Nainen: oletko turvannut taloutesi?
Miten olet turvannut taloutesi? Mietitkö raha-asioitasi?
Useimmiten naisilla on pienempi palkka kuin miehillä. Jaatteko puolisosi kanssa menot tulojen mukaan? Vai maksatteko tuloistanne huolimatta 50 % menoista.
Teetkö niin kuin suomalaiset naiset perinteisesti, että mies maksaa ne asiat, jotka erossa on helppo todentaa (auton, asunnon jne) ja nainen perheen ruuan, lastenvaatteet ja harrastukset sekä muut arjen kulut, joista ei jää todistusaineistoa. Eli mies kartuttaa omaisuuttaan ja nainen kuluttaa.
Mies kartuttaa omaisuuttaan, ostelee moottoripyöriä ja kallista elektroniikkaa. Nainen kituuttaa pienemmillä tuloillaan ja jos rahaa jää, hän hemmottelee perheen lapsia.
Avoliitossa pahimmassa tapauksessa nainen osallistuu miehen omaisuuden kartuttamiseen esim. maksamalla remontteja miehen omistamaan asuntoon. Erossa nainen ei tietenkään saa mitään, koska avoliitossa omaisuus on sen, kuka sen omistaa.
Jätätkö raha-asioista huolehtimisen miehellesi?
Jos perheesi sijoittaa, niin ovatko perheen osakkeet miehen nimissä?
Kulutatko äitiys- ja perhevapailla omia säästöjäsi ja mies sen kuin porskuttaa?
Oletteko tehneet avioehdon? Miltä tuntuisi, jos mies uuden naisystävänsä kanssa omistaisikin eron jälkeen sinun perinnöksi saamasi kesämökkisi ja viettäisi siellä perheineen aikaa. Mies kuolee ja sinun perintömökkisi jää uudelle vaimolle.
Mihin käytät ylimääräiset rahat, jos sinulle sellaista jää? Kiinalaisessa hikipajassa valmistettu luksuskäsilaukku tai merkkikengät eivät ole sijoitus.
Ostatko osakkeita? Sijoitatko rahastoihin?
Koska naisilla on yleensä pienempi palkka, myös eläke on pieni. Eläkkeellä ollaan pitkään, koska ihmiset elävät yhä vanhemmiksi. Naiset elävät pidempään kuin miehet, joten todennäköisesti taloudessa on jossain vaiheessa vain yksi maksaja maksamassa elämisen kustannuksia. Miten olet varautunut eläkevuosiin?
Kommentit (70)
Mulla taitaa olla ihan ok tilanne kun näitä lueskelee. Mies maksaa kaikki kulutusjutut, ruuat, bensat jne. Mä maksan puolet asumisesta, mutta tällä hetkellä asunto menisi erossa mulle, koska se on vain mun nimissä kuten lainakin. Ollaan kuitenkin menossa naimisiin. Omat tuloni laitan säästöön tai ostan kaikkea kivaa. Tää toimii meillä, koska olen huomattavasti pienituloisempi kuin mieheni. Eikä ole lapsia vielä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:51"]
Puolison kuolema yleensä pienentää perheen tuloja. Ja varsinkin miehen kuolema, jos naisella on tyypilliseen tapaan pienemmät tulot. Siksi pahanpäivän varalle kannattaisi aina varautua, tavalla tai toisella.
[/quote]Jos naisella on pienet tulot ja kuolleella miehellä suuret, niin nainen saa leskeneläkettä. Sisareni palkka on 2.800(sh) ja hänen kuollut miehensä oli DI. Sisko saa leskeneläkettä 1.800 euroa.
[/quote]
Ei voi olla totta :o! Tuollaisiako helvetin isoja turhia eläkkeitä maksetaan työikäisille ihmisille ihan "tyhjästä"?!?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:51"]
Puolison kuolema yleensä pienentää perheen tuloja. Ja varsinkin miehen kuolema, jos naisella on tyypilliseen tapaan pienemmät tulot. Siksi pahanpäivän varalle kannattaisi aina varautua, tavalla tai toisella.
[/quote]Jos naisella on pienet tulot ja kuolleella miehellä suuret, niin nainen saa leskeneläkettä. Sisareni palkka on 2.800(sh) ja hänen kuollut miehensä oli DI. Sisko saa leskeneläkettä 1.800 euroa.
[/quote]
Ei voi olla totta :o! Tuollaisiako helvetin isoja turhia eläkkeitä maksetaan työikäisille ihmisille ihan "tyhjästä"?!?
[/quote]
Niinpä, sitten me vielä naureskellaan kreikkalaisille! Tätä ei lakkautettu, ja vielä rikkaiden vuorineuvosten lesket kovaäänisimpinä valittelivat. Ei korppi korppia noki
http://www.hs.fi/kotimaa/a1356585634010
Suurimmat leskeneläkkeet ovat tuhansia euroja. HS:n alkuvuodesta tekemän selvityksen mukaan sadan eniten leskeneläkettä saavan suomalaisen leskeneläkkeen keskiarvo on 6 750 euroa kuukaudessa.
Tsiisus sentään! Tällaiseen hölynpölyyn meillä kyllä on rahaa.
Maksamme puoliksi vuokran, veden ja sähkön sekä molemmat omat ruokamme. Eli kustannamme omat menomme, vaikka palkoissa saattaa olla 1000-2000 euroa eroa. Mies kyllä maksaisi kaikki, mutta itse en suostu siihenm
Kaikki osakkeet, rahastot ja talletustilit ovat minun (vaimo) nimissäni, jopa mieheni eläkerahasto. Mies kun ei ymmärrä raha-asioista mitään eikä jaksa perehtyä. Käyttötili meillä on yhteinen, johon tulee kaikki tulot ja josta maksetaan kaikki menot sekä kuukausisäästöt. Lainoja ja kiinteää omaisuutta ei muutenkaan ole, käytämme rahat mielummin matkusteluun ja muihin elämyksiin, sekä lasten hemmotteluun tietenkin. Kaikki ovat erittäin tyytyväisiä järjestelyyn :) Olen 25v ja mies 45v, +kaksi alle kouluikäistä lasta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:48"]Kaikki osakkeet, rahastot ja talletustilit ovat minun (vaimo) nimissäni, jopa mieheni eläkerahasto. Mies kun ei ymmärrä raha-asioista mitään eikä jaksa perehtyä. Käyttötili meillä on yhteinen, johon tulee kaikki tulot ja josta maksetaan kaikki menot sekä kuukausisäästöt. Lainoja ja kiinteää omaisuutta ei muutenkaan ole, käytämme rahat mielummin matkusteluun ja muihin elämyksiin, sekä lasten hemmotteluun tietenkin. Kaikki ovat erittäin tyytyväisiä järjestelyyn :) Olen 25v ja mies 45v, +kaksi alle kouluikäistä lasta.
[/quote]
Jatkan vielä että meillä sattumoisin minä olen suurituloisempi kuin mieheni. Ja palkkani varmaan tulee tuosta vielä nousemaan kun etenen uralla, parhaat uravuodet on vielä edessä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:46"]
Maksamme puoliksi vuokran, veden ja sähkön sekä molemmat omat ruokamme. Eli kustannamme omat menomme, vaikka palkoissa saattaa olla 1000-2000 euroa eroa. Mies kyllä maksaisi kaikki, mutta itse en suostu siihenm
[/quote]
Mä olen kyllä suostunut ilomielin. Aviossa ilman ehtoa. Muutenhan meillä olisi perheen sisäinen elintasokuilu. Mä matkustaisin korkeintaan Sunny beachille ja mies Malediiveille, not.
Niin siis miksi maksaa 50% ja 50% jos toisen palkka on reilusti isompi? Silloinhan köyhempi, yleensä nainen, käytännössä elättää suuremmalla osuudella kuin mitä tulojen perusteella pitäisi? Miksi tällainen järjestely vapaaehtoisesti?
Eikö olisi oikeudenmukaisempaa laittaa yhteiselle tililille tulojen suhteessa?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:34"]
Jokaisen parisuhteessa elävän pitäisi tavalla tai toisella varautua siihen, että joutuukin yksin tuomaan tuloja perheeseen. Toinen voi kuolla, sairastua tai joutua työttömäksi.
[/quote]
Tottakai pitäisi, mutta eipä kovin monella asuntolainaa maksavalla ole varaa kuin henkivakuutukseen, ja se meillä on, miehellä isompi koska talolaina on hänen nimissään.