Miten saada vuokra-asunto Helsingin kaupungilta?
Huhu kertoo että Helsingissä on lähes mahdotonta saada vuokra-asuntoa kaupungilta. Käytössä olevasta priorisointijärjestelmästä kuulemma seuraa, että asuntoa tarjotaan vain harvoille ja valituille. Helsingin kaupungin sivuilla todetaan, että asunnontarve harkitaan aina tapauskohtaisesti, joten mitään objektiivisia kriteerejä (jos sellaisia ylipäätään on) ei kerrota julkisuuteen.
Mitä tästä nyt sitten pitäisi ajatella? Kannattaako edes laittaa vuokra-asuntohakemusta kaupungille, jos ei ole maahanmuuttaja, päihdeongelmainen tai johonkin muuhun erityisryhmään kuuluva? Kuinka vaikeassa elämäntilanteessa pitää olla, että vapautuvien asuntojen jakamisesta päättävät heltiäisivät tarjoamaan vuokrakämppää?
Kommentit (80)
Ei auta. 5 vuotta jonossa, yh. työssäkäyvä nainen. Olen ollut myös noin puoli vuotta asunnoton. En silloinkaan saanut.
toivoton 100 kirjoitti:
Ei auta. 5 vuotta jonossa, yh. työssäkäyvä nainen. Olen ollut myös noin puoli vuotta asunnoton. En silloinkaan saanut.
Somppu olisi saanut päivässä.
Menkääpä näihin hiljattain valmistuneisiin/valmistuviin asuntokohteisiin ja katsokaa kuinka monta mu-zlimi nimeä ovissa lukee. Niitä on paljon. Meidän rahoillamme!
Itse olin vakityössä, ei mitään muita ongelmia kuin ero avopuolisosta ja näinollen pikainen asunnon tarve. Laitoin kaiken huipuksi vain 2 lempiasuinaluettani, ja silti tärppäsi. 2 kuukautta taisi mennä aikaa hakemuksen jätöstä että sain tarjouksen
Kannattaa jättää niistä anomuksista turhat satuilut pois. Prioriteettina on, että jos on alaikäisiä huollettavia lapsia, eikä realistisia mahdollisuuksia saada kämppää vapailta markkinoilta, kiilaa jonossa ylöspäin. Ja jos on yh nainen, niin se nostaa jonossa vielä pari piirua ylöspäin.
Yksinäiselle miehelle ei hevin annata asuntoa kaupungilta, ellei siihen ole jonkun virallisen tahon suositus.
Ihan hel ve tin vaikeeta nykyään saada kaupungilta asuntoa. Olin Vantaan kaupungin asuntojonossa vuoden, en saanut kämppää. Olin myös välissä asunnoton/asuin sukulaisten luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista hakea kaupungin asuntoa jos omistaa itse asunnon jota vuokraa eteenpäin? Vaikuttaako tämä kaupungin vuokra-asunnon saamiseen?
Vopi hakea ja jopa saada, jos "muut edyllytykset" täyttyvät. Asuntohan annetaan harkinnan perusteella.
Tuttuni asui toisella paikkakunnalla omistusasunnossa ja sai avoeron myötä muutamassa viikossa asuntotarjouksen Helsingin kaupungilta tarkasta aluerajoituksesta huolimatta. Omistusasunto vuokrattiin eteenpäin eikä hänellä ja exällä ole vielä suunnitelmia myydä asuntoa.
Itse olen saanut kaupungilta asuntotarjouksen kolmesti - muuttaessani pois lapsuudenkodistani poikaystäväni kanssa yhteen, tämän jälkeen toisen poikaystävän kanssa kun asuin itse HOAS:illa ja hän yksityisellä (tästä tarjouksesta kuitenkin kieltäydymme). Viimeisimmällä kerralla asuin kaupungin työsuhdeasunnossa määräaikaisella vuokrasopimuksella ja olin ollut kaupungin asuntojonossa yli 2 vuotta. Vasta kun irtisanouduin työstäni, tuli kaupungilta asuntotarjous. Tuon asunnon jälkeen olen vaihtanut asuntoa pariin otteeseen keskinäisessä vaihdossa, sillä Stadin asunnot ei tarjonnut kertaakaan vaihtoasuntoa.
Meidän ei ollut ollenkaan vaikeaa saada asuntoa stadilta. 2kk hakemuksen jättämisestä avaimet taskussa, 4h+k. Miehellä vakituinen työ, ite pätkätyöläinen, kaksi lasta. Hakemukseen kirjoitin vaan, että nykyinen asunto (oli Lumon) liian pieni ja kallis tuloihin nähden. Aluetoiveitakin oli vain kolme. Eikä edes idästä.
Olin kyllä varautunut siihen, ettei saada stadin asuntoa, koska vuosi sitten hylkäsimme asuntotarjouksen. Hyvin kuitenkin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hel ve tin vaikeeta nykyään saada kaupungilta asuntoa. Olin Vantaan kaupungin asuntojonossa vuoden, en saanut kämppää. Olin myös välissä asunnoton/asuin sukulaisten luona.
Vantaalla kertoivat, että asuntoja vapautuu kuussa alle 30. Eihän se mihinkään riitä isossa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän ei ollut ollenkaan vaikeaa saada asuntoa stadilta. 2kk hakemuksen jättämisestä avaimet taskussa, 4h+k. Miehellä vakituinen työ, ite pätkätyöläinen, kaksi lasta. Hakemukseen kirjoitin vaan, että nykyinen asunto (oli Lumon) liian pieni ja kallis tuloihin nähden. Aluetoiveitakin oli vain kolme. Eikä edes idästä.
Olin kyllä varautunut siihen, ettei saada stadin asuntoa, koska vuosi sitten hylkäsimme asuntotarjouksen. Hyvin kuitenkin kävi.
yksiöistä on pula ei neliöistä
Tuli tällanen ketju vastaan, kun näitä samoja asioita ihmettelin... Miten oikeasti on mahdollista että Hekan haku loppuu päivänä x ja ensimmäiset asunnot tarjotaan viikon, parin kuluttua, vaikka hakemuksia on jopa 5000... ei mee mun ymmärrykseen.
Kukaan ei käsittele hakemuksia tuohon tahtiin, ei edes tietokoneen avustamana. Suurin osa hakemuksistako jätetään käsittelemättä vai miten? Haluaisin kyllä vastauksen...
Olen ollut 6 vuotta avopuolisoni kanssa jonossa Vantaan kaupungin vuokra-asuntoihin. Koska KELA käskee hakemaan halvempaa asuntoa. Tässä odottelen tämän vuoden Kelan valittamista asiasta ja silloin kyllä pistän puhelua sinne ja vaadin heitä sitten soittamaan VAV:lle ja sanomasn et minulle halvempi asunto niistä joihin hain. Ja olen laittanut 2-3h+k ei rajoituksia mistä päin Vantaalta. Asutaan nykyään siis kaksiossa Lumolla ja ei riitä "liian kallis vuokra" saamaan halvempaa.
Mistä hitosta tiedät, että elän sun rahoilla? 2 duunia ja 1 vapaa päivä, joskus ei sitäkään, vaan töitä tehdään kuukausi putkeen. Joten just shut up!
Vierailija kirjoitti:
Tuli tällanen ketju vastaan, kun näitä samoja asioita ihmettelin... Miten oikeasti on mahdollista että Hekan haku loppuu päivänä x ja ensimmäiset asunnot tarjotaan viikon, parin kuluttua, vaikka hakemuksia on jopa 5000... ei mee mun ymmärrykseen.
Kukaan ei käsittele hakemuksia tuohon tahtiin, ei edes tietokoneen avustamana. Suurin osa hakemuksistako jätetään käsittelemättä vai miten? Haluaisin kyllä vastauksen...
Kaikkia hakemuksia ei lueta. Laki määrää kyllä perentymään hakijoiden tilanteeseen.
Kettuuntunut kirjoitti:
Olen ollut 6 vuotta avopuolisoni kanssa jonossa Vantaan kaupungin vuokra-asuntoihin. Koska KELA käskee hakemaan halvempaa asuntoa. Tässä odottelen tämän vuoden Kelan valittamista asiasta ja silloin kyllä pistän puhelua sinne ja vaadin heitä sitten soittamaan VAV:lle ja sanomasn et minulle halvempi asunto niistä joihin hain. Ja olen laittanut 2-3h+k ei rajoituksia mistä päin Vantaalta. Asutaan nykyään siis kaksiossa Lumolla ja ei riitä "liian kallis vuokra" saamaan halvempaa.
Vantaalla on vaikka kuinka paljon yksityisen vuokra-asuntoja, jotka mahtuvat Kelan raameihin!!
Muslimi kirjoitti:
Mistä hitosta tiedät, että elän sun rahoilla? 2 duunia ja 1 vapaa päivä, joskus ei sitäkään, vaan töitä tehdään kuukausi putkeen. Joten just shut up!
Ja asut kaupungin asunnossa?
Heitä ne lapset ulos