Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto takaisin Suomeen, pelottaa miten viihdyn

Vierailija
03.08.2015 |

Loppuvuodesta lähes 10 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen edessä muutto Keski-Euroopasta takaisin Suomeen lähinnä perheeni lapsien toivomuksesta.

Tietenkin lähes kaikki asiat menevät huonompaan suuntaan; sää, ostovoima, hinnat jne. Hiukan pelottaa jo etukäteen ja muutenkin ihmisten tympeys, negatiivisuus ja ilkeämielisyys... toki tuollaisten kanssa ei tarvitse olla tekemisissä. Nykyisessä asuinmaassani saa heittäytyä mukavaan keskusteluun kenen kanssa tahansa.

Vinkkejä, kokemuksia, miten sopeuduitte ja tuntuiko elämä lähteneen persemäkeä alas?

Kommentit (206)

Vierailija
61/206 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta meni sopeutumiseen kahdenkymmenen ulkomaan vuoden jälkeen. Vähän juureton olo vieläkin. Paljon riippuu koulusta ja asuinalueesta. Hyvä, jos löytyy tuttaviksi edes muutama paluumuuttaja, on vain helpompi jakaa asioita.

Vierailija
62/206 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin totta! 

Media korostaa tätä negatiivisuutta niin taitavasti, että se uppoaa todella moneen suomalaiseen kuin häkä.

Lukekaapa huviksenne muutaman päivän ajan uutisia kriittisesti älkääkä uskoko kaikkea mitä toimittajat yrittävät teille syöttää. Yllättävän moni positiivinen/neutraali asia väännetään vääntämällä negatiiviseksi.

Aurinkoista päivän jatkoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/206 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat nähdä asiat vähän mustavalkoisesti:) 

Vierailija
64/206 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas.

Näkyi tässäkin ketjussa olevan niitä, jonka mielestä asenteeni tai joku muu kummallinen asia minussa tekee sen, että en sovi Suomeen. Hei, asenteeni on sopinut mainiosti nykyiseen asuinmaahani ja samoin vastapuoli on ollut lähes poikkeuksetta ystävällinen. Pitääkö Suomeen tullessa ottaa uusi asenne eli tympeä naama, kiertovittuilu-moodi (suoraan ei voi sanoa) päälle, vetää kooma joka viikonloppu ja istua tuppisuuna joka paikassa?

Arveluttaa, että jutteleva, ystävällinen ja seurasta nauttiva asenteeni saa vastareaktioita -> mitä tuokin ulkomaanpelle luulee, elvisteleekin kalliilla autolla ja puhuu kummasti, hymyileekin koko ajan, varmaan joku homo tai yrittää iskeä mun naista, viinaakaan ei juo kuin kunnon mies ja jotain vitun expressoa vetää jne...

Toki jos Suomessa tuollainen masennusmoodi pitää olla päällä niin vaikeaa voi aluksi olla, mutta apatiaankin oppii.

Vierailija
65/206 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä Suomeen tulisi takaisin tässä tilanteessa, täällä on aivan liian surkea ilmapiiri juuri nyt.

Vierailija
66/206 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:08"]

Mä en kyllä Suomeen tulisi takaisin tässä tilanteessa, täällä on aivan liian surkea ilmapiiri juuri nyt.

[/quote]

Ilmapiiri on sellainen kuin sen haluat olevan. Möyri neitssä ja lööppilehdissä, niin saleen on synkkää. Käy poimimassa mustikkaa ja sieniä. Tee ystävien kanssa ruokaa ja mustikkapiirakkaa. Ei tunnu minusta ainakaan synkältä.

Vierailija
67/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
68/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä jälleen.

Missä kerroin, että kuvittelen olevani jotenkin eksoottinen, leveileväni ulkomailla asumisella tmv.? En missään.

Kertokaa nyt se "asenne" millainen Suomessa pitää olla... olisiko se: älä puhu ulkomaista mitään, älä juttele vieraiden kanssa, älä hymyile, älä osta/tee/kerro mitään, koska kaikki aiheuttaa kateutta.

Melkoisen tukahtunutta elämää, jollaista ei tarvitse elää nykyisessä kotimaassani.

Vierailija
69/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa keulimista täällä. Joo olette niin maailman matkaajia että kuussakin on käyty. Todellisuudessa kun olette siellä espanjassa fuengirolassa puhelinmyyjänä ja saatte sen 200e kk se riittää teille hyvin, koska nostatte suomesta työttömyyskorvausta tai eläkettä, jotkut nostaa lisäksi asumistukea jne. Olette todella espanjalaisia :D

Tämän langan voi poistaa.

Juha.

Vierailija
70/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut Suomen ulkopuolella yli 10 vuotta. Ulkomailla lähes missä maassa vaan asiat on olleet paremmin. Tosin emme elä minkään sosiaaliapujen varassa eikä niille ole ollut tarvetta. Emme ole muuttamassa Suomeen mutta jos joskus niin käy niin ei kai se mikään ongelma ole. Nykyiseen taloomme käytetyllä käsirahalla saa Helsingistä jo hulppean ison luksusasunnon ja lapset laitettaisiin kouluun jossa on kansainvälisempää meininkiä. Yliopiston saavat käydä Suomen ulkopuolella että siitä opiskelusta on jotain hyötyä. Joku kivijalkapuoti pystyyn ja osa vuodesta Suomen ulkopuolella:) Kiva siinä olis olla Suomen puolella kun toiset pokkuroi ja toiset kihisee kateudesta:) Hankkisin tietty kaikki suomalaiset statementit, vuittonit, reiskat ja valentinot:)

Vierailija
71/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:55"]Mä olen asunut Suomen ulkopuolella yli 10 vuotta. Ulkomailla lähes missä maassa vaan asiat on olleet paremmin. Tosin emme elä minkään sosiaaliapujen varassa eikä niille ole ollut tarvetta. Emme ole muuttamassa Suomeen mutta jos joskus niin käy niin ei kai se mikään ongelma ole. Nykyiseen taloomme käytetyllä käsirahalla saa Helsingistä jo hulppean ison luksusasunnon ja lapset laitettaisiin kouluun jossa on kansainvälisempää meininkiä. Yliopiston saavat käydä Suomen ulkopuolella että siitä opiskelusta on jotain hyötyä. Joku kivijalkapuoti pystyyn ja osa vuodesta Suomen ulkopuolella:) Kiva siinä olis olla Suomen puolella kun toiset pokkuroi ja toiset kihisee kateudesta:) Hankkisin tietty kaikki suomalaiset statementit, vuittonit, reiskat ja valentinot:)
[/quote]

Ei se ulkomailla asuminen ole näköjään muuttanut positiiviseksi ja lämpimäksi ihmiseksi - sellaiseksi joita ulkomailla mainostetaan olevan mutta Suomessa ei. Monet ulkomailla asuvat ovat näemmä tosi kärttyisiä ja ilkeitä.

Vierailija
72/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:23"]

Ap täällä jälleen.

Missä kerroin, että kuvittelen olevani jotenkin eksoottinen, leveileväni ulkomailla asumisella tmv.? En missään.

Kertokaa nyt se "asenne" millainen Suomessa pitää olla... olisiko se: älä puhu ulkomaista mitään, älä juttele vieraiden kanssa, älä hymyile, älä osta/tee/kerro mitään, koska kaikki aiheuttaa kateutta.

Melkoisen tukahtunutta elämää, jollaista ei tarvitse elää nykyisessä kotimaassani.

[/quote]

Voi hyvää päivää taas! Siis ei täällä tarvitse olla mitään erityistä asennetta. Minä matkustan paljon työni puolesta maailmalla ja sama iloisuus, ystävällisyys ja small talk, mitä siellä minussa on, on minussa myös täällä Suomessa. En vedä mitään roolia eikä mulla ole mitään erilaista asennetta Suomessa ja ulkomailla. Sulla on kummallinen käsitys, että suomalaiset olisivat jotenkin erilaisia kuin sinä. Kuva, minkä mediasta saa, voi olla ankea. Mutta unohda median luoma kuva, tule Suomeen, valitse asuinalueesi kuten olen jo pariin kertaan tässä ketjussa suositellut ja ole oma itsesi. Mua ei ole vielä koskaan kukaan tyrmännyt bussipysäkillä tai missään muuallakaan, kun olen alkanut juttelemaan muiden ihmisten kanssa. Mutta mä en ylenkatso ketään vaan juttelen ystävällisesti niin laitapuolenkulkijoille kuin mummoillekin. Suomessa on paljon yksinäisyyttä perheiden hajottua ja yhteisöllisyyden vähentyessä ja todella moni on suorastaan ilahtunut,  kun heille alkaa juttelemaan. 

Vierailija
73/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan ei tarvitse muuta kuin vain mainita asuneensa pidempään ulkomailla, niin sekin on jo lesoilua ja erikoisuudentavoittelua. Samalla myös jaksetaan muistuttaa, ettei se ulkomailla asuminen nyt niin erikoista ole, eikâ sillä voi enää erottua työmarkkinoilla, kun "kaikilla" on jo kokemusta ulkomailta.

Vierailija
74/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:21"]

Ap täällä jälleen.

[/quote]

Voi hyvää päivää taas! Siis ei täällä tarvitse olla mitään erityistä asennetta. Minä matkustan paljon työni puolesta maailmalla ja sama iloisuus, ystävällisyys ja small talk, mitä siellä minussa on, on minussa myös täällä Suomessa. En vedä mitään roolia eikä mulla ole mitään erilaista asennetta Suomessa ja ulkomailla. Sulla on kummallinen käsitys, että suomalaiset olisivat jotenkin erilaisia kuin sinä. Kuva, minkä mediasta saa, voi olla ankea. Mutta unohda median luoma kuva, tule Suomeen, valitse asuinalueesi kuten olen jo pariin kertaan tässä ketjussa suositellut ja ole oma itsesi. Mua ei ole vielä koskaan kukaan tyrmännyt bussipysäkillä tai missään muuallakaan, kun olen alkanut juttelemaan muiden ihmisten kanssa. Mutta mä en ylenkatso ketään vaan juttelen ystävällisesti niin laitapuolenkulkijoille kuin mummoillekin. Suomessa on paljon yksinäisyyttä perheiden hajottua ja yhteisöllisyyden vähentyessä ja todella moni on suorastaan ilahtunut,  kun heille alkaa juttelemaan. 

[/quote]

Aikaisemmin tuolla kerrottiin suoraan, että ei sinun ulkomailla olosi tee sinusta eksoottista (ok minulle) ja siitä ei saisi oikein jutellakaan ja jos juttelet niin tee se tietyllä tavalla ettei ihmiset kuvittele sinun halveksivan (ihmettelen miten se onnistuisi) ja etteivät suutu ym.

Ja jos kerron miten mukavaa olikaan istua kahviloissa vailla la-aamun lämmössä, katsella Alppien rinteiltä alas ym. Minä nautin noista ja olen onnellinen, mutta Suomessa noista kertominen on varmaan leuhkimista jos kertoo onnellisuudestaan? Ja alkaa tietenkin väittely, että kyllä meilläkin...

Oikeasti, Suomi taitaa olla kamala paikka jos siellä ei saa puhua mitään. Täällä asuinmaassani saan puhua esim. Suomesta ihan vapain mielin eikä kukaan kadehdi tai suutu.

Vierailija
75/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:36"]

Suomessahan ei tarvitse muuta kuin vain mainita asuneensa pidempään ulkomailla, niin sekin on jo lesoilua ja erikoisuudentavoittelua. Samalla myös jaksetaan muistuttaa, ettei se ulkomailla asuminen nyt niin erikoista ole, eikâ sillä voi enää erottua työmarkkinoilla, kun "kaikilla" on jo kokemusta ulkomailta.

[/quote]

Ja todellisuudessa suurimmalla osalla ei ole, lopuilla muutama kk- max. 2 vuotta ja kielitaito on melko heikko tai on puhunut vain englantia. Nämä joilla on oikeasti kokemusta ja kielitaito lähes paikallisten tasolla ovat Suomessa toden näköisesti ylenkatsottuja ja lesoilevia.

Vierailija
76/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:42"]

Ap täällä jälleen.

[/quote]

[/quote]

Aikaisemmin tuolla kerrottiin suoraan, että ei sinun ulkomailla olosi tee sinusta eksoottista (ok minulle) ja siitä ei saisi oikein jutellakaan ja jos juttelet niin tee se tietyllä tavalla ettei ihmiset kuvittele sinun halveksivan (ihmettelen miten se onnistuisi) ja etteivät suutu ym.

Ja jos kerron miten mukavaa olikaan istua kahviloissa vailla la-aamun lämmössä, katsella Alppien rinteiltä alas ym. Minä nautin noista ja olen onnellinen, mutta Suomessa noista kertominen on varmaan leuhkimista jos kertoo onnellisuudestaan? Ja alkaa tietenkin väittely, että kyllä meilläkin...

Oikeasti, Suomi taitaa olla kamala paikka jos siellä ei saa puhua mitään. Täällä asuinmaassani saan puhua esim. Suomesta ihan vapain mielin eikä kukaan kadehdi tai suutu.

[/quote]

Tottakai saa jutella ulkomailla asumisesta ja kaikista muistakin mukavista asioista, mutta kai sinä hyvä ihminen sentään osaat olla lesoamatta? Jos et erota normaalia jutustelua ja lesoamista toisistaan, ei ehkä kannata palata Suomeen. Suomi on todella kiva maa ja täällä voi puhua ihan mistä tahansa, jopa siitä, että asiat on päin helvettiä. Ei tarvitse pitää yllä kulisseja niinkuin monessa muussa maassa. 

Vierailija
77/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:42"]

Ap täällä jälleen.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tottakai saa jutella ulkomailla asumisesta ja kaikista muistakin mukavista asioista, mutta kai sinä hyvä ihminen sentään osaat olla lesoamatta? Jos et erota normaalia jutustelua ja lesoamista toisistaan, ei ehkä kannata palata Suomeen. Suomi on todella kiva maa ja täällä voi puhua ihan mistä tahansa, jopa siitä, että asiat on päin helvettiä. Ei tarvitse pitää yllä kulisseja niinkuin monessa muussa maassa. 

[/quote]

Ja lisään vielä, että eivät ihmiset suutu tai kadehdi, jos satutkin lesoamaan. Pitävät sinua vain täydellisenä dorkana ja hiljaa mielessään naureskelevat sinulle. 

Vierailija
78/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:45"]

[/quote]

Ja todellisuudessa suurimmalla osalla ei ole, lopuilla muutama kk- max. 2 vuotta ja kielitaito on melko heikko tai on puhunut vain englantia. Nämä joilla on oikeasti kokemusta ja kielitaito lähes paikallisten tasolla ovat Suomessa toden näköisesti ylenkatsottuja ja lesoilevia.

[/quote]

Tääkin on varmaan hirveetä lesoilua suomalaisesta näkökulmasta katsottuna, kun edes mainitsen asiasta, mutta takana on vuosikausia espanjaa, ranskaa ja portugalia puhuvissa maissa ja paikallisten kanssa olen pääasiassa ollut tekemisissä. En puhu asiasta Suomessa käydessäni tai edes pidempään oleskellessa, sillä mua ei vaan kiinnosta tuoda asiaa esille, vaikka joku jotain kysyisikin. Pidän kokemukseni omana tietonani. Harva, jos kukaan osaisi edes arvata mitään, jos vieressä istuisivat. Nuorempana sitä oli kiva tuoda esiin, mutta ikä on tehnyt tehtävänsä.

Vierailija
79/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun sitä positiivista, empaattista ja ystävällistä ilmapiiriä ylistetään, joka löytyy vain "ulkomailta". Silti ollaan itse kuin perseeseen ammuttuja karhuja ja tihkutaan ilkeyttä ja negatiivisuutta. Eikö sitä hyvää henkeä ole tarttunut itseen ollenkaan siellä "ulkomailla" ollessa? Luulisi, että sitä voisi vähän meillekin tuoda vaikka näin netin välityksellä, kun olemme Kaikki tällaisia epäsosiaalisia, kärttyisiä ja kyräileviä täällä Suomessa ;)

Vierailija
80/206 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juuri näin ja asenteesi on samalla hetkellä "väärä", kun aikaiset suusi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi