Sain juuri kuulla, että suuri osa sukulaisistani on HELLUNTAILAISIA.
Olen äimänä. Ihan lähisuku ei ole mitenkään uskovaisia joten en tiennyt. Mitä ovat helluntailaiset? Onko ne jotain lahkolaisia, homovihaajia ja semmosta?
T: järkyttynyt
Kommentit (17)
Ei ole. Helluntailaiset ovat melkein kuin luterilaisia. Lapsikaste ja rippikoulu puuttuvat. Menestyksen teologia, joten ovat usein rikkaita ja haluavat näyttää sen.
Katso Jesus Camp-dokkari niin näet millaisia mielipuolia ne ovat.
No perushellarit on aika samanlaisia kuin himoluterilaisetkin. Mutta mahdolliset ääriryhmät onkin sit juttu erikseen. Erona esim. vapaampi tyyli saarnaamisessa, laulut iloisempi ja reippaampia sekä mukana saattavat jammailla tai nostaa käsiä ilmaan. Aikuiskaste. Pyhän Hengen merkityksen korostaminen. Homoja rakastetaan ihmisinä, mutteivat saisi homostella.
Helluntalaiset ovat normi ihmosiä siinä kuin muutkin. He vain uskovat Jumalaan ja Jeesukseen.
Eikös nämä ole niitä psykoja jotka mölöttää "kielillä" ja kaatuilee??? ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:52"]
Eikös nämä ole niitä psykoja jotka mölöttää "kielillä" ja kaatuilee??? ap
[/quote]
Ei ainakaan mun sukulaiset, joten ota rauhassa ja tsekkaa tietoja. Mutta mitä väliä?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:52"]Eikös nämä ole niitä psykoja jotka mölöttää "kielillä" ja kaatuilee??? ap
[/quote]
Tälläinen mielikuva mullakin on. Ja eivät saa harrastaa esiaviollista seksiä?
Mulla on lähipiirissä pari hellistiä. Muuten aivan ihania tyyppejä juuri sen takia koska uskonnon puolesta ovat niin avoimia, välittävä ja suvaitsevaisia mutta välillä vähän ärsyttää kun yrittävät tuputtaa Jumalaa ja Jeesusta jokasesta reiästä sisään. Homoihin yksilöinä suhtautuvat ihan ok, vaikka eivät itse homoseksuaalisuutta hyväksy.
Toisaalta tiedän kyllä niitäkin hellistejä joilla kyllä on suoraan sanottuna päässä vikaa... joskus olin yhden kaverin kanssa jossain kokoontumisessa missä sitten nämä pahimmat tapaukset juoksentelivat ympäri salia kädet levällään, puhuivat "kielillä" ja ylistivät ties millä oudouksilla. Parasta oli että yksi nuori nainen väitti kiven kovaa saaneensa jumalalta hetkellisen taidon puhua espanjaa mutta itse monta vuotta espanjaa opiskelleena voin sanoa että se siansaksa mitä tyttö höpötti ei ollut espanjaa kuullutkaan :DD oon kans kuullut et eräs puolituttu hellistimies oli joskus vetänyt keittiöveitsellä ranteet auki ja väittänyt että demoni oli käskenyt hänen tappaa itsensä mutta Jeesus pelasti hänet saatana la... että näinkin sairasta se touhu saattaa olla
Kaikistahan löytyy ääripäät. Nämä ystäväni jotka ovat hellistejä ovat kyl ihan huippu tyyppejä ja tosi fiksuja :)
No isovanhempani olivat helluntalaisia mutta kyyseenalaistivat paljon heidän sääntöjään ja elivät kuin normaalit ihmiset. Levittivät toki uskoa, mutta eivät tuputtamalla tuputtaneet. He ainakin olivat ihan fiksuja.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:32"]
Olen äimänä. Ihan lähisuku ei ole mitenkään uskovaisia joten en tiennyt. Mitä ovat helluntailaiset? Onko ne jotain lahkolaisia, homovihaajia ja semmosta?
[/quote]
Niin mistä olet noin järkyttynyt jos et kerran tiedä helluntailaisista mitään...?
Sukulaisille voi näyttää persettä, vaikka niitä ei voikaan vaihtaa.
Eihän se tähän mennessäkään ole elämääsi mitekään vaikuttanut joten mikä on ongelma?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:32"]
[/quote]
Niin mistä olet noin järkyttynyt jos et kerran tiedä helluntailaisista mitään...?
[/quote]No siitä, että lahkolaisia löytyy puoli sukua piukassa... mun isovanhemmat oli maallistuneita luterilaisia ja vanhemmat erosi kirkosta. Mä en ole ikinä kuulunut mihnkään uskontokuntaan ja olen ateisti.
Ovatko äitisi ja isäsi serkuksia?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 01:24"]
Ovatko äitisi ja isäsi serkuksia?
[/quote]Ei tietenkään. Niten niin? Puhun nyt äidin puolen suvusta jossa on kuulemma VALTAVASTI helluntailaisia. Isän puolella ei käsittääkseni ole uskonnollista fanatismia. ap
Onneksi olkoon