Miten vauvan pylly pestään mökillä?
Vauva on 5,5 kk vanha. Ollaan menossa mökille, jossa ei ole juoksevaa vettä, ei sähköjä.
Saunassa voi lämmittää veden isossa padassa, ja vateja on saatavilla.
Miten pesen vauvan pyllyn kakan jälkeen?
Tarviiko siihen kaksi ihmistä - toinen pesee pyllyä samalla kun toinen kaataa vettä kauhasta?
Kommentit (81)
No tässä ketjussa on selvästi ihmisiä, jotka pesee kätensä vessakäynnin jälkeen ja niitä, jotka eivät pese. Näille, jotka eivät pese, on vähän mysteeri, miksi sitä vauvan pyllyä ei vaan voi pestä siinä kakkaisessa vedessä ja jatkaa elämää, kun eihän sitä kukaan näe sitä bakteerikimaraa pesijän käsissä ja ympäristössä, ja mitä silmä ei näe, sitä sydän ei sure. Ja toiset taas on oppineet, että hygienia on sitä että ei alunperinkään lähdetä levittämään mikrobeja ympäriinsä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:38"]
siis kysytkö nyt ihan tosissasi?
Vatiin vettä, kannattelet toisella kädellä vauvaa ja toiselle otat vettä ja pesen pesun, voit myös kastaa sitä peppua sinne vatiin. Lopuksi voit kauhalla valuttaa vielä vettä. Mukaan voit ottaa puhdistuspyyhkeitä, joilla putsaat pahimmat pois ja sitten vesipesu päälle (ja onnistuu ihan yhdeltä ihmiseltä, ei siihen tarvita useampaa ihmistä) :)
Jestas mitä kysymyksiä.
[/quote]
Kun kyse on siitä, että sinä hetkenä, kun sun käsi osuu siihen vauvan likaiseen takapuoleen, sun käsi on likainen. Eikä ole kiva, että kosket sillä likaisella kädellä sitten vesikauhaan ja muualle. Vaikka sitä kakkaa ei näe, siinä sun kädessä on silti ulostebakteereita, joiden ei ois hyvä levitä kaikkialle. Joten kun olet pessyt vauvan, ja kätesi, pitää pestä huolellisesti myös vesikauha ja palju ja tasot joille kakkavettä on mennyt, ja kun tän tekee muutaman kerran päivässä niin miettiihän sitä että voisko tässä helpommallakin päästä.
Miettikää että siinä kainaloissa ois vauvan sijastai 40-vuotias Reiska ja Reiskan kakkainen peräpää. Ei se Reiskan kakkakikkare vesikauhan varressa tai lattiakaivon ritilän päällä ole yhtään sen likaisempaa kuin vauvankaan, mut kummasti sitä ei haluaisi itse mennä pesulle tuohon samaan tilaan jos sitä ei ole Reiskan jäljiltä kunnolla pesty.
[/quote]
Sillä samalla kädellähän kosket kuitenkin vauvan takapuoleen uudestaan ja uudestaan?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:38"]
siis kysytkö nyt ihan tosissasi?
Vatiin vettä, kannattelet toisella kädellä vauvaa ja toiselle otat vettä ja pesen pesun, voit myös kastaa sitä peppua sinne vatiin. Lopuksi voit kauhalla valuttaa vielä vettä. Mukaan voit ottaa puhdistuspyyhkeitä, joilla putsaat pahimmat pois ja sitten vesipesu päälle (ja onnistuu ihan yhdeltä ihmiseltä, ei siihen tarvita useampaa ihmistä) :)
Jestas mitä kysymyksiä.
[/quote]
Kun kyse on siitä, että sinä hetkenä, kun sun käsi osuu siihen vauvan likaiseen takapuoleen, sun käsi on likainen. Eikä ole kiva, että kosket sillä likaisella kädellä sitten vesikauhaan ja muualle. Vaikka sitä kakkaa ei näe, siinä sun kädessä on silti ulostebakteereita, joiden ei ois hyvä levitä kaikkialle. Joten kun olet pessyt vauvan, ja kätesi, pitää pestä huolellisesti myös vesikauha ja palju ja tasot joille kakkavettä on mennyt, ja kun tän tekee muutaman kerran päivässä niin miettiihän sitä että voisko tässä helpommallakin päästä.
Miettikää että siinä kainaloissa ois vauvan sijastai 40-vuotias Reiska ja Reiskan kakkainen peräpää. Ei se Reiskan kakkakikkare vesikauhan varressa tai lattiakaivon ritilän päällä ole yhtään sen likaisempaa kuin vauvankaan, mut kummasti sitä ei haluaisi itse mennä pesulle tuohon samaan tilaan jos sitä ei ole Reiskan jäljiltä kunnolla pesty.
[/quote]
Sillä samalla kädellähän kosket kuitenkin vauvan takapuoleen uudestaan ja uudestaan?
[/quote]
Niin, mulla on siis kertakäyttöhanskat kädessä. Niillä kosken valmiiksi otettuun läjään puhtaita kosteuspyyhkeitä. Jotka tiputan käytettynä likaiselle vaipalle. Hanskat ei missään vaiheessa koske suoraan ulosteeseen ja ihoon, ja vaikka koskisikin, se lika leviää vaan näihin kosteuspyyhkeisiin jotka menee muutenkin likaiseksi. Otan likaisen vaipan näillä hanskoilla, käärin rullalle. Vedän hanskan vaipan päälle niin, että hanskan puhdas puoli tulee ulospäin. Kädet on koko ajan puhtaat, ympäristö on koko ajan puhdas. Siihen vielä käsidesi niin mökillä säilyy taatusti sama puhtaustaso kuin kotonakin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:03"]
Mitäpä, jos tekisit kuten tiskatessasikin siellä mökillä teet eli pesuvesi ja huuhteluvesi erikseen.
Mutta itse asiassa parempi, ettette mee koko mökille. Voitte kohdata vielä hurjempia ongelmia, kuten miten keittää kahvia ilman kahvinkeitintä.
[/quote]
Kuvittele, että kelle sinäkin ilkeilisit ilman nettiä. Pitäis olla ilkeä ihan naamatusten.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:05"]Vauva on 5,5 kk vanha. Ollaan menossa mökille, jossa ei ole juoksevaa vettä, ei sähköjä.
Saunassa voi lämmittää veden isossa padassa, ja vateja on saatavilla.
Miten pesen vauvan pyllyn kakan jälkeen?
Tarviiko siihen kaksi ihmistä - toinen pesee pyllyä samalla kun toinen kaataa vettä kauhasta?
[/quote]. Uusavuton oot
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:05"]Vauva on 5,5 kk vanha. Ollaan menossa mökille, jossa ei ole juoksevaa vettä, ei sähköjä. Saunassa voi lämmittää veden isossa padassa, ja vateja on saatavilla. Miten pesen vauvan pyllyn kakan jälkeen? Tarviiko siihen kaksi ihmistä - toinen pesee pyllyä samalla kun toinen kaataa vettä kauhasta? [/quote]. Uusavuton oot
[/quote]
...ja ympyrä sulkeutuu.
Suihkuttaa baskat pois ensiksi ja käsin pesee vielä
Vauvalle avanne mökkireissun ajaksi :)
Ihan olen enimmät kakat pyyhkinyt niin hyvin kuin mahdollista ensin paperilla ja kakkapaperit myös sinne vaipan sisään. Vati täyteen vettä...saunassa on aina valmiina lämmitä vettä...vadissa pestään peppu ja kuivaus. Ja tästä selviää yksi ihminen mainiosta tai ainakin minä selvisin.
Pidä vauva ilman ruokaa ja juomaa pari päivää ennen lähtöä. Silloin ei tule alapäästä mitään pestävää. Takaan, että myös turhat kitinät vaimenevat mökkireissun aikana.
Vaarana toki on vauvan menehtyminen, mutta sittenpähän pääsee kerta heitolla monista hoito-ongelmista.
Käytimme joka kerta niitä kosteuspyyhkeitä Natusania.
Iho pysyi tosi hyvänä. oLI HELPPOA
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:22"]
[/quote]miten ilman suihkua suihkutetaan? en muuten ymmärrä näitä vesien kanssa lutraajia, vaikka olen itse lapseni hoitanut ja hoitolapset aikana, jolloin kosteuspyyhkeitä ei oltu vielä keksitty, niin lastenlasten kanssa olen huomannut, että kaikki ihottumat ja punaiset peput on historiaa, kun ei vedessä lutrata joka paskan jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:22"]
[/quote]miten ilman suihkua suihkutetaan? en muuten ymmärrä näitä vesien kanssa lutraajia, vaikka olen itse lapseni hoitanut ja hoitolapset aikana, jolloin kosteuspyyhkeitä ei oltu vielä keksitty, niin lastenlasten kanssa olen huomannut, että kaikki ihottumat ja punaiset peput on historiaa, kun ei vedessä lutrata joka paskan jälkeen.
[/quote]
Ei meillä mitään ihottumia ja punaisia peppuja ole, vaikka aina on kakat pesty, kun siihen on ollut mahdollisuus (jossain retkiolosuhteissa ei). Kakassa on proteiineja pilkkovia bakteereja, jotka pilkkovat myös ihoa, jos niitä iholle jää. Siksi iho ärtyy kakasta. Mun kokemuksen ja järjen mukaan kunnon vesihuuhtelu on paras tapa saada kakka pois iholta (kiinteitä syövän vauvan ja lapsen peput on aina pesty myös saippualla). Kosteuspyyhkeissä on itsessään kemikaaleja, jotka jäävät iholle, ja ne voivat taas ärsyttää joillakin ihoa.
Ennen vaipat olivat huonompia, mullekin tuli äitini mukaan kertakäyttövaipoista tosi pahat ihottumat, joten harsoja käytettiin. Monet taas pesivät harsot ja/tai muoviset vaippaliinat huonosti. Muoviset vaippaliinat myös hautoivat. Nykyään sekä kesto- että kertakäyttövaipat ovat hengittävämpiä.
Meillä on ollut molemmat vauvat jossain vaiheessa tiheäkakkaisia, silloin on laitettu Bepanthenia joka pesun jälkeen, muuten ei ole tarvinnut pyllyä rasvailla.
Lämmitä vesi padassa. Ota vettä vatiin. Kanna pesuvati pihalle paikkaan, missä kakkainen vesi tms ei haittaa. Ota mies tms. avuksi. Toinen kaataa kauhalla lämmintä vettä. Toinen pesee vauvan pyllyn. Jompi kumpi pitelee vauvaa. Kun vauvan pylly on puhdas, voit vielä kertaalleen pestä pyllyn vadissa.
Vauvan kosteus pyykeillä. Tai vauva vatsalleen käden päälle ja siitä vaan. On teillä onnetonta touhuu kun ei tiedä
Me tehtiin edellisellä mökkireissulla just noin: mies pesi ja mä valutin vettä.
Miksi vauvan pyllyä pitäisi erikseen pestä?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:10"]
Tai mitä, jos vaan kädellä jauhot sitä vettä siitä vadista vauvan pyllylle ja peset. Pärjää yksikin ihminen. Ei se mitään steriiliä toimintaa kuitenkaan ole, eikä tarviikaan olla.
[/quote]
Ekan kauhaisun jälkeen vadissa oleva vesi on jo kakkaista. Sillä vedellä kun jatkaa pesua, niin eihän se ihan puhdasta ole. Onko se ok teidän omien vauvojen kanssa? Jos on, niin ok, voin harkita omani kanssa. ap
[/quote]
Mitäpä, jos tekisit kuten tiskatessasikin siellä mökillä teet eli pesuvesi ja huuhteluvesi erikseen.
Mutta itse asiassa parempi, ettette mee koko mökille. Voitte kohdata vielä hurjempia ongelmia, kuten miten keittää kahvia ilman kahvinkeitintä.