Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua isää saattamaan alttarille, äiti suuttui

Vierailija
01.08.2015 |

Häät ovat vasta ensi kesänä, mutta tuli tuokin puheeksi... Eli siis, lyhyestä virsi kaunis: en halua, että isä saattaa minua alttarille. Minusta tuo perinne on oksettava, peruja siltä ajalta, kun tytär ei ollut enempää eikä vähempää kuin kauppatavara, jonka omistajuus siirtyi mieheltä toiselle. Minä en ole isäni omaisuutta eikä minusta tule mieheni omaisuutta, olen itsenäinen ja omavaltainen ihminen, jota miehen ei tarvitse luovuttaa toiselle miehelle. Isäni suhtautui ainakin näennäisen rauhallisesti, hän on hyvin syrjäänvetäytyvä ja ihmisjoukkoja inhoava ihminen, joka ei myöskään halunnut pitää minulle puhetta ylioppilasjuhlissani tai muutakaan vastaavaa. Äiti hermostui aivan kunnolla, kuulemma minun pitäisi vähän enemmän kunnioittaa isääni ja mietin tätä asiaa aivan liian syvällisesti, se on vain nätti perinne eikä tarkoita nykypäivänä mitään. Mutta kun olen eri mieltä! Se on perinne sellaisilta ajoilta, jolloin naisen asema oli kurja enkä esimerkiksi itse voisi elää likimainkaan sellaista elämää, kuin mitä nyt elän. En halua toisintaa tuollaisia arvoja minun ja mieheni juhlapäivänä, jonka tarkoituksena on liittää yhteen kaksi toisiaan rakastavaa täysivaltaista aikuista, ei juhlia uutta holhoussuhdetta.

Mitä mieltä olette? Ylireagoiko äiti, vai ymmärrettekö häntä?

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:55"]

Minusta se on mukava perinne ja ap on vielä teiniangstissa.

[/quote]

Ymmärrettävää silloin, jos morsian on vielä nuori ja pari muuttaa yhteen vasta häiden jälkeen. Jos morsian on pitkälti yli kolmekymppinen muutaman lapsen äiti, joka on elänyt toistakymmentä vuotta avoliitossa tulevan puolisonsa kanssa, luovutus on lähinnä naurettavaa. Omituisinta se on silloin, jos isää ei enää ole saattamassa, vaan siihen pitää värvätä oma poika tai kuka tahansa miessukulainen.

[/quote]

Tai jos avioliitto ei ole morsiamelle ensimmäinen. Sekään ei oikein ole nykypäivää, että kutsut lähetetään vanhempien nimissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän