Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lämpimät ja empaattiset ihmiset: miten suhtaudutte meihin, jotka emme ole?

Vierailija
01.08.2015 |

Tuli mieleen tästä ketjusta: http://www.vauva.fi/keskustelu/4542936/ketju/onko_teidan_muiden_tuttavissa_suvuissa_paljon_lampimia_empaattisia_ihmisia/sivu/1#comment32517106

Minä en pidä lämpimyyttä ja empaattisuutta kovinkaan tärkeinä ominaisuuksina ihmisessä. Minusta esimerkiksi älykkys, sivistyneisyys, keskustelutaito, oikeudenmukaisuus, huumorintaju ja yhteiset arvot ja kiinnostuksenkohteet ovat tärkeämpiä, ja niiden perusteella yleensä seurani valitsen. Joukossa on sekä sydämellisiä että etäisiä ihmisiä, ja se on minulle ihan okei. Lämpimyys ja empaattisuus eivät vielä kerro ihmisestä paljoakaan.

En itsekään ole kovin lämmin ja empaattinen. Olen enemmän kiinnostunut asioista kuin ihmisistä. En reagoi voimakkaasti lehtien katastrofiuutisiin. Minusta oikein toimiminen on enemmän arvoihin, järkeen ja hyötyyn kuin perustuva. Muut ihmiset pitävät minua vakaana, varautuneena, kylmänä ja vähän etäisenä (ennen kuin minuun tutustuu), vaikka olen harvoja ystäviäni kohtaan hyvin lojaali.

Ajattelevatko empaattiset ja lämpimät ihmiset, että nämä ominaisuudet ovat oleellisia hyvän ihmisyyden kannalta? Vai näkevätkö he arvoa myös siinä, ettei joku ole erityisen empaattinen eikä lämmin persoona?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälien aj myötutoa tuntien.

Vierailija
2/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:03"]

[/quote]Mikä sinussa tarkkaan ottaen herättää sääliä? -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimät ja empaattiset ihmiset suhtautuvat teihin aivan samalla tavalla kuin kaikkiin muihinkin, he ymmärtävät että te olette pikkuisen erilaisia.

Vierailija
4/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Et ymmärtänyt sarkasmia.

Vierailija
5/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Sääli ehkä voimaks sana, siihen kun liityyy usein ylenkatsettakin.

Siitä ei kumminkaan kyse. Tunnen myötuntoa samalla lailla kuin muitakin sellaisia kohtaan, jotka eivät kykene täyteen elämään.

Vierailija
6/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos empaattinen ihminen ei voi ymmärtää, että kaikki eivät arvosta ihmisissä samoja persoonallisuuden piirteitä, kuinka empaattinen hän todellisuudessa on?

Vierailija
7/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:05"]

[/quote]Et ymmärtänyt sarkasmia.

[/quote]Ok. :) -ap

Vierailija
8/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen myötuntoa samalla lailla kuin muitakin sellaisia kohtaan, jotka eivät kykene täyteen elämään.

[/quote]Miksi ajattelet, että ihmisen elämä jäisi jotenkin vajaaksi, jos hän ei ole erityisen lämmin persoona? -ap

Vierailija
9/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:06"]Jos empaattinen ihminen ei voi ymmärtää, että kaikki eivät arvosta ihmisissä samoja persoonallisuuden piirteitä, kuinka empaattinen hän todellisuudessa on?
[/quote]

Tämä! :D

Vierailija
10/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kylmät ihmiset ovat ihania. Ei siis mitenkään joku turhanpäiväinen myötäelämisen kyky tee ihmisestä mukavaa seuraa. Jääkalikka pitää mut lämpimänä. Eiku...

Vierailija
11/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka määrittelle itse itsensä lämpimäksi ja empaattiseksi, voiin olla pahimman laatuinen juoruakka, joka nauttii muiden asioihin sekaantumisesta :)

Itse pidän älykkäistä ihmisistä, jotka ymmärtävät että eri perheillä ja ihmisillä voi olla erilaisia ratkaisuja kuin mitä omasas perheessä tehdään ja ne ratkaisut eivät ole vääriä :) 

Muita ihmisiä luokitteleva asenne taas on erittäin ikävä.

Vierailija
12/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:10"]

Musta kylmät ihmiset ovat ihania. Ei siis mitenkään joku turhanpäiväinen myötäelämisen kyky tee ihmisestä mukavaa seuraa. Jääkalikka pitää mut lämpimänä. Eiku...

[/quote]Jos minulla on ongelmia ta paha olla, en kaipaa ystäviltäni niinkään myötäelämistä vaan perspektiiviä, viisautta ja ratkaisuja. Esimerkiksi kun isäni kuoli, ja minä jouduin vastuuseen hautajaisjärjestelyistä, kaikkein eniten arvostin käytännön apua ja sellaista rauhallista rinnalla oloa. Mukana suremisesta ei tullut minulle parempi olo. -ap

Vierailija
13/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:13"]

Ihminen joka määrittelle itse itsensä lämpimäksi ja empaattiseksi, voiin olla pahimman laatuinen juoruakka, joka nauttii muiden asioihin sekaantumisesta :)

Itse pidän älykkäistä ihmisistä, jotka ymmärtävät että eri perheillä ja ihmisillä voi olla erilaisia ratkaisuja kuin mitä omasas perheessä tehdään ja ne ratkaisut eivät ole vääriä :) 

Muita ihmisiä luokitteleva asenne taas on erittäin ikävä.

[/quote]Ap se luokitteli. 

Vierailija
14/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos mä vertaan empaattisia ei-empaattisiin, niin kyllä sitä mieluummin valitsee empaattisen ihmisen seuran. Silloin on pienempi mahdollisuus tulla loukatuksi. Ei-empaattiset tuppaavat sanomaan mitä sylki suuhun tuo seurauksista välittämättä. Tietenkin en seurustele tyhmien empaattisten, vaan älykkäiden empaattisten kanssa. Then u get the best of both worlds. Ja empaattinen on eri asia kuin ylitunteellinen.

Vierailija
15/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:13"]Ihminen joka määrittelle itse itsensä lämpimäksi ja empaattiseksi, voiin olla pahimman laatuinen juoruakka, joka nauttii muiden asioihin sekaantumisesta :)

[/quote]Onhan tämäkin mahdollista. Ikävin tuntemani ihminen on erittäin sydämellinen, antelias ja tunteellinen. Hän suhtautuu lämpimästi kaikkiin ihmisiin, eläimiin ja lapsiin. Hänen elämänfilosofiansa on kuin suoraan Positiivarien kirjasista.  Hän on myös voimakkaasti ekstrovertti, tungetteleva, hyvin uskonnollinen, konservatiivinen ja uhriutuva. -ap

Vierailija
16/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on yksinkertaisesti pienempi empatian kehä. Se ei kuitenkaan ole kiveen kirjoitettu ominaisuus, vaan kehän kokoon vaikuttaa elämänkokemusten lisäksi oma ajattelu. Piiri voi pienentyä tai suurentua, ja voit itse pienentää tai suurentaa sitä. Äärimmäisen pieni empatian piiri kai tarkoittaa, että ihminen "välittää" vain itsestään. Laajetessaan kehä käsittää oman perheen, suvun, kansan... sitten maailman ihmiset laajemmin, eläimet... en tiedä missä ulkoraja menee, onko piiri jollakulla rajaton kuin avaruus? Ehkä! :-)

Vierailija
17/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:18"]

Ei-empaattiset tuppaavat sanomaan mitä sylki suuhun tuo seurauksista välittämättä.

[/quote]Tämä ei minusta pidä paikkaansa. Sekä empaattinen että ei-empaattinen voi olla sanoissaan harkitseva tai harkitsematon. -ap

Vierailija
18/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhun harvoin vaikuttaa lehdistä luetut uutiset. Itseasiassa en ole tainnut ikinä itkeä uutisille, vaikka olisivat millaisia.
Olen kuitenkin lämmin ja empaattinen niitä kohtaan jotka ovat osana mun elämää ja ovat mulle tärkeitä ja rakkaita.
En siis tiedä mihin kategoriaan kuulun, mut sanotaan näin, et eläimien kaltoin kohtelu saa mut useammin surulliseksi kuin ihmisten kohtaamat kauheudet.

Vierailija
19/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:22"]

Teillä on yksinkertaisesti pienempi empatian kehä. Se ei kuitenkaan ole kiveen kirjoitettu ominaisuus, vaan kehän kokoon vaikuttaa elämänkokemusten lisäksi oma ajattelu. Piiri voi pienentyä tai suurentua, ja voit itse pienentää tai suurentaa sitä.

[/quote]Onko tämän taustalla oletus, että isompi "empatian piiri" on jollakin tavalla parempi kuin pieni? -ap

Vierailija
20/68 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:07"]

Tunnen myötuntoa samalla lailla kuin muitakin sellaisia kohtaan, jotka eivät kykene täyteen elämään.

[/quote]Miksi ajattelet, että ihmisen elämä jäisi jotenkin vajaaksi, jos hän ei ole erityisen lämmin persoona? -ap

[/quote] Koska hän ei saa kokea millaista on olla lämmin.