Ööh voiko se muka olla lukiossa niin tarkkaa, minkä kirjan ostaa?
Juuh... esikoinen aloittamassa parin viikon päästä lukion ja kävin ostamassa hänelle ensimmäisen jakson kirjat valmiiksi. Hänellä on siis englantia, äikkää, matikkaa, kemiaa ja maantiedettä ensimmäisessä jaksossa. Kirjakaupassa oli ale, josta löysin muutamaan aineeseen kirjat vähän halvemmalla. Nyt teini tulistui, kun näki, etten ollutkaan ostanut uusinta uutta, vaan olin ostanut "vanhoja" kirjoja joita hänen sanojensa mukaan ei voi käyttää. Kuulemma täytyy ostaa juuri se kirja mikä kirjalistassa lukee. Onko se tosiaan noin pikkumaista, että esim. eri kustantajan kirja ei käy, vaikka on kuitenkin tarkoitettu ihan lukioon? Ostin esimerkiksi Tammen GE 1: Sininen planeetta –kirjan, ja teini sanoo ettei se käy, koska pitäisi olla SanomaPro:n Geos1: Sininen planeetta. Siis voiko tämä tosissaan olla näin älytöntä??
Kommentit (34)
Kyllä Porvoon lukioon kelpaa mikä kirja vaan.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:56"]
Meillä ei saanut edes ostaa käytettyjä kielten tehtäväkirjoja. En tajua, mitä hiton merkitystä sillä oli. Ostin silti käytettyjä, muistaakseni sain marmatusta ainakin kerran, kun valmiit tehtävät näkyivät.
[/quote]
Miten pääsit lukioon, jos et tajua mitä merkitystä on kielten tehtäväkirjoilla? Hmm, miksiköhän vieraissa kielissä opetellaan kielioppia ja sanoja. Ihan turhaa. Mullakin sujuu kaikki kuin vettä vain. Enkä ole koskaan avannutkaan kieltenkirjoja.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:02"]
Kyllä Porvoon lukioon kelpaa mikä kirja vaan.
[/quote]
:DDDDDDDDDDDD
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:53"]
Kirjat voivat olla vanhempia painoksia, mutta kirjasarja pitää olla oikea
[/quote]
Paitsi joskus ei onnistu vanhemmallakaan painoksella opiskelu. Muistan kun oli kielten tunnilla hankalaa pysyä opetuksen perässä, kun joitain tehtäviä ei ollut vanhemmassa painoksessa ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:56"]
Meillä ei saanut edes ostaa käytettyjä kielten tehtäväkirjoja. En tajua, mitä hiton merkitystä sillä oli. Ostin silti käytettyjä, muistaakseni sain marmatusta ainakin kerran, kun valmiit tehtävät näkyivät.
[/quote]
Miten pääsit lukioon, jos et tajua mitä merkitystä on kielten tehtäväkirjoilla? Hmm, miksiköhän vieraissa kielissä opetellaan kielioppia ja sanoja. Ihan turhaa. Mullakin sujuu kaikki kuin vettä vain. Enkä ole koskaan avannutkaan kieltenkirjoja.
[/quote]
Ei niitä tehtäviä itse tarvitse täytellä. Kaikista kielistä E ja pääsin opiskelemaan sinne, minne halusinkin jo yläasteelta asti (DI).
Et voi olla tosissas eli tää on provo. Ei edes äiti voi olla noin tyhmä.
[/quote]
Kyllä niitä hönttejä kuule vaan on. Omalla luokallani oli heppu, joka oli säästänyt hurjasti, kun tilasi kaikki ykkösen kirjat joltain tyypiltä jostain. Paketti tuli ja kirjoja oli laatikko täynnä. Yksikään ei ollut sopiva kirja ja olivat vielä pari vuotta liian vanhoja.
Tää perhe oli luullut, että kaikkialla on samat kirjat käytössä. Heidän vähät rahat meni niihin kirjoihin, ettei jannu sitten saanut ykkösellä ollenkaan kirjoja. yritti ensin kopsata ja kirjaston kirjoilla pärjätä, mutta jouluun mennessä luovutti. Jäi luokalleen ja aloitti seuraavana vuonna uudestaan järkevämpänä.
Ei todellakaan voi käyttää eri kirjasarjaa. Miksi muuten ostat lukiolasen kirjan? Hänenhän pitäisi ne itse ostaa. Anna raha kouraan ja nuori ostaa itse. Lukiokirjat tulevst maksamaan, mutta vääriä kirjoja ostamalla et säästä. Nyt ostamasi kirja menee hukkaan ja joudut ostamaan oikean kirjan nuorelle.
Erikoista, että yläkoulussa kierrätetään kirjoja vuosikausia ja teknillisessä yliopistossa taas on sen koulun tekemät erittäin halvat opintomonisteet.
.
Tui lukio on kumma välivaihe.
Riippuu lukiosta käyö vai ei. Syitä voi vain arvailla...
[/quote]
Tosin vanhoilla painoksilla voi olla myös vaikeaa; tehtävät voi olla eri, sivunumerot vaihdella ja joitain tietoja päivitetty.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:04"]
Ei niitä tehtäviä itse tarvitse täytellä. Kaikista kielistä E ja pääsin opiskelemaan sinne, minne halusinkin jo yläasteelta asti (DI).
[/quote]
Minäpä pistin paremmaksi. Kirjoitin saksan, venäjän, ruotsin, englannin, japanin, italian, espanjan, ranskan ja mandariinikiinan ja kaikista L. Ja tiedätkö mitä? Minulla oli uudet tehtäväkirjat. Valinnanvaraa löytyy työmarkkinoiltakin =)
Erikoista, että yläkoulussa kierrätetään kirjoja vuosikausia ja teknillisessä yliopistossa taas on sen koulun tekemät erittäin halvat opintomonisteet. . Tui lukio on kumma välivaihe.
[/quote]
Kyllä firmat rahat repii kun vaan saavat tilaisuuden.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:05"]
[/quote]
Tosin vanhoilla painoksilla voi olla myös vaikeaa; tehtävät voi olla eri, sivunumerot vaihdella ja joitain tietoja päivitetty.
[/quote]
Jep, näin se menee. Ja vanhemmilla painoksilla pärjää, mutta eri kirjasarjalla ei enää pärjää.
Lukio onkin ainoa, jossa kustantamot pääsevät kunnolla rahastamaan :-( en tiedä, miksi siihen ei olla puututtu, kun isoimmat muutokset painosten välissä on vain eri osien paikkojen vaihto ja pari erilaista tehtävää. Päivitetyt faktatiedot pitäisi opetella lukemaan eri medioista, ei sellaista nippelitietoa tarvita mielestäni lukion kirjoissa ollenkaan.
Mutta joo, nyt sait halvalla paskaa ap...
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:04"]Erikoista, että yläkoulussa kierrätetään kirjoja vuosikausia ja teknillisessä yliopistossa taas on sen koulun tekemät erittäin halvat opintomonisteet.
.
Tui lukio on kumma välivaihe.
[/quote]
Toisen asteen koulu osaksi oppivelvollisuutta, niin tästäkin ongelmasta päästään! Säästyy luonnonvaroja, ja verorahoilla maksettuna kirjat saa halvemalla kuin jos joka perhe ostaisi itse.
Naurettavaa edes että luetaan kirjoista. Luetaankohan missään työelämässä enää kirjoja?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:12"]
Naurettavaa edes että luetaan kirjoista. Luetaankohan missään työelämässä enää kirjoja?
[/quote]
Yksi asia missä olen vanhanaikainen, on kirjat. Meillä menee lukiossa enemmän aikaa siihen, että keskitytään koneella kirjoittamaan kaavoja, kuin itse tehtäviin. Miksi ei perinteistä paperia ja kynää enää arvosteta kouluissa?
Erikoista, että yläkoulussa kierrätetään kirjoja vuosikausia ja teknillisessä yliopistossa taas on sen koulun tekemät erittäin halvat opintomonisteet. . Tui lukio on kumma välivaihe.
[/quote]
Elitistien koulu. Rahaa on!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:06"]
[/quote]Kyllä firmat rahat repii kun vaan saavat tilaisuuden.
[/quote]
Opettajien myötävaikutuksella. Lääkärit lahjotaan määräämään oikeita lääkkeitä, mutta millä opettajat saadaan ottamaan aina ne uusimmat painokset, joissa voi olla mitättömän pieniä muutoksia aiempiin verrattuna?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:55"]
Eihän nuori voi tehdä läksyjä ollenkaan jos tehtävät olisivat kirjassa ja väärä kirja. Meillä ainakin opettaja tuli joskus tarkastamaan että tehtävät on varmasti tehty.
[/quote]
Minkä verran kirjasta sitten tulee läksyjä? Olen ymmärtänyt että opettajat aika paljon keksivät tehtäviä itse.
[/quote]
Riippuu täysin opettajasta ja aineesta. Matematiikka, fysiikka ja kemia ovat ainakin aineita, missä opet eivät todellakaan keksi kysymyksiä ja tehtäviä itse.