Muutto takaisin Suomeen, pelottaa miten viihdyn
Loppuvuodesta lähes 10 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen edessä muutto Keski-Euroopasta takaisin Suomeen lähinnä perheeni lapsien toivomuksesta.
Tietenkin lähes kaikki asiat menevät huonompaan suuntaan; sää, ostovoima, hinnat jne. Hiukan pelottaa jo etukäteen ja muutenkin ihmisten tympeys, negatiivisuus ja ilkeämielisyys... toki tuollaisten kanssa ei tarvitse olla tekemisissä. Nykyisessä asuinmaassani saa heittäytyä mukavaan keskusteluun kenen kanssa tahansa.
Vinkkejä, kokemuksia, miten sopeuduitte ja tuntuiko elämä lähteneen persemäkeä alas?
Kommentit (206)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:34"]Muutimme Suomeen 5 vuotta sitten ja haluamme täältä pois. Puhti alkaa loppua täällä elämiseen. Kyllä, monet asiat on hyvin ja monella tavoin elämä etuoikeutettua, mutta meillä vain kävi huono tuuri. Olemme asuneet jo parissa paikassa ja aina naapurit ovat olleet painajaismaisia: tupakkaa ja alkoholia kuluu ja tässä uusimmassa kodissa kännipäissä naapurin kiusaaminen kohdistuu meidän mamu-perheeseen. Meitä uhkaillaan lastensuojelulla (tosin toteuttaisipa naapuri uhkauksensa, niin voisimme tehdä rikosilmoituksen), tehdään ilkivaltaa omaisuudellemme, pilkataan uskontoamme (naapuri löysi tämän tiedon netistä, meille uskonto on henkilökohtainen asia) ja irvaillaan mieheni kielitaidolle. Kohtaamme ennakkoluuloja, meidän oletetaan elävän yhteiskunnan tuilla ja saavuttaneemme jotakin parempaa Suomessa. Just joo. Miehelläni kansainvälinen työ ja asuinpaikalla ei niin väliä. Nyt mietimme, minne lähdemme seuraavaksi.
[/quote]
Minulla oli samnlaisia kokemuksia ulkomaalisen mieheni knssa Suomessa asuessamme. Muutimme pois ja perustimme perheen. Lapsia en suostuisi Suomessa kasvattamaan mistään hinnasta.
[/quote]
Mulla ja mun miehellä menee hyvin vaikka on mamu Hollannista ja ei puhu suomea. Kuulostaa kamalalta tollanen.
Me olimme vain pari vuotta poissa Atlantin takana, mutta paluu valoisasta ja lämpimästä keskelle pimeää ja loskaa oli kuin isku naamaan. Ihmisten tylyys myös häiritsi hämmästyttävän pitkään. Ei tervehditä, ei puhuta - no ei tietenkään kaikki, mutta yllättävän moni. Toisaalta sitten taas oma vanha koti ja työpaikka odotti, ja asiat viranomaisten jne. kanssa toimivat hyvin, joten se oli plussaa.
Vähitellen vieroitusoireet lievenivät. Pimeän ja kylmän vastenmielisyys on ainoa, joka vain lisääntyy vuosittain.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:56"]Vittu tekis eräille hyvää muuttaa vaikka Intiaan, Afganistaniin, Syyriaan tai Venäjälle!!
[/quote]
Asun Venäjällä. En ole palaamassa Suomeen. Niin mikä oli? :)
[/quote]
Hienot ihmisoikeudet siellä päin. :-)
[/quote]
Mitä hiton väliä tolla on? Ihanku siellä asuessaan jokapäiväisessä elämässä jotku ihmisoikeudet olisi esillä tai vaikuttaisi kenenkään elämään.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:24"]
Tarkennusta:
Perheeni on asunut täällä n. 3 vuotta vähemmän kuin minä, lapset olivat muuttaessa jo käyneet yhden/muutaman luokan Suomessa. Sitten perheeni muutti 3 vuoden jälkeen takaisin Suomeen juuri lapsien koulua ja "parasta" ajatellen. Itse seilaan kodin ja työn väliä n.1-2 kk:n välein, mutta löysin uuden työn Suomesta ja palaan itsekin takaisin. Olen siis mies.
Tätä kiertolaiselämää harrastaa kymmenet suomalaiset, ainakin lentokoneissa kohtaamisien perusteella. En ole ainoa tällainen.
- ap
[/quote]
Avaisitko hieman tuota lasten koulua ja "parasta"? Kun kuulostaa siltä, että Suomi on monien mielestä läpipaska paikka ja muualla on kaikki tuhatkertaisesti paremmin, niin miten ihmeessä lasten etu koulutuksen tai minkään muunkaan suhteen on muutto Suomeen?
[/quote]
Siksi, että koulu muualla voi olla epätasa-arvoista. Ulkomaalaiset saa auttamatta huonoja numeroita, kokeet ovat tiukalla aikataululla ja ulkomaalainen jo täydellisen kielen osaamattomuuden takia ei ehdi tehdä kaikki tehtäviä, monenlaisia huuhaa- ja täysin sivuseikkoja painottava opetus. Myös opettajien henk. koht. valta ja mieltymykset eivät ole tätä päivää.
Siinä jotain.
- ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:43"]
No lapsesi ovat ilmeisesti jo aika isoja ja voit muuttaa taas kun lentävät pesästä. Suomi on oikeasti muuttunut ihan järkyttävän nopeasti. En tiedä sitten jos ei lukisi lehtiä eikä katsoisi uutisia, että huomaisiko sitä ahdistavaa ilmapiiriä mistään omassa lähiympäristössä. Mediassa kaikki on hirveän hyökkäävää ja vihamielistä.
[/quote]
Tämä! Minä en ainakaan huomaa. Asun pääkaupunkiseudulla mukavassa lapsiystävällisessä lähiössä enkä ole täällä huomannut mitään levottomuuksia tai ahdistunutta ilmapiiriä. Mutta minulla onkin työpaikka, läheiset välit sukulaisiini ja ystäviini, harrastuksia ja mieluinen koti. Olen asunut samassa paikassa jo pitkään ja naapurit ovat tulleet tutuiksi. Uudetkin naapurit otetaan hyvin vastaan. Onhan täällä eläminen varmaan kallista, mutta kun ei ole kokemusta muuallakaan asumisesta, niin asiaan on tottunut. Rahani riittävät kaikkeen tarpeelliseen ja tarpeettomaankin kuten vaikka matkusteluun, mutta enpä ole koskaan osannutkaan kaivata lomahuviloita tai purjeveneitä. Jos kaipaisin, varmaan alkaisin lotota. On täälläkin toki lähiökuppilansa ja niissä oma kantaporukkansa, mutta ei mua kiinnosta niissä viettää aikaani. Oma ystäväpiirini on aika samanlaisia keskiluokkaisia ihmisiä kuin itsekin olen. Ja kyllä sä varmaan muistat, että Suomessa on sanonta "Kell onni on, se onnen kätkeköön" eli täällä jutellaan positiivisista ja iloisista asioista vain niille läheisimmille ihmisille, ei puolitutuille tai tuntemattomille. Jos erehdyt kertomaan jollekin muulle onnellisista asioista elämässäsi, se on lesoamista.
Tervetuloa vaan takaisin ja pääseehän täältä pois, jos et viihdy.
[/quote]
Minulla ihan samanlaisia kokemuksia. En omassa arjessani näe "asenneilmapiirin kiristymistä", josta media uutisoi, enkä sellaista yleistä kurjistumista tai toivottomuutta, jotka myös tuntuvat olevan otsikoissa. Elän perheeni kanssa mukavaa keskiluokkaista elämää pääkaupunkiseudun kupeessa rauhallisella asuinalueella, enkä koe asuvani sen paremmin punavihreässä kuin sinivalkoisessakaan kuplassa. Naapureita tervehditään ja lapsella on kavereita, mitäpä muuta sitä asuinalueelta kaipaisi. Jos jotain Suomessa vaihtaisin, niin sään - haluaisin takuuvarmasti kylmät talvet ja kuumat kesät. :)
[/quote]
Teidän tilanne on aika erilainen kuin ihmisellä, joka on asunut vuosia ulkomailla ja yrittää muuttaa takaisin Suomeen. Teillä ei ole kokemusta muualla, toisessa kulttuurissa asumisesta tai siitä, miten vaikeaa on alkaa luoda verkostoja Suomessa taas lähes täysin nollasta. Tutkitusti suomalaiset työnantajat hyljeksivät paluumuuttajia työhönotossa. Teillä ei ole kokemusta siitä, miten tuntee itsensä synnyinmaassaan ulkopuoliseksi ja tajuaa tulleensa muuttuneeseen maahan. Kyllä Suomen asenneilmapiiri on selvästi muuttunut 10 vuodessa, mutta ehkä te ette sitä huomaa, kun olette sen muutoksen keskellä asuneet.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:56"]Vittu tekis eräille hyvää muuttaa vaikka Intiaan, Afganistaniin, Syyriaan tai Venäjälle!! [/quote] Asun Venäjällä. En ole palaamassa Suomeen. Niin mikä oli? :) [/quote] Hienot ihmisoikeudet siellä päin. :-) [/quote] Mitä hiton väliä tolla on? Ihanku siellä asuessaan jokapäiväisessä elämässä jotku ihmisoikeudet olisi esillä tai vaikuttaisi kenenkään elämään.
[/quote]
Kyllä normaalia ihmistä ahdistaisi asua puolidiktatuurissa, jossa toisinajattelijat vangitaan ja vallanpitäjien kannalta ikävistä asioista raportoivat toimittajat tapetaan. Toisaalta, ehkä agressiivinen ja kansainvälisten lakien vastainen ekspansiivinen ulkopolitiikka vastaavasti nostattaa kansalaisten itsetuntoa ja auttaa unohtamaan "pikkuasiat".
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:56"]Vittu tekis eräille hyvää muuttaa vaikka Intiaan, Afganistaniin, Syyriaan tai Venäjälle!! [/quote] Asun Venäjällä. En ole palaamassa Suomeen. Niin mikä oli? :) [/quote] Hienot ihmisoikeudet siellä päin. :-) [/quote] Mitä hiton väliä tolla on? Ihanku siellä asuessaan jokapäiväisessä elämässä jotku ihmisoikeudet olisi esillä tai vaikuttaisi kenenkään elämään.
[/quote]
Kyllä normaalia ihmistä ahdistaisi asua puolidiktatuurissa, jossa toisinajattelijat vangitaan ja vallanpitäjien kannalta ikävistä asioista raportoivat toimittajat tapetaan. Toisaalta, ehkä agressiivinen ja kansainvälisten lakien vastainen ekspansiivinen ulkopolitiikka vastaavasti nostattaa kansalaisten itsetuntoa ja auttaa unohtamaan "pikkuasiat".
[/quote]
Toisinajattelijat vangitaan... Joo, kyllä heidät vangitaan, jos he ovat rikollisia. Länsimediassa tietysti vangitsemisen syy on aina se, että kyseessä on toisinajattelija. Esimerkki: suomalaisten mielestä venäläiset oligarkit ovat kaikki kylmäverisiä rikollisia, jotka joutaisivat telkien taa, PAITSI tietysti ne oligarkit, jotka sattuvat olrmaan Putinia vastaan. ;) He ovat tietysti syyttömiä ja varsin hyviä ihmisiä. <3
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:32"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä sä nyt olet aika pihalla asioista. Onko sulla hajuakaan kuinka paljon Venäjällä on opposition ylläpitämiä radiokanavia, sanomalehtiä jne? Ihan rauhassa saavat toimia. Venäjällä on hyvin värikäs lehdistö, toisin kuin esimerkiksi Suomessa, jossa saat lukea samat uutiset, samat näkökannat, samat agendat ja mielipiteet parista eri lehdestä. Huomattavasti monipuolisempaa on median anti Venäjällä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:42"]
Itse toivon, ettei tarvitse tulla sinne takaisin. Hinnat ovat aivan järkyttävät, elän puolilla kustannuksilla täällä. Tienaan myös suomen tason palkkaa. Jokaista ostosta ei tarvitse miettiä ja murehtia. Ulkona syöminen ja juominen on halpaa. Ihmiset Suomessa ahdistaa paljon - ovat ilkeitä, umpimielisiä, masentuneita ja agressiivisia. Kaikki yhteinen tekeminen pyörii vain viinan ympärillä. Ei täälläkään kaikki ole täydellistä, mutta olen onnellisempi.
[/quote]
Kaikki tekeminen pyörii viinan ympärillä, jos pyörii piireissä joissa kaikki tekeminen pyörii viinan ympärillä. Ihan samoin siellä euroopassa voit pyöriä piireissä missä kaikki tekeminen pyörii pilven ympärillä. Kannattaa valita seuransa hieman paremmin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:32"]
[/quote]
Putintrolli, olet aika vastenmielinen ihminen.
Ehkä ei kannata muuttaa, kun ei pysty mitään hyviä puolia näkemään.
Suomalaiset ovat varmaan kiihkein sometuskansa ja siksi monilla häviää todellisuuden ja somen raja. Minä en ainakaan huomaa arjessa tätä paljon esiin tuotua koventunutta asenneilmapiiriä. Tapaan työni kautta yritysmaailman väkeä sadoittain vuodessa. Olen tekemisissä työkaverieni kanssa enemmänin. Tunnen naapurit ja heidänkin kanssa jutellaan säännöllisesti. Samoin tunnetaan lasten vanhempia päiväkodin ja koulun kautta. Minulla on hyviä ystäviä joiden kanssa tietenkin nähdään säännöllisesti. Kaikkien kanssa suju ihan hyvin ja olemme oikein onnellisia.
Suurimman osan "koventunut asenneilmapiiri" on ihan omassa päässä ja somessa. En sano, etteikö rasismi ym ongelmia olisi kuten on kaikissa muissakin maissa. Samoin työelämässä meininki on koventunut jatkuvien yt-kierrosten myötä jne., mutta niin se on monessa muussakin maassa. Silti tässä maassa on ihan hiton hyvin asiat verrattuna moneen muuhun.
Suurimman osan ihmisten elämä on juuri niin mukavaa kuin miksi he sen itse tekevät. Erikseen ovat sitten ne, jotka elävät lähinnä somen kautta ja poimivat kokemuksensa muista ihmisistä, elämästä ja arjesta sieltä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:43"]
No lapsesi ovat ilmeisesti jo aika isoja ja voit muuttaa taas kun lentävät pesästä. Suomi on oikeasti muuttunut ihan järkyttävän nopeasti. En tiedä sitten jos ei lukisi lehtiä eikä katsoisi uutisia, että huomaisiko sitä ahdistavaa ilmapiiriä mistään omassa lähiympäristössä. Mediassa kaikki on hirveän hyökkäävää ja vihamielistä.
[/quote]
Tämä! Minä en ainakaan huomaa. Asun pääkaupunkiseudulla mukavassa lapsiystävällisessä lähiössä enkä ole täällä huomannut mitään levottomuuksia tai ahdistunutta ilmapiiriä. Mutta minulla onkin työpaikka, läheiset välit sukulaisiini ja ystäviini, harrastuksia ja mieluinen koti. Olen asunut samassa paikassa jo pitkään ja naapurit ovat tulleet tutuiksi. Uudetkin naapurit otetaan hyvin vastaan. Onhan täällä eläminen varmaan kallista, mutta kun ei ole kokemusta muuallakaan asumisesta, niin asiaan on tottunut. Rahani riittävät kaikkeen tarpeelliseen ja tarpeettomaankin kuten vaikka matkusteluun, mutta enpä ole koskaan osannutkaan kaivata lomahuviloita tai purjeveneitä. Jos kaipaisin, varmaan alkaisin lotota. On täälläkin toki lähiökuppilansa ja niissä oma kantaporukkansa, mutta ei mua kiinnosta niissä viettää aikaani. Oma ystäväpiirini on aika samanlaisia keskiluokkaisia ihmisiä kuin itsekin olen. Ja kyllä sä varmaan muistat, että Suomessa on sanonta "Kell onni on, se onnen kätkeköön" eli täällä jutellaan positiivisista ja iloisista asioista vain niille läheisimmille ihmisille, ei puolitutuille tai tuntemattomille. Jos erehdyt kertomaan jollekin muulle onnellisista asioista elämässäsi, se on lesoamista.
Tervetuloa vaan takaisin ja pääseehän täältä pois, jos et viihdy.
[/quote]
Minulla ihan samanlaisia kokemuksia. En omassa arjessani näe "asenneilmapiirin kiristymistä", josta media uutisoi, enkä sellaista yleistä kurjistumista tai toivottomuutta, jotka myös tuntuvat olevan otsikoissa. Elän perheeni kanssa mukavaa keskiluokkaista elämää pääkaupunkiseudun kupeessa rauhallisella asuinalueella, enkä koe asuvani sen paremmin punavihreässä kuin sinivalkoisessakaan kuplassa. Naapureita tervehditään ja lapsella on kavereita, mitäpä muuta sitä asuinalueelta kaipaisi. Jos jotain Suomessa vaihtaisin, niin sään - haluaisin takuuvarmasti kylmät talvet ja kuumat kesät. :)
[/quote]
Teidän tilanne on aika erilainen kuin ihmisellä, joka on asunut vuosia ulkomailla ja yrittää muuttaa takaisin Suomeen. Teillä ei ole kokemusta muualla, toisessa kulttuurissa asumisesta tai siitä, miten vaikeaa on alkaa luoda verkostoja Suomessa taas lähes täysin nollasta. Tutkitusti suomalaiset työnantajat hyljeksivät paluumuuttajia työhönotossa. Teillä ei ole kokemusta siitä, miten tuntee itsensä synnyinmaassaan ulkopuoliseksi ja tajuaa tulleensa muuttuneeseen maahan. Kyllä Suomen asenneilmapiiri on selvästi muuttunut 10 vuodessa, mutta ehkä te ette sitä huomaa, kun olette sen muutoksen keskellä asuneet.
[/quote]
Nro 55 vastaa: Tottakai tilanteeni on erilainen. Tarkoitukseni olikin vain kertoa, että median antama kuva suomalaisten ahdistuksesta, kurjuudesta ja kärsimyksestä tai asenteiden kiristymisestä ei koske läheskään kaikkia suomalaisia. Edelleen Suomessa on paljon hyvinvoivia ihmisiä, mutta he eivät pidäkään itsestään somessa tai muuallakaan meteliä. Elävät vain tyytyväisinä omaa elämäänsä ja antavat muiden elää omaansa.
Kaikki te, jotka ette Suomesta pidä niin tehkää palvelus ja muuttakaa muualle. Ei teitä täällä kaivata. Ärsyttäviä tuollaiset ruikuttajat, jotka ei tee asioille mitään.
Jos olet ihminen, jonka mielialat riippuvat hyvin vahvasti auringon valosta tai et voi sietää kylmää, en suosittele takaisin muuttamista. Melkein kaikkeen muuhun pystyt elämässäsi vaikuttamaan: Mitä työtä teet, millaisessa paikassa asut, millaisten ihmisten kanssa olet tekeisissä, mitä harrastat jne. Joka maassa pystyy rakentamaan elämänsä monella tapaa mutta ilmastoa ei valitettavasti voi muuttaa.
(minä taas tykkään Suomen vuodenajoista eikä sää vaikuta juurikaan mielialoihini. Keskityn muihin asioihin elämäsä kun säähän)
Melkoisen yksisilmäistä Suomen haukuntaa. Minun kokemukseni mukaan Suomi on hyvä maa lapsille ja nuorille. Kolmen ulkomailla asuneen ystäväperheen lapset ovat haluneet muutta tänne ja opetella kielen. Sanovat, että täällä on mukavaa ja vapaata. Voi liikkua yksin julkisisilla, eikä ole aina riippuvainen vanhemmista.
Lisäksi Suomessa nuori saa olla oma itsensä. Muualla nuorisokulttuuri on hyvin homogeenistä. Jos et ole kuin muut, joudut ryhmän ulkopuolelle. Täällä saa ollaa matonkuteet päässä tai hautajaisvaatteet päällä, yksilön valintaa kunnioitetaan. Nuorilla on paljon kivaa ohjelmaa ja festareita. Täällä on ulkomaalaisten nuorten mielestä kiva ja rento fiilis - myös koulussa.
Nyt pitää muistaa, ettei Ap ole muuttamassa millekään ankealle asuinalueella. Totuus on se, että ns. koulutetuilla alueilla on ihan erilainen fiilis kuin Kontulassa tai Jakomäessä. Ääriesimerkkejä löytyy, kun rupeaa etsimään, muttei Suomi ole muuttunut sen enempää kuin mikään muukaan maa 10 vuodessa. Maailma muuttuu ja me sen mukana.
Tervetuloa takaisin!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:32"] [quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:56"]Vittu tekis eräille hyvää muuttaa vaikka Intiaan, Afganistaniin, Syyriaan tai Venäjälle!! [/quote] Asun Venäjällä. En ole palaamassa Suomeen. Niin mikä oli? :) [/quote] Hienot ihmisoikeudet siellä päin. :-) [/quote] Mitä hiton väliä tolla on? Ihanku siellä asuessaan jokapäiväisessä elämässä jotku ihmisoikeudet olisi esillä tai vaikuttaisi kenenkään elämään. [/quote] Kyllä normaalia ihmistä ahdistaisi asua puolidiktatuurissa, jossa toisinajattelijat vangitaan ja vallanpitäjien kannalta ikävistä asioista raportoivat toimittajat tapetaan. Toisaalta, ehkä agressiivinen ja kansainvälisten lakien vastainen ekspansiivinen ulkopolitiikka vastaavasti nostattaa kansalaisten itsetuntoa ja auttaa unohtamaan "pikkuasiat". [/quote] Kyllä sä nyt olet aika pihalla asioista. Onko sulla hajuakaan kuinka paljon Venäjällä on opposition ylläpitämiä radiokanavia, sanomalehtiä jne? Ihan rauhassa saavat toimia. Venäjällä on hyvin värikäs lehdistö, toisin kuin esimerkiksi Suomessa, jossa saat lukea samat uutiset, samat näkökannat, samat agendat ja mielipiteet parista eri lehdestä. Huomattavasti monipuolisempaa on median anti Venäjällä.
[/quote]
Ehkä tosiaan olen sitten vain pihalla. Ehkä Venäjä todellakin on sananvapauden ja ihmisoikeuksien mallimaa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:01"]
Loppuvuodesta lähes 10 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen edessä muutto Keski-Euroopasta takaisin Suomeen lähinnä perheeni lapsien toivomuksesta.
Tietenkin lähes kaikki asiat menevät huonompaan suuntaan; sää, ostovoima, hinnat jne. Hiukan pelottaa jo etukäteen ja muutenkin ihmisten tympeys, negatiivisuus ja ilkeämielisyys... toki tuollaisten kanssa ei tarvitse olla tekemisissä. Nykyisessä asuinmaassani saa heittäytyä mukavaan keskusteluun kenen kanssa tahansa.
Vinkkejä, kokemuksia, miten sopeuduitte ja tuntuiko elämä lähteneen persemäkeä alas?
[/quote]
Et varmaan sopeudukaan, jos tulet tuolla asenteella, että suomessa kaikki on perseestä, ihmiset myös.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:15"]Hienot ihmisoikeudet siellä päin. :-) [/quote] Mitä vikaa? Valaisepa vähän Venäjällä asuvaa Venäjän ihmisoikeuksista. ;)
[/quote]
Ei mitään vikaa. Esim homoilla on just sellanen tilanne kuin persut haluis että ois suomessakin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:56"]Vittu tekis eräille hyvää muuttaa vaikka Intiaan, Afganistaniin, Syyriaan tai Venäjälle!!
[/quote]
Asun Venäjällä. En ole palaamassa Suomeen. Niin mikä oli? :)
[/quote]
Hienot ihmisoikeudet siellä päin. :-)
[/quote]
Mitä vikaa? Valaisepa vähän Venäjällä asuvaa Venäjän ihmisoikeuksista. ;)