Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opettaa lasta säästäväiseksi

Vierailija
31.07.2015 |

Ilman että hänelle tulisi 'köyhä'olo?
Käyn aika harvoin lasten ka kaupassa. Mutta kun käyn, niin miten selittää fiksusti että otetaan tämä merkki koska se on edullisempi?lapsi on 6v. Tänään aika monessa paikassa jouduin sanomaan ' eiku otetaan tämä', ja jopa itselleni tuli vähän ikävä tunne. Muttamiksmaksaa enemmän, jos vertailemalla hintoja voi säästää?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini oli tällainen "säästäväinen" ihminen, joka valitsi kaikessa aina edullisinta. Aika monta vuotta jouduin kärsimään käsiin murenevasta vessapaperista, Erittäin hienosta suomalaisesta sampoosta ja huonosti istuvista markettivaatteista. Nyt kun minulla on omaa rahaa, vertailen tuotteita laadun, en kilohinnan perusteela.

Että näin ovat menneet opit perille. :D

Vierailija
2/10 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="31.07.2015 klo 14:49"]No raha-asioista voi puhua ääneen ja opettaa lasta vaikka katsomaan kilohintaa. Meillä kaksi poikaa ja molemmat osaa kyllä valita edullisemman tuotteeen kaupassa jne, mutta tuo alkuperäinen kysymys, että miten opettaa lasta säästäväiseksi on minullekin vähän kysymysmerkki, sillä toinen pojistani on luonteeltaan säästäväinen, mutta toinen on taas sellainen "tili tuli, tili meni" tyyppinen eli jos on mahdollista ostaa heti, niin ostaa kyllä koko rahalla. Hänen kanssaan auttaa vain tilille rahojen "pillottaminen".
[/quote]

Meillä on molemmilla aina ollut rahaa itsellään. Ovat oppineet käyttämään sitä niin ettei koko tili mene kerralla. Kai voisi olla tosiaan noinkin. Lapsi ei sitä säästäväisyyttä opi.
Molemmat on myös vaatimattomia. Eivät pyydä paljoa. Esim toinen ei suostunut ottamaan yli 100 e farkkuja. Kuukausiraha 40. Ikää 15. Ja siitä kertyy rahaa. Rippilahjarahat laittoi säästötilille. 140 puhelimen osti, vaikka olisi voinut käyttää paljon enemmän hankintaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän sen sanoit "Muttamiksmaksaa enemmän, jos vertailemalla hintoja voi säästää?"

Eli pikku hiljaa opetat rahan arvoa ja sitä, mitä sillä kannattaa ostaa. Viikkorahoilla tms. voi myös opettaa. ELi jos lapsella on joku kalliimpi lelu, niin voitte yhdessä laskea montako viikkoa sitä varten tarvitsee säästää rahat, että tarvittava summa on koossa. Ja mitä tapahtuu jos lapsi välissä ostaa jotain muuta -> aika pitenee, että saa sen haluamansa lelun.

 

Ehkä vasta sitten vähän vanhemmalle voi opettaa sen hinta/laatu-suhteen. Ja siinäkin on ainakin ruokien osalta kyse omista makutottumuksista, ei itsestään selvistä asioista.

 

Toiset ovat säästäväisiä, toiset eivät. Toiset oppivat siihen myöhemmin kuin toiset ja jotkut eivät ikinä.

Vierailija
4/10 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä esimerkkejäsi. Eihän lapsen tehtävä muutenkaan ole päättää, mitä kaupasta ostetaan. Eli vaikka sinulla olisi määrättömästi rahaa, niin aikuisena sinä päätät, mitä ostetaan, riippumatta hinnasta.

Joskus on syytä ostaa jokin kalliimpi asia (vaikka vain muropaketti), jotta lapsi näkee, että säästämisestä on oikeasti hyötyä. Rahaa siis säästetään jotain tarkoitusta varten. Siinä on se juju. Pieni lapsi tarvitsee konkreettisia esimerkkejä. Et sinä tavallaan voikaan opettaa noin pienelle, että äiti tässä säästää, jotta eläkkeellä on varaa maksaa lääkkeitä.

 

Vierailija
5/10 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei halvemman ostaminen ole säästämistä. Ne rahat, joita et käytä vähän kalliimpaan muropakettiin, katoavat johonkin muuhun todennäköisesti paljon turhempaan käyttöön. Säästäminen on sitä, että laittaa rahaa syrjään (tai kasvamaan korkoa) jotakin tiettyä tarkoitusta varten. Se onkin hyödyllinen taito opettaa. -7

Vierailija
6/10 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen taaperolle jo jutellut kun se on kärryssä istunut... katotaas mitä tää maksaa, luetaas tän tuotesisältö.... Oon kyllä opettanut lapselle että osteaan sopivaa laatua eikä automaattisesti halvinta.

Jonkun muropaketin kohdalla sanon suoraan, että otetaan tämä Kellogsissa maksaa merkki. Nyt 8v tuo jostain vanukkaasta perhepaketin ja sanoo että se oli kilohinnaltaan halvin... jos mutta kun sitä ei ole terveellistä syödä saavillista niin otetaan vain tämä yksi pienempi.

 

Meillä ainakin muksu kysyy, miksi tämä maito, miksei tuota toista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:42"]

No mä olen taaperolle jo jutellut kun se on kärryssä istunut... katotaas mitä tää maksaa, luetaas tän tuotesisältö.... Oon kyllä opettanut lapselle että osteaan sopivaa laatua eikä automaattisesti halvinta.

Jonkun muropaketin kohdalla sanon suoraan, että otetaan tämä Kellogsissa maksaa merkki. Nyt 8v tuo jostain vanukkaasta perhepaketin ja sanoo että se oli kilohinnaltaan halvin... jos mutta kun sitä ei ole terveellistä syödä saavillista niin otetaan vain tämä yksi pienempi.

 

Meillä ainakin muksu kysyy, miksi tämä maito, miksei tuota toista.

[/quote]

Ohis, mutta minusta nimenomaan Kellogsissa maku on parempi kuin halpismerkeissä. En pysty syömään mitään rainbow muroja, ne on ihan kamalia.

Vierailija
8/10 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:42"]

No mä olen taaperolle jo jutellut kun se on kärryssä istunut... katotaas mitä tää maksaa, luetaas tän tuotesisältö.... Oon kyllä opettanut lapselle että osteaan sopivaa laatua eikä automaattisesti halvinta.

Jonkun muropaketin kohdalla sanon suoraan, että otetaan tämä Kellogsissa maksaa merkki. Nyt 8v tuo jostain vanukkaasta perhepaketin ja sanoo että se oli kilohinnaltaan halvin... jos mutta kun sitä ei ole terveellistä syödä saavillista niin otetaan vain tämä yksi pienempi.

 

Meillä ainakin muksu kysyy, miksi tämä maito, miksei tuota toista.

[/quote]

Ohis, mutta minusta nimenomaan Kellogsissa maku on parempi kuin halpismerkeissä. En pysty syömään mitään rainbow muroja, ne on ihan kamalia.

[/quote]

 

Juu en minäkään rainbowhon kykene, mutta pirkka on ihan ok.

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No raha-asioista voi puhua ääneen ja opettaa lasta vaikka katsomaan kilohintaa. Meillä kaksi poikaa ja molemmat osaa kyllä valita edullisemman tuotteeen kaupassa jne, mutta tuo alkuperäinen kysymys, että miten opettaa lasta säästäväiseksi on minullekin vähän kysymysmerkki, sillä toinen pojistani on luonteeltaan säästäväinen, mutta toinen on taas sellainen "tili tuli, tili meni" tyyppinen eli jos on mahdollista ostaa heti, niin ostaa kyllä koko rahalla. Hänen kanssaan auttaa vain tilille rahojen "pillottaminen".

Vierailija
10/10 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todella tiedä, olen kasvattanut aikuiseksi kaksi lasta, joista toinen ostaa, jos on pakko ostaa, halvinta mitä saatavana, kun käy lapsuuden kodissaan ottaa eväsrasian mukaan, johon ottaa seuraavan päivän eväät. Toinen tuhlaa surutta kaikki rahansa, toki siirtää heti palkan tultua pienen osan säästöön kalliimpia ostoksia varten ja maksaa laskut, mutta loput voi tuhlata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi