Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on "tupakantuska"?

Vierailija
31.07.2015 |

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen (joku haluaisi tupakoida elokuvateatterissa). Kun en ole ikinä polttanut, en tiedä, miltä "tupakantuska" tuntuu. Siis se, että tekee mieli tupakkaa (mutta ei voi juuri nyt polttaa).

Onko "tuska" liian voimakas sana - vai onko se ihan oikea? Onko se olo suorastaan tuskainen? (Yksi työkaveri sanoo, että ei voi lentää pitkiä matkoja, koska ei "pysty" olemaan ilman tupakkaa.)

Vai sellainen mieliteko vain, että "olispas nyt kuppi kahvia, kyllä maistuisi hyvältä"? Vai tuntuuko se samalta kuin nälkä/jano/pissahätä/synnytyksessä ponnistuspakko/muu fyysinen tarve? Mitä tapahtuu, jos ei ole mahdollisuutta tupakointiin useaan tuntiin/useaan päivään?

Kuinka kuvailisit tunnetta, sinä tupakoija?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtynyt olo. Tupakka pyörii mielessä. Suun limakalvat alkavat normalisoitua ja se ei tunnu hyvältä.

Vierailija
2/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:19"]

Kuin tippuva hana pään sisällä. Ei fyysistä kipua vaan sellanen ärsytys joka välillä voimistuu ja laantuu. Ja sellanen tyhjä tunne. Vähän kun olis koko ajan nälkä.

[/quote]

Olipa kiinnostava kuvaus, kiitos!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:49"]

Ärtynyt olo. Tupakka pyörii mielessä. Suun limakalvat alkavat normalisoitua ja se ei tunnu hyvältä.

[/quote]

Mitä tarkoittaa limakalvojen "normalisoituminen"? Millaiset limakalvot siis polttaessa ovat?

ap

Vierailija
4/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:49"]

[/quote]

Mitä tarkoittaa limakalvojen "normalisoituminen"? Millaiset limakalvot siis polttaessa ovat?

ap
[/quote]

No en minä tiedä. Mutta "suutuntuma" ei ole hyvä tupakantuskissa.

Vierailija
5/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse tupakka, mutta vegaanit on sitä mieltä että vaikka tupakka kärsii tuskia valnistusprosessissa ja viimeistään poltettaessa niin ei väliä koska se ei ole eläin.
Kaikki tuntemani vegaanit polttavat ja muutakin kuin tupakkaa. Tupakan ymmärrän, koska vie nälkää, mutta kannabistahan ne polttavat ja se jälkeiseen nälkään vegaanitkit ahmii lihapiirakoita koska sitä jos pöllyssä erehtyy joka viikko ei edes lasketa

Vierailija
6/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvituksen tuotetta. Jotain tekee mieli ainoastaan siksi kun sitä ei sillä siunaaman sekunnilla saa. Opittu tunne ja tapa, "nikat" tulee aina kun juo kahvia mutta teetä voikin juoda pannullisen ilman. Näin esimerkiksi.

Vierailija
7/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tuskat, olen ärtyisä, tupakka ajatuksissa, suu/ kurkku tuntuu semmoiselta jännältä.. kerran suutuin ja alkoi ihan itkettämään kun oli tupakat loppu eikä ollut moneen tuntiin mahdollisuutta saada :D onneksi olin kotona.. Mutta kyllä mä tupakanhimon kestän, esim töissä ei voi polttaa ja pystyn ihan hyvin olemaan ilman. Jauhan usein paljon purkkaa korvikkeeksi, siis ihan tavallista purkkaa, ei nikotiini.

Vierailija
8/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, valaisevia vastauksia!

Kukaan ei ilmeisesti kuitenkaan tunne sellaisia vieroitusoireita, joita huumeiden käyttäjät kuulemma tuntevat? Siis "pakkoa" aivan välttämättä saada tupakkaa (nikotiinia) juuri nyt, muuten hukka perii.

ap

Vierailija
9/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksin sinulle tällaisen vertailutehtävän: sulje leuat (eli hampaat vastakkain purematta niitä kuitenkaan yhteen) ja aseta kieli lepäämään paikoilleen. Sitten annat olla. Et auo leukoja etkä liikuta kieltä etkä varsinkaan nielaise. Tupakanhimo tuntuu vähän tuollaiselta. Ei satu mihinkään, mutta halu liikutella kieltä ja nielaista sylkeä alkaa tuntua hankalalta vastustaa. Tunteeseen ei kuole, mutta ei sitä voi olla ajattelemattakaan, ja se pahenee koko ajan. Ja käytös myös.

Tai voit istua auringossa tai urheilla itsesi janoiseksi ja tuoda sitten nenäsi eteen ison kannullisen kylmää lempijuomaasi. Ja siihen ei sitten kosketa. Sama se tupakoinnissa on: siitä saisi sen odottamansa mielihyvän ja helpotuksen, ja pahalta tuntuu, jollei sitä saa.

Lopetin itse tupakoinnin yli kymmenen vuotta sitten ilman mitään vieroitusoireita vain tumppaamalla viimeisen kerran. En ole koukkuun jäävää ihmistyyppiä, joten harvoin teki edes mieli lopetuksen jälkeen.

Vierailija
10/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:11"]Kiitos, valaisevia vastauksia!

Kukaan ei ilmeisesti kuitenkaan tunne sellaisia vieroitusoireita, joita huumeiden käyttäjät kuulemma tuntevat? Siis "pakkoa" aivan välttämättä saada tupakkaa (nikotiinia) juuri nyt, muuten hukka perii.

ap
[/quote]

Tupakka aiheuttaa kyllä ihan todella kovan riippuvuuden melkein mihinkä tahansa huumeeseenkin verrattuna. Ja huumeissa on eroja. Kannabis ei oikeastaan aiheuta mitään riippuvuutta ja heroiini ja bentsodiatsepiinit ja alkoholikin taas aiheuttavat todella kovan riippuvuuden.

Vierailija
11/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:27"]

Keksin sinulle tällaisen vertailutehtävän: sulje leuat (eli hampaat vastakkain purematta niitä kuitenkaan yhteen) ja aseta kieli lepäämään paikoilleen. Sitten annat olla. Et auo leukoja etkä liikuta kieltä etkä varsinkaan nielaise. Tupakanhimo tuntuu vähän tuollaiselta. Ei satu mihinkään, mutta halu liikutella kieltä ja nielaista sylkeä alkaa tuntua hankalalta vastustaa. Tunteeseen ei kuole, mutta ei sitä voi olla ajattelemattakaan, ja se pahenee koko ajan. Ja käytös myös.

Tai voit istua auringossa tai urheilla itsesi janoiseksi ja tuoda sitten nenäsi eteen ison kannullisen kylmää lempijuomaasi. Ja siihen ei sitten kosketa. Sama se tupakoinnissa on: siitä saisi sen odottamansa mielihyvän ja helpotuksen, ja pahalta tuntuu, jollei sitä saa.

Lopetin itse tupakoinnin yli kymmenen vuotta sitten ilman mitään vieroitusoireita vain tumppaamalla viimeisen kerran. En ole koukkuun jäävää ihmistyyppiä, joten harvoin teki edes mieli lopetuksen jälkeen.

[/quote]

Huh, olipa elävä kuvaus tuossa alussa. Yritin, mutta en onnistuisi kauaakaan pitämään leukoja ja kieltä liikkumattomina. Jos ryhtyisin polttamaan tupakkaa, musta tulisi epäilemättä ketjupolttaja...

Vierailija
12/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:27"]

[/quote]

Huh, olipa elävä kuvaus tuossa alussa. Yritin, mutta en onnistuisi kauaakaan pitämään leukoja ja kieltä liikkumattomina. Jos ryhtyisin polttamaan tupakkaa, musta tulisi epäilemättä ketjupolttaja...

[/quote]

Niin ja edellinen oli siis ap.

Vierailija
13/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:11"]Kiitos, valaisevia vastauksia! Kukaan ei ilmeisesti kuitenkaan tunne sellaisia vieroitusoireita, joita huumeiden käyttäjät kuulemma tuntevat? Siis "pakkoa" aivan välttämättä saada tupakkaa (nikotiinia) juuri nyt, muuten hukka perii. ap [/quote] Tupakka aiheuttaa kyllä ihan todella kovan riippuvuuden melkein mihinkä tahansa huumeeseenkin verrattuna. Ja huumeissa on eroja. Kannabis ei oikeastaan aiheuta mitään riippuvuutta ja heroiini ja bentsodiatsepiinit ja alkoholikin taas aiheuttavat todella kovan riippuvuuden.

[/quote]

Aivan, olen jostain lukenut että tupakkaan voi syntyä voimakas riippuvuus. Ei kuitenkaan ilmeisesti kaikilla, kun jotkut pystyvät tuosta vain olemaan pitkiä aikoja polttamatta ja jopa lopettamaan tupakoinnin kokonaan.

Itselläni kyllä varmasti syntyisi riippuvuus, olen koukuttuvaa tyyppiä. Enpä uskalla siis tupakkaa(kaan) kokeilla.

ap

Vierailija
14/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:49"] Ärtynyt olo. Tupakka pyörii mielessä. Suun limakalvat alkavat normalisoitua ja se ei tunnu hyvältä. [/quote] Mitä tarkoittaa limakalvojen "normalisoituminen"? Millaiset limakalvot siis polttaessa ovat? ap [/quote] No en minä tiedä. Mutta "suutuntuma" ei ole hyvä tupakantuskissa.

[/quote]

Minulla oli juuri sellainen suun maiskutusolo ja hermostunut tunne.

Vierailija
15/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mulla syntyi vielä jatkokysymys: miltä se tuntuu, kun lopulta sitä tupakkaa (aikansa kärvisteltyään saa)?

Onko se kuin lasi kylmää vettä kovaan janoon tai pääsy nukkumaan tosi rankan päivän jälkeen vai millaista? Vai meneekö tupakka "päähän" niin kuin alkoholi?

Näin ei-tupakoitsijasta on vähän kummallista, että (pahanhajuisen) savun hönkäileminen keuhkoihin voisi tuntua hyvältä. Mutta ilmeisesti kuitenkin tuntuu?

Vierailija
16/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:41"]

Nyt mulla syntyi vielä jatkokysymys: miltä se tuntuu, kun lopulta sitä tupakkaa (aikansa kärvisteltyään saa)?

Onko se kuin lasi kylmää vettä kovaan janoon tai pääsy nukkumaan tosi rankan päivän jälkeen vai millaista? Vai meneekö tupakka "päähän" niin kuin alkoholi?

Näin ei-tupakoitsijasta on vähän kummallista, että (pahanhajuisen) savun hönkäileminen keuhkoihin voisi tuntua hyvältä. Mutta ilmeisesti kuitenkin tuntuu?

[/quote]

Ja tämäkin oli ap.

Vierailija
17/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:41"]Nyt mulla syntyi vielä jatkokysymys: miltä se tuntuu, kun lopulta sitä tupakkaa (aikansa kärvisteltyään saa)?

[/quote]

No hyvältähän se tuntuu, en oikein osaa muutenkaan kuvailla. Ei kai muuten jengi sitä röökiä vetäisi?

Tupakka on kyllä siitä kaikkein turhin päihde, että se ei oikein päihdytä....

Vierailija
18/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:41"]Nyt mulla syntyi vielä jatkokysymys: miltä se tuntuu, kun lopulta sitä tupakkaa (aikansa kärvisteltyään saa)? Onko se kuin lasi kylmää vettä kovaan janoon tai pääsy nukkumaan tosi rankan päivän jälkeen vai millaista? Vai meneekö tupakka "päähän" niin kuin alkoholi? Näin ei-tupakoitsijasta on vähän kummallista, että (pahanhajuisen) savun hönkäileminen keuhkoihin voisi tuntua hyvältä. Mutta ilmeisesti kuitenkin tuntuu?     [/quote] No hyvältähän se tuntuu, en oikein osaa muutenkaan kuvailla. Ei kai muuten jengi sitä röökiä vetäisi? Tupakka on kyllä siitä kaikkein turhin päihde, että se ei oikein päihdytä....

[/quote]

Kyllähän se koko ajan vituttaa, että pakko on polttaa.

Vierailija
19/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kaikkia tupakoijia veetuttaa se "pakkopolttaminen". Luulisin, että monille se (vaikka tietysti epäterveellinen tapa onkin) on kuitenkin ihan vaan nautinto. Ainakin yksi kaverini on sanonut omalta kohdaltaan näin.

ap

Vierailija
20/38 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kokea sen tuskan itsekin helposti, jos tykkäät esim. suklaasta. Osta lempisuklaatasi, avaa paketti ja laita esille oikein näkysään paikkaan mitä et voi ohittaa. Vaikka tiskipöydälle niin näet aina kun juot vettä. Yritä olla syömättä sitä suklaata. Sitten kun tekee sitä niin mieli ettet voi olla ottamatta, tiedät miltä tupakantuska tuntuu. - Minä muuten voin helposti jättää sen suklaan syömättä, voisin vaikka sylkeä sen suusta ulos jos joku laittaisi sitä sinne. Mutta tuo tupakan lutkutus ei tunnu jäävän pois vaikka voin tarvittaessa olla ilmankin useamman vuorokauden. Eli mini kohdalla on kyse vain joutavasta tavasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi