Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeasti köyhiä?

Vierailija
30.07.2015 |

Onko täällä ketään OIKEASTI köyhää? Silloin tarkoitan sitä, että ei ole ruokaan rahaa ja ei kuitenkaan ole juoppo. Itse en tunne ensimmäistäkään!

Sami, 26

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:16"]Moni sosiaaliturvalla elävä on varakkaampi kuin työssäkäyvä...esim.asuntolainaa ei ole heillä
[/quote]

Asuntolaina katsotaan säästämiseksi osittain.

Mutta työssäkäyntikulut tosiaan katkaisee kamelin selän: autonpito täysin edellytys työn teon jatkamiseen. Ei ihan halpaa vanhakaan auto :-\ kustannuksiltaan.

Jos palkanalennuksia tehdään jo ennest huonosta palkasta semmoiset 30 %, olet loukussa.

Lopputiliä ei oikein uskalla ottaa kun vähint 3 kk karenssia seuraa rangaistukseksi.
Rangaistukseksi mistä? Työn teon aloittamisesta väärälle työnantajalle.

Vierailija
42/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:42"]

Ap. Et selvästikään ole palstalla tai millään muullakaan keskustelupalstalla oleillut, jos et tiedä, millainen paskaryöppy tulee niskaan aina, kun joku kertoo köyhyydestään. Aihe herättää hirveästi aggressioita, ja varsinkin kaikilta MUILTA köyhiltä.

Yleisin reaktio on "vitut toi mikään köyhä ole, mä olen paljon köyhempi!" Aletaan nokkia sen alkuperäisen avautujan elämää suurennuslasi kädessä, ja inttää, että ei se voi köyhä olla, kun sillä on varaa semmoiseenkin, mitä ei mulla ole.

Hupaisin oli takavuosilta yksi Helsingin sanomien juttu, jossa joku lapsiperheen äiti kertoi köyhyydestään. Heti oli av:llä joukko besserwissereitä tilittämässä, että "sillä oli kuvassa lasten sängyssä Marimekon lakanat, ei se VOI olla köyhä" (juu, eihän kukaan ole voinut olla aiemmin parempituloinen ja sittemmin köyhtyä, ei ei...).

Ja tällaisen nokkimisen ja selkäänpuukottamisen takia harva viitsii kertoa köyhyydestään.

Minusta sellainen ihminen on köyhä, joka joutuu koko ajan huomioimaan ja karsimaan tavallista elintasoa rahapulan takia. Jos kuvitellaan, että köyhä on köyhä vain, jos näkee nälkää, niin sellaisia ei ole Suomessa. Satunnaisesti voi olla kaurapuurodieetillä, mutta kyllä meikäläinen sosiaaliturva pitää huolen siitä, että jos nyt ei itse tee valintaa ja maksa vaikkapa sukulaisen puolesta sen velkoja, niin tiukalla taloudenpidolla ei pitäisi nälkää nähdä. MIKÄ EI SILTI TARKOITA, ETTEIKÖ MUKA OLISI KÖYHÄ!

[/quote]

hyvin monet eivät hae sossuta rahaa, vaan yrittävät mieluummin sinnitellä alle toimeentulonormin. Tähän tietysti joku sanoo "no ei voi sitten valittaa, jos eihae sossusta rahaa, oma vika", mutta sanokoon. Olkoon sitten itsevalitusti köyhiä nämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:30"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:16"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:56"]

Minä voin ainakin myöntää, että kuulun niihin ihmisiin, joita ärsyttää "köyhien" valitus. Olen niin monta kertaa saanut kuulla, kuinka joillakin ei ole varaa siihen ja tähän ja elämä on kauheaa ja minä en voi tietää millaista se on. Mutta sitten kun aletaan puhumaan ihan oikeista summista, nämä "köyhät" ovat silmät pyöreinä kuullessaan, että meidän perheemme elää reilusti pienemmällä summalla ja he ovat aina pitäneet meitä keskituloisina.

Eli niin kauan kun "köyhillä" on varaa valittaa, mutta ei esittää laskelmia omista tuloista ja menoista tai ei olla valmiita ottamaan neuvoja vastaan, saa vinkua rahanpuutetta ihan rauhassa yksin. Minulta ei saa sympatiaa, elämänhallintaneuvoja voin kyllä antaa.

[/quote]Eikös jo tässäkin ketjussa ole esitetty tietoja tuloista ja menoista. Miten tarkkoja laskelmia haluat, että mielestäsi olisi lupa valittaa? Ja esittäisitkö omatkin laskelmasi, kiitos.

[/quote]

Ei todellakaan ole, minä olen ainut joka on kertonut paljonko saamme rahaa/hlö/kk. Tuollainen epämääräinen "meille jää 50€ sen, tämän ja tuon jälkeen" ei kerro mitään, vaan on juuri se ongelma. Kertoo paljon, että "köyhät" eivät uskalla ilmoittaa tulojaan rehellisesti, vaan niitä pitää aina kierrellä ja kaarrella.

[/quote]Siis missä olet kertonut, paljonko saatte rahaa/hlö/kk? Mnusta tuo 50 euroa tiettyjen laskujen jälkeen elämiseen on varsin tarkka summa, ja ainahan voit kysyä tarkennuksia, jos epäilet ettei siinä ole koko totuus.

[/quote]

Viestissä nro 6 kerroin tulomme, eli 350€/hlö/kk.

Ja juurihan tässä kyselen tarkennusta, koska tuo summa ei todellakaan kerro totuutta. Voin minäkin vähentää kaikki laskut tuloistamme ja sitten ihmetellä miten onnistummekin pyörittämään ison perheen arkea kahdellakympillä... 

Jos halutaan puhua köyhistä, puhutaan oikeasti köyhistä, sillä niitäkin riittää. Ihan tarpeeksi ollaan jo jaariteltu näistä "köyhistä", joille jää pakollisten menojen jälkeen satanen käytettäväksi. Ja kun sitten käydään läpi niitä "pakollisia" menoja, käy ilmi, että asutaan liian kalliisti, syödään liian kalliisti, ajetaan kalliilla autolla ja kaiken lisäksi kuvitellaan, että kuukausittainen vaateshoppailu ja harrastaminen sekä lehdet ja kännykät ovat kaikki pakollisia menoja.

[/quote]No kukaan muu ei voi tietää, että viestien 6 ja 18 kirjoittaja on sama henkilö, jos ei sitä niissä kerrota.

Kännykkä on pakollinen meno, jos yrittää töitä hakea. Pitää olla tavoitettavissa. Ja asuminen on kallista Suomessa, mutta jossain on pakko asua. Muuttaminenkin on kallista, saati että kaupungissa edes löytää halvempaa asuntoa. Voi toki yrittää muuttaa maalle, mutta siellä on vielä vähemmän työpaikkoja tarjolla.

Itselläni ei ole autoa eikä edes ajokorttia. Shoppaillut en ole vuosiin sen paremmin vaatteita kuin muutakaan. Suoraan sanottuna toivoisin, että menisit pois ketjusta, ellei muuta toitotettavaa ole kuin että kukaan ei voi olla köyhä, koska sinäkin niin pienillä tuloilla pärjäät. Köyhien köyhyyden kieltäminen on törkeää. Mutta ehkä sitten on mukavampi lyödä lyötyjä (ainakin se on ilmaista), jos on liian heikko taistelemaan epäoikeudenmukaisuutta vastaan.

Vierailija
44/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:19"]

Me olemme ilmeisesti suomalaisen mittapuun mukaan köyhiä (meille jää verojen jälkeen 350€/hlö/kk), mutta ikinä ei ole tarvinnut nälkää nähdä ja elämä on mukavaa.

[/quote]

unohdit laskea muutkin tulot eli asumistuen ja lapsilisän.

[/quote]

En unohtanut. Mies on töissä, minä kotiäitinä (en siis hoitovapaalla, vaan kotiäitinä ilman tuloja). Mies saa palkkaa 1600€, minä saan lapsilisiä 500€ neljästä lapsesta. Asumme omakotitalossa, eli emme saisi asumistukea, emmekä ole edes hakeneet sosiaaliavustuksia koska elämme näin omasta tahdostamme ja pärjäämme hyvin ilmankin.

Vierailija
45/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että köyhiltä viedään lisääntymiskyky.

Vierailija
46/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:19"]

Me olemme ilmeisesti suomalaisen mittapuun mukaan köyhiä (meille jää verojen jälkeen 350€/hlö/kk), mutta ikinä ei ole tarvinnut nälkää nähdä ja elämä on mukavaa.

[/quote]

unohdit laskea muutkin tulot eli asumistuen ja lapsilisän.

[/quote]

En unohtanut. Mies on töissä, minä kotiäitinä (en siis hoitovapaalla, vaan kotiäitinä ilman tuloja). Mies saa palkkaa 1600€, minä saan lapsilisiä 500€ neljästä lapsesta. Asumme omakotitalossa, eli emme saisi asumistukea, emmekä ole edes hakeneet sosiaaliavustuksia koska elämme näin omasta tahdostamme ja pärjäämme hyvin ilmankin.

[/quote]Eli ilmeisesti et edes hae töitä aktiivisesti, ja tämän vuoksi kännykkäliittymä muilla pienituloisilla on turha menoerä eivätkä siksi voi olla oikeasti köyhiä, kun ilman kännykkääkin pystyy elämään?

Suomi nousuun!

Vierailija
47/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan yli kymmenen vuotta sitten, kun olin vastavalmistunut jäin kesätyön jälkeen työttömäksi. Sain kelalta työmarkkinatuen, en mitään muita tukia. Vuokran jälkeen minulle jäi laskuihin (puhelin ja vesi) ja syömiseen rahaa 100e kuukaudessa (kaikkiin menoihin siis). Vuokra oli jotain päälle 300 e. Se summa on syöpynyt hyvin muistiini. Mulla ei ollut pesukonetta, eivätkä vanhempani ole ikinä maksaneet minulle oikeastaan mitään. Minulla ei ollut, eikä minulla ole vieläkään oikeastaan minkäänlaista sosiaalista verkostoa. En syytä itseäni siitä. Elämässä kun kaikki ei todellakaan ole reilua. Esimerkiksi se, että vanhempani hankkivat minut ja totesivat ettei miellytä. Piti maailmaan vielä toinen "onnistuneempi"vedos hankkia jonka kuluja sitten ovat joskus kattaneet. Mutta sainpa myöhemmin tietää, että olisin ollut oikeutettu siihen sossun toimeentulotukeen ja olisin saanut 100 e lisää, eikä olisi tarvinnut miettiä ja stressata mistä/ millä elän. Mutta eipä sellainen nuori ihminen ole tietoinen oikeuksistaan, eikä kukaan niitä erikseen kaduilla huutele. Sattuneesta syystä.

Vierailija
48/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:47"] [quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:36"] Mä olen "köyhä", mutta voin ostaa hedelmiä ja uusia vaatteita ja käydä kampaajalla. Käytiin jopa risteilyllä ja huvipuistossa tänä kesänä. Käyn myös välillä ikeassa ostoksilla sekä ravintoloissa ja kahviloissa. Alkoholia tai tupakkaa en käytä enkä ole myöskään ylipainoinen. Voiko olla totta? [/quote]   Mun mittapuun mukaan et ole köyhä. Minä en voi tehdä mitään noista. t. yksi hiljaisista [/quote] Luulin, että köyhyyden mitta menee toimeentulotuen hakemisessa. Satasen saan joka kk. Mikä on sun mittapuu? [/quote]   Kaikki eivä saa toimeentuloatukea, olisin tosi iloinen jos saisin 100 € /kk   [/quote] Sitten et ole riittävän köyhä. Keneltä meni ohi ja mitä?

[/quote]

Varakkaampi puoliso, joka kuitenkin maksaa vain omat menonsa.

Vierailija
49/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:36"] Mä olen "köyhä", mutta voin ostaa hedelmiä ja uusia vaatteita ja käydä kampaajalla. Käytiin jopa risteilyllä ja huvipuistossa tänä kesänä. Käyn myös välillä ikeassa ostoksilla sekä ravintoloissa ja kahviloissa. Alkoholia tai tupakkaa en käytä enkä ole myöskään ylipainoinen. Voiko olla totta? [/quote]   Mun mittapuun mukaan et ole köyhä. Minä en voi tehdä mitään noista. t. yksi hiljaisista [/quote] Luulin, että köyhyyden mitta menee toimeentulotuen hakemisessa. Satasen saan joka kk. Mikä on sun mittapuu?

[/quote]

Kaikki eivä saa toimeentuloatukea, olisin tosi iloinen jos saisin 100 € /kk

[/quote] Sitten et ole riittävän köyhä. Keneltä meni ohi ja mitä?

Vierailija
50/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssäkäyvä enkä ole uusia vaatteita vuosiin ostanut

Vierailija
51/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:58"]

Minä itse olin. Ensimmäiset 2 vuotta yliopistossa oli yhtä kituuttamista.

Vuokra 600e, opintotuki 450e. Lainaa maksimit 300e nostin joka kuussa, mutta siitä piti säästää kesää varten, koska silloin opiskelijat eivät saa MITÄÄN TUKIA. Elin velaksi ja loppukuusta ei ollut rahaa kuin puuroon, ei edes voisilmään sinne.

Ja kyllä, jonotin koko opiskeluaikani soluasuntoon, mutta en sellaista saanut. Siksi asuin kalliissa yksiössä. Ja kyllä, hain töitä mutten onnistunut niitä saamaan ennen 3. opintovuotta.

[/quote]

Oletko jossain lastenkodissa kasvanut? Sulla ei oo tukiverkostoa?!

Ei äitiä, isää, mummoa, kummia, ketään joka antaa rahaa?

Yleensä opiskelijoilla on vielä hyvät välit vanhempiinsa. AInakin mulle ne ostivat kämppääni kaikki huonekalut, mikrot, telkkarit, tietsikat jne. Auttoivat joka kuukausi. Kesän elin heidän luonaan.

Isä sähköasentaja, äiti siivooja. Eivät mitään rikkaita olleet.

Minun mielestäni on aivan käsittämätöntä, että jollain ei ole vanhempia jotka auttavat. Tietty eri asia jos ne vanhemmat ovat juoppoja tai kuolleet, mutta yleensä nyt opiskelijoilla on vanhempia, joilla on rahaa ja jotka -yllätys yllätys- haluaa auttaa niitä lapsiaan.

Mulla ainakin on aikomus auttaa lapsiani taloudellisesti kun he lähtevät opiskelemaan, kustantaa ajokortit, ottaa mukaan ulkomaan reissuille jne.

[/quote]

Sinun ei tarvitsekaan käsittää mitään, kunhan tiedät, että tällaisiakin ihmisiä on, joista vanhemmat eivät kauheasti välitä. Ja vaikka välittäisivät, eivät ehkä ymmärrä, että apua tarvitaan eikä aikuinen lapsi halua sitä jostain syystä pyytää.

Vierailija
52/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:16"]

Moni sosiaaliturvalla elävä on varakkaampi kuin työssäkäyvä...esim.asuntolainaa ei ole heillä

[/quote]

Tekeekö asuntolainan maksaminen siis ihmisestä köyhän? Entä säästäminen yleensä?

Vierailija
53/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:37"]

No kukaan muu ei voi tietää, että viestien 6 ja 18 kirjoittaja on sama henkilö, jos ei sitä niissä kerrota.

Kännykkä on pakollinen meno, jos yrittää töitä hakea. Pitää olla tavoitettavissa. Ja asuminen on kallista Suomessa, mutta jossain on pakko asua. Muuttaminenkin on kallista, saati että kaupungissa edes löytää halvempaa asuntoa. Voi toki yrittää muuttaa maalle, mutta siellä on vielä vähemmän työpaikkoja tarjolla.

Itselläni ei ole autoa eikä edes ajokorttia. Shoppaillut en ole vuosiin sen paremmin vaatteita kuin muutakaan. Suoraan sanottuna toivoisin, että menisit pois ketjusta, ellei muuta toitotettavaa ole kuin että kukaan ei voi olla köyhä, koska sinäkin niin pienillä tuloilla pärjäät. Köyhien köyhyyden kieltäminen on törkeää. Mutta ehkä sitten on mukavampi lyödä lyötyjä (ainakin se on ilmaista), jos on liian heikko taistelemaan epäoikeudenmukaisuutta vastaan.

[/quote]

Koko ketjussa vain yksi ihminen on ilmoittanut tulonsa, joten ei liene turhan vaikeaa päätellä että viittaan juuri siihen viestiin...

Pakollisia menoja, selityksiä ja vastoinkäymisiä voi keksiä ihan niin paljon kuin huvittaa, mutta fakta on että surkuttelemalla, itsesäälillä ja passiivisella vellomisella mikään ei muutu. Minä en lyö lyötyjä, vaan haluan antaa esimerkin siitä, miten ihan oikeasti voi elää myös toisin. Mikään pakko ei ole, mutta on aivan turha väittää ettei tämä elämä ole mahdollista. On se, minä elän näin joka päivä.

Vierailija
54/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän nyt, millaista on olla köyhä. Olen opiskellut ihan kivoilla tuloilla tässä neljä vuotta (vuodesta pystyin nostamaan 4 kk opintotukea ja loput oli sitten kesätöistä saamilla säästöillä). Olin kevään vaihto-opiskelemassa ja valmistun elokuun lopussa. Kesäkuun jälkeen ei ole mistään tullut senttiäkään rahaa ja syyskuussa ehkä saan ensimmäisen työttömyystuen (tai sen tuen kun olen työttömänä). Töitä olen yrittänyt etsiä ja pitäisi kunnolla panostaa siihen. Tulin viime viikolla takaisin Suomeen.

Tilillä oli kesäkuun alusta, viimeisten tukien jälkeen, 2000€. Tällä hetkellä on 1500€. Siitä maksan puolet vuokrasta, vedestä, sähköstä (elo ja syyskuu). Ruoat aina viikolla itselleni, viikonloppuisin mies on onneksi kotona ja ostaa silloin ruoan. Onneksi ei ole autoa tai mitään muitakaan kuluja, paitsi kännykkä ja asunnon vakuutus. Pikkasen kyllä hirvittää, että mitä syksy tuo tullessaan. Jokaisen sentin saan katsoa ja jokaisen tuotteen kohdalla kunnolla miettiä, että tarvitaanko. Sähköä ja vettä yritän käyttää mahdollisimman säästeliäästi. Hyvä, että nyt on mustikka aika ja sieni aika niin saa pakkaseen tuotetta. :)

Vierailija
55/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omasta mielestäni köyhä ja niin myös tilastollisesti. Olen kolmen lapsen vanhempi. Lapsista yksi kirjoilla luonani ja kaksi äidillään. Ovat vähintään joka toisen viikon luonani. saisin toimeentulotukea, jos näkisin sen meille tarpeelliseksi. Minulla ei ole velkoja eikä omaisuutta. Ja valmistuttuani tilanne muuttuu myös talouden osalta. En polta, en juo, syön terveellisesti ja urheilen. Kahdella vanhimmalla lapsella edulliset harrastukset ja hyvin menee. Toki esim. Autoa minulla ei ole tällä hetkellä varaa pitää. Vuokran jälkeen käteen jää kuukaudessa alle 700€. Siitä maksan sitten kaiken muun paitsi sen edellämainitun vuokran.

Vierailija
56/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:42"]

Ap. Et selvästikään ole palstalla tai millään muullakaan keskustelupalstalla oleillut, jos et tiedä, millainen paskaryöppy tulee niskaan aina, kun joku kertoo köyhyydestään. Aihe herättää hirveästi aggressioita, ja varsinkin kaikilta MUILTA köyhiltä.

Yleisin reaktio on "vitut toi mikään köyhä ole, mä olen paljon köyhempi!" Aletaan nokkia sen alkuperäisen avautujan elämää suurennuslasi kädessä, ja inttää, että ei se voi köyhä olla, kun sillä on varaa semmoiseenkin, mitä ei mulla ole.

Hupaisin oli takavuosilta yksi Helsingin sanomien juttu, jossa joku lapsiperheen äiti kertoi köyhyydestään. Heti oli av:llä joukko besserwissereitä tilittämässä, että "sillä oli kuvassa lasten sängyssä Marimekon lakanat, ei se VOI olla köyhä" (juu, eihän kukaan ole voinut olla aiemmin parempituloinen ja sittemmin köyhtyä, ei ei...).

Ja tällaisen nokkimisen ja selkäänpuukottamisen takia harva viitsii kertoa köyhyydestään.

Minusta sellainen ihminen on köyhä, joka joutuu koko ajan huomioimaan ja karsimaan tavallista elintasoa rahapulan takia. Jos kuvitellaan, että köyhä on köyhä vain, jos näkee nälkää, niin sellaisia ei ole Suomessa. Satunnaisesti voi olla kaurapuurodieetillä, mutta kyllä meikäläinen sosiaaliturva pitää huolen siitä, että jos nyt ei itse tee valintaa ja maksa vaikkapa sukulaisen puolesta sen velkoja, niin tiukalla taloudenpidolla ei pitäisi nälkää nähdä. MIKÄ EI SILTI TARKOITA, ETTEIKÖ MUKA OLISI KÖYHÄ!

[/quote]

Ei luoja, sinusta jokainen, joka joutuu karsimaan elintasoaan, on köyhä??? Nyt olen ilmeisesti nähnyt kaiken... Sinä et tiedä köyhyydestä mitään!

[/quote]

Olisi NIIN kiva, kun ihmiset osaisivat lukea ja ymmärtäisivät lukemaansa..

Mitä minä sanoin? Sanoin, että sellainen on köyhä, joka joutuu KOKO ajan tinkimään tavanomaiseksi katsottavasta elintasosta. En puhunut siis jostain satunnaisesta "ostanko kuhafileitä vai seitiä".

Mutta ei si siinä mitään: kiitos, todistit juurikin oikeaksi sen, mitä kirjoitin. Rikkaat ja veronnostoa vastustavat voivat nukkua yönsä rauhassa, sillä köyhistä ei ole koskaan todelliseen yhteistyöhön. Sen sijaan, että he yhteisesti nousisivat vaatimaan parempaa sosiaaliturvaa, osa tampioimmista köyhistä käyttää mieluummin aikansa puukottamalla muita selkään ja kerskailemalla, kuinka vain HE ovat "aitoja" köyhiä ja kilpailemalla siitä, miten vähällä he kykenevät sinnittelemään...

Tuleeko mieleen, että köyhyydessäkin on astevaihtelua...? On köyhiä ja vielä köyhempiä ja sitten kirkonrotta-köyhät. Silti kaikki köyhiä.

Vierailija
57/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:37"]

No kukaan muu ei voi tietää, että viestien 6 ja 18 kirjoittaja on sama henkilö, jos ei sitä niissä kerrota.

[/quote]

Koko ketjussa vain yksi ihminen on ilmoittanut tulonsa, joten ei liene turhan vaikeaa päätellä että viittaan juuri siihen viestiin...

Pakollisia menoja, selityksiä ja vastoinkäymisiä voi keksiä ihan niin paljon kuin huvittaa, mutta fakta on että surkuttelemalla, itsesäälillä ja passiivisella vellomisella mikään ei muutu. Minä en lyö lyötyjä, vaan haluan antaa esimerkin siitä, miten ihan oikeasti voi elää myös toisin. Mikään pakko ei ole, mutta on aivan turha väittää ettei tämä elämä ole mahdollista. On se, minä elän näin joka päivä.

[/quote]

Et ymmärrä mitään, mitä sinulle yritettiin tuossa sanoa. Sinä et voi pitää itseäsi minään köyhyyden mittatikkuna. Sinä sitä paitsi valitat aivan yhtä lailla, korostat omaa erinomaisuuttasikin vielä. Miksi sinusta olisi niin huono asia, että toimeentulotukea hiukan korotettaisiin? Siihenhän köyhyyden esilletuomisella kumminkin pyritään, vaikuttamaan politiikkaan ja synnyttämään empatiaa.

Sitä paitsi vanhaa sananlaskua mukaillen, ei ne pienet tulot vaan pienet menot. Jos sinä asut halvalla, kaikki eivät siihen kykene sinulle jo selitetyistä syistä. Asuminen on kulueristä suurin, eikä sosiaaliturva välttämättä kata sitä. Et siten voi pelkästään tuijottaa tuloihinne ja luulla, että kun pärjäätte jotenkuten pienillä tuloilla, muut ovat laskemiskyvyttömiä tuhlareita, jos eivät pärjää. 

Vierailija
58/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:58"]

Minä itse olin. Ensimmäiset 2 vuotta yliopistossa oli yhtä kituuttamista.

Vuokra 600e, opintotuki 450e. Lainaa maksimit 300e nostin joka kuussa, mutta siitä piti säästää kesää varten, koska silloin opiskelijat eivät saa MITÄÄN TUKIA. Elin velaksi ja loppukuusta ei ollut rahaa kuin puuroon, ei edes voisilmään sinne.

Ja kyllä, jonotin koko opiskeluaikani soluasuntoon, mutta en sellaista saanut. Siksi asuin kalliissa yksiössä. Ja kyllä, hain töitä mutten onnistunut niitä saamaan ennen 3. opintovuotta.

[/quote]

Oletko jossain lastenkodissa kasvanut? Sulla ei oo tukiverkostoa?!

Ei äitiä, isää, mummoa, kummia, ketään joka antaa rahaa?

Yleensä opiskelijoilla on vielä hyvät välit vanhempiinsa. AInakin mulle ne ostivat kämppääni kaikki huonekalut, mikrot, telkkarit, tietsikat jne. Auttoivat joka kuukausi. Kesän elin heidän luonaan.

Isä sähköasentaja, äiti siivooja. Eivät mitään rikkaita olleet.

Minun mielestäni on aivan käsittämätöntä, että jollain ei ole vanhempia jotka auttavat. Tietty eri asia jos ne vanhemmat ovat juoppoja tai kuolleet, mutta yleensä nyt opiskelijoilla on vanhempia, joilla on rahaa ja jotka -yllätys yllätys- haluaa auttaa niitä lapsiaan.

Mulla ainakin on aikomus auttaa lapsiani taloudellisesti kun he lähtevät opiskelemaan, kustantaa ajokortit, ottaa mukaan ulkomaan reissuille jne.

[/quote]"AInakin mulle ne ostivat kämppääni kaikki huonekalut, mikrot, telkkarit, tietsikat jne. Auttoivat joka kuukausi."

No niin, tervetuloa todellisuuteen. Kaikilla ei ole asiat niinkuin sulla.

[/quote]

Ei kaikilla, mutta suurimmalla osalla on.

Opiskelukavereistani monilla oli vanhempien ostama auto, joillain vanhemmat maksoivat asunnosta vuokrat. En oikeastaan tiennyt ketään, joka olisi ollut noin huonossa jamassa kuin tuo kirjoittaja. Tuo on aivan varmasti totta, mutta hyvin poikkeuksellista.

Oma tilanteeni ei ollut mitenkään erityisen hyvä, vaan ihan normaali opiskelukavereihini verrattuna.
[/quote]

Jaa.No kaikilla ei vanhemmat tai kummit (?!) kustanna.Itselläni toinen vanhempi kuollut,toinen juoppo.Itse olen maksanut opiskellessa elämisen ja hyvin saman suuntaisesti kun kaurapuuron syöjä.Kyllä ainakin täällä Helsingissä opiskelu ottaa todella koville taloudellisesti.Joku auto opiskelijalla,no huh huh!

Vierailija
59/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pitää ilmoittaa tulonsako?Syys-toukokuu 500-600 e kk,vuokra vajaa 400 e,seutulippu n.45 e.Kesällä vaihdellen tulot 0 e tai työtuloja noin 800 - 1200 e kk.Ja ei tule rahaa muualta.

Vierailija
60/62 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä on sellainen jolla on muutama euro jäljellä 3 päivää ennen kuin saa rahaa.  Lasken aina kuun alussa tietty summa ruokaan, kun ei ole ketään jolta vippailla.  Totta on useimmilla on joku auttaja hädässä, ei kai kukaan puhuisi muutoin aina ensin vuokra, kyllä se nälkä on eka tarvehierarkiassa.  Ja kunnollinen asiat hoitava henkilö olen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi