Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen akateeminen - teititteletkö minua?

Vierailija
29.07.2015 |

Sairaaloissa oli ennen merkki, taisi olla verenpisarapinssi, niillä, jotka edellyttivät teitittelyä. Ajat olivat muuttumassa ja sinuttelu valtaamassa alaa, joten ylihoitajat ja muut teitittelyyn tottuneet halusivat tehdä ryhtiliikkeen ja palauttaa teitittelyn. Sittemmin tietysti kävi tunnetusti.

Olisiko hyvä palauttaa teitittely Suomeen? Jos toinen on akateeminen ja toinen ei, jälkimmäinen teitittelisi ensimmäistä. Kuitenkaan akateemisen ei tarvitsisi teititellä, jos toinen ei olisi akateeminen vaan "tavis".

Tietysti tässä on eräs ongelma. Mistä " tavis" tunnistaisi akateemisen? Verenpisara-pinssin palautus voisi olla yksi idea, mutta ehkä se viittaa liikaa sairaalamaailmaan. Mikä olisi siis hyvä tunnistuskeino?

Toinen ongelma on, että "tavis" saattaa olla uhmakas. Mitä tehdä, jos "tavis" huomaa akateemisuudesta kertovan tunnuksen, mutta ei silti alennu teitittelemään? Jollain tavalla hänen päällensä pitäisi saada häpeää. Mitä ehdottaisitte?

Itse olen akateeminen ja usein sanonkin asiakaspalvelutilanteissa, "anteeksi, en mielestäni antanut lupaa sinuttelulle." Tällöin sivistyneemmät alkavat teititellä minua, mutta aina mahtuu mukaan joku tökerö. Silloin äänestän jaloilla ja kävelen pois. Minulla on oikeus tulla teititellyksi.

Sannika

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot sata vuotta myöhässä.

Vierailija
2/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty kädenliike voisi kertoa akateemisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateeminen. En halua että minua teititellään, sillä en ole "tavisten" yläpuolella. Mulla on mielekäs työ, josta saan paljon palkkaa. Jos jotain niin mun mielestä mun pitäis teititellä niitä jotka eivät välttämättä tee niin mielekästä työtä ja tekevät sitä vielä huonolla palkalla.

Vierailija
4/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mitä turhantärkeyttä!

Vierailija
5/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikä on?

Vierailija
6/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sään paljon enemmän alapeukkuja kuin yläpeukkuja? Wt-efekti?

Sannika (AP)

Vierailija
7/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut  ja sivistyneet akateemiset näillä palstoilla kiroilevat ja käyttävät muutenkin törkykieltä?

Vierailija
8/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:54"]Ap on käynyt kerran yliopiston ulko-ovella ja uskoo olevansa akateeminen.
[/quote]
Minulla on akateeminen loppututkinto. Tiedän arvoni.

Sannika

[/quote]

...joka on tainnut kihahtaa hattuun.

t. FM, joka teitittelee vanhempia ihmisiä, jonka mieleenkään ei tulisi pitää ei-akateemisia vähempiarvoisina ja joka todellakaan ei vaadi tulla teititellyksi

Vierailija
9/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sun mielipiteesi siitä ketä kuuluu teititellä ja ketä ei, on yks kärpäsenpaska tässä mielipiteiden maailmassa. Eli suomennettuna, ketään ei kiinnosta. Hyvää päivänjatkoa sinulle! :)

Vierailija
10/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:21"]

Noh, on totta, että akateemisia on monenlaisia. Esimerkiksi DI:t eivät ansaitse teitittelyä, koska ovat monesti sivistymättömiä. Mutta kaikki sivistyneet akateemiset ovat teitittelynsä ansainneet. Tunnusmerkkejä akateemisuudesta ei siis saisi käyttää kuin tietyt kriteerit käyttäen. Sannika

[/quote]

Teitittelyä ei "ansaita," vaan se on normaalia puhekieltä ja kuuluu kaikille täysi-ikäisille, ellei sinunkaupoista yhdessä sovita. Yksipuolisesti sitä päätöstä ei voi tehdä, se on huonoa käytöstä ja erityisen sopimatonta akateemisesti koulutetulle.

T: 7

Vierailija
11/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miksi akateemset eivät teitittelisi muita ihan yhtä lailla. Tottakai se kuuluisi asiaan myös.

minua kyllä usein teititellään.

Vierailija
12/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teitittelen - jos tulet kassalleni ja olet jotain 70+

Vierailija
13/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin aloituksen sarkasmina ja pikkuprovona, mutta hämmästyin sitten sitä, kuinka moni on ottanut sen ihan tosissaan. Mutta ei kai tätä voi välttää koskaan kokonaan.

Ap, ei tarvita mitään erityisiä merkkejä, koska eivät monet havaitse edes neliömetrin kokoisia liikennemerkkejä, saati sitten jotain rintamerkkiä. Jollei akateemisen suora ryhti ja luontainen arvokkuus tee tavikselle selväksi teitittelyn tarpeellisuutta, kannattaa laskea käsi rauhallisesti taviksen olkapäälle, katsoa tätä rauhallisesti silmiin ja sanoa hitaasti "olen filosofian maisteri". Kyllä ne oppivat ajan mittaan.

Vierailija
14/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:24"]

Heh saksalaisia pitää puhutella akaateemisen oppiarvon mukaan. Sattui hassusti kun puhuttelin yhtä paikallista pomoa vain herra tohtoriksi, oli jotenkin kylmäkiskoisen oloinen tyyppi, mutta ei uskaltanut korjata kun olin sentään pääkonttorista Suomesta ja lisäksi toinen koko pääkonttorissa satojen hengen porukasta joka suostui puhumaan saksaa, firman työkieli oli tietenkin englanti ja usein huomasin kirjoittani sähköpostit suomalaisillekin englanniksi. Tästä ei ollut ongelmaa, ennen kuin firma osti Pohjois-Suomesta yrityksen, jossa väki oli palkattu kai sukulaissuhteiden perusteella ja kielitaitoa ei ollut vaatimuksena. No herra tohtorin sisteeri tuli heti kun oltiin kahden kesken sanomaan että tää mies on kahden alan tohtori ja sitä pitää puhutella herra tohtoritohtoriksi. Meinasin revetä, kun Suomessa jopa kopiotytötkin sinuttelivat toimitusjohtaa.

[/quote]

saksassa oppiarvon mukaan puhutellaan vain tohtoreita tai noita " tohtoritohtoreita", ei muita. Itävallassa taas puhutellaan maisteria ja diplomi-insinööriäkin oppiarvon mukaan. mutta kaikkia, siis ihan kaikkia aikuisia, teititellään ellei olla läheisemmissä tekemisissä. esim meidän työpaikalla samassa tiimissä olevia sinutellaan, mutta kaikkia muita siivoojasta pomoon teititellään. ja koulussa aina opettajaa teititellään ekalta luokalta lähtien.

minulla ei olisi mitään sitä vastaan että suomeksikin teititeltäisiin vieraampia ihmisiä, jos ei haluta olla liian tuttavallisia. mutta tuo oppiarvon mukaan puhuttelu ei oikein istu suomalaiseen tasa-arvoyhteiskuntaan. 

Vierailija
15/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:24"]

Heh saksalaisia pitää puhutella akaateemisen oppiarvon mukaan. Sattui hassusti kun puhuttelin yhtä paikallista pomoa vain herra tohtoriksi, oli jotenkin kylmäkiskoisen oloinen tyyppi, mutta ei uskaltanut korjata kun olin sentään pääkonttorista Suomesta ja lisäksi toinen koko pääkonttorissa satojen hengen porukasta joka suostui puhumaan saksaa, firman työkieli oli tietenkin englanti ja usein huomasin kirjoittani sähköpostit suomalaisillekin englanniksi. Tästä ei ollut ongelmaa, ennen kuin firma osti Pohjois-Suomesta yrityksen, jossa väki oli palkattu kai sukulaissuhteiden perusteella ja kielitaitoa ei ollut vaatimuksena. No herra tohtorin sisteeri tuli heti kun oltiin kahden kesken sanomaan että tää mies on kahden alan tohtori ja sitä pitää puhutella herra tohtoritohtoriksi. Meinasin revetä, kun Suomessa jopa kopiotytötkin sinuttelivat toimitusjohtaa.

[/quote]

Kuinka onnistuit opiskelemaan saksaa noin pitkälle tai oleskelemaan Saksassa tarpeeksi kauan oppiaksesi puhumaan kieltä sujuvasti tutustumatta koskaan saksalaisten puhuttelumuotoihin? Joka ikinen saksantaitaja tuntee tuon Doktor-Doktor -legendan, joka ei siis todellakaan tule työelämässä yllätyksenä.

Vierailija
16/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:25"]En kyllä ymmärrä, miksi akateemset eivät teitittelisi muita ihan yhtä lailla. Tottakai se kuuluisi asiaan myös.

minua kyllä usein teititellään.
[/quote]
Kyse on yhteiskunnallisen position viestittämisestä. Jos teitittelisin "taviksia", viesti jäisi välittymättä.

Sannika

Vierailija
17/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen akateeminen on hankkinut ylioppilaslakin, joten sehän on oiva tunnus. Itse teitittelen ja niiaan syvään jokaiselle joka käyttää yo-lakkia muuten kuin vappuna. Teekkarilakille ei tarvitse niiata.

Vierailija
18/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teitittelen kaikkia, jotka ovat jotka ovat vähintään kymmenisen vuotta vanhempia, omassa työpaikassa "tärkeämmässä" asemassa tai jos on selkeästi vanhempi (sanotaan noin 50+) lisään vielä siihen perään herra tai rouva. Pidän myös aina ovea auki ikäihmisille. Opin tämän kotona.
Ei tosin taida olla yleistä, ainakaan omassa ikäluokassani, kun ihmiset tuppaavat nauramaan minulle ja kysymään, että miksi ihmeessä puhun niin tai teen näin. Vanhemmat ihmiset tosin kehuu, että onneksi on vielä kohteliaita nuoria jäljellä.
T: 20v

Vierailija
19/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten heräsin päiväuniltani käsi munissa ja palasin kokoaikajoutilaan mielenterveyspotilaan elämääni Porvoossa.

Vierailija
20/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 09:59"]

Sairaaloissa oli ennen merkki, taisi olla verenpisarapinssi, niillä, jotka edellyttivät teitittelyä. Ajat olivat muuttumassa ja sinuttelu valtaamassa alaa, joten ylihoitajat ja muut teitittelyyn tottuneet halusivat tehdä ryhtiliikkeen ja palauttaa teitittelyn. Sittemmin tietysti kävi tunnetusti. Olisiko hyvä palauttaa teitittely Suomeen? Jos toinen on akateeminen ja toinen ei, jälkimmäinen teitittelisi ensimmäistä. Kuitenkaan akateemisen ei tarvitsisi teititellä, jos toinen ei olisi akateeminen vaan "tavis". Tietysti tässä on eräs ongelma. Mistä " tavis" tunnistaisi akateemisen? Verenpisara-pinssin palautus voisi olla yksi idea, mutta ehkä se viittaa liikaa sairaalamaailmaan. Mikä olisi siis hyvä tunnistuskeino? Toinen ongelma on, että "tavis" saattaa olla uhmakas. Mitä tehdä, jos "tavis" huomaa akateemisuudesta kertovan tunnuksen, mutta ei silti alennu teitittelemään? Jollain tavalla hänen päällensä pitäisi saada häpeää. Mitä ehdottaisitte? Itse olen akateeminen ja usein sanonkin asiakaspalvelutilanteissa, "anteeksi, en mielestäni antanut lupaa sinuttelulle." Tällöin sivistyneemmät alkavat teititellä minua, mutta aina mahtuu mukaan joku tökerö. Silloin äänestän jaloilla ja kävelen pois. Minulla on oikeus tulla teititellyksi. Sannika

[/quote]

Jos saisit siitä itsetuntoa lisää, niin miksipä ei?