Opettajien keskipalkka on 4226 €, nyt jo TV mainoksessa itkevät lisää??
https://duunitori.fi/palkat/opettaja
Itsekin yliopistokoulutettu KTM ja oma palkka 3800€ kohta 10v kokemuksella.
Miksi opettajien mielestä heidän pitäisi saada paljon enemmän kuin monet muut korkeakoulutetut?
Kommentit (148)
Älä huoli, olen peruskoulun opettaja yli 20 vuoden kokemuksella, ja palkkani on kanssasi samansuuruinen. Siinä on mukana jo kaikki ikälisät, eli ei se tuosta enää suurene. Minulla on myös ylitunteja jo tuossa palkassa. En tosiaan tiedä, kuka noita tuollaisia palkkoja saa, ei täällä peruskoulussa ainakaan kukaan. Ja tuo on olevinaan keskipalkka.
Noihin tuloihin voi ehkä päästä pitkällä kokemuksella ja lisätunneilla lukiossa. Ammattikoulussa, ammattikorkeissa yms. on myös korkeammat palkat, jotka nostavat tuota keskipalkkaa.
Kuitenkin suurin osa opettajista eli vaka-opet, luokanopet ja ylä/alakoulun aineenopet ei pääse tuollaisia summia koskaan tienaamaan. Luokanopen aloituspalkka on n. 2700€/kk, aineenopen 2900€/kk. Ikälisillä tuo ei nouse yli 4000€. Ikälisillä ja järjettömillä lisätuntimäärillä ehkä, mutta lisätunteja ei yleensä ole kauheasti jaossa.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, olen peruskoulun opettaja yli 20 vuoden kokemuksella, ja palkkani on kanssasi samansuuruinen. Siinä on mukana jo kaikki ikälisät, eli ei se tuosta enää suurene. Minulla on myös ylitunteja jo tuossa palkassa. En tosiaan tiedä, kuka noita tuollaisia palkkoja saa, ei täällä peruskoulussa ainakaan kukaan. Ja tuo on olevinaan keskipalkka.
Mitä tarkoittaa peruskoulun opettaja? Luokanopettaja vai aineenope? Heillä kun on eroa palkassa. Olisi kiva jos kerrottaisiin perusasiat ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa peruskoulun opettaja? Luokanopettaja vai aineenope? Heillä kun on eroa palkassa. Olisi kiva jos kerrottaisiin perusasiat ensin.
Olen erityisopettaja. Ei meillä niin kovin paljon palkassa ole eroa. Luokanopettajan alkupalkka on alempi, paitsi jo hänellä on kaksoispätevyys.
Vierailija kirjoitti:
Noihin tuloihin voi ehkä päästä pitkällä kokemuksella ja lisätunneilla lukiossa. Ammattikoulussa, ammattikorkeissa yms. on myös korkeammat palkat, jotka nostavat tuota keskipalkkaa.
Kuitenkin suurin osa opettajista eli vaka-opet, luokanopet ja ylä/alakoulun aineenopet ei pääse tuollaisia summia koskaan tienaamaan. Luokanopen aloituspalkka on n. 2700€/kk, aineenopen 2900€/kk. Ikälisillä tuo ei nouse yli 4000€. Ikälisillä ja järjettömillä lisätuntimäärillä ehkä, mutta lisätunteja ei yleensä ole kauheasti jaossa.
Alkupalkka on vain osa opettajan palkkaa. Luokanopettajatkin tienaa nykyään yli 3500 euroa kuussa (mediaani) ja he ovat opettajakunnan pienituloisimpia varhaiskasvatusta lukuunottamatta.
Päiväkotien tilannehan on surkea ja vakapuolella niitä palkankorotuksia tarvittaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jo yli kymmen vuotta sitten joidenkin aineenopettajien palkka rikkoi 5000 euron rajan koulussani.
Tilastossa on mukana myös yliopistojen ja amk:n opettajat, joiden palkat ovat suurempia kuin peruskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut asiat vaikuttavat palkkaan käytännössä enemmän. Aineenopettajan palkka on yleensä jotain 3000 euron ja 6000 euron välillä. Minulla se on nyt 4700, viime vuonna muistaakseni 3800.
Koko kunnallinen opetusala on jäänyt palkoissa jälkeen, varhaiskasvatuksesta alkaen. Tosin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen erona on se, että varhaiskasvatuksessa lapsiryhmää hoivaa poikkeuksetta useampi aikuinen, kun jo eka-toka-luokilla luokanopettaja saa hoitaa luokkansa yksin. Vaadittava pohjakoulutus ja kokonaisvastuu on näissä ihan eri tasolla eikä silloin palkkojenkaan tule olla yhtäläiset.
Mutta kyllä koko kunta-ala on jäänyt palkoissa valtavasti jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut asiat vaikuttavat palkkaan käytännössä enemmän. Aineenopettajan palkka on yleensä jotain 3000 euron ja 6000 euron välillä. Minulla se on nyt 4700, viime vuonna muistaakseni 3800.
Milloin aineenopettaja tienaa 6000 euroa? Annapas ihan konkreettinen esimerkki, oppiaine, koulutus, lisätunnit, muut lisätehtävät?
Kyllä on niillä, joilla on jo pitkä ura ja ylitunteja! Ei lähelläkään tuota alussa uraa ja luokanopettajilla. Palkan on myös noustava kuten muillakin aloilla, jotta opettajia ylipäätään saadaan, kun kouluissa ongelmat vaan lisääntyvät! Pitäähän työn vaativuutta edes jotenkin huomioida, kun inkluusio, mielenterveysongelmat, monikielisyys jne jne.jätetään huomiotta ja resursoimatta kunnissa.
Ammattikorkeakouluopettajien palkat ilmeisesti mukana tässä, heillä on kovat liksat. Kovemmat kuin yliopistossa.
Palkat on siis ihan järjettömän suuret, varsinkin jos huomioidaan loman arvo. tavan ihmisen pitäisi ottaa palkaton vapaa jos sitä edes annettaisiin.
No, se ei ole mitään postimerkkien liimailua.
Kivaa työtä ja kovaa työtä sekä psyykkisesti ja fyysisesti. Tervetuloa seuraamaan! Kyllä
Palkkaa pitäisi enemmän saada. Ei tittelit riitä..
Opettajia ja sairaanhoitajia ahneempia sekä kiittämättömämpiä ihmisiä on mahdotonta löytää. En pidä minään, voisivat puolittaa palkkansa ja kokeilla miltä oikeasti matalapalkkaisena tuntuu elää
Tilanne on vaan se, että moni luokanopettaja harkitsee vaihtavansa alaa muutaman vuoden työskenneltyään. Lähtöpalkkojen pitäisi olla paremmat, jotta niitä monta vuotta opettajantyötä tehneitä olisi vielä jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin aineenopettaja tienaa 6000 euroa? Annapas ihan konkreettinen esimerkki, oppiaine, koulutus, lisätunnit, muut lisätehtävät?
Juuri näin! Ehkä lukiossa kymmenien vuosien työuran jälkeen ja hirmuiset ylitunnit päällä koko ajan eli käytännössä töitä lähes kellon ympäri.
Opettaja on aika keskeinen ammatti yhteiskunnan toimimisen kannalta. Olis varmaan tuota arvokkaampi
Opetusala ei ole mitenkään palkoista jäljessä, ehkä lääkäreitä kuten kaikki muutkin. Opettajilla on ihan kummalliset luulot muiden alojen palkoista.
No ei varmasti ole.