Kerrostalotupakointi - puolesta vai vastaan?
Meidän taloyhtiössä on tulossa äänestys parveketupakoinnin kieltämisestä. Itseäni asia ei haittaa tai kiinnosta mitenkään. Perustelkaa siis minulle kantanne jotta osaan päättää kummalle kannalle äänestyksessä käännyn.
Kommentit (103)
Mikä tässä nyt eniten itseäni hiertää, on mahdollinen sääntöjen muuttuminen kesken asumisen. Tupakkaa polttava ei muuta/tai osta asuntoa, jossa tupakointi on taloyhtiön säännöissä (tai vuokrasopimuksessa) myös parvekkeella kielletty. Vuokrasopimuksen ehtojen muuttaminen (vuokran muutokset tietysti eri juttu) kesken asumisen on todella epäreilua. Mitähän kuluttaja-asiamies tai joku muu virallinen taho asiasta sanoisi? Tarvitseeko vuokralaisen/omistajan siihen suostua?
Vastaan. Hajut kulkeutuu toisten parvekkeille, ei ole mukava oleskella parvekkeella jos joku tupsuttelee. Vauvaa ei voi pitää partsilla unilla. Tupakointi on muutenkin kamalaa
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:00"]
Vastaan. Hajut kulkeutuu toisten parvekkeille, ei ole mukava oleskella parvekkeella jos joku tupsuttelee. Vauvaa ei voi pitää partsilla unilla. Tupakointi on muutenkin kamalaa
[/quote]
Ai. Minusta kaukaa tupakansavu tuoksuu ihan hyvältä ja haihtuukin nopeasti. Ei jää meidän parvekkeelle leijailemaan eikä kulkeudu sisälle asti vaikka ovi olisi auki, joten tämän takia tupakointi ei minua haittaa tippaakaan.
-ap
Ehdottomasti parveketupakoinnin kieltoa vastaan. Alakerrassamme poltetaan, eikä todellakaan ole kiva että kaikki hajut kulkeutuu meidän asuntoomme. Vaikka meillä on parvekelasit, ne ei auta mitään. Kesällä on kuitenkin kiva pitää parvekkeen ovea auki, koska se viilentää mukavasti.
.
Mielestäni taloyhtiö voi järjestää paikan tupakoitsijoille, jossa on myös tuhkakuppi. Se tosin olisi sellaisella paikalla, ettei kenenkään ikkunan alla tupruteltaisi.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:00"]
[/quote]
Ai. Minusta kaukaa tupakansavu tuoksuu ihan hyvältä ja haihtuukin nopeasti. Ei jää meidän parvekkeelle leijailemaan eikä kulkeudu sisälle asti vaikka ovi olisi auki, joten tämän takia tupakointi ei minua haittaa tippaakaan.
-ap
[/quote]
No, kaikki ei nyt vaan tykkää tupakansavusta. Itse inhoan jo siistäkin syystä että isäni oli piittaamaton sika ja poltteli sisällä ja autossa vaikka me lapset olimme samassa tilassa.
Vastaan. Haju on kuvottava, tapa on tarpeeton ja vaarallinen. Taloyhtiössä voi tupakoida vaikka sille varatulla alueella / katoksessa.
Parveke kuuluu asuntoon ja se on asunnonomistajan asia päättää mitä siellä tehdään. Tupakoidaanko sisällä vai ulkona vai parvekkeella. Minkäväriset verhot ripustaa parvekkeelle. Vuokranantaja voi kieltää vuokralaisen tupakoinnin, mutta taloyhtiö ei voi kieltää osakasta tupakoimasta. Näillä nykyisillä laeilla.
MIksi tupakoijat ovat niin kiivaasti puolustamassa oikeuttaan saada tupruttaa sielläkin, missä se selvästi häiritsee muita ihmisiä? Vähintäänkin oma järki ja inhimillisyys laittaisi miettimään, että on kyllä kiusallista helteisessä kaupungissa haista parvekkeellaan, kun muutkin tahtoisivat pitää auki oviaan ja tuuletusikkunoitaan.
On todella ajattelematonta seistä kauppojen liukuovien edessä haisemassa, kun ihmiset kulkevat ohi savupilven ja ilma kulkeutuu myös sisälle. On suorastaan moukkamaista kulkea tupakka kädessä kaupungilla tai jäädä polttelemaan bussikatokseen. Samaan sarjaan laitan leikipuistot ja uimarannat, jossa ihmiset ovat lähellä toisiaan, seassa jopa lapsia.
Ihan siinä missä julkijuopottelu voidaan kieltää järjestyssäännöllä, pitäisi voida rajoittaa tupakointikin sille varatuille alueille.
Ja kyllä, olen itsekin tupkoija. Satunnaispoltelija nykyään, ennen meni päivittäin puoli askia.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:08"] [quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:00"] Vastaan. Hajut kulkeutuu toisten parvekkeille, ei ole mukava oleskella parvekkeella jos joku tupsuttelee. Vauvaa ei voi pitää partsilla unilla. Tupakointi on muutenkin kamalaa [/quote] Ai. Minusta kaukaa tupakansavu tuoksuu ihan hyvältä ja haihtuukin nopeasti. Ei jää meidän parvekkeelle leijailemaan eikä kulkeudu sisälle asti vaikka ovi olisi auki, joten tämän takia tupakointi ei minua haittaa tippaakaan. -ap [/quote] Se että sinun wt-nenälläsi on sairaat mieltymyksesi ja huoranpesäsi lemuaa röökiltä ei tarkoita sitä, että me kunnon ihmiset haluamme tai suostumme kärsimään siitä. Tupakointi on terveysriski, itse teen lastensuojeluilmoituksia kaikista perheellisistä röökiä vetävästä roskasakista taloyhtiössämme. Enkä ole ainoa, tupakoiva vuokralainen on joutunut poikkeuksetta häädetyksi tai ainakaan pitkään ei ole asunut. Tupakkaa polttavat vain elämänkoululaiset luuserit, minkä huomaa jo ap:n käyttämästä kielestä. Valtaosa meidän talosta kampanjoi savuttoman Suomen puolesta. Röökiluusereille voisi perustaa omia paskataloyhtiöitä jonnekin Varissuolle.
[/quote]
En polta itse tupakkaa, eikä meidän parvekkeella tupakoida. Kuuden asuinvuotemme sisällä vierailulla ollut ystävä on käynyt parvekkellamme tupakalla korkeintaan viisi kertaa. Ehkä jossain taloyhtiöissä tupakoidaan parvekkeella kellon ympäri? Meillä sellaista ei ole, vaikka alakerran mukava naapuri tupakoikin toisinaan. Savu ei meille mitenkään häiritsevästi ja pitkäaikaisesti kulkeudu.
Miksi haluat kirjaimellisesti savustaa tupakoivat ulos? Miksi sinulla on oletus, että tupakoijat olisivat jotakin alempaa ihmisluokkaa? Meillä tupakalla käynyt ystävä on ammatiltaan lääkäri. Jos haluat tupakoitsevatyhteen ja samaan taloyhtiöön, miksi sen pitää sijaita jossain huonossa kaupunginosassa? Vai haluatko ajaa tupakoitsijat Turkuun?
Tuollaiset äänekkäät kanssaihmisten lyttääjät eivät saa todellakaan minua kääntymään kannalleen. Lastensuojeluilmoituksia, ihan oikeasti?
-ap
Tupakointia enemmän häiritsee laiskat naapurit, jotka varastoivat pursuavia roskapusseja viikkotolkulla parvekkeella. Se haju vasta on kuvottava.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:17"]
Parveke kuuluu asuntoon ja se on asunnonomistajan asia päättää mitä siellä tehdään. Tupakoidaanko sisällä vai ulkona vai parvekkeella. Minkäväriset verhot ripustaa parvekkeelle. Vuokranantaja voi kieltää vuokralaisen tupakoinnin, mutta taloyhtiö ei voi kieltää osakasta tupakoimasta. Näillä nykyisillä laeilla.
[/quote]
Mitä laissa tarkalleen sanotaan tupakoinnista?
-ap
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:10"]
Ehdottomasti parveketupakoinnin kieltoa vastaan. Alakerrassamme poltetaan, eikä todellakaan ole kiva että kaikki hajut kulkeutuu meidän asuntoomme. Vaikka meillä on parvekelasit, ne ei auta mitään. Kesällä on kuitenkin kiva pitää parvekkeen ovea auki, koska se viilentää mukavasti. . Mielestäni taloyhtiö voi järjestää paikan tupakoitsijoille, jossa on myös tuhkakuppi. Se tosin olisi sellaisella paikalla, ettei kenenkään ikkunan alla tupruteltaisi.
[/quote]
Vähän ristiriitainen viesti.
Onhan niitä savuttomia taloja sellaisille, jotka eivät tupakan hajua/savua kestä. Itse poltan omalla parvekkeellani ja niin tekevät monet muutkin naapurit omillaan. En muuttaisi sellaiseen taloon/asuntoon, jossa tupakointi on myös parvekkeella kielletty. Todella epäreilua muuttaa tupakointia koskevia sääntöjä kesken kaiken. Ikkunat saa halutessaan kiinni tai parvekkeelta voi poistua siksi aikaa, kun naapuri käryttelee. Eikä sitä savua (hajua enemmänkin) kulkeudu muiden asuntoihin kovin hirveitä määriä normaalista tupakoinnista :)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:17"]
[/quote]
Miksiköhän grillaus on sitten kielletty parvekkeella? Ei voi mihikään palovaaraan liityä, koska tupakka on polttanut niin monta kämppää, ettei tosikaan. Ja sähkögrillistä käytöstä tuskin mitään terveyshaittoja tulee...
Voit jättää äänestämättä. Miksi ottaisit kantaa, jos ei mitään kantaa kerran sinulla ole.
Minä äänestäisin kieltoa vastaan, vaikken itse polta. Kieltoja on Suomessa jo aivan riittävästi ja ihmisten elämää rajoitetaan liikaakin.
Kielto johtaisi jatkuvaan ravaamisen rappukäytävässä, mitä pitäisin paljon häiritsevämpänä kuin tupakan hajua (jota itse asiassa en pidä ulkoilmaan sekoittuneena yhtään epämiellyttävänä).
Mikään terveyshaitta ei ole mieto ulkoilman kautta kulkeutuva yksittäisen tupakan savu. Haittoja on todettu aikoinaan sakeassa tupakansavussa työskentelivillä ravintolatyöntekijöillä. Turhaa hysteriaa jälleen kerran.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:47"]
Onhan niitä savuttomia taloja sellaisille, jotka eivät tupakan hajua/savua kestä. Itse poltan omalla parvekkeellani ja niin tekevät monet muutkin naapurit omillaan. En muuttaisi sellaiseen taloon/asuntoon, jossa tupakointi on myös parvekkeella kielletty. Todella epäreilua muuttaa tupakointia koskevia sääntöjä kesken kaiken. Ikkunat saa halutessaan kiinni tai parvekkeelta voi poistua siksi aikaa, kun naapuri käryttelee. Eikä sitä savua (hajua enemmänkin) kulkeudu muiden asuntoihin kovin hirveitä määriä normaalista tupakoinnista :)
[/quote]
Mistä tietää, että naapuri tupakoi parvekkeellaan? Siitä, että löyhkä on jo olohuoneessa.
Minkä vuoksi muuten sinä suljet oman parvekkeesi oven siksi aikaa, kun tupakoit?
Te tupakoijat ette tajua miten helposti se haju tulee sisälle viereisiin asuntoihin :/ Mullakin yläkerran naapuri polttaa ja joudun aina laittamaan ikkunan kiinni silloin. Kerran meillä alkoi jopa palohälytin soida, kun oli ikkuna jäänyt auki ja naapurin savu leijaili meille.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:17"]
[/quote]
Miksiköhän grillaus on sitten kielletty parvekkeella? Ei voi mihikään palovaaraan liityä, koska tupakka on polttanut niin monta kämppää, ettei tosikaan. Ja sähkögrillistä käytöstä tuskin mitään terveyshaittoja tulee...
[/quote]
Tästähän oli juttua viimekesänä. Tupakointia ja myöskin grillaamista ei voi kieltää parvekkeella.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:10"]
Ehdottomasti parveketupakoinnin kieltoa vastaan. Alakerrassamme poltetaan, eikä todellakaan ole kiva että kaikki hajut kulkeutuu meidän asuntoomme. Vaikka meillä on parvekelasit, ne ei auta mitään. Kesällä on kuitenkin kiva pitää parvekkeen ovea auki, koska se viilentää mukavasti. . Mielestäni taloyhtiö voi järjestää paikan tupakoitsijoille, jossa on myös tuhkakuppi. Se tosin olisi sellaisella paikalla, ettei kenenkään ikkunan alla tupruteltaisi.
[/quote]
Vähän ristiriitainen viesti.
[/quote]
Mä en kyllä huomannut tuossa mitään ristiriitaisuuksia.
Mutta minä olen vastaan. Joudun haistelemaan tupakansavua omassa kämpässä, ja sitä tulee joka puolelta. Parvekkeeltä toisella puolen taloa, käytävästä koska naapuri polttaa sisällä(ketjuna). Ja vielä toisella puolen taloa tuuletusikkunasta tulevaa, kun porukat jää rapun eteen savuttamaan.
Pyysin taloyhtiötä siirtämään tuhkakupit talon rappujen vieressä olevista seinistä pyörävaraston seinään, mutta ei ottanut tuulta alleen. Silloin olisi kyllä vuokranalennus paikallaan...
Miksei vaan oteta sähkötupakkaa käyttöön.. Se ei haise ja kaikki saisi polttaa misaä huvittaa.