Opettajien keskipalkka on 4226 €, nyt jo TV mainoksessa itkevät lisää??
https://duunitori.fi/palkat/opettaja
Itsekin yliopistokoulutettu KTM ja oma palkka 3800€ kohta 10v kokemuksella.
Miksi opettajien mielestä heidän pitäisi saada paljon enemmän kuin monet muut korkeakoulutetut?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin tuloihin voi ehkä päästä pitkällä kokemuksella ja lisätunneilla lukiossa. Ammattikoulussa, ammattikorkeissa yms. on myös korkeammat palkat, jotka nostavat tuota keskipalkkaa.
Kuitenkin suurin osa opettajista eli vaka-opet, luokanopet ja ylä/alakoulun aineenopet ei pääse tuollaisia summia koskaan tienaamaan. Luokanopen aloituspalkka on n. 2700€/kk, aineenopen 2900€/kk. Ikälisillä tuo ei nouse yli 4000€. Ikälisillä ja järjettömillä lisätuntimäärillä ehkä, mutta lisätunteja ei yleensä ole kauheasti jaossa.
Jo yli kymmen vuotta sitten joidenkin aineenopettajien palkka rikkoi 5000 euron rajan koulussani.
Rikkoo niillä, joilla on kaikki ikälisät (l. 20 vuotta) ja ylitunteja ja lisäpalkkioita. Uran alussa ei lähelläkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, olen peruskoulun opettaja yli 20 vuoden kokemuksella, ja palkkani on kanssasi samansuuruinen. Siinä on mukana jo kaikki ikälisät, eli ei se tuosta enää suurene. Minulla on myös ylitunteja jo tuossa palkassa. En tosiaan tiedä, kuka noita tuollaisia palkkoja saa, ei täällä peruskoulussa ainakaan kukaan. Ja tuo on olevinaan keskipalkka.
Mitä tarkoittaa peruskoulun opettaja? Luokanopettaja vai aineenope? Heillä kun on eroa palkassa. Olisi kiva jos kerrottaisiin perusasiat ensin.
Muut asiat vaikuttavat palkkaan käytännössä enemmän. Aineenopettajan palkka on yleensä jotain 3000 euron ja 6000 euron välillä. Minulla se on nyt 4700, viime vuonna muistaakseni 3800.
Milloin aineenopettaja tienaa 6000 euroa? Annapas ihan konkreettinen esimerkki, oppiaine, koulutus, lisätunnit, muut lisätehtävät?
Olen yläkoulun äikänope. Minun peruspalkkani on 3080 euroa. Täydet ikälisät ovat 830. Enin määrä ylitunteja, joista olen kuullut, on kaksitoista eli noin 1680 euroa (toki harvinaista). Luokanvalvoja saa noin 140. Kirjaston hoidosta, oppilaskunnan ohjaamisesta, johtoryhmän jäsenyydestä tms. tulee suunnilleen saman verran per tehtävä. Sijais- tai tukitunnista maksetaan 45 per 45 minuuttia.
Norssien opettajille maksetaan lisäksi auskujen ohjaamisesta. Jotkut opettajat tekevät oppikirjoja ja tienaavat sillä lisää.
Jos nyt tuosta laskeskelee, niin äikänope, jolla on kaikki ikälisät, runsaasti ylitunteja ja muutama erityistehtävä, voi saada palkkansa hilatuksi sinne 6000 euron tuntumaan. Suurin osa toki tienaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin tuloihin voi ehkä päästä pitkällä kokemuksella ja lisätunneilla lukiossa. Ammattikoulussa, ammattikorkeissa yms. on myös korkeammat palkat, jotka nostavat tuota keskipalkkaa.
Kuitenkin suurin osa opettajista eli vaka-opet, luokanopet ja ylä/alakoulun aineenopet ei pääse tuollaisia summia koskaan tienaamaan. Luokanopen aloituspalkka on n. 2700€/kk, aineenopen 2900€/kk. Ikälisillä tuo ei nouse yli 4000€. Ikälisillä ja järjettömillä lisätuntimäärillä ehkä, mutta lisätunteja ei yleensä ole kauheasti jaossa.
Jo yli kymmen vuotta sitten joidenkin aineenopettajien palkka rikkoi 5000 euron rajan koulussani.
Rikkoo niillä, joilla on kaikki ikälisät (l. 20 vuotta) ja ylitunteja ja lisäpalkkioita. Uran alussa ei lähelläkään!
Täällä peruskoulun aineenope hei. 20v ikälisät, palkkaa käteen 2720€ /kk. Se on todellakin vähemmän mitä muilla yliopistokoulutuksesta valmistuneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä peruskoulun aineenope hei. 20v ikälisät, palkkaa käteen 2720€ /kk. Se on todellakin vähemmän mitä muilla yliopistokoulutuksesta valmistuneilla.
Nyt puhutaan bruttopalkoista. Nettoja ei voi vertailla, verotus on jossain määrin yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sama mulla 27 vuotta aineenopena ja jonkin verran ylitunteja plus luokanvalvoja. Eläkeikään 13 vuotta eli vielä pitäisi jaksaa.
Viime vuoden tulot karvan päälle 30 tonnia. Olin koko lukuvuoden ja tein opetusvelvollisuuden verran. Onhan tämä aika vähän suhteessa koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sama mulla 27 vuotta aineenopena ja jonkin verran ylitunteja plus luokanvalvoja. Eläkeikään 13 vuotta eli vielä pitäisi jaksaa.
Luulisi opettajien osaavan käyttää palkkavertailuunsa bruttopalkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on niillä, joilla on jo pitkä ura ja ylitunteja! Ei lähelläkään tuota alussa uraa ja luokanopettajilla. Palkan on myös noustava kuten muillakin aloilla, jotta opettajia ylipäätään saadaan, kun kouluissa ongelmat vaan lisääntyvät! Pitäähän työn vaativuutta edes jotenkin huomioida, kun inkluusio, mielenterveysongelmat, monikielisyys jne jne.jätetään huomiotta ja resursoimatta kunnissa.
Jep. Pk-seudulla alkaa jo paikoin olla haastavaa saada päteviä luokanopettajia palkattua. Erityisluokanopettajista on huutava pula ja erityisopettajia on myös liian vähän. Kohta ollaan samassa tilanteessa kuin vaka-opettajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuoden tulot karvan päälle 30 tonnia. Olin koko lukuvuoden ja tein opetusvelvollisuuden verran. Onhan tämä aika vähän suhteessa koulutukseen.
Tässäkin olisi hyvä muistaa, että puhutaan bruttopalkoista, ei nettopalkoista. Opettajan keskipalkka on yli 4000 euroa kuussa.
Ihan turha verrata matalapalkka-aloihin, opetusala ei ole matalan koulutuksen ala, vaan vaativaa osaamista ja pitkä yliopistokoulutus. Toki muitakin vastaavia on.
Hemmetin tuloisaa olla amk-ope. Ensin käyt yliopiston ja sitten opettajakoulutuksen. Väiin pitää mahduttaa duunia omalta alalta vähintään kolme vuotta. Tehkää perässä. Siitä viidestä tonnista lähtee aika liukkaasta tuloveroja.
Opettajat ovat kätevästi unohtaneet tässä yhteydessä sen, että heillä on vuodessa 14 viikkoa palkallista lomaa. Sitähän sanotaan että opettajien palkkausjärjestelmä perustuu siihen että talvella ansaittu palkka maksetaan 12 erässä. Kun harjoitetaan takaisinpäin laskentaa ja jaetaan koko vuoden palkka työkuukausilla, huomataan että opettajien kuukausikohtainen palkka on itseasiassa aika hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin olisi hyvä muistaa, että puhutaan bruttopalkoista, ei nettopalkoista. Opettajan keskipalkka on yli 4000 euroa kuussa.
Minä puhuinkin bruttopalkasta. Ei nettopalkkoja ole järkevää vertailla.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat kätevästi unohtaneet tässä yhteydessä sen, että heillä on vuodessa 14 viikkoa palkallista lomaa. Sitähän sanotaan että opettajien palkkausjärjestelmä perustuu siihen että talvella ansaittu palkka maksetaan 12 erässä. Kun harjoitetaan takaisinpäin laskentaa ja jaetaan koko vuoden palkka työkuukausilla, huomataan että opettajien kuukausikohtainen palkka on itseasiassa aika hyvä.
Harmi että palkanlaskentakin unohti sen. Kesäkuulta maksettiin muutamasta ekasta päivästä loppuen kevätjuhlaan ja elokuussa muutamasta vesopäivästä ennen lukuvuoden alkua. Syysloma, joululoma ja talviloma oli onneksi palkallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi että palkanlaskentakin unohti sen. Kesäkuulta maksettiin muutamasta ekasta päivästä loppuen kevätjuhlaan ja elokuussa muutamasta vesopäivästä ennen lukuvuoden alkua. Syysloma, joululoma ja talviloma oli onneksi palkallista.
Sinulla ei taida olla virkaa ja kesäajalta saat ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, olen peruskoulun opettaja yli 20 vuoden kokemuksella, ja palkkani on kanssasi samansuuruinen. Siinä on mukana jo kaikki ikälisät, eli ei se tuosta enää suurene. Minulla on myös ylitunteja jo tuossa palkassa. En tosiaan tiedä, kuka noita tuollaisia palkkoja saa, ei täällä peruskoulussa ainakaan kukaan. Ja tuo on olevinaan keskipalkka.
Mitä tarkoittaa peruskoulun opettaja? Luokanopettaja vai aineenope? Heillä kun on eroa palkassa. Olisi kiva jos kerrottaisiin perusasiat ensin.
Muut asiat vaikuttavat palkkaan käytännössä enemmän. Aineenopettajan palkka on yleensä jotain 3000 euron ja 6000 euron välillä. Minulla se on nyt 4700, viime vuonna muistaakseni 3800.
Milloin aineenopettaja tienaa 6000 euroa? Annapas ihan konkreettinen esimerkki, oppiaine, koulutus, lisätunnit, muut lisätehtävät?
Olen yläkoulun äikänope. Minun peruspalkkani on 3080 euroa. Täydet ikälisät ovat 830. Enin määrä ylitunteja, joista olen kuullut, on kaksitoista eli noin 1680 euroa (toki harvinaista). Luokanvalvoja saa noin 140. Kirjaston hoidosta, oppilaskunnan ohjaamisesta, johtoryhmän jäsenyydestä tms. tulee suunnilleen saman verran per tehtävä. Sijais- tai tukitunnista maksetaan 45 per 45 minuuttia.
Norssien opettajille maksetaan lisäksi auskujen ohjaamisesta. Jotkut opettajat tekevät oppikirjoja ja tienaavat sillä lisää.
Jos nyt tuosta laskeskelee, niin äikänope, jolla on kaikki ikälisät, runsaasti ylitunteja ja muutama erityistehtävä, voi saada palkkansa hilatuksi sinne 6000 euron tuntumaan. Suurin osa toki tienaa vähemmän.
Tuollainen määrä lisätunteja ja lisätehtäviä kertoo siitä, että työn lisäksi muuta elämää ei sitten olekaan. Kyllä muillakin aloilla se palkkavertailu tehdään siitä peruspalkasta eikä siitä, kuinka paljon tekee ylitöitä. Kaikilla ei ole mahdollisuuttakaan lisätunteihin tai -tehtäviin, se riippuu myös pärstäkertoimesta rehtorin silmissä.
Aineenopettajana peruskoulussa saan 2900/kk(brutto). Onhan se aika vähän kun tilille tulee 2000 käteen, saman saa lähes kaikki vähemmän koulutetut.
Alalla suuria eroja palkoissa, mutta perusteet niille eroille hataria. Pienimmät palkat siis kuntoon.
Viikkotunteja keskimäärin 20 ja pitkät lomat, pitemmät kuin yhdelläkään muulla ammattiryhmällä, joten palkka on kyllä erittäin hyvä!
Itse teen 8 tuntia päivässä ja ansaitsen 30 vuorokautta lomaa vuodessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero on 200€/kk. Luokanopen peruspalkka n. 2700€ ja aineenopen 2900€. Sitte tulee viiden vuoden välein 4% ikälisiä, max. viidesti, eli ikälisät max. 20% lisää peruspalkkaan.
Ja sun koulutus on...?