Raivostuttaa kun ihmiset kiillottaa kilpaa sädekehiään somessa, miksi se pitää tuoda esiin jos olet jonkun vanhan äitiyspakkauksen toppapuvun nyt lahjoittanut Ukrainaan?
Tuntuu että nämä ihmiset "tekee hyvää" vain sen takia, että siitä saa kivan päivityksen someen. Menee fiilikset heti näistä tyypeistä.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vähän suhteellisuutta nyt. Venäjä tuhoaa Ukrainaa ja ap on raivoissaan ihmisistä, jotka yrittää auttaa...
Yrittääkö auttaa?
Vai yrittääkö tyhjentää kellarikomeroa ja kiillottaa sädekehää?
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä, mikä tuossa niin ärsyttää. Jos kukaan ei kertoisi tehneensä mitään minkään asian hyväksi, syntyisi kuva, ettei mitään pidä eikä kuulu tehdä. Eri asia on, ovatko toppapuvut tarpeen.
Kuinkahan sitä ennenvanhaan on osattu auttaa kun ei ollut somea? Ihanko oikeasti ihmiset on niin tolloja että eivät osaisi auttaa jos ei siitä paasaisi julkisesti pitkin maita ja mantuja?
Entäs jos osun esim. kolaripaikalle, mä en kommenttisi mukaan tajua auttaa enkä hälyttää apua jos en ole nähnyt somessa "katsokaa kuinka minä olen hyvä kun autoin"-päivityksiä?
Jep ja siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008652514.html
Kasseittain vaatteita homehtumassa Puolan rajalla... Mutta saatiinpahan "inspiroiva" somepostaus
Vierailija kirjoitti:
Ukrainalaisten yhdistykseltä voi kysyä mitä tarvitaan ja tarjota majoitusta.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfw4bQ-Sc56MAnplSSDEQkOnAeEIPb…
Lähetin toivomukseni .Pieneen asuntooni mahtuu 3 henkeä . Sopu sijaa antaa.
Ai joku pokkana väittää että ”ihmiset ei tiedä auttaa jollen postaa siitä somessa” 😆
Mä soitin Ukrainan edustustoon täällä omassa kotimaassani ja kysyin mitä voin tuoda heidän avustuskuljetuksiin. Vein kipu- ja tulehduslääkkeitä ja erillispakattuja ruokapusseja.
- ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa rättien lähettely niiden kuljetus,lajittelu yms syö vaan resursseja.Lähtekää paikanpäälle apuun sotimaan.Ai niin mutta ettehän te kiviaikavarpaat osu edes haulikolla landonseinään 3 metrin päästä 🤣🤣🤣
Pakko kysyä "kiviaikavarvashullulta", kun kerran olet täällä: mikä helvetti on kiviaikavarvas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi, ettei kukaan kerro auttaneensa koskaan ketään.
Niin sitten jää se kuva ihmisistä, ettei kukaan koskaan auta ketään.
Miksi minunkaan pitäisi, jos näen lapsen yksin itkevän ulkona? Eihän kukaan muukaan auta.
Ja kesko hehkuttaa, että heillä on kiusaamisvapaavyöhyke kaupoissa. Miksi siitä pitää kertoa kellekään, kertoisivat ainoastaan siinä tilanteessa, kun näkevät jonkun kiusattavan.
Tuo on vain markkinointikikka. Phyi.
Siis oikeasti uskot että erittäin moni ei tiedä Ukrainassa sodittavan???
Kyllä näitä viisaita riittää ! Eikö ?
Vierailija kirjoitti:
Vähän suhteellisuutta nyt. Venäjä tuhoaa Ukrainaa ja ap on raivoissaan ihmisistä, jotka yrittää auttaa...
Sä et oikein nyt tajunnut aloitusta. Ei ap eikä kukaan täällä ole raivoissaan auttamisesta, vaan siitä että ihmiset kalastaa sillä auttamisella kehuja ja ihannointia. MIKSI se pitää ilmoittaa julkisesti että on auttanut jotakin??
Moraaliposeeraus myös itseänä ärsyttää. Monet tuntemani ihmiset tekee pyyteetöntä vapaaehtoistyötä edes haluamatta tuoda sitä esille missään.
Näitä itse arvostan ja tykkään. Ei, mulla ei ole "fakebook" tiliä 😂 mut silti mahdollista arvostaa ja tykkää sekä myös antaa suoraa palautetta ihan oikeassa elämässä 👍😊
"Jos ruokit kerjäläistä, ruoki kerjäläistä. Mutta muista että heti jos postaat asiasta someen, ruokit myös egoasi."
Näin sinnepäin suomennettuna erittäin hyvästä meemistä, jonka näin joskus. Pitääkin etsiä se, tulee ehkä käyttöä...
Sama on nämä kaiken näköiset mielenosoitukset. Osallistumiseen toki kannustan, mutta MIKSI se pääasia osallistumiselle tuntuu suurimmalla osalla olevan sitä, että päästään kuvaan/ mainostamaan someen, että "kävin tuossa mielenosoituksessa Ukrainan rauhan puolesta" ?
Kuinkahan monella auttamishalu tyssäisi siihen, jos kylkiäisenä ei tulisikaan mainetta, osallistumista joukkojuhlintaan yms. Jos pitäisi auttaa incognito?
Musta on ihan Ok kertoa auttaneensa, se voi innostaa muitakin toimimaan. Mutta kaappien tyhjentäminen roinasta toisten harteille ei ole ”auttamista”. Silti tuntuu, että moni kuvittelee hilloavansa siellä kaapin pohjalla kovinkin arvokkaita akryylipipoja ja vanhoja toppatakkeja, ja voi kokea ylemmyyttä kun saa kipata ne jonnekin Puolan rajalle.
Koomisin moraaliposeeraus on someen laitetty Ukrainan lippu ja "I stand with Ukraine". Ihanko totta??? Ei kukaan muu varmaan??? Mitä ihmeen merkitystä tuollaisella postauksella on, mihin se vaikuttaa? Kaverisi epäilisivät muuten, että olet putinisti?
Sentään se, että joku laittaa kuvakaappauksen mistä näkee mille taholle ja kuinka monta euroa lahjoittanut tarkoittaa sitä, että on OIKEASTI tehnyt jotain. Raha kuitenkin yleensä parempi kun vanhat vaatteet...
Ei tulisi itselle mieleen tehdä postausta kun kannan vanhoja vaatteita tai astioita hyväntekeväisyyskirpparille :). Ajatelkaa jos kaikki tekisivät näin "tässä olen SPRn Kontin vieressä, katsokaa minua"
Arvaan että iso osa roinasta menee kaatikselle tai jää jonnekin kuljeksimaan ja massit menee parempiin taskuihin.
Minullakin olisi avaamaton paketti mielialalääkkeitä tuolla. En itse halua syödä niitä, voinko lähettää ne avustuksena Ukrainaan...?
Kerrotko vielä ap, että mitä sinä olet tehnyt Ukrainan hyväksi? Miten joku voi paheksua hyväntekeväisyyttä?
Ei ihmiset kiillottaa vaan ihmiset kiillottavat
Vierailija kirjoitti:
Jep, mulla valitettavasti kaverilistalla yks tämmönen. Oli kyllä aivan ekspertti tässä asiassa jo ennen Ukrainaakin, milloin häntä kaupassa vieraat ihmiset tulevat kutsumaan taivaan enkeliksi kun nosti pudonneen perunan lattialta jne. Epäilen hyvin vahvasti että kärsii jonkun sortin mt-ongelmista, somepäivitykset sitä luokkaa että ei niitä kukaan täysjärkinen voi kirjoittaa.
Kiitos tästä viestistä. En ole aikoihin nauranut näin paljoa kuin äsken "taivaaan enekeleille ja perunoille" :)
Ei sieltä Ukrainasta ole yht äkkiä käytetyt vaatteet loppuneet. Lääkkeet ja ruoka kyllä loppuu, jos niitä ei saada maahan lisää.
Itse lahjoitan Unicefin ym isojen toimijoidan kautta, joilla on mahdollisuus organisoida apu kipeimmin sitä tarvitseville. Juuri nyt isoja toimijoita tarvitaan, heillä on valmiiksi verkostot, logistiikka ja osaaminen.