Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toinen aamuvirkku, toinen iltavirkku

Vierailija
01.08.2015 |

miten onnistuu parisuhde pitkässä juoksussa? Meillä niin erilaiset rytmit ettei koskaan tunnu löytyvän sitä yhteistä aikaa vaikka haluja siihen olisikin ja pienet lapset rajoittaa muutenkin. Miten te muut olette ratkaisseet tämän rytmiongelman?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*huolii eikä huokui*

Vierailija
22/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:36"] Tuo on kyllä niin iso haitta, että se täytyy laittaa parinvalintavaiheessa ensisijaiseksi. Omat suhteeni ovat kaatuneet juuri siihen, että olen äärimmäisen aamuvirkku. Herään aiba jo klo 03 enkä jaksa valvoa klo 20 myöhempään. Harvalla tällainen kelpaa ja jos kelpaa, ei se suhde toimi. Yksin ollaan yhä viisikymppisenä. [/quote] Sulla on kyllä sen verran erikoinen tuo unírytmi että en yhtään ihmettele. En ole koskaan ennen törmännyt vastaavaan. Siis eihän 03 ole vielä edes aamu vaan sydänyö. [/quote]

On se ainakin parempi kuin näillä, jotka menevät silloin vasta nukkumaan. Saa paljon enemmän aikaan päivällä.

[/quote]

Tätä perustelua en ymmärrä.

Miten saa enemmän aikaan? Jos ihminen nukkuu klo 23-07 tai 02-10 niin hereillä ollaan saman verran eli saman verran saa aikaan per päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:36"] Tuo on kyllä niin iso haitta, että se täytyy laittaa parinvalintavaiheessa ensisijaiseksi. Omat suhteeni ovat kaatuneet juuri siihen, että olen äärimmäisen aamuvirkku. Herään aiba jo klo 03 enkä jaksa valvoa klo 20 myöhempään. Harvalla tällainen kelpaa ja jos kelpaa, ei se suhde toimi. Yksin ollaan yhä viisikymppisenä. [/quote] Sulla on kyllä sen verran erikoinen tuo unírytmi että en yhtään ihmettele. En ole koskaan ennen törmännyt vastaavaan. Siis eihän 03 ole vielä edes aamu vaan sydänyö. [/quote] On se ainakin parempi kuin näillä, jotka menevät silloin vasta nukkumaan. Saa paljon enemmän aikaan päivällä.

[/quote]

Niin kuin mitä aikaan, kun virastot ja kaupat ja eri paikatkin aukeaa aikaisintaan klo 08? Meinaatko että jos nukkuisit vaikka klo 06 asti, niin saisit paljon vähemmän aikaan?

Vierailija
24/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:36"] Tuo on kyllä niin iso haitta, että se täytyy laittaa parinvalintavaiheessa ensisijaiseksi. Omat suhteeni ovat kaatuneet juuri siihen, että olen äärimmäisen aamuvirkku. Herään aiba jo klo 03 enkä jaksa valvoa klo 20 myöhempään. Harvalla tällainen kelpaa ja jos kelpaa, ei se suhde toimi. Yksin ollaan yhä viisikymppisenä. [/quote] Sulla on kyllä sen verran erikoinen tuo unírytmi että en yhtään ihmettele. En ole koskaan ennen törmännyt vastaavaan. Siis eihän 03 ole vielä edes aamu vaan sydänyö. [/quote] On se ainakin parempi kuin näillä, jotka menevät silloin vasta nukkumaan. Saa paljon enemmän aikaan päivällä.

[/quote]

No me iltavirkut tehdään vaikka mitä iltapäivisin ja iltaisin. 

Mutta joo, meillä tämä homma ei ainakaan oikein toimi. Mies menee nukkumaan kymmenen kieppeillä kieppeillä (mutkut menevät yhdeksältä) ja minä  puolenyön jälkeen. Vapaapäivinä minä nukun ihan helposti puoleen päivään, mies on ylhäällä jo kuudelta. Seksiä on joskus ja jouluna, koska mies haluaa sitä aamulla, minä illalla. Minä olen yrittänyt tulla vähän vastaan mutta sekään ei kelpaa. Mies tietenkään itse tule vastaan yhtään.

Vierailija
25/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:36"] Tuo on kyllä niin iso haitta, että se täytyy laittaa parinvalintavaiheessa ensisijaiseksi. Omat suhteeni ovat kaatuneet juuri siihen, että olen äärimmäisen aamuvirkku. Herään aiba jo klo 03 enkä jaksa valvoa klo 20 myöhempään. Harvalla tällainen kelpaa ja jos kelpaa, ei se suhde toimi. Yksin ollaan yhä viisikymppisenä. [/quote] Sulla on kyllä sen verran erikoinen tuo unírytmi että en yhtään ihmettele. En ole koskaan ennen törmännyt vastaavaan. Siis eihän 03 ole vielä edes aamu vaan sydänyö. [/quote]

On se ainakin parempi kuin näillä, jotka menevät silloin vasta nukkumaan. Saa paljon enemmän aikaan päivällä.

[/quote]

Tätä perustelua en ymmärrä.

Miten saa enemmän aikaan? Jos ihminen nukkuu klo 23-07 tai 02-10 niin hereillä ollaan saman verran eli saman verran saa aikaan per päivä.

[/quote]

Tuo tyyppihän onkin pelkkä provo, ettekö te nyt tajua. Viestissä lukee että "jaksan valvoa aikaisintaan klo 20 asti" ja mitäs se kello nyt onkaan, mun kello näyttää ainaki 00.05

Vierailija
26/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt ärsyttävää, jos herää itse aikaisin ja tekee jo silloin pirteänä puolet päivän töistä. En osaa olla aamulla jouten. Emäntä herää monta tuntia myöhemmin. Hän tekee paljon vähemmän kotitöitä, koska aamuvirkku on jo tehnyt ne.

Vierailija
27/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:43"]No onpa teillä ollut huonoja kokemuksia tai vähän motivaatiota tehdä asialle jotain. Olin kerran suhteessa, jossa konkreettisesti itse iltavirkku ja toinen oli aamuvirkku. Luontaisten rytmien ero oli yli 5 tuntia.

Siirsin omaani vähän aikaisemmaksi melatoniinin avulla. Se ei toimi kaikilla, mutta minulla se on hyvä. Suhde ei kaatunut siihen, vaan muihin isompiin ongelmiin. En näe rytmien erilaisuutta ylipääsemättömänä asiana, jos muuten sovitaan yhteen. Siinä vaiheessa se voi tietenkin olla iso ongelma, jos kumpi tahansa ottaa siitä toista syyttelevän kannan.

Tiedoston toki, että monille olisi varmasti iso kynnys lähteä seurustelemaan kanssani tästä syystä. Minullakin pienet lapset ja tällä hetkellä yksin.
[/quote]

Ei pahalla, mutta tulet yksin pysymäänkin. Kukaan ei huoli rytmivammaista pienten lasten vanhempaa. Sitä olisi tiedossa pelkkää haittaa. Ymmärrät sen varmasti itsekin?
[/quote]

Joo ymmärrän enkä ketään aktiivisesti tähän mukaan houkuttelekaan. Juuri siksi. Eri asia jos joku huokui eikä pidä sitä ylivoimaisena esteenä.
[/quote]

Juu ole huoleti. Et kelpaa kellekään.

Vierailija
28/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea vääntö tässäkin. Joka asiassa täydellistä puolisoa ei olekaan. Jos on siis muuten täydellinen, mutta eri rytmi, niin olette mieluummin vaikka loppuikänne yksin, vai? T. Iltavirkku aamuvirkun vaimo

Vierailija
29/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen iltavirkku ja mies on aamuvirkku. Meillä se on toiminut ihan hyvin ja kumpikin osaa nauttia myös siitä omasta ajastaan. Mies puuhaa vapaapäivinä aamuisin omiaan ja käy esim. lenkillä ennen heräämistäni ja käy illalla aikaisin nukkumaan. Minä puuhaan sen jälkeen iltaisin omiani, luen, katson telkkaa tai olen koneella joskus hyvinkin myöhään, varsinkin jos seuraavana päivänä on vapaapäivä.

Aikaiset aamut ovat vaan olleet minulle aina hankalia. Vielä nykyäänkin minun on vaikeaa herätä aamuisin töihin. Nyt kun lapset ovat aikuistuneet, niin meidän vuorokausirytmien erot ovat vain korostuneet. Joka päivä touhuamme kuitenkin jotain myös yhdessä ja meillä on ihan kivaa. Näin meillä on menty jo yli 25 vuotta ja mielestäni tällainenkin yhteiselo voi toimia ihan hyvin, jos muuten on ihan hyvä olla yhdessä.

Vierailija
30/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on vielä varmaan edessä.

Vierailija
31/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä iltavirkku ja mies aamuvirkku. Meillä tosin rytmien ero ei ole kuin parisen tuntia. Usein mennään samoihin aikoihin nukkumaan, joskus nukahdan miehen kanssa joskus minä saatan vain köllötellä sitten hereillä.

Vierailija
32/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vahvasti iltavirkku, sanoisin että aamuvirkun on helpompi opetella valvomaan kauemmin, kuin iltavirkun nukahtamaan aikaisemmin. 

Vaikka heräisin joka aamu 0700 kauhessa zombie olotilassa ja on puolikuollut johonkin 12-14 asti, niin iltaa kohden piristyy ja yöllä kukkuu hereillä 12-03 asti, sitten seuraavana aamuna samaa paskaa taas väsymyksen kanssa.

Aamuvirkku taas voi valvoa "väkisin" vaikka pari tuntia pidempään ja nukkua sitten edes sinne seiskaan, joka iltavirkulle on sekin melko aikainen aika herätä.

Sinällään epäreilua, että moni pyörii vieläkin vanhanaikaisesti aamun ympärillä, kun aamuvirkkuja on noin 1/3 ja loput on sen ja iltavirkkuuden väliltä, joita on myös noin 1/3 luonnostaan.

Vierailija
33/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kai menee vielä jotenkin. Paras olisi, jos molemmille sopisi sama aika heräämiseen ja nukkumaan menemiseen.

Toisaalta hankaa löytää ketään, jos pitää elää samassa rytmissä, pitää samoista asioista ja olla sanat arvot, samanlaiset mieltymykset seksissä ja haluta aina samaan aikaan jne. Ei sellaista varmaan löytyisi mistään. Suhde on kompromisseja.

Vierailija
34/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onnistuu.

Kummallakin on myös oma elämä. Sen lisäksi osaamme myös joustaa :) Yhteistä aikaa löytyy silloin kun tahtooa siihen löytyy. Minä, iltavirkku voin herätä myös varhain aamulla, mutta yleensä mies antaa minun nukkua vapaapäivinä pitkään ja hoitaa lapsia aamulla. Minä taa huolehdin illan ja yön valvomiset.

Yhteistä aikaa löytyy tosiaan kun vähän joustaa. Herään joskus aamulla varhain osallistuakseni miehen juttuihin, tai lähden illalla miehen kanssa nukkumaan, tai paremminkin kuhertelemaan ;) Mies on kyllä tykkää siitä. Ja toisinpäin, minusta on ihana herätä siihen kun mies tulee halailemaan ja koskettelemaan.

20 vuotta on suhde kestänyt eikä tässä ainakaan vielä ole eron merkkejä tullut eteen.

Vierailija
35/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:31"]

Tuollainen kai menee vielä jotenkin. Paras olisi, jos molemmille sopisi sama aika heräämiseen ja nukkumaan menemiseen. Toisaalta hankaa löytää ketään, jos pitää elää samassa rytmissä, pitää samoista asioista ja olla sanat arvot, samanlaiset mieltymykset seksissä ja haluta aina samaan aikaan jne. Ei sellaista varmaan löytyisi mistään. Suhde on kompromisseja.

[/quote]

Mun mielestä se ei olis mikään optimi, että mennään samalla päivärytmillä. Nyt meillä molemmilla (minä iltavirkku, mies aamuvirkku) on sitä omaa aikaa silloin, kun on eniten energiaa. Eli minä käyn iltasella kuntosalilla ja mies klo 7 lenkillä. Ja molemmat voi kattoa omia tv-sarjojaan aamulla/illalla etc. Jotenkin menee hyvin synkassa nyt.

Vierailija
36/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhteenveto taitaa olla, että joillain hyvin harvoilla onnistuu, muutamilla muilla harvoilla toimii jotenkin mutta ollaan kuitenkin tyytymättömiä, ja suurelle enemmistölle tuollainen ei kerta kaikkiaan sovi.

Olen harkinnut myös nyt tapailusuhteessa ollessani, voisiko aamuvirkun kanssa olla jotain mahdollisuuksia. Muuten kaikin puolin ihana ihminen, mutta nukkunut tänäänkin jo monta tuntia ja hän on aamulla jo töissä, kun vasta herään. Kallistun sille kannalle, että ei kannata jatkaa tätä. Onnistuminen kuulostaa liian epätodennäköiseltä. Ehkä tapaan joskus jonkun tuossa mielessä sopivan. Jos en, olen yksin. Aamuvirkun on varmasti noin sata kertaa helpompi saada itselleen toinen aamuvirkku. Heitä vaikuttaa olevan enemmän tai minulla on ollut huono onni törmätä vain heihin.

Vierailija
37/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi onnellinen tarina. Minä olin iltavirkku useamman lapsen yh-mamma, kun tapasin elämäni toisen suuren rakkauden. Ensimmäinen, joka on lasteni isä, kuoli syöpään. En suoraan sanottuna uskonut löytäväni enää ketään. Toisin kuitenkin kävi. Nykyinen aviomieheni on hyvin aamuvirkku, mutta ei tämä erilaisuus ole ollut meistä suuri haitta. Yhteistäkin aikaa on eikä kumpikaan ole ruvennut nälvimään toista erilaisten vuorokausirytmien takia. Olemme onnellisia toisistamme ja takana on jo 16 vuotta yhteiseloa. Eroaminen ei ole tullut puheeksi kertaakaan. Edelliselle sanon, että jos eri nukkumisaika on teidän ainut ongelmanne ja muutoin olisitte hyvä pari, niin vähästäpä luovutat. Ajattele vielä.

Vierailija
38/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli. Ei tuommoista olekaan.

Vierailija
39/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkut on tutkitusti älykkäämpiä ja luovempia kuin aamuvirkut. Voi se siltikin toimia, mutta sellaisten aamuvirkkujen pakertajien kanssa ei jaksa muuten vaan olla. Pitää korvien välissäkin sentään jotain olla.

Vierailija
40/55 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Kyllä älykkyyden pitää olla edes suunnilleen samaa tasoa. Minä en ottaisi ainakaan näitä asioita omaavaa kumppania: aamuvirkku, uskovainen, haluaa joskus ipanoita tai niitä on jo, työtä vieroksuva, sossupummi, lihava tai luottotiedot menettänyt.