Eivätkö kirjoittajat aio vanheta?
Niin moni vihaa vanhoja ihmisiä, vanhempiaan, vanhoja sukulaisiaan, puolisoltaan samoin, etenkin ouolison vanhempia.
30 vuotta vierähtää äkkiä, sitten te olette niitä ikäviä vanhuksia, autettavia, samoja juttuja toistavia, ehkä joku fyysinen sairaus.
Kommentit (19)
No mutta kato kun se on sitten ERI ASIA!
Iäkkäiden vihaajat pelkäävät omaa vanhenemistaan.
Usein nämä vihaajat eivät ole enää edes nuoria, vaan ikuista nuoruutta havittelevia, jo hyvinkin keski-ikäisiä, 45-50 vuotiaita. Jopa55-56 vuotiaillakin on tuota käytöstä. Tuon ikäisissä olen eniten vanhusvihaa ja vanhenemisen pelkoa havainnut. Oma naama alkaa rupsahtaa, tätä ei hyväsytä. Omaa pelkoa hävennetään halveksumalla itseään vanhempia.
Päivä kerrallaan jokainen vanhenee.
Nyt nuoret vihaa vanhoja ihmisiä ja näyttävät esimerkkiä lapsilleen. Mikä on heidän tulevaisuutensa, kun he ovat vanhoja?
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäiden vihaajat pelkäävät omaa vanhenemistaan.
Usein nämä vihaajat eivät ole enää edes nuoria, vaan ikuista nuoruutta havittelevia, jo hyvinkin keski-ikäisiä, 45-50 vuotiaita. Jopa55-56 vuotiaillakin on tuota käytöstä. Tuon ikäisissä olen eniten vanhusvihaa ja vanhenemisen pelkoa havainnut. Oma naama alkaa rupsahtaa, tätä ei hyväsytä. Omaa pelkoa hävennetään halveksumalla itseään vanhempia.
Kyylätään ahneina perintöä ennenkuin omat vanhemmat on edes kuolleet. Nykyisten 50-60-vuotiauden sukupolvi on ehkä ahnein ja itsekkäin kautta aikain.
Vierailija kirjoitti:
No mutta kato kun se on sitten ERI ASIA!
Ei se ole eri asia. Kaiken mitä annat, saat korkojen kanssa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
On kyse ihmisen käytöksestä, ei siinä onko ihminen vanha vai ei.
Kyllä, vanhoilla tuntuu olevan käytösongelmia. Joku ei jaksa siivota, joku sairastelee, yksi ei opi/ uskalla nettiaikaan hoitamaan pankkiasioita ja ruuan tilauksia, joku on yksinäinen ja kaipaa läheisiään, jonkun muistissa häikkää jo.
Nämä käytöshäiriöt saa viiskymppusen raivon valtaan, kuolisi pois, kaikki aika menee anopin pankkiasioissa.
Miksi ei saisi tavoitella nuoruutta ja terveyttä ennenkaikkea? Mutta se ei tarkoita vanhusten vihaamista, ei itsessä eikä toisissa vanhuuden vihaamista jota nykyään on paljonkin.
Mutta terveyttä PITÄÄ tavoitellakin, se tuo laatua vanhuuteenkin. Terveys on oman vastuun aluetta JOS suinkin, aina ei niin toki voi sanoa.
Ei siinä muuta mutta en pidä kitkeristä ihmisistä iällä ei sen kanssa ole tekemistä. arvostin vaariani isomummoani ja jelppasin. Aikaa on kulunut. haluan olla hyvässä kunnossa nuorekas. Mutta ennen kaikkea hyvässä kunnossa enkä tästä mielestäni aikaa kestävästä tyylistäni halua luopua. Olen löytänyt itseni ja tällä mennään loppuun asti. No haittaakse?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi tavoitella nuoruutta ja terveyttä ennenkaikkea? Mutta se ei tarkoita vanhusten vihaamista, ei itsessä eikä toisissa vanhuuden vihaamista jota nykyään on paljonkin.
Mutta terveyttä PITÄÄ tavoitellakin, se tuo laatua vanhuuteenkin. Terveys on oman vastuun aluetta JOS suinkin, aina ei niin toki voi sanoa.
Nuoruutta voi halutessaan tavoitella vaikka koko ikänsä. Sitä ei vaan ole kuin tietty aika. On hyvä oppia hyväksymään oma ikääntymisensä. Toisten halveksuminen ei tehne ikääntymisestä yhtään helpompaa.
Kaikki meistä eivät tietenkään koskaan kasva aikuisiksi, ovat käytökseltään ja älyltään keskenkasvuisia ikänsä , vaikka peili muuta näyttää.
Terveyden tavoittelussahan tässä ei ollutkaan kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, vanhoilla tuntuu olevan käytösongelmia. Joku ei jaksa siivota, joku sairastelee, yksi ei opi/ uskalla nettiaikaan hoitamaan pankkiasioita ja ruuan tilauksia, joku on yksinäinen ja kaipaa läheisiään, jonkun muistissa häikkää jo.
Nämä käytöshäiriöt saa viiskymppusen raivon valtaan, kuolisi pois, kaikki aika menee anopin pankkiasioissa.
Niin. Olet juuri tuollainen keskenkasvuinen älyltäsi. Et ole nuori sinäkään, ja paian olet aivan samassa tilanteessa kuin anoppisi!
Et ymmärrä, että anopillasi saattaa olla jo muistisairauden alkuvaihe menossa, jolloin kaikki uuden oppiminen on hankalaa. Tuskin hän sitä tahallaan tekee. Sinä joutaisit kyllä kuolla pois myös! Olisi yksi tyhmä vähemmän maapallolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä ymmärrä luonnosta sitä ettei vanhuus ole mikään käytöshäiriö, puhut fasistisesti!
Sekä minun että miehen äiti on ysikymppisiä. Toinen valittaa ihan joka asiasta, mikään ei ole ikinä hyvin ja kukaan ei tee tarpeeksi hänen eteen, valittaa, jos kaupasta on tuotu mandariineja vaikka halusi klementiinejä. Toinen suhtautuu elämään positiivisesti, yrittää tehdä asioita voimiensa mukaan, ei puhu pahaa toisista, ymmärtää, että palveluja voi ostaa kotiin eikä hermostu, jos kaupasta tulee väärä tuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoruutta voi halutessaan tavoitella vaikka koko ikänsä. Sitä ei vaan ole kuin tietty aika. On hyvä oppia hyväksymään oma ikääntymisensä. Toisten halveksuminen ei tehne ikääntymisestä yhtään helpompaa.
Kaikki meistä eivät tietenkään koskaan kasva aikuisiksi, ovat käytökseltään ja älyltään keskenkasvuisia ikänsä , vaikka peili muuta näyttää.
Terveyden tavoittelussahan tässä ei ollutkaan kyse.
Onpas toksista sanoa tuohon kommenttiin ettei kasva aikuiseksi jos huolehtii itsestään ja terveydestään loppuun saakka mahdollisimman hyvin. Sehän se vasta aikuismaista onkin että ottaa vastuun itsestään. keskenkasvuista on olla ottamatta eikä se peili sittenkään parempaa näytä, kuin jOS huolehtisit itsestäsi., vaan huonompaa sinua.
Minä ainakin aion. Aion tulla vanhaksi kärttyisäksi muoriksi, joka halveksii, pilkkaa ja vähättelee nuorempia sukupolvia, varsinkin omia lapsiaan. Löydän kaikesta aina valittamisen aihetta. Nuoret ovat uusavuttomia minun taitoihini verrattuna ja sen teen selväksi.
"Pidä pienempää suuta!" on minun mottoni.
Minun vanhempani kuuluvat emotionaalisesti kehittymättömien aikuisten sukupolveen. Heiltä olen oppini saanut ja tätä perinnettä haluan jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä käytöshäiriöt saa viiskymppusen raivon valtaan, kuolisi pois, kaikki aika menee anopin pankkiasioissa.Niin. Olet juuri tuollainen keskenkasvuinen älyltäsi. Et ole nuori sinäkään, ja paian olet aivan samassa tilanteessa kuin anoppisi!
Et ymmärrä, että anopillasi saattaa olla jo muistisairauden alkuvaihe menossa, jolloin kaikki uuden oppiminen on hankalaa. Tuskin hän sitä tahallaan tekee. Sinä joutaisit kyllä kuolla pois myös! Olisi yksi tyhmä vähemmän maapallolla.
Minä tulkitsin tuon lainaamasi kommentin sarkasmiksi. Olinko väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Päivä kerrallaan jokainen vanhenee.
Nyt nuoret vihaa vanhoja ihmisiä ja näyttävät esimerkkiä lapsilleen. Mikä on heidän tulevaisuutensa, kun he ovat vanhoja?
Ikääntyy kaikki eivät vanhene kovinkaan paljoa. Riippuu miten huolehtii terveydestään, voimastaan ja liikkuvuudesta ja ketteryydestä. Kaikkien hiuksetkaan eivät harmaannu, olen nähnyt tämän kerran ollessani vanhustyössä. Harvinaista se on mutta totta.
Pitää vaan hyväksyä jotenkin ettei kaikki ihmiset ole samassa pisteessä yhtäaikaa kaikki- ellei sitä hyväksi on vaikeaa ikääntyä.
Noloja ne, jotka yrittävät näyttää nuorelta eikä vanhene arvokkaasti.
Tää oli kyllä nolo tapaus ja en viittaa siihen: työkaverilla pitkät vaaleat hiukset, jotka aina korkkiruuvikiharoilla. Hän käveli kadulla ja nuoret miehet kävelivät takana, vihelsivät ja kehuivat. Kulkivat ohi ja katsoivat kasvot ja yksi sanoi "yök, olikin noin vanha"
Ja tuo työkaveri oli nelikymppinen ja ihan kaunis.
Joka sekunti, minuutti ja tunti kerrallaan tässä vanhenee ja rappeutuu av:lla roikkuessa.