Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sun mielestä naisen vaatekoko 48 jättimäisen suuri?

Vierailija
05.03.2022 |

Kyllä vai ei?

Onko sun mielestä naisen vaatekoko 48 jättimäisen suuri?

Vaihtoehdot

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se xl, mutta ei mikään jättimäinen. 58 on sitten se jättimäinen.

Eikös tuo ole XXL?

Pistä pari extraa vielä. Ainakin siis jos nämä koot menee kuten ennen.

34  XS

36  S

38  M

40  L

42  XL

44  XXL

46  XXXL

48  XXXXL

Nämä on oikein, mutta monelle näköjään tulee paha mieli. Toki moni firma haluaa pyöristää ja muokata noita että esim. 40/42 olisi M tms, jotta naisten ei tarvitse myöntää itselleen ostavan isompaa kokoa. 48 on sairaalloisen ylipainoisen koko, vaikka miten haluaisi kaunistella.

Mä käytän koko 46-48 ja olen 170cm ja 95kg, eli en todellakaan mikään sairaalloisen ylipainoinen :D bmi mulla 32,8, kun sairaalloisessa ylipainossa se on 40-->

Vierailija
42/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 15 kg ylipainoinen ja käytän kokoa 40-42. Onhan se jo aika rehevän naisen koko, ehkä olisi hyvä funtsata terveysasioita tarkemmin. Itsekin mietin niitä, vaikka terveyteni ja kuntoni ovat todella hyvät ja paremmaksi menevät, kun kiloja tässä pikkuhiljaa olen pois saamassa.

Suomessa naisten vaatekoot menevät niin että normaalit koot ovat kokoon 42 tai 44 asti.

Ns. isot koot alkavat vasta koosta 44/46.

Onko koko 42 suuri? No, se riippuu siitä oletko normaalipainoisena käyttänyt kokoa 42 vai 36. Kas kun naisten vartalomallit vaihtelevat aika paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 15 kg ylipainoinen ja käytän kokoa 40-42. Onhan se jo aika rehevän naisen koko, ehkä olisi hyvä funtsata terveysasioita tarkemmin. Itsekin mietin niitä, vaikka terveyteni ja kuntoni ovat todella hyvät ja paremmaksi menevät, kun kiloja tässä pikkuhiljaa olen pois saamassa.

Suomessa naisten vaatekoot menevät niin että normaalit koot ovat kokoon 42 tai 44 asti.

Ns. isot koot alkavat vasta koosta 44/46.

Onko koko 42 suuri? No, se riippuu siitä oletko normaalipainoisena käyttänyt kokoa 42 vai 36. Kas kun naisten vartalomallit vaihtelevat aika paljon.

Niinpä. Pitkäraajaisena joudun ostamaan usein kokoa isompaa, koska hihat eivät riitä. Lahkeista puhumattakaan. Jotenkin outoa, että oletetaan pitkän naisen olevan myös lihava.

Vierailija
44/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole XXL?

34  XS

36  S

38  M

40  L

42  XL

44  XXL

46  XXXL

48  XXXXL

Ei tuokaan mennyt oikein.

Vierailija
45/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole XXL?

34  XS

36  S

38  M

40  L

42  XL

44  XXL

46  XXXL

48  XXXXL

Minun mielestäni meni.

Vierailija
46/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kysymyksen motiivi

Vierailija
47/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole XXL?

34  XS

36  S

38  M

40  L

42  XL

44  XXL

46  XXXL

48  XXXXL

Minun mielestäni meni.

Kokoja ei voi keksiä itse, vaan katsotaan jostain lähteestä, jossa on oikeat suomalaiset koot eli naisten yleinen kokotaulukko. Sen mukaan on näin:

44-46 = XL 

46-50 = XXL

50-54 =XXXL

Ja  kokoihin on tarkat senttimetrimitat myös. Koon 48 vaatteissa rinnanympärys on 110 cm, vyötärö 94 cm ja lantionympärys 118 cm.

Vierailija
48/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 168cm pitkä ja silloin kun laihimmillani painoin alle 20-vuotiaana 61kg, mittani olivat 100cm-78cm-103cm ja käytin 38/40/L-koon vaatteita. Kun painoin parin lapsen ja masennuksen jälkeen 102kg, mittani olivat 114cm-102cm-112cm ja käytin koon 48/XXL vaatteita. Nyt kun painan 84kg, mittani ovat 102-84cm-104cm ja käytän 42/L koon vaatteita. En edes laihimmillani olisi mahtunut mihinkään S -kokoon. Koot ovat hieman muuttuneet tässä 20 vuoden aikana, mutta toisaalta edes laihimmillani en olisi mahtunut mihinkään S-koon vaatteisiin, koska olen luustoltani hyvin leveä vaikka olisinkin kiloissa langanlaiha.

Oman kokemuksen perusteella kokoa 48 käyttävä on jo reilusti ylipainoinen, mutta itse ainakin olen jo sokeutunt ihmisten painoihin/ulkonäköihin, niin en kiinnitä asiaan huomiota.

Vierailija
49/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole XXL?

34  XS

36  S

38  M

40  L

42  XL

44  XXL

46  XXXL

48  XXXXL

Minun mielestäni meni.

Kokoja ei voi keksiä itse, vaan katsotaan jostain lähteestä, jossa on oikeat suomalaiset koot eli naisten yleinen kokotaulukko. Sen mukaan on näin:

44-46 = XL 

46-50 = XXL

50-54 =XXXL

Ja  kokoihin on tarkat senttimetrimitat myös. Koon 48 vaatteissa rinnanympärys on 110 cm, vyötärö 94 cm ja lantionympärys 118 cm.

Aina pitäisi ostaa vaatteensa kuitenkin valmistajan mittojen perusteella, joten mitään yleispätevää mitta- ja kokotaulukkoa ei ehkä ole. Itse käytän L kokoa mutta joissain paikoissa L kokoisen ostaessa huomaa, että vastaa lähinnä S-kokoa...

Vierailija
50/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarviin koon 48 tissieni takia, vaikka muuten oon kokoa 42. Eikä nämä mun ole edes kovin isot. Musta siis 48 ei ole mikään iso.

Vierailija
51/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokojen välillä on muutenkin vain parin sentin erot mitoissa. 48 voi kuulostaa tosi isolta, mutta sitä käyttaä ehkä 70-80-kiloiset ja oikeasti lihavat tarvii paljon isomman koon.

Vierailija
52/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole XXL?

34  XS

36  S

38  M

40  L

42  XL

44  XXL

46  XXXL

48  XXXXL

Nämä on oikein, mutta monelle näköjään tulee paha mieli. Toki moni firma haluaa pyöristää ja muokata noita että esim. 40/42 olisi M tms, jotta naisten ei tarvitse myöntää itselleen ostavan isompaa kokoa. 48 on sairaalloisen ylipainoisen koko, vaikka miten haluaisi kaunistella.

48 sopii ehkä 80 kiloiselle. sairaalloisen ylipainoiset tarvii paljon isompia vaatteita.

etkö ymmärrä mittasuhteista mitään?

Vierailija
53/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ihan helvetin suuri. Naisten normaali vaatekoko on 34-38.

Vierailija
54/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

38/40 on ollut M jo kymmeniä vuosia.

Vierailija
55/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole XXL?

34  XS

36  S

38  M

40  L

42  XL

44  XXL

46  XXXL

48  XXXXL

48 sopii ehkä 80 kiloiselle. sairaalloisen ylipainoiset tarvii paljon isompia vaatteita.

etkö ymmärrä mittasuhteista mitään?

Mä painan 95 kiloa ja vaatekoko on 46-48. Pituus 175cm.

Vierailija
56/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko 40 on ollut L aina.

Vierailija
57/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä maassa vaate on kaavoitettu ja mikä on naisen pituus.

Jos nainen on 180cm tai yli, todennäköisesti esim. Aasiassa valmistettu nro 48 vaate on hihasta ja pituudesta sopiva, vaikka leveydestä on ylimääräistä.

Vaatteen numero ei vielä kerro mitään, vaan miten se on kaavoitettu. Joku nro 34-36 lyhyelle naiselle on sopiva, vaikka olisi hieman ylipainoa, kun vastaavasti hyvinkin hoikalle,pitkälle naiselle nro 46 vaate voi olla pieni juuri pituus suunnassa.

Vierailija
58/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko 40 on ollut L aina.

olet väärässä. ollut aina.

Vierailija
59/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse massiivisen mörssärin kokoinen ja käytän kokoa 42.

En osaa edes kuvitella miten iso pitää olla tuossa koossa, Tammy Slaton tyylinen jo?

Vierailija
60/89 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko numerokoot jotenkin pienentyneet?Itse olen M,mutta sitten myös 40 vaatteessa...Ennenvanhaa 36 oli M...Ja 40 oli ainakin L.Eli tuolla logiikalla se 48 on se XL,joka on iso muttei nyt valtava kuitenkaan.

Jos vaate tulee Aasiasta, niin siellä ei välttämättä käytetä kansainvälistä mittataulukkua, kunhan on sinnepäin ja yhdestä kaavasta voidaan tehdä useampi koko, jos sen materiaali sallii, ihan kustannussyistä.

Vaate kokoon vaikuttaa paljon enemmän kaavoituksessa henkilön pituus, kuin leveys,vaikka isot koko numerot ihmiset mieltävät ylipainoisilla, vaikka näin ei ole. On ihan eri asia olla 160cm, kuin 180cm.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän