Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen akateeminen - teititteletkö minua?

Vierailija
29.07.2015 |

Sairaaloissa oli ennen merkki, taisi olla verenpisarapinssi, niillä, jotka edellyttivät teitittelyä. Ajat olivat muuttumassa ja sinuttelu valtaamassa alaa, joten ylihoitajat ja muut teitittelyyn tottuneet halusivat tehdä ryhtiliikkeen ja palauttaa teitittelyn. Sittemmin tietysti kävi tunnetusti.

Olisiko hyvä palauttaa teitittely Suomeen? Jos toinen on akateeminen ja toinen ei, jälkimmäinen teitittelisi ensimmäistä. Kuitenkaan akateemisen ei tarvitsisi teititellä, jos toinen ei olisi akateeminen vaan "tavis".

Tietysti tässä on eräs ongelma. Mistä " tavis" tunnistaisi akateemisen? Verenpisara-pinssin palautus voisi olla yksi idea, mutta ehkä se viittaa liikaa sairaalamaailmaan. Mikä olisi siis hyvä tunnistuskeino?

Toinen ongelma on, että "tavis" saattaa olla uhmakas. Mitä tehdä, jos "tavis" huomaa akateemisuudesta kertovan tunnuksen, mutta ei silti alennu teitittelemään? Jollain tavalla hänen päällensä pitäisi saada häpeää. Mitä ehdottaisitte?

Itse olen akateeminen ja usein sanonkin asiakaspalvelutilanteissa, "anteeksi, en mielestäni antanut lupaa sinuttelulle." Tällöin sivistyneemmät alkavat teititellä minua, mutta aina mahtuu mukaan joku tökerö. Silloin äänestän jaloilla ja kävelen pois. Minulla on oikeus tulla teititellyksi.

Sannika

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen ainoastaan vanhoja ihmisiä.

Vierailija
62/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, millä tavalla akateemiset sitten ovat "ei-taviksia"? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen asiakaspalvelua työkseni. Ne harvat kerrat kun olen teititellyt vanhempaa ihmistä saan kuulla heti että minua ei tarvitse teititellä. Siksi olen jättänyt sen kokonaan pois. Ihan turhaa tärkeilyä koko teitittely.

Vierailija
64/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan huorittelen.

Vierailija
65/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Mulle ihmisten "arvojärjestys" ei kyllä mene koulutustason mukaan vaan teitittelen kaikkia, jotka näyttävät yli 50-vuotiailta, paitsi jos henkilö on sellainen rento ja vaikuttaa siltä, että voisi kiusaantua teitittelystä. Toki "asiakas on aina oikeassa" ja jos nyt esimerkiksi sinä osut asiakkaakseni etkä näytä sellaiselta henkilöltä, jota olisi sopivaa teititellä, mutta korjaat kuitenkin itse, että haluat sinua teititeltävän niin kyllä mä silloin vaihdan sinuttelusta teitittelyyn tietysti.

Vierailija
66/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole hävinny minnekkään. Vain nuoriso ja muka niin modernit ihmiset sinuttelee. En voisi kuvitella sinuttelevani ihmistä joka on minua vanhempi, johtavassa asemassa tai tapaamme ensimmäisen kerran. Mielestäni se  sinuttelu on vain huonoa käytöstapaa. Kuvitellaan että sillä lailla ollaan tasa-arvoisia tässä maailmassa. Mutta katin kontit.

Vierailija
67/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:15"]Hmm, millä tavalla akateemiset sitten ovat "ei-taviksia"? 
[/quote]
Noh, on totta, että akateemisia on monenlaisia. Esimerkiksi DI:t eivät ansaitse teitittelyä, koska ovat monesti sivistymättömiä. Mutta kaikki sivistyneet akateemiset ovat teitittelynsä ansainneet. Tunnusmerkkejä akateemisuudesta ei siis saisi käyttää kuin tietyt kriteerit käyttäen.

Sannika

Vierailija
68/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole huomannut ilmiselvää seikkaa: nykymaailmassa akateemiset teitittelevät. Duunariporukka sinuttelee.

Erottelu on tällä hoidettu, vai mitä?

Vierailija
69/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:15"]Hmm, millä tavalla akateemiset sitten ovat "ei-taviksia"? 
[/quote]
Noh, on totta, että akateemisia on monenlaisia. Esimerkiksi DI:t eivät ansaitse teitittelyä, koska ovat monesti sivistymättömiä. Mutta kaikki sivistyneet akateemiset ovat teitittelynsä ansainneet. Tunnusmerkkejä akateemisuudesta ei siis saisi käyttää kuin tietyt kriteerit käyttäen.

Sannika

[/quote]
... kriteerit täyttäen.

Sannika

Vierailija
70/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh saksalaisia pitää puhutella akaateemisen oppiarvon mukaan. Sattui hassusti kun puhuttelin yhtä paikallista pomoa vain herra tohtoriksi, oli jotenkin kylmäkiskoisen oloinen tyyppi, mutta ei uskaltanut korjata kun olin sentään pääkonttorista Suomesta ja lisäksi toinen koko pääkonttorissa satojen hengen porukasta joka suostui puhumaan saksaa, firman työkieli oli tietenkin englanti ja usein huomasin kirjoittani sähköpostit suomalaisillekin englanniksi. Tästä ei ollut ongelmaa, ennen kuin firma osti Pohjois-Suomesta yrityksen, jossa väki oli palkattu kai sukulaissuhteiden perusteella ja kielitaitoa ei ollut vaatimuksena.
No herra tohtorin sisteeri tuli heti kun oltiin kahden kesken sanomaan että tää mies on kahden alan tohtori ja sitä pitää puhutella herra tohtoritohtoriksi.
Meinasin revetä, kun Suomessa jopa kopiotytötkin sinuttelivat toimitusjohtaa.