millaista on työskennellä ulkomailla?
Työmarkkinoiden yhä huonontuessa olen ajatellut, että jos pyrkisi maan rajojen ulkopuolelle. Olen akateeminen työtön. Kuitenkin askarruttaa ja jännittää, koska olen ollut töissä vain täällä.
Onko se iso operaatio siirtää kamansa ja elämänsä toiseen maahan? Luovuitteko kokonaan asunnostanne täällä? Mikä on haastavinta?
Kommentit (8)
Muuttaminen ulkomaiseen on juuri niin haastavaa kuin siitä tekee. Helpoin tapa on luopua kaikesta ja muuttaa muutaman pakaasin kanssa johonkin motelliin, etsiä asunto ja aloittaa elämä alusta. Toinen vaihtoehto on ottaa koko maallinen omaisuus mukaan.
Rahallahan sitä saa tavaroiden muuton järkättyä. Itse en kyllä lähtisi mitään huonekaluja maasta toiseen roudaamaan. Muutin Norjaan yli vuosi sitten pelkkä matkalaukku mukanani. Nyt on juurivalmistunut 300 neliön talo. Eli kyllä sanoisin, että kannattaa lähteä, jos töitä on luvassa. Suomessa emme ikimaailmassa olisi päässeet samaan elintasoon, kuin täällä. Emme ole mitään erikoisosaajia. Ihan tavallisia, joskin aloitteellisia, riskejä ja muutosta pelkäämättömiä ihmisiä.
Ei tässä oikeastaan mitään haastavaa ole ollut. Elämä on muuttunut monin tavoin helpommaksi. No, tietysti kielen oppiminen otti aikansa, ja edelleen sitä kehitetään.
Kannattaa ottaa selvää mihin maihin voi muuttaa helposti töitä tekemäön :) esim usaan on vaikea päästä
Aika yksinäistä. Jos siis yksin muuttaa, ilman perhettä. Mutta se on varmaan luonnekysymys.
Olen töissä Saksassa. Kielitaito on kai se ratkaisevin tekijä.
Kiitos kommenteista. Kotimaan tilanne on varsin surkea, ja nyt olisi kiikarissa eräs peräti oman alan avoin paikka. Sinnekin varmaan riittää hakijoita, mutta jospa pääsisin edes alkuun ylipäätään tämäntyyppisessä työnhaussa.
ap
Riippuu niin paljon maasta ja työpaikasta ja omasta tilanteesta. Eihän se koskaan ihan mutkatonta ole. Jotkut työpaikat auttaa paljonkin byrokratiassa ja esim. asunnon hankinnassa, toiset ei mitenkään. Sopimuksen pituudesta riippuen voi miettiä, kannattaako luopua asunnosta Suomessa, muuttaako koko huusholli vai jättää osa Suomeen säilytykseen ym.
No työskentely on samanlaista kaikkialla.