Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen akateeminen - teititteletkö minua?

Vierailija
29.07.2015 |

Sairaaloissa oli ennen merkki, taisi olla verenpisarapinssi, niillä, jotka edellyttivät teitittelyä. Ajat olivat muuttumassa ja sinuttelu valtaamassa alaa, joten ylihoitajat ja muut teitittelyyn tottuneet halusivat tehdä ryhtiliikkeen ja palauttaa teitittelyn. Sittemmin tietysti kävi tunnetusti.

Olisiko hyvä palauttaa teitittely Suomeen? Jos toinen on akateeminen ja toinen ei, jälkimmäinen teitittelisi ensimmäistä. Kuitenkaan akateemisen ei tarvitsisi teititellä, jos toinen ei olisi akateeminen vaan "tavis".

Tietysti tässä on eräs ongelma. Mistä " tavis" tunnistaisi akateemisen? Verenpisara-pinssin palautus voisi olla yksi idea, mutta ehkä se viittaa liikaa sairaalamaailmaan. Mikä olisi siis hyvä tunnistuskeino?

Toinen ongelma on, että "tavis" saattaa olla uhmakas. Mitä tehdä, jos "tavis" huomaa akateemisuudesta kertovan tunnuksen, mutta ei silti alennu teitittelemään? Jollain tavalla hänen päällensä pitäisi saada häpeää. Mitä ehdottaisitte?

Itse olen akateeminen ja usein sanonkin asiakaspalvelutilanteissa, "anteeksi, en mielestäni antanut lupaa sinuttelulle." Tällöin sivistyneemmät alkavat teititellä minua, mutta aina mahtuu mukaan joku tökerö. Silloin äänestän jaloilla ja kävelen pois. Minulla on oikeus tulla teititellyksi.

Sannika

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon akateeminen ja parempi kuin te yhteensä! Kuva minusta työssäni: http://aijaa.com/7spyI4
-ap

Vierailija
42/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:39"]

Itse teitittelen kaikkia, jotka ovat jotka ovat vähintään kymmenisen vuotta vanhempia, omassa työpaikassa "tärkeämmässä" asemassa tai jos on selkeästi vanhempi (sanotaan noin 50+) lisään vielä siihen perään herra tai rouva. Pidän myös aina ovea auki ikäihmisille. Opin tämän kotona. Ei tosin taida olla yleistä, ainakaan omassa ikäluokassani, kun ihmiset tuppaavat nauramaan minulle ja kysymään, että miksi ihmeessä puhun niin tai teen näin. Vanhemmat ihmiset tosin kehuu, että onneksi on vielä kohteliaita nuoria jäljellä. T: 20v

[/quote]

Näin kolmekymppisenä vituttaisi jos joku parikymppinen teitittelisi, mutta tuo lienee ainakin kätevä tapa ajaa pois kaikki limaiset 30+ setämiehet.
[/quote]

Kertoo kyllä paljon enemmän siitä kolmekymppisestä ja hänen käytöstavoistaan jos käyttää kirosanoja kuvaillakseen tunteitaan normaalia, kohteliasta puhetapaa kohtaan.
Parikymppinen on fiksumpi ja omaa paremmat käytöstavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:47"]

Kaikki av-palstalla on akateemisia ja akateemikkoja. Minä olen lisäksi väitellyt tohtoriksi, en siis teitittele sua, ap

[/quote]

Teitittely on normi, mutta sinutteluun siirrytään ylempiarvoisen aloitteesta. Jos te siis haksahdatte tekemään tuon aloitteen, ilmoitatte samalla että teitä myös sinutellaan.

Vierailija
44/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterin tutkinto löytyy, mutta itse lähinnä vaivaannun, jos minua teititellään esim. asiakaspalvelussa. Ehkä ikä vaikuttaa. Yritän muistaa teititellä iäkkäitä ihmisiä ja näin kolmikymppisenä en koe olevani vielä teitittelyiässä. Sitä paitsi akateemisuus ei välttämättä tarkoita sitä, että henkilö olisi keskivertoa sivistyneempi. Sivistynyt ja hyväkäytöksinen voi olla muutenkin.

Vierailija
45/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:39"]

Itse teitittelen kaikkia, jotka ovat jotka ovat vähintään kymmenisen vuotta vanhempia, omassa työpaikassa "tärkeämmässä" asemassa tai jos on selkeästi vanhempi (sanotaan noin 50+) lisään vielä siihen perään herra tai rouva. Pidän myös aina ovea auki ikäihmisille. Opin tämän kotona. Ei tosin taida olla yleistä, ainakaan omassa ikäluokassani, kun ihmiset tuppaavat nauramaan minulle ja kysymään, että miksi ihmeessä puhun niin tai teen näin. Vanhemmat ihmiset tosin kehuu, että onneksi on vielä kohteliaita nuoria jäljellä. T: 20v

[/quote]

Näin kolmekymppisenä vituttaisi jos joku parikymppinen teitittelisi, mutta tuo lienee ainakin kätevä tapa ajaa pois kaikki limaiset 30+ setämiehet.
[/quote]

No, te saatte vitutella sielunne kyllyydestä, en aio alkaa puhumaan epäkohteliaasti siksi, että on olemassa teidänlaiselle vähemmistö, jota "vituttaa" kohteliaisuus.
T: 20v

Vierailija
46/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille puhumiseen pitää varata ensin audienssi sihteeriltäni ja mikäli lupa tulee, niin puhumisen aikana on seistävä ryhdikkäästi asennossa. Lisäksi meitä ei teititellä, vaan meihin viitataan "Teidän korkeutenne".

Vierailija
47/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu oletko maisteri vai tohtori. Mähän en itseäni alempaa teitittele. Kuljen vaan silinteri päässä ja vaadin erityiskohtelua.
T: Tohtori

Vierailija
48/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teititellä

Vierailija
49/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämensivistys on minun arvoasteikkoni ykkönen ja se ei näytä korreloivan koulutustason kanssa.

Vierailija
50/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut enemmän vituttelua osakseni.

En tiedä olisiko tuo sitten parempi.

Vierailija
51/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateeminen. Miksi minua pitäisi sen perusteella teititellä? Työpaikallani olen yksi työntekijöistä eikä vanhanaikaista arvoasemahierarkiaan perustuvaa teitittelyä minusta tarvita. Teitittelen kyllä itseäni vanhempia ihmisiä (noin yli 65-70v), joille asialla on voi olla vielä merkitystä. Mutta outoa jakaa ihmisiä luokkiin akateeminen/tavis ja tällä perusteella odottaa teitittelyä. Kuulostaa omanarvon pönkittämisen tarpeelta tuommoinen toive. Ole hyvä työssäsi ja kyllä sinua sen perusteella arvostetaan, teitittely ei arvoasi nostaisi.

Vierailija
52/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut enemmän vituttelua osakseni.

En tiedä olisiko tuo sitten parempi.

Vierailija
53/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:49"]

Mä olen 49-vuotias akateeminen, sinuttelu-sukupolvea. En teitittele ketään, kun joku nuorempi teitittelee minua niin se kuullostaa lähinnä naurettavalta.

[/quote]

Joo, tuntuisi teennäiseltä ja naurettavalta teititellä ihmisiä jotka eivät ole ikänsä puolesta todennäköisesti nuoruudessaankaan tottuneet pitämään teitittelyä mitenkään itsestään selvänä. Vanhusten kohdalla eri asia, koska heidän voisi varmaan olettaa pitävän teitittelystä, mutta nuorempien kohdalla tulee mieleen että tuntuuko teitittely heistä suunnilleen yhtä kivalta kuin tädittely, ja ajattelevatko he että pidän heitä ikivanhoina.

Vierailija
54/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus on AV:n aatelia.

Tirsk.

Vierailija
55/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
56/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä ikäluokkaa, joka on kasvatettu teitittelemään vanhempia ihmisiä ja näin myös teen. En kysele loppututkintoa, enkä takuulla teitittele ketään ikäistäni tai nuorempaa.
Miten mr/ms. Provo on ajatellut tehdä akateemisuutensa selväksi tyhmemmälle kansanosalle btw? Heiluttelemalla diplomia vai? :) Suosittelen oppiarvon tatuoimista otsaan.

Vierailija
57/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun olen kaikkien teidän rottien yläpuolella, hävyttömät pikkupalkkaiset hyttisiivoojat, ettäs kehtaattekin yrittää sinutella Minua.

Sannika

Vierailija
58/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ilman muuta, puhuttelen akateemista sanalla "te". Ihan samalla logiikalla, kuin koirani on "hän".

Vierailija
59/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä akateemisuus näkyy aamasta ihan selkeästi! Myös sille typerälle ja sivistymättömälle kansanosalle! Mikähän keskustelun avaajassa on vikana, jos muut eivät akateemisuutta hänessä tunnista? Taitaa olla pohjimmiltaa moukka jo kolmannessa polvessa.

Vierailija
60/70 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen aina kaikkia siivoojista presidenttiin. Se kuuluu minusta normaaliin keskusteluun, eikä sisällä mitään arvottamista parempiin tai huonompiin.