Ilmeisesti nesteen kertyminen elimistöön ja hormonaaliset vaihtelut vaikuttavat jatkuvasti painoon jonkin verran, ja se taas vähän hämää laihtumisesta syntyneitä tuloksia.

Vierailija
14/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 lisää vielä että älä vaun ala kitukuureille. Itse päinvastoin nostan kalorit alkuun 2500/pvä, siitä niitä pikkuhiljaa lasketaan mutta ei missään vaiheessa mennä alle 1600.

Vierailija
15/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä sanoisin että kiloklubi.fi ja kaloreiden laskenta. Itse pudotin 102->76kg 10kk. Sanoisin että tavoitteesi on  turhan kova, oma tahtini oli näin jälkikätteen ajatellen aika hurja. Mihin sulla on kiire? Onhan sulla ollu vuosia aikaa lihotakkin tekemättä asialle mitään. Ota tavoitteeksi vaikka joulu tai edes juhannus 2016, siihenkään ei ole enää edes vuotta, sekin on aika kova.

Vierailija
16/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:06"]

Älä tosiaan aseta itsellesi mitään aikarajaa vaan tee elämänmuutos ja tuloksia tulee pikku hiljaa. Syö pääosin järkevästi mutta salli itsellesi myös herkkupäiviä ettei elämästä katoa ilo. Minulla kuten monella muullakin toiminut hiilareiden karsinta. Myös annoskokoihin huomiota. Korvaa pasta ja peruna kasviksilla ja muuten voit usein syödä samaa mitä muutkin. Mahdollisimman puhdasta ruokaa, einekset ja makeutusaineet pois. Hedelmissäkin paljon sokeria, eivät sovi laihduttajalle. Omena pahimpaan makeannälkään. Youtubessa on paljon hyviä jumppavideoita. Kahvakuulalla saa jo lyhyessä ajassa tuloksia ja sitä voi heilutella helposti kotona. Tsemppiä!

[/quote]

Tuosta olen samaa mieltä että ei kannata asettaa mitään aikatavotteita, vaan parantaa syömistä ja sen myötä niitä kiloja alkaa lähteä.

Mutta tusota olen eri mieltä että pitäisi vältellä peruanaa tai hedelmiä. Kiellettyjen aineiden listat eivät voi johtaa pysyviin elintapoihin. Parempi vaan syödä monipuolisesti ja opetella syömään tarpeen mukaan.

Vierailija
17/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:07"]

Ei kannata hötkyillä ja asettaa liian kovia tavoitteita lyhyelle ajalle :) Itse oon 163 pitkä ja painoin viime kesänä 80 kiloa. Nyt oon juuri saavuttanut 61 kilon painon, ja tämä pudotus on tullut hyvin maltillisilla muutoksilla niin on pysynyt mielenkiinto hommassa kun ei ole ollut mikään kiellettyä!

Tein pieniä valintoja, hieman pidensin lenkkejä koirien kanssa ja söin kyllä herkkuja mutta en kantanut niitä niska limassa kotiini vain söin maltilla. Ja lopetin limujen ja mehujen juonnin sillä tavalla että lupasin itselleni että sitten kun olen juonut 2,5 litraa vettä niin voin ottaa esim limua. Että ensisijaisesti juon vettä ja yritän juoda sitä tarpeeksi. Nykyään juon ehkä lasillisen kuukaudessa enkä enää laske veden määrääkään, sitä menee n. 3 litraa päivässä kun on koko ajan puolen litran pullo täytetty vedellä :)

Puhelimeen saatava sovellus myfitnesspal on myös ihan kiva motivaattori, sinne lisätään omat tiedot ja valitaan haluaako laihtua esimerkiksi 0.25 tai 0.5 kiloa viikossa ja se näyttää kalorintarpeen. Sinne lisätään liikunnat ja syömiset niin pysyy kartalla siitä että millä tolalla asiat on. :) Ja myös päivän lopussa kun on syönnit ja liikunnat merkitty niin sovellus kertoo että "jos jokainen päivä olisi tällainen niin viiden viikon päästä painaisit xxkg".

Itse yritän pudottaa vielä kuutisen kiloa, putoaa sitten kun putoaa - pääasia etten enää koskaan näe vaa'alla numeroa 80! Tsemppiä laihdutukseen, pystyt kyllä siihen!

[/quote]

Jep, eihän ne epämäntapamuutokset oikeasti ole kovin suuria. Mitä pienemmän muutoksen tekee, sitä helpompi se on pitää. Jos on lihonnut 20kg 10 vuoden aikana, niin sehän tarkoittaa että on syönyt keskimäärin 270kcal liikaa viikossa, eli yksi jäätelö tai pari olut pulloa viikossa on ollut liikaa, tuntuu tosi pieneltä asialta, kun sitä ajattelee näin.

Helpompi olisi pysytellä hoikkana, kuin yrittää nopeassa tahdissa laihduttaa vuosien aikana kertyneet kilot pois.

Vierailija
18/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:08"]

Itse olen tuota "puoli kiloa viikossa" -ajattelusta toista mieltä. Itselleni se tuo vaan pettymystä, jos ei tasaisesti tipukkaan. Itse teen niin, että päätän kalirimäärän, jota aion syödä. Ei mitään 1200 kcal, vaan alle tuhat kaloria. Itse en isommalla kalorimäärällä laihdu. Ja sitten vaan laihtumaan ilman aikarajoja! Otan asenteen et "hieno nainen ei mässäile". Sitten voi välillä harkitusti syödä enemmän juhlissa ja lomalla, mutta taas ruotuun. Opin rakastamaan kehoani. Ja se vesi: se vaikuttaa ihoonkin, on hyvä olo.

[/quote]

Jutusta päätellen olet kokeillut monesti ja epäonnistunut.

Kannattaisiko kokeilla toisin?

Vierailija
19/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän myös Kiloklubia. Selkeä ja havainnollistaa, mitä kaikkea tuleekaan syötyä.

Itselläni samankokoinen urakka kuin ap:lla ja pyrin juuri ruokapäiväkirjalla, perjantai-illan herkkuhetkellä ja säännöllisellä liikunnalla kestävään muutokseen. Valkeat viljat täysin pannassa. Pohdin, että pitäisikö siirtyä lounaalla eväisiin? Kotona kuitenkin tulee tehdä lämmin ateria perheelle illalla.

Tsemppiä meille kaikille!

Vierailija
20/28 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:18"]pieni esimerkki: 3 vuotta sitten käytin kahvissa 2 palaa sokeria, sen jälkeen pitkin hampain vaihdoin Hermesetasiin.. ja kuvittelin etten koskaan voisi juoda makeuttamatonta kahvia. Jätin kuitenkin myös Hermesetasin lopulta pois, ja parin viikon päästä en huomannut enää eroa. Nykyään en voisi edes kuvitella lisääväni kahviin mitään. [/quote]

Hyvä esimerkki. Miksi siihen kahviin on pitänyt alumperinkään alkaa lisäämään sokeria tai maitoa? Mustassa kahvissahan ei ole kuin pari kaloria. Mutta kun siihen vetää kolmasosan maitoa tai peräti kermaa ja muutaman sokeripalan ja kiskoo näitä kupillisia vaikka viisi päivässä niin aika paljon siinä saa turhia kaloreita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi