Oonko mä ainut, joka pesee kaikki pyykit sekaisin?
En jaottele erikseen vaaleita ja värillisiä. Toki, jos yhtenä päivänä pesen useamman koneellisen, laitan toiseen satsiin vaaleat ja toiseen värilliset, mutta... en mä niitä juurikaan jaottele.
Oonko ainut? Tuntuu että ainakin joskus jossain keskustelussa täällä KAIKKI laittoi pyykit erikseen.
Kommentit (39)
Minä lajittelen vain lämpötilan mukaan. Asun yksin, ja jos pesisin kaiken väriset erikseen, pyörittäisin jotain parin paidan koneellisia.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:01"]
Pesen vaaleat ja vaaleat kirjavat keskenään ja tummat ja tummat kirjavat keskenään. Kaikki 60asteessa.
[/quote]
Juuri näin myös meillä. Ja silti valkoiset jossain vaiheessa alkavat nuhjaantua tuosta käsittelystä... Sitten täytyy pestä 95°C valkopesuaineella.
Tekstiilien täytyy olla todella vanhoja ja todella moneen kertaan pestyjä jos eivät päästä yhtään väriä, siis niin että valkoinen pysyy vitivalkoisena vaikka pesisi mustien, tummien ja vaikka kirkkaanpunaisten kanssa sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:56"]
Olet kuin mun äiti ELI VITUN RASITTAVA. Saatana ja kaikki pestään 60c asteessa?!? Ja sitten vielä valitit miks ostan uusia vaatteita NO KOSKA SAATANA KAIKKI PILALLA JUMA_VITUN_LAUTA
[/quote]
Itse asiassa useimmat vaatteet voi huoletta pestä 60 asteessa,joku villa ja muut herkät materiaalit on tietysti asia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:56"]
Olet kuin mun äiti ELI VITUN RASITTAVA. Saatana ja kaikki pestään 60c asteessa?!? Ja sitten vielä valitit miks ostan uusia vaatteita NO KOSKA SAATANA KAIKKI PILALLA JUMA_VITUN_LAUTA
[/quote]
Itse asiassa useimmat vaatteet voi huoletta pestä 60 asteessa,joku villa ja muut herkät materiaalit on tietysti asia erikseen.
[/quote]
Valkosist teeppareist tulee harmaita. Vain kui valkosten kaa pesis
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:56"] Olet kuin mun äiti ELI VITUN RASITTAVA. Saatana ja kaikki pestään 60c asteessa?!? Ja sitten vielä valitit miks ostan uusia vaatteita NO KOSKA SAATANA KAIKKI PILALLA JUMA_VITUN_LAUTA [/quote] Itse asiassa useimmat vaatteet voi huoletta pestä 60 asteessa,joku villa ja muut herkät materiaalit on tietysti asia erikseen. [/quote] Valkosist teeppareist tulee harmaita. Vain kui valkosten kaa pesis
[/quote]
Kaikki ei käytä valkoisia vaatteita,mut joo hyvä pointti.Lähinnä ajattelin että normaalisti vaatteet ei kutistu tai muuten mene pilalle vaikka pesisi kuumassa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:56"] Olet kuin mun äiti ELI VITUN RASITTAVA. Saatana ja kaikki pestään 60c asteessa?!? Ja sitten vielä valitit miks ostan uusia vaatteita NO KOSKA SAATANA KAIKKI PILALLA JUMA_VITUN_LAUTA [/quote] Itse asiassa useimmat vaatteet voi huoletta pestä 60 asteessa,joku villa ja muut herkät materiaalit on tietysti asia erikseen. [/quote] Valkosist teeppareist tulee harmaita. Vain kui valkosten kaa pesis
[/quote]
Taisit lainata väärää viestiä? Kuumassa pesuhan auttaa värejä pysymään alkuperäisinä, koska se kiinnittää ne paremmin kankaaseen eivätkä värin näin ollen juokse niin helposti tai värjää muita tekstiilejä.
Ja kyllä, villa ja muut aivan poikkeukselliset kuidut poislukien lähes kaiken voi pestä 60°C ja niin kannattaakin tehdä. Ei se ihmisestä irtoava hiki, rasva ja ihosolukko puhdistu missään haaleassa jyystämällä vaikka kuinka olisi pitkä (ja tekstiilejä rankasti kuluttava) ohjelma.
Oonko mä ainut joka pesee pyykit sekaisin?
Et ole, mäkin oon usein sekaisin silloin.
Alotuksesta saa kuvan että olet sekaisin kun peset pyykkiä, ja avasin siksi keskustelun, nyt on kusetettu olo.
[/quote]Miksi et pese itse pyykkejäsi?
[/quote]
Mitäs et osta kunnollisia kestäviä vaatteita vaan jotain perjantai-huoraus-riepuja?!
Valkoiset erikseen, mutta jos pesette kaikki samassa, käyttäkää värinsieppausliinoja. Jos vaatteissa on elastania, ei huuhteluainetta ja max 40 (tästä ne jonkun manaavat harmaantuvat johtuu), 100% puuvillan voi pestä 60 asteessa, vaikka ohjeessa lukis mitä. Näin.
Kyllä minä lajittelen värin mukaan, miehen työvaatteet erikseen ja valkoiset tietty. Vaaleat, punasävyiset ja tummat. Sitte tietty pyyhkeet ja lakanat erikseen. Ja erikoiset vaatteet vaikka yksikseen ettei mene pilalle. Joo olen hysteerinen.
Yleensä joo, kaikki samaan koneelliseen. Rintsikat ja lakanat menee eri satseissa. Ihan vaan siksi että rintsikat eivät joudu kestämään kovempaa linkousta ja korkeita lämpötiloja. Kuitenkin hyvät liivit maksaa paljon niin en niitä muun pyykin seassa rupea tuhoamaan. Lakanat pesen eri aineilla ja lämpötilalla jotta on varmasti puhtaita ja pehmeitä :)
Kirpparilla olevista epämääräisen värisistä vaatteista huomaa, että ap ei todellakaan ole ainoa pyykkinsä samassa koneessa pesevä. Tunnistan monista lastenvaatteista, että kyse on esim. viime vuonna kaupoissa myynnissä olleesta paidasta, mutta vaate näyttää siltä kuin sitä olisi pesty ja pidetty vähintään 10 v.
Vieläkin sieppaa kun lainasin kaverilleni juhliin pellavanväristä paitaani, jonka kaveri tyynesti pesi sinisten farkkujen kanssa. Tuloksena siniharmaa paita. Kaveri ei muka edes huomannut että paita oli värjääntynyt.
Vissiin jotain vikaa värienerottukyvyssä jos ei huomaa että vaatteet värjäytyvät rumiksi.
Laitappa uudet tummansiniset farkut vaaleiden kanssa samaan. :D Siihen on joku syy, miksi kannattaa pestä erikseen. Minulla ei ainakaan ole varaa riskeerata, ja sitten ostaa pilalle menneiden vaatteiden tilalle uusia.
Pesen vaaleat kirjavat ja tummat erikseen. Erikseen lakanat ja pyyhkeet. Monet vaatteen vaatii 30 astetta ja saatan laittaa muutakin n siihen
Pikkulasten vaatteet pesin 60 asteessa erikseen. Ne ei värjää vaan kaikki oli kirjavissa
Nää jotka pesee kaiken sekasin ei huomaa että niiden valkoiset ei oo puhtaanvalkoisia, tai keltaiset kirkkaita....
Mä lajittelen mustat/tummat, kirjavat, vaaleat/valkoiset ja sit pyyhkeet ja lakanat 60asteessa erikseen. Huomaa muuten eron mun valkoisten vaatteiden ja kaverin valkoisten vaatteiden välillä koska hän pesee kaikki sekaisin. Näyttää valkoiselta yksinään mutta kun vertaa mun valkoisiin mitä ei pestä tummien kanssa sekaisin, ne kaverin "valkoiset" on likaisen harmahtavia. Ei tosin käytä niitä värinkerääjiä tai mitä nyt onkaan, en tiedä auttavatko ne sitten tollasessa :)