Raivostuttaa kun ihmiset kiillottaa kilpaa sädekehiään somessa, miksi se pitää tuoda esiin jos olet jonkun vanhan äitiyspakkauksen toppapuvun nyt lahjoittanut Ukrainaan?
Tuntuu että nämä ihmiset "tekee hyvää" vain sen takia, että siitä saa kivan päivityksen someen. Menee fiilikset heti näistä tyypeistä.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
We need:
Clothing and bedding:
Blankets and thermal blankets
Sleeping bags
Sleeping mattress pads made of waterproof aluminium foil
Mattresses
Clothing (new or second-hand in good condition)
RaincoatsHygiene & cleansing products:
Bubble baths / shower gels / soap
Deodorants
Toothpaste
Toothbrushes
Combs
Women's, men's and children's underwear
Sanitary towels
Diapers
Adult's diapers
Toilet paper and paper towels
Towels (including microfibre)
Rubbish bags
Disinfectants / alcohol for disinfection
Filtering or disposable masksFood:
Water
Instant foods
Bars (including energy bars)
Dried fruits and nuts, nuts
Canned food
Pasta, instant cereal
Disposable or reusable kitchen utensils: deep plaate, spoon, fork, knife, glass (food silicone or plastic)Other:
Matches
Batteries, powerbanks
Lighting, including torches
Candles
First aid kitsEttä silleen.
Kenen lista tämä on? Kuka näitä tavaroita on pyytänyt? Miten tavarat toimitetaan perille? Onko siellä valmiina jakeluketju ja onko tavaroiden kerääjillä yhteyksiä paikan päälle? Miten varmistetaan, että tavarat päätyvät niitä oikeasti tarvitseville eikä esimerkiksi rikollisten käsiin tai etteivät ne jää homehtumaan teiden varsille, kun ei ole ketään joka lajittelee ja jakaa ne?
Niin se raivostuttaa, kun sinne Venäjälle ei kukaan lähetä edes tuohivirsuja.
Onpas positiivinen ketju. :D Itse tein juuri somepäivityksen, kun vein vaippoja paikalliseen keräykseen, koska täysin viattomien vauvojen kärsimys ahdistaa ja surettaa niin paljon itseäni, että jotain konkreettista on tehtävä nimenomaan vauvojen hyväksi, jotta saisin jonkinlaisen mielenrauhan asian osalta.
En kuvitellutkaan sen aiheuttavan paheksuntaa tai muutakaan. En yritä saada mitään hyväntekijä-palkintoa. Kunhan kerroin miten toimin, mutta en tiennyt sen olevan näinkin iso asia monille. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te hoette, ettei niin KAUAS kannata lähteä mitään viemään? Ukrainan rajalle on etelä-Suomesta sama matka kuin pohjois-Lappiin!
Siellä Etelä-Suomessa, ja muuallakin Suomessa on låhempänäkin niitä autettavia ja kodittomia.
Miksi vain julkisuutta saaneet sotapakolaiset kelpaa autettavaksi?
Esim asunnottomille on ollut nyt useana vuonna takkikeräys talvea vasten. Kylmää ja nälkää meillä on täälläkin.
Tavarakeräykset ja autolla paikan päälle lähteminen eivät kuitenkaan välttämättä ole paras keino auttaa, sanoo Suomen pakolaisavun toiminnanjohtaja Annu Lehtinen.
– Tilanne on hyvin kriittinen molemmin puolin Ukrainan rajaa. Ukrainan puolella on valtava määrä ihmisiä, jotka yrittävät päästä rajan yli ja Puolan puolella paljon rajan jo ylittäneitä.
– Liikkuvia elementtejä on paljon. Kun ollaan tilanteessa, jossa auttajia pyrkii paikalle, ei vain Suomesta vaan muistakin maista, niin on olemassa suuri riski, että auttajat vain lisäävät tilanteen haastavuutta.
Auttajat voivat päätyä itse autettaviksi, jos he tarvitsevat esimerkiksi ruokaa. Silloin auttajat vievät entisestään kriisialueen resursseja sen sijaan, että helpottaisivat tilannetta.
– On inhimillistä, että auttamisen tarve kanavoituu konkreettiseksi tarpeeksi lähteä paikan päälle antamaan apua. Mutta sotatilanteessa auttamishalu voi kääntyä itseään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
We need:
Clothing and bedding:
Blankets and thermal blankets
Sleeping bags
Sleeping mattress pads made of waterproof aluminium foil
Mattresses
Clothing (new or second-hand in good condition)
RaincoatsHygiene & cleansing products:
Bubble baths / shower gels / soap
Deodorants
Toothpaste
Toothbrushes
Combs
Women's, men's and children's underwear
Sanitary towels
Diapers
Adult's diapers
Toilet paper and paper towels
Towels (including microfibre)
Rubbish bags
Disinfectants / alcohol for disinfection
Filtering or disposable masksFood:
Water
Instant foods
Bars (including energy bars)
Dried fruits and nuts, nuts
Canned food
Pasta, instant cereal
Disposable or reusable kitchen utensils: deep plaate, spoon, fork, knife, glass (food silicone or plastic)Other:
Matches
Batteries, powerbanks
Lighting, including torches
Candles
First aid kitsEttä silleen.
Kenen lista tämä on? Kuka näitä tavaroita on pyytänyt? Miten tavarat toimitetaan perille? Onko siellä valmiina jakeluketju ja onko tavaroiden kerääjillä yhteyksiä paikan päälle? Miten varmistetaan, että tavarat päätyvät niitä oikeasti tarvitseville eikä esimerkiksi rikollisten käsiin tai etteivät ne jää homehtumaan teiden varsille, kun ei ole ketään joka lajittelee ja jakaa ne?
Meidän keräyspisteessä ne lajitellaan heti. Bussilla kuljetetaan ja bussille on kuljettaja. Kontakteja on Puolassa ja myös lämmin varastotila avustuksille on sovittuna, jossa tavarat pysyvät kuivina ja josta niitä ajetaan edes takaisin Ukrainan rajalle. Takaisin tullessa otetaan bussiin muutama perhe, kunhan heillä on sovitut vastaanottajat siellä mihin ovat matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko AP huonommuutta/alemmuutta ja siksi ärsyyntyy? Anna toisten auttaa, ei se ole sinulta pois. Hyvä vaan että ihmiset puhuu auttamisistaan niin käy selväksi että mitä ympärillä tapahtuu.
Mua huolettaa sunkin käsityskyvyn puute mitä aloituksessa lukee. Ei ap ole mitenkään auttamista kieltänyt. Ja ihanko tosissas kuvittelet että ilman ihmisten somepäivityksiä kukaan ei tietäisi jotta Venäjä on hyökännyt Ukrainaan? Tuon logiikan mukaan kukaan Suomessa ei aikoinaan tiennyt että on sota.
Ihmetyttää että käyt lukutaitoni kimppuun, kun itsekin vastaat viestiini asian vierestä. Mutta yritetään nyt kuitenkin.
En sanonut viestissäni sanallakaan mitään kieltämisestä, mistä siis kommenttisi, en ymmärrä?
Ja viestin levittämisestä: tottakai kaikki tietää että on sota, herranen aika. Tarkoitin sitä että hyvä on levittää viestiä että ihan tavalliset naapuritkin tässä voi tehdä A ja B. Tai onko siitä nyt haittaakaan?
Oikeastaan älä edes vastaa kun en jää kuitenkaan tätä keskustelua seuraamaan. Halusin vaan kommenttiisi vastata kun jäin ihmettelemään että mistä vastauksesi oikein kumpusi. Mutta eipä mitään, jatketaan. On tässä tärkeämpääkin tekemistä ja lukemista kuin se että AP:ta ärsyttää nähdä auttajia.
Vierailija kirjoitti:
Onpas positiivinen ketju. :D Itse tein juuri somepäivityksen, kun vein vaippoja paikalliseen keräykseen, koska täysin viattomien vauvojen kärsimys ahdistaa ja surettaa niin paljon itseäni, että jotain konkreettista on tehtävä nimenomaan vauvojen hyväksi, jotta saisin jonkinlaisen mielenrauhan asian osalta.
En kuvitellutkaan sen aiheuttavan paheksuntaa tai muutakaan. En yritä saada mitään hyväntekijä-palkintoa. Kunhan kerroin miten toimin, mutta en tiennyt sen olevan näinkin iso asia monille. Harmi.
Mä kerään mm kodittomille talvivaatteita ja lahjoitan milloin mihinkin, vaikka olen itsekin työtön ja huono-osainen. Olen myös mukana kirkon hyväntekeväisyydessä, vaikka en usko jumalaan. En ole ikinä tehnyt mitään päivityksiä näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te hoette, ettei niin KAUAS kannata lähteä mitään viemään? Ukrainan rajalle on etelä-Suomesta sama matka kuin pohjois-Lappiin!
Siellä Etelä-Suomessa, ja muuallakin Suomessa on låhempänäkin niitä autettavia ja kodittomia.
Miksi vain julkisuutta saaneet sotapakolaiset kelpaa autettavaksi?
Esim asunnottomille on ollut nyt useana vuonna takkikeräys talvea vasten. Kylmää ja nälkää meillä on täälläkin.
Ihan kuin emme olisi osallistuneet Suomen hyväntekeväisyyksiin lainkaan. Ja sitä paitsi, kohta saatamme itse olla sodassa ja toivoa jonkun lähettävän tavaratoimituksia ensihätää helpottamaan.
Auttaminen ei varmaan ärsytä, nyt on vaan syytä auttaa oikeita kanavia pitkin. Raha on kaikkein oarasta, ei tule kuljetusmaksuja, eikä vaatesäkit mätäne Ukrainan rajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuvitellutkaan sen aiheuttavan paheksuntaa tai muutakaan. En yritä saada mitään hyväntekijä-palkintoa. Kunhan kerroin miten toimin, mutta en tiennyt sen olevan näinkin iso asia monille. Harmi.Mä kerään mm kodittomille talvivaatteita ja lahjoitan milloin mihinkin, vaikka olen itsekin työtön ja huono-osainen. Olen myös mukana kirkon hyväntekeväisyydessä, vaikka en usko jumalaan. En ole ikinä tehnyt mitään päivityksiä näistä.
No minä teen päivitykset kaikista juoksemistani puolimaratoneista, parhaimmista kirppislöydöistä, noloista kommelluksista, elämän haasteista, ym turhasta. En ymmärrä miksi pitää pitää tämä asia salassa, jos tapana on muutenkin päivitellä sitä sun tätä avoimesti. Kenenkään ei ole pakko seurata someani.
Voi vaan kuvitella, mitä hoomenhajusia lumppuja kaivetaan vuosikymmenten hilloamisen jälkeen varastoista. Kun ne omat tavarat on niiiiiin hienoja.
Laittakaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi vaan kuvitella, mitä hoomenhajusia lumppuja kaivetaan vuosikymmenten hilloamisen jälkeen varastoista. Kun ne omat tavarat on niiiiiin hienoja.
Laittakaa rahaa.
homeenhajuisia*
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa rahaa.
Ei kai noissa edes vastaanoteta vaatteita poislukien lasten puhtaat haalarit. Vaikka eihän sotaa pakenevilla muuta vaatetta taida olla kuin ne hikiset ja likaiset mitkä on päällä.
Mua ei haittaa, vaikka jotkut kertoo auttaneensa, mutta tuo vaatteiden lähettäminen on vähän outoa. Ei niillä sodan alettua noin viikko sitten yhtäkkiä kaikki vaatteet kadonneet päältä ja kaapeista.
Nyt on facebookissa keräys jo Ukrainan eläinten hyväksi 🤦
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaa, vaikka jotkut kertoo auttaneensa, mutta tuo vaatteiden lähettäminen on vähän outoa. Ei niillä sodan alettua noin viikko sitten yhtäkkiä kaikki vaatteet kadonneet päältä ja kaapeista.
Mä luulin, että ne vaatteet jäi niihin pommitettuihin koteihin/autoihin. Mutta ilmeisesti on kävelty tuntikausia painavat matkalaukut kainalossa turvaan. Monella tosin on sylissä lapset ja/tai lemmikit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa rahaa.
Ei kai noissa edes vastaanoteta vaatteita poislukien lasten puhtaat haalarit. Vaikka eihän sotaa pakenevilla muuta vaatetta taida olla kuin ne hikiset ja likaiset mitkä on päällä.
Kielloista huolimatta täältäkin lähdössä kuljetuksia, johon pyysivät vaatteita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuvitellutkaan sen aiheuttavan paheksuntaa tai muutakaan. En yritä saada mitään hyväntekijä-palkintoa. Kunhan kerroin miten toimin, mutta en tiennyt sen olevan näinkin iso asia monille. Harmi.Mä kerään mm kodittomille talvivaatteita ja lahjoitan milloin mihinkin, vaikka olen itsekin työtön ja huono-osainen. Olen myös mukana kirkon hyväntekeväisyydessä, vaikka en usko jumalaan. En ole ikinä tehnyt mitään päivityksiä näistä.
No minä teen päivitykset kaikista juoksemistani puolimaratoneista, parhaimmista kirppislöydöistä, noloista kommelluksista, elämän haasteista, ym turhasta. En ymmärrä miksi pitää pitää tämä asia salassa, jos tapana on muutenkin päivitellä sitä sun tätä avoimesti. Kenenkään ei ole pakko seurata someani.
Laita nyt toki tämä päivityksesi julkisesti tänne jakoon, niin saat enemmän tykkäyksiä?
Tottakai isoissa järjestöissä on kaikenlaisia ongelmia, varmasti on myös korruptiota ym. Kuitenkin näillä järjestöillä on valmiiksi jakelukanavat Ukrainassa, ja testatut systeemit, jotka voidaan pistää pystyyn lyhyellä varoitusajalla. Ei se riitä, että vie säkeissä tavaraa Puolan rajalle, vaan pitää pystyä myös jakamaan tavara eniten tarvitseville. Siellä rajalla on valtavasti sotaa paenneita traumatisoituja ihmisiä, ja siellä pyörii varmasti myös rikollisia, ihmiskauppiaita ym. Isoilla järjestöillä on kokemusta tällaisista tilanteista.