Kehtaako kontata, jos on tosi liukas kohta?
Joskus pelottaa niin paljon kaatuminen, että tekisi mieli kontata, mutta en kehtaa.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
En, mutta kävelen jalat harallaan, polvet koukussa takapainotteisesti (mielummin kaadun takamukselle kuin naamalleni) ja tooodella hitaasti. Ihan sama miltä se näyttää. Eikä tämä tapa ole nähdäkseni häirinnyt ihmisiä suurissa määrin. Ja vaikka häiritsisikin, mulle murtumattomat ja nyrjähtämättömät ruumiinosat ovat ne mitkä merkitsevät, ei muiden ihmisten ohimenevät ihmettelyt.
Tota taidankin kokeilla.
Pelkään todella että kaadun ja luut katki.
Kiitos vinkistä.
Tänään juuri pyöräilin pikku kaupungissani pitkästä aikaa tosi vilkasta pyörätietä mikä on aikaisempina vuosina ollut hyvin hoidettu. Nyt niin liukas ja hiekkaa ei missään. Tätäkö on nykyään teiden hoito, ei voi kuin ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Voit liukua eteenpäin.
Nii, ottaa vaan vauhtia ja liukuu yli! ⛸️
Vierailija kirjoitti:
Aina liukkaita kohtia ei pääse kiertämään minkään penkan kautta.
Ei niin, penkalta lumi sulaa polulle ja jäätyy. Ei penkan päällä voi oikein kävellä.
Mun strategia liukkaissa paikoissa on se, etten varsinaisesti kävele, vaan siirrän vaan jalkoja eteenpäin. En siis mitenkään ponnista vauhtia taakse jäävällä jalalla, niin kuin normaalikävelyssä. Siirrän vain jalkoja eteenpäin vuorotellen ja näin olen onnistunut pysymään pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi hakata se jää rikki jollain painavalla työkalulla.
No voi petkeleen petkele!
Suosittelen todella lämpimästi että ostat kantapäihin tarkoitetut piikit. Niitä saa ihan tavallisista kaupoista.
Kantapään liukastuminen on se mikä kaataa ihmisen. Pelkkään päkiään laitettavia piikkejä ei taida olla edes myynnissä, vaan ainoastaan joko koko jalkapohjaan tai sitten kantapäähän. Nuo koko jalkapohjaan asennettavat piikit ovat kuitenkin minun mielestä huonot, koska niitä ei pysty käyttämään esimerkiksi kaupassa tai esimerkiksi kerrostalon rappukäytävissä tms, missä piikit tekevät lattiasta liukkaan, tai sitten rikkovat lattian.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida auttaa tuohon jäähän minkäänlaiset piikkikengät. Lisää hiekkaa hiekoittajat
Jaa minkähänlaista jäätä teilläpäin on? Kotiseudullani Vantaalla on ainakin tänä talvena ollut todella kovaa, röpelöistä ja paksua liukasta jäätä, jonka päällä ei hiekotuskaan pysy. En tiedä, onko sitten edes yritettykään hiekottaa, kun katujen kunnossapito on mitä on. No, itse olen ratkaissut ongelman käyttämällä tänä talvena näitä liukuesteitä.
https://www.xxl.fi/springyard-active-grip-liukuesteet-musta/p/1182854_1…
Eivät ole kalliit eivätkä varmasti edes parhaat mitä on, mutta aivan riittävät! Ei ole tarvinnut enää liukastella. Kauppaan yms. sisätiloihin ei näillä kyllä mennä, silloin menee mukkelis makkelis. Mutta toisaalta ei ole temppu eikä mikään ottaa liukuesteet kaupan ulko-ovella pois ja minigrip-pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin ehkä nastat kenkiin ja kypärä päähän?
Ei riitä. Tarvitaan lisäksi sääri- ja polvisuojat sekä rannetuet. Ja joku kurssi, jolla harjoitetaan kaatumistekniikkaa, ettei kaaduta aivan hallitsemattomasti ja luita särkien.
hankalaa, kun on kulkureitillä osittain jäätä, joka vaatii icebugit, ja paikoitellen taas asfalttia ja soraa, icebugeille ei tee hyvää
ilmeisesti bugit alkavat menettää tehoaan melko pian, hyvä jos pari talvea
Hei On kaupoissa ( Hyvin varusteluissa tavarataloissa) myytävänä liukuesteitä jonka voi laittaa kenkään tai ihan nastakenkiä.
Vierailija kirjoitti:
hankalaa, kun on kulkureitillä osittain jäätä, joka vaatii icebugit, ja paikoitellen taas asfalttia ja soraa, icebugeille ei tee hyvää
ilmeisesti bugit alkavat menettää tehoaan melko pian, hyvä jos pari talvea
Ei tarvitse icebugeja. Vaikka sitten kantapäihin kiinnitettävät liukuesteet, jotka voi napsaista helposti pois jos tulee asfanttia/soraa. Lisäksi nuo ei paljoa maksa, joten ei haittaa vaikka kuluisikin nopeasti. Itse monta vuotta valitin talven liukkaudesta, nyt tänä talvena keksin irroitettavat suojat enkä tajua miten en aiemmin ottanut niitä käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei vaihtoehtoa eräs ilta kun tulin kotiin ja oli liukasta.
Olisipa minullakin kotona liukasta tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida auttaa tuohon jäähän minkäänlaiset piikkikengät. Lisää hiekkaa hiekoittajat
Jaa minkähänlaista jäätä teilläpäin on? Kotiseudullani Vantaalla on ainakin tänä talvena ollut todella kovaa, röpelöistä ja paksua liukasta jäätä, jonka päällä ei hiekotuskaan pysy. En tiedä, onko sitten edes yritettykään hiekottaa, kun katujen kunnossapito on mitä on. No, itse olen ratkaissut ongelman käyttämällä tänä talvena näitä liukuesteitä.
https://www.xxl.fi/springyard-active-grip-liukuesteet-musta/p/1182854_1…
Eivät ole kalliit eivätkä varmasti edes parhaat mitä on, mutta aivan riittävät! Ei ole tarvinnut enää liukastella. Kauppaan yms. sisätiloihin ei näillä kyllä mennä, silloin menee mukkelis makkelis. Mutta toisaalta ei ole temppu eikä mikään ottaa liukuesteet kaupan ulko-ovella pois ja minigrip-pussiin.
Vantaalla minäkin ja iso ongelma on juuri tuo röpelö. Vaikka olisi nastat, niin kompastelee silti niihin ruoppuihin, kun tie on kuin perunapelto... tai oikestaan paikoin vielä pahempi.
Kontallaan on ihan parasta, jos on liukas kohta.