Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vuokra-asunto Helsingin kaupungilta?

Vierailija
28.07.2015 |

Huhu kertoo että Helsingissä on lähes mahdotonta saada vuokra-asuntoa kaupungilta. Käytössä olevasta priorisointijärjestelmästä kuulemma seuraa, että asuntoa tarjotaan vain harvoille ja valituille. Helsingin kaupungin sivuilla todetaan, että asunnontarve harkitaan aina tapauskohtaisesti, joten mitään objektiivisia kriteerejä (jos sellaisia ylipäätään on) ei kerrota julkisuuteen.

Mitä tästä nyt sitten pitäisi ajatella? Kannattaako edes laittaa vuokra-asuntohakemusta kaupungille, jos ei ole maahanmuuttaja, päihdeongelmainen tai johonkin muuhun erityisryhmään kuuluva? Kuinka vaikeassa elämäntilanteessa pitää olla, että vapautuvien asuntojen jakamisesta päättävät heltiäisivät tarjoamaan vuokrakämppää?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkösprioriteettina on asunnottomuus. Kriteeri on kyllä vähän väljä. Esim. vanhempiensa luona asuva yliopisto-opiskelija voi suoraan saada asunnon kaupungilta.

Näin ollen vastaanottokeskuksesta tms. muuttava maahanmuuttajaperhe saa asunnon heti - he ovat myös valmiita ottamaan sen mistä vaan! - mutta asunnosta toiseen vaihtaminen ei heillä ole sen helpompaa kuin muillakaan.

Vierailija
2/80 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä voit saada vain jos olet asunnoton, jäämässä sellaiseksi tai asuntonne on perheellenne aivan liian pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain aikoinaan kun menin kyselemään lähiöni toimistosta tai mikä se nyt onkaan, huoltoyhtiö, isännöitsijä, ja oli ero vireillä ja lapset pieniä.
Kertoivat, että yksi asunto vapautuu ensi kuun alussa ja saan sen. Piti tehdä vain virallinen hakemus ja toimittaa se sinne kallioon missä silloin oli se pääpaikka (en tiedä onko enää).
Eli ihan uskomaton säkä, menin kysymään ja pääsin parin viikon päästä muuttamaan.
Tämä tapahtui vuonna 2005.

Vierailija
4/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi 19v. ei ole saanut edes Vantaan kaupungilta asuntoa/tarjousta, vaikka on ollut jonossa yli vuoden. Meillä on vain kaksio ja pitäisi itsenäistymis tarkoituksessa muuttaa jo pois, sekä erimielisyyksien takia. Tarkka selvitys on VAV:lle laitettu, mutta ei mitään kuulu. Tässä on vielä se juttu, että puoli vuotta ennen inttiin menoa pitäisi saada asunto, jotta saisi vuokraan sen tuen, mutta pahalta näyttää ja itsenäistyminen taitaa jäädä hamaan tulevaisuuteen. Hermot menee jo kummallakin, alkaa tila loppumaan kummaltakin.

Vierailija
5/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs jos lapsi täyttää kohta 30, on työtön, asuu vanhempiensa luona eikä mitään mahdollisuutta vuokra-asuntoon vapailta markkinoilta? Ovatko vanhemmat velvollisia elättämään lastaan hamaan tulevaisuuteen, jos kaupungilta ei liikene asuntoa?

Vierailija
6/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh-faija, kaksi ala-asteikäistä muksua, asunto myytiin alta, yli 20kk jonossa, eikä saatu stadilta minkäänlaista vastakaikua, piti ottaa väkisin skidien koulun takia lähin VVO:n asunto: kolmio, 70 neliötä, 1100e/kk.

Nimim. 42v neljännen polven stadilainen. Niin että näin Stadi pitää huolen omistaan...

Vierailija
7/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain asuntotarjouksen alle viikossa hakemuksen jättämisestä. Olin eronnut avoliitosta ja asuin silloin Espoon puolella. Kerroin hakemuksessa tilanteen ja vetosin mm.että olen töissä Helsingissä. Sain asunnon vieläpä läheltä keskustaa ja kohtuuvuokralla. Tästä nyt vajaa kolme vuotta.

Vierailija
8/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet mies on sama puhutko arabiaa tai somaliaa. Olen nähnyt niiden kohtelevan samoin miehiä riippumatta ihonväristä tai kansalaisuudesta. Ja asunto tarjottu jonossa on vain naisia, myöskin riippumatta kansalaisuudesta. Sukupuoli on syrjintäperuste. Olen kuunnellut asiakkaana miten eritavalla hoitavat eri sukupuolten asioita. Miehille sanotaan heti tiukka ei, naisten kohdalla ääni hiljenee jotta olisi ulkopuolisten vaikeampi kuunnella ja kysellään mikä se tilanne nyt sitten olikaan.

Vierailija
9/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että kaikissa hakemuksissa on vaikka mitä kertomuksia miksi pitää asunto saada. Niistä on todella vaikea seuloa oikeat kiireelliset asunnon tarvitsijat. Mutta paras tapa on hakea uuteen, mihin valitaan asukkaat sekalaisin perustein, että heterogeenisyys säilyy.

Vierailija
10/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 01:01"]

Yh-faija, kaksi ala-asteikäistä muksua, asunto myytiin alta, yli 20kk jonossa, eikä saatu stadilta minkäänlaista vastakaikua, piti ottaa väkisin skidien koulun takia lähin VVO:n asunto: kolmio, 70 neliötä, 1100e/kk.

Nimim. 42v neljännen polven stadilainen. Niin että näin Stadi pitää huolen omistaan...

[/quote]

Kannattaisi olla nainen. Sillai sen kämpän olisit saanut.

Vierailija
11/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin systeemi ei ole avoin, joten mistä ihmeestä asuntojonossa oleva voi tarkistaa että niitä asuntoja jaetaan oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti.

Vierailija
12/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:32"]

Helsingin systeemi ei ole avoin, joten mistä ihmeestä asuntojonossa oleva voi tarkistaa että niitä asuntoja jaetaan oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti.

[/quote]

Miten oikeudenmukaisesti? Onhan niissä kiireellisyysluokitukset. Lääkärinlausunto, sosiaalityöntekijän, vwenkeinhoidon, vastaanottokodin, turvakodin kaikkien niiden lausunto auttaa. Häätöilmoitus. Sen oman surullisen tarinan voi kuka tahansa keksiä. Eri asia uskotaanko. Jos joku sossu puoltsasa, niin silloin uskotaan helpommin.

Vierailija
13/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet ap ymmärtänyt väärin. Helsingin kaupungin asuntoja ei nimenomaan jaeta yksistään sosiaalisin perusteisin. Joskus aikanaan kunnan asunnossa asuminen oli merkki siitä että oli ns heikommassa asemassa. Ainakaan Helsingissä ei niin ole.

Itse olin jonossa viitisen vuotta, sekä ollessani virallisesti asunnoton että asuessani ahtaasti ja lapselle sopimattomassa asunnossa lapsen kanssa. Sitten yhtäkkiä tarjosivat asuntoa upouudesta talosta. Veikkaan syyksi sitä että olen hyväpalkkaisess työssä. Suurin osa tutuistani joilla on asunto kaupungilta, ovat vakitöissä hyvillä palkoilla, osa lapsiperheitä, osa sinkkuja. Kukaan tuntemani työtön ei ole saanut asuntoa kaupungilta. Eli nyyhkytarinat kannattaa unohtaa heti kärkeen.

Vierailija
14/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sukupuolella ei olisi merkitystä ei sitä edes kysyttäisi vaan tarjottaisiin eniten tarpeessa olevalle. Turha selittää sosiaalisella tasapainolla. Kun sellainen ei ole peruste, joissain taloyhtiöissä on melkein pelkkiä perheitä ja yksinhuoltajia lapsineen jne ei sinkkumiehet näitä saa.

Vierailija
15/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:32"]

[/quote]

Miten oikeudenmukaisesti? Onhan niissä kiireellisyysluokitukset. Lääkärinlausunto, sosiaalityöntekijän, vwenkeinhoidon, vastaanottokodin, turvakodin kaikkien niiden lausunto auttaa. Häätöilmoitus. Sen oman surullisen tarinan voi kuka tahansa keksiä. Eri asia uskotaanko. Jos joku sossu puoltsasa, niin silloin uskotaan helpommin.

[/quote]

Mistäs sinä tiedät että nuo oikeasti toteutuu helsingin prosessissa kun se on täysin musta laatikko johon menee 20 000 hakemusta vuodessa sisään ja jollain mystisillä kriteereillä parituhatta niistä tulee ulos voittajina. Loput saa odottaa huonoimmillaan vaikka maailman loppuun ilman todellista mahdollisuutta saada asuntoa.

Helsingin kaupungin asunto on yleiseen vuokratasoon verrattuna aika helvetinmoinen lottovoitto, varsinkin kun sinne on päässyt niin tuloja ei tarkasteta mitenkään. Tiedän parikin tapausta jotka ei enää itse asu kaupungin asunnossaan mutta koska siitä ei kannata luopuakaan (elämäntilanne voi muuttua tai jotain) niin nämä epävirallisesti jälleenvuokraa sen jollekin sukulaiselleen tai kaverilleen.

Vierailija
16/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin nro 21, vakituinen työpaikka edesauttaa hyvin paljon. Itse asun viisi vuotta vanhassa talossa, eikä yhtään mamua, töihin aamulla lähtevät. Tulorajathan poistuivat muutama vuosi sitten ja omaisuuttakin saa hieman olla.

Mielestäni talostamme ainakin 80 lähtee aamuisin töihin, muutama pienten lasten kotona oleva.

Vierailija
17/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:41"]

Sä olet ap ymmärtänyt väärin. Helsingin kaupungin asuntoja ei nimenomaan jaeta yksistään sosiaalisin perusteisin. Joskus aikanaan kunnan asunnossa asuminen oli merkki siitä että oli ns heikommassa asemassa. Ainakaan Helsingissä ei niin ole.

Itse olin jonossa viitisen vuotta, sekä ollessani virallisesti asunnoton että asuessani ahtaasti ja lapselle sopimattomassa asunnossa lapsen kanssa. Sitten yhtäkkiä tarjosivat asuntoa upouudesta talosta. Veikkaan syyksi sitä että olen hyväpalkkaisess työssä. Suurin osa tutuistani joilla on asunto kaupungilta, ovat vakitöissä hyvillä palkoilla, osa lapsiperheitä, osa sinkkuja. Kukaan tuntemani työtön ei ole saanut asuntoa kaupungilta. Eli nyyhkytarinat kannattaa unohtaa heti kärkeen.

[/quote]

Kukaan työtön ei ole saanut? Siis asunnot ovat tarkoitettu lähinnä hyvätuloisille? Eikö juuri ollut julkisuudessa juttua jossa kritisoitiin sitä että asuntoja oli jaettu liikaa hyvätuloisille ja koko jakamisperuste on vääristynyt. Siis nimenomaan kaupungin asunnothan pitäisi olla niille joilla ei ole varaa asua kalliissa Saton asunnoissa tai ostaa omaa. En tarkoita että uusimmat ja parhaimmat pitäisi antaa rankimmille sosiaalitapauksille mutta en oikein ymmärrä miksi työttömiä esim. karsastetaan. Työtönkin on voinut olla aikaisemmin kunnon veronmaksaja ja tulee olemaan todennäköisesti vielä tulevaisuudessakin. Vai onko asunnonjakajilla ennakkoluuloja ja asennevammoja?

Olen kuullut että asuntoja jakaa asuntosihteerit? Ketä nämä sihteerit ovat? Kuka valvoo oikeastaan asuntojen jakoja? Entä jos siellä on jotain kieroja joilla on jotain vastaan jotain tiettyjä ihmisryhmiä vastaan esim. juuri työttömiä tai yksinhuoltajia ja tahallaan eivät anna asuntoja heille vaan suosivat esim. hyvätuloisia. On aika järjenvastaista että asunnontarve ei ole ykkösprioriteetti ja mielestäni on outoa että asuntoja jaetaan niin salamyhkäisesti ja mielivaltaisesti mitä nyt tehdään!

Vierailija
18/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siinä käsityksessä että kyseessä on ns. mission impossible. En laittaisi pennejäni likoon sen puolesta että stadilta saisi koskaan kämppää. Ei ainakaan jos on valkoinen lihaa syövä yksinäinen heteromies joka ei kuitenkaan toistaiseksi asu sillan alla.

Vierailija
19/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:17"]

Onnistuu niin, että muutat ensin pois Helsingin työssäkäyntialueelta ja sen jälkeen hankit Helsingistä töitä. Kun työsoppari on povarissa niin sinulle tarjotaan kaupungin asunto.

[/quote]

Voi onnistua mutta suuremmalla todennäköisyydellä ei onnistu.

Vierailija
20/80 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti vanhempien luona, tulot 4 000 euroa – silti halpa asunto kaupungilta

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/288997-koti-vanhempien-luona-tulot-4-000-euroa-silti-halpa-asunto-kaupungilta