Jos tiedät etteivät muut tule pitämään lapsesi nimestä, annatko sen silti?
Kommentit (10)
Jokainen lapsi on nimetty ihan oman mielen mukaan.
Vain minä ja mies tiesimme lasten nimet ennen nimiäisiä. Me nimeämme lapsemme ja muut saavat sopeutua elämään niiden kanssa, tykkäsivätpä tai eivät.
Ajattelin lapsen parasta. Silloin vauvan synnyttyä sitä oli niin täpinässä kaikenlaisesta, nyt kun aikaa on kulunut vuosia tuntuu hassulta että se nimiasia oli niin big deal.
ko. nimi on jonkun lähisukulaisen raiskarin nimi, ex-puolison (joka käyttäytyi ikävästi) tms. ikäviä muistoja herättävän ihmisen nimi, niin sitten en laittaisi vaikka nimi olisi kuinka kaunis. Ei varmaan ole kiva jos kaikki ajattelevat lasta ajatellessa samaan aikaan jotain ikäviä tunteita herättävää ihmistä.
Jos taasen nimi on joku Jennaca-Jemeliina, josta ei erikoisuutensa vuoksi pidetä, niin anna pois. Itehän nimenne valitsette.
kalskahtavaa. Ihmisten ennakkoluulot nyt on vaan tosiasia. Uskon, että tuossa riskeeraa esim. sen, että lapsesi työhakemuksia lentää ö-mappiin.
Riippuu tietysti vähän asuinpaikastasi ja sosiaalisesta yk-ryhmästäsi, mutta tuollaiset nimet ovat ainakin pk-seudun akateemisissa piireissä erittäin suosittuja, eikä kukaan niitä oudoksuisi ryssä- tai romaninimiksi.
SIis oikeasti, munkin luokalla oli niin omituisen nimisiä tyyppejä yläasteella, eikä niitä sen takia kiusattu. JA mistä tahansa nimestä saa väännettyä kiusausnimen, jos lapsi joutuu kiusatuksi.
Omalla esikoisella on sellanen nimi, että varmasti saa aina ensimmäisenä kuulla siitä pari mielleyhtymää, mutta kun ei lapsi itse niihin reagoi, ja on ylpeä nimestään, niin todella nopeasti kaikki ovat aina sopeutuneet nimeen.
Tiedän, että tämän tulevan vauvan nimi herättää esim. anopissa ainakin jonkin verran " siis ette kai te voi tuollaista nimeä antaa" -tunteita. Pojalle päätetty nimi on anopin mielestä liian samanlainen mieheni serkun nimen kanssa, serkun, jonka kanssa mieheni ei ole ollut yli kymmeneen vuoteen missään tekemisissä. Eikä siis kyse ole samasta nimestä tai edes saman nimen eri muunnoksesta. Kaksi täysin itsenäistä nimeä, jotka vain sattuvat olemaan samantyyliset.
Tytölle mietitty nimi sen sijaan on vähän liian erikoinen anopin makuun, joten uskon senkin olevan liikaa...
Meillä siis vauvan nimi päätetään jo ennen syntymää, siis mietitään tytön ja pojan nimi valmiiksi ja heti synnytyssalista lähtien vauvaa kutsutaa omalla nimellään.
Kirjoitin eilenkin johonkin nimiketjuun. Olemme siis ihan suomalainen perhe, mutta olemme asuneet paljon ulkomailla. Ulkomailla tyttärieni nimiä Eivoria ja Gunvoria ei olla ihmetelty millään lailla.
Olen pitänyt meitä suomalaisia aina jotenkin fiksuina ja sivistyneinä, mutta ei. Olen saanut tyttärieni nimien johdosta aika lailla karmeitakin kommentteja (esim. eilen joku kommentoi tyttöjeni nimiä että " hyi olkoon" ).
Onneksi lähdemme taas marraskuussa ainakin vuodeksi asumaan ulkomaille, kenties jäämme sinne pysyvästi. On jotenkin ruvennut tuntumaan niin ahdasmieliseltä tämä maa, nimiasia tietenkin häntäpäässä.
Olen ap siis sitä mieltä, että tietenkin sinä annat rakkaalle lapsellesi nimen, josta pidät. Nimihän ei miestä pahenna ellei mies nimeä!
Koko yhteiskunta vai jotkut lähipiirissä?
Kaikkia ei voi koskaan miellyttää. Varmasti en antaisi lapselle esim. yleistä haukkumanimeä, mutta ei minua estäisi se, jos joku lähipiirissä pitäisi nimeä huonona.