Lainasin "ystavalle" rahaa, luulen etta on huijari, mita teen??
Ensinnakin, juu, tiedan etta olen todella tyhma eika olisi pitanyt lainata rahaa. Nyt kuitenkin on jo myohaista ja tarvitsisin pikaisia neuvoja miten toimia tanaan.
Eli, minulla on ystava, Liisa. Puolisen vuotta sitten Liisa loysi uuden kamppiksen, Jaakon. He asuvat korttelin paassa asunnostani joten olemme viettaneet paljon aikaa yhdessa. Jaakolla on kertomansa mukaan ollut todella rankka elama, avioeroa, suurin osa laheisista kuolleet, sairauksia... Jaakko on avautunut naista asioista minulle aika paljon koska on yksinainen ja Liisan kanssa on vaikea puhua vaikeista asioista (taman minakin tiedan, han ei oikein osaa suhtautua...). Jaakolla on tosiaan vain ystavia jotka han on tavannut Liisan kautta. Sosiaalisissa taidoissa ei silti minusta ole mitaan vikaa, painvastoin. Han on tosin vasta aika hiljattain muuttanut paikkakunnalle mutta silti...
Pari paivaa sitten Jaakko pyysi lainaa minulta veljensa hautajaiskuluja varten. Han oli maksanut osan mutta jaanyt jonkinverran velkaa. Tyhmana suostuin.
Eilen kavin kahvilla yhteisen ystavamme Pentin kanssa. Pentti ja mina aloimme keskustelemaan Jaakosta. En kuitenkaan kertonut Pentille lainasta koska hapesin tyhmyyttani. Puhuimme tarinoista joita Jaakko on kertonut meille ja aloimme tajuamaan etta samat tarinat on kerrottu todella eri tavalla. Pentti myos huomautti epakohtia Jaakon kertomissa asioissa sairauteensa liittyen. Mita enemman puhuimme sita varmemmalta vaikutti etta Jaakko vahintaan suurentelee ja keksii uusia yksityiskohtia tehdakseen tarinoistaan kiinnostavampia. Kotona googlasin hieman asioita joita Jaakko on kertonut minulle ja huomasin lisaa epakohtia. Mitaan henkilokohtaista en ole netista loytanyt, hanella on myos aika tavallinen nimi.
Jaakon on ollut maara menna sairaalaan leikattavaksi jo parin kuukauden ajan. Eilen Jaakko kertoi minulle etta leikkaus tulee todennakoisesti tapahtumaan pian, ehka jo parin paivan paasta. Mietin etta enta jos Jaakko "menee leikkaukseen" ja vaan "katoaa"? Minun rahojeni kanssa.
Viimeinen niitti tuli tana aamuna. Pentti oli vienyt kalliin elektroniikkalaitteen Jaakolle korjattavaksi. Siina oli mennyt aikaa koska oli ollut sairautta ja hautajaista. Pentti alkoi myos pelata etta Jaakko "katoaa" ja vie laitteen mukanaan joten pyysi etta saisi hakea laitteen tanaan. Aamulla Jaakko sanoi etta ei saanutkaan laitetta korjatuksi joten paatti tilata kokonaan uuden Pentille. Laite tulee huomenna. Eli aika selva homma, minun rahoilla ostettu. Jaakko ei tieda etta Pentti on kertonut minulle tasta.
Mina lahden pienelle lomalle huomenna ja tulen takaisin vasta myohemmin sunnuntaina. Mietin nyt miten toimia.
a. Minulla on lainasopimus jonka Jaakon on maara tulla allekirjoittamaan. Annanko vain asian olla ja odotan pari viikkoa (jolloin laina on maara maksaa) ja jos en saa rahoja ainakin minulla olisi allekirjoitettu sopimus?
b. Pyydanko allekirjoituksen ja kun se on saatu, kysyn missa mennaan kun nyt onkin rahaa ostaa laitteita? Tassa vahan kylla pelkaan turvallisuuteni vuoksi, mies on iso ja mista sita tietaa millainen hullu se on.
c. Sanonko etta on jaanyt kiinni todella monesta valheesta ja nyt olisi viela mahis palauttaa minulle rahani ja jos tekee niin, en kerro kenellekaan. Sitten puhuisin Liisan kanssa ja jarjestaisimme asumisjarjestelyt uusiksi.
Muita ideoita? Tarvitsisin todella pikaista apua ja nakokulmaa nyt! Kiitos etukateen.
Kommentit (27)
Voihan olla että lainaamasi summa on mennyt juurikin siihen lainan maksuun mitä on ollut. Ehkä saanut sitten rahaa jostain, mutta ei ole "raskinut" maksaa velkaa takaisin vaan ostanut uuden laitteen itselleen. Koneen korjaamattomuus on voinut olla vain saamattomuutta ja sitä peitelläkseen keksinyt ostavansa uuden koneen. Miksi edes olisi velvollinen korvaamaan Pekan konetta, jos Pekka itse laitteen rikkonut tai laite vaan muuten rikkoutunut.
Tai sitten viilaa teitä kaikkia huolella linssiin.
Pyytäisin ensin nimen velkakirjaan ja kysyisin mikä on suunnitelma takaisinmaksun suhteen? Valitettavasti edes nimi velkakirjassa ei takaa sulle rahojen takaisin saantia..
Miksi ei lainannut Liisalta jos ovat läheisiä? Hautajaiset ja sairaalareissut on niin klassinen rahanruinauskeino että siinä jo pitäisi hälytyskellojen soida. Melkein kaikki sukulaiset kuolleet? Vai liekö niin että heiltä ei enää rahaa irtoa joten parempi olla tuollainen reppana joka on (muka) yksin tässä maailmassa. Säästyy myös vaaralta että kaikki, joilta rahaa on vippailtu, jotenkin törmäisivät toisiinsa ja vyyhti alkaisi paljastua.
Minkäikäisestä ihmisestä on kyse? Liisa ja Pekka ovat siis kämppiksiä? Käytännössä siis: avopuolisoita (jos kyseessä on siis nainen ja mies, peitenimistä kun on hankala päätellä mitään). Näinhän laki sen tulkitsee vaikka kyseessä todella olisi vain kämppikset. Luultavasti on vippaillut Liisalta jo niin paljon että pitää vippailla välillä muilta. Härskiä toimintaa että ostaa itselleen uuden tietokoneen osan kun on velkaa jollekin.
Tuo "sosiaalisuus" on hyvin tyypillistä taitavalle hyväksikäyttäjälle. Mukava heppu jne. Voithan odotella sinne lainamaksupäivään asti ja katsoa saatko rahoja takaisin Tai: laita tekstari tai sähköposti jossa kyselet että "minä päivänä voitkaan maksaa sen 350 euron lainan takaisin?" ja säästä hänen vastauksensa. Näin saat ainakin jotain dokumenttia siitä että tuollainen laina on todella annettu.
Aika ison summan olet lainannut. Kyllä noita lypsäjiä riittää, jopa niissä jotka maksavat takaisin sovitusti. Ennen pitkää huomaa että yhteydenottoja tulee lähinnä silloin kun tarvitsevat lainaa. Ja sitten se alkaa olemaan kerran kuussa, pari kertaa kuussa... aina peeaa mutta shoppailuun kyllä on varaa. Itse en lainaa enää kenellekään enkä keneltäkään. Tässä maassa on kuitenkin perustoimeentulo ja oikeat kanavat talousvaikeuksista selviytymiseen (toimeentulotuki, velkaneuvonta ym). Aikuisen ihmisen pitää seisoa sen verran jaloillaan että osaa mitoittaa tulonsa ja menonsa. Aivan ilmeisesti tuolla ap:n "Jaakolla" on jonkin sortin elämänhallintaongelma kun on varaa ostella itselle kaikkea kivaa mutta velat jäävät maksamatta. Kehottaisin ehkä ottamaan hieman etäisyyttä tuollaiseen "ystävään".
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:21"]
No, öh, leikkaukseen ei joudu noin vain, "ehkä jo parin päivän päästä" vaain aika on tiedossa hyvissä ajoin. Jo leikkausta edeltävät toimenpiteet ja esim. ruokavalio ja ruokailutta oleminen ovat oleellisia leikkauksen kannalta.
Et voi tietää mihin se 350 euroa on mennyt, eli onko uusi laite ostettu sinun rahoillasi, tai onko sitä uutta laitetta edes tilattu. Ja miksi tämä Jaakko edes tilaisi uuden laitteen siksi että ei saa kaverin omistamaa laitetta korjattua. Se on silloin Pentin homma. Jos veisin esim. fillarini kaverille korjattavaksi eikä hän saisi sitä korjattua, tokkopa hän minulle tilaisi uutta fillaria noin vaan. Oudolta kuulostaa tuo toiminta. Eri asia jos Jaakko olisi rikkonut Pentin omaisuutta. Silloinkin pitäisi neuvotella Pentin kanssa miten korvataan rikkimennyt tuote.
Mahdollisuudet: laitetta ei enää ole vaan se on myyty eteenpäin tai viety kaniin. Uutta ei ole tilattu eikä tulla tilaamaan. Rahoja et tule saamaan.
Tai sitten worst case scenario on ihan turhaa pirujen maalailua. Kenties mitään hämärää ei olekaan. Niin tai näin, tee velkakirja vastaisuudessa aina silloin kun lainaat rahaa ja käytä tilisiirtoa. Vähän kuulostaa siltä että Jaakko on elämäntapaselittelijä jonka elämä on yhtä draamaa ja säälipisteiden keräilyä ja hyväksikäyttöä. Puhu sen Liisan kanssa suoraan ja kerro tästä lainasta nyt ensi alkuun.
Jos Jaakko menee sairaalaan niin ei se sieltä mihinkään katoa. Menette vierastunnilla katsomaan. Todennäköisempää kuitenkin on että Jaakon sairaalareissu on ihan muu reissu ja kaveri katoaa muualle.
Yritäpä saada kaverista sormenjäljet. Niillä löytyy oikea henkilöllisyys jos on hankkinut esim. passin viime vuosina. Tai on poliisin vanha tuttu....
Turha mennä syyttelemään tarinoiden sepustamisesta. Pyydä vaan kirjallinen lupaus maksusta ja jos kieltäytyy, tiedät ettei kaverilla ollut koskaan aikomustakaan maksaa. Tee treffit jonnekin kahvilaan tai muualle julkiselle paikalle, sano vaikka että tarjoat kahvit ennen kuin lähtee leikkaukseen. Jossain vaiheessa kaivat lainasopimuksen kahvilassa esiin ja kysyt ystävällisesti että voidaanko muuten tehdä viralinen sopimus siitä 350 euron lainasta jonka sulle annoin. Julkisella paikalla tuskin tapahtuu mitään ja teillä on mahdollisesti todistajia jos tulee jotain sanaharkkaa.
Tod.näk. seuraava vedätys onkin juuri sairaalakuluihin tms avustusta...
[/quote]
Luulen etta sen uuden laitteen ostossa on kyse siita "nuoleskelusta" jota harrastaa muutenkin. Motiiveista en tieda, voihan se olla vaan ystavyyden kaipuuta.
Tuo elamantapaselittelija kuvaakin hyvin. Toivotaan etta harmittomammasta paasta... Juu janna nahda antaako vierailla sairaalassa, voin kuvitella etta selityksena on "en halua etta naatte mut nain huonossa kunnossa' jne.
Tuo kahvi idea on hyva, taidan tehda niin. Kiitos! :)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:36"]
Kirjoittako ap kirjaa, jos kirjoitat, kaikki mitä kerroit on niin moneen kertaa jo luettu ip-lehden sivuilta. Huijattavia naikkosia tuntuu suomessa riittävän. Missäs sun ääkköset muuten on, vai etkö olekaan Suomesta?
[/quote]
Kiitos rakentavasta kommentista. Huoh. Ja juu, en asu suomessa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:47"]
Voihan olla että lainaamasi summa on mennyt juurikin siihen lainan maksuun mitä on ollut. Ehkä saanut sitten rahaa jostain, mutta ei ole "raskinut" maksaa velkaa takaisin vaan ostanut uuden laitteen itselleen. Koneen korjaamattomuus on voinut olla vain saamattomuutta ja sitä peitelläkseen keksinyt ostavansa uuden koneen. Miksi edes olisi velvollinen korvaamaan Pekan konetta, jos Pekka itse laitteen rikkonut tai laite vaan muuten rikkoutunut. Tai sitten viilaa teitä kaikkia huolella linssiin. Pyytäisin ensin nimen velkakirjaan ja kysyisin mikä on suunnitelma takaisinmaksun suhteen? Valitettavasti edes nimi velkakirjassa ei takaa sulle rahojen takaisin saantia..
[/quote]
Voihan se olla. Jotenkin en vaan usko enaa mihinkaan tuon tyypin sepustuksiin. Maksu tulee seuraavasta palkasta, sovimme paivan suullisesti ja se on myos tassa sopimuksessa.
Onkstää jaako tää maailmanmatkaaja jaakko?