Mikä on tärkeintä kun valitsee asuntoa?
Varmaan eri asiat on tärkeitä eri ihmisille, mutta millaisia kokemuksia teillä on?
Tuliko asuntoa tai asumismuotoa valitessa annettua liian suuri painoarvo sellaiselle, mikä on ollut vähemmän tärkeää pidemmän päälle? Mihin olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota?
Kiinnostaa erityisesti aikuisten lapsettomiin parken kokemukset.
Kommentit (54)
Koko. Etätyöhuone pitää olla myös. Kerrostalo passaa hyvin
Tilava keittiö ,paljon kaappeja ja säilytystilaa. Suorat seinät, ei pieniä koppeja.
Haluan muuttaa koska tarvin enempi kaappeja.
Äänieristys. Kun naapurilla ei pysy mikään tavara käsissä - kling, klong, klops, tumps, tömps. Kun naapuri on kantapääaskeltaja - jysk, jysk, jysk. Kun naapuri siirtelee jatkuvasti huonekaluja - skriiiiiiiiiiiiiiiiik. Kun naapuri sulkee oven paiskaamalla - jytym! Kun naapurilla on ikuisuusremontti kesken, niin naulan vasarointia ei estä edes puoli yö - pam pam pam. Kun naapuri haluaa pyykätä pyykkinsä keskellä yötä - hurrr hurr hurr hrrrrr hrrr hrrr hurrr hurrr. S**tana mikä mökäpesä ja naapurit on kuitenkin työssäkäyvää porukkaa.
Kun äänieristys on tsekattu ja on kunnollinen, ala tutkia muita itsellesi tärkeitä asioita.
Koen tärkeäksi yhtiövastikkeen määrän, sillä se kertoo taloyhtiön taloushallinnosta: jo tehdyistä taloyhtiön rempoista ja mitä ollaan tulevaisuudessa tekemässä. Luen ne tarkkaan asuntoesittelyssä. Myös vastaako taloyhtiöstä ammattimainen ja hyvämaineinen isännöitsijä vai joku harrastelijayrittäjä.
Lämmitysmuoto, sillä en halua sähkölämmitystä.
Missä kunnossa keittiö ja kylppäri. Pitääkö niihin varata asuntolainarahaa.
Saan ahdistuskohtauksen, jos joku on ihan itse vahannut saunan seinäpanelit. Karmeita tuherruksia, jotka on pakko repiä pois. Taas valuu jokunen tonni siihenkin.
Isot seinän kokoiset ikkunat ovat tylsät. Joko niissä esiintyy vapautuneesti kotonaan tai joutuu hankkimaan verhot/sälärit ja sitten se ison ikkunan idea on entistä surkeampi. Nej tack!
Loput asunnossa saavat olla ihan, mitä sattuu. Remppaan joka tapauksessa ja kaatelen seiniä, niin pääasia ovat nuo perustoiveet.
1. Sijainti
2. Tekninen kunto (pinnat helppo rempata)
3. Käytännöllinen pohja
Ite etin suht uuden kerrostalo kämpän. Talo rakennettu 2018. Talossa on myös autohalli mikä on plussaa.
Tilaa pitää olla, koska on lapsia. Eli lapsille omat huoneet ja koska tulee tehtyä etätöitä, niin huone myös sitä varten. Autoille pitää olla katos tai talli, niin ei mene totaalisesti hermo kun autoa saa kaivaa hangesta. Koska mökkiä ei ole, niin joku kesäkeittiö terasseineen oli kriteerinä. Ei tarvinnut olla valmiina, mutta paikka sen rakentamiselle. Lämmityksenä maalämpö ja mielellään aurinkopaneelit katolla. Sijainti asunnolla sellainen, että palvelut löytyy kohtuullisen matkan päästä. Eli esim. autolla 5-10min Prismaan/Cittariin. Myös isoille teille pitää päästä kohtuullisella vaivalla, eli liian syrjässä ei voi olla. Lasten koulun pitää olla kävelymatkan päässä ja alueen pitää muutenkin olla rauhallinen ja lapsille sopiva. Hinta piti olla alle 600k.
Tilan määrä, hiljaisuus/yksityisyys, lämpö, sijainti, valoisuus.
Sijainti ja hinta.
Sitten vasta aletaan miettimään lisää.
Helsingissä tärkeintä on, ettei osta alueelta jossa asuu paljon kuugereita. Jos aikoo saada lapsensa kouluun jonka S2-pitoisuus ei ylitä viranomaisten suosittelemia raja-arvoja, on valittava tarkoin asuinpaikkansa.
Mulle sijainti tulee vasta nro 2. Autolla kuitenkin kulkee paikasta toiseen joten etäisyys esim palveluista ei ole ongelma. Entinen talo oli kävelymatkan päässä palveluista, nyt 5km eikä haittaa ollenkaan! No, näin pk seudulla sijainti omakotitalolla harvemmin on ongelma koska useimmat alueet on hyviä ja sijoituksena kannattavia.
Mulle tärkeintä on tila, avaruus, piha ja viihtyisä ympäristö luonnon lähellä. Siksi olemme suunnitelleet ja rakentaneet itse myös tämän 3. talomme. Saatiin jälleen täydellinen talo
sijainti, kunnon koneellinen ilmanvaihto, laadukas rakentaminen (talotekniikka, eikä pelkät pinnat),
ei vuokralaisia tai ulkolaisia sukunimiä (muslimi) liikaa
Merkittävin asia, joka ostohetkellä asumismuodosta riippumatta, on ehdottomasti sijainti ja miljöö. On ihan sama onko asunto kuinka toiveiden täyttymys ja kunto loistava, mutta ainakin minä olen riippuvainen viihtyisästä ympäristöstä ja miten helposti pääsee julkisilla muualle. Tämä sääntö pätee minulle kerros- ja rivitaloissa ja joissa olen asunut ja joissa tulen jatkossakin asumaan.
Toinen tärkeä asia ovat naapurit. Omakotitaloelämä voi muuttua helvetiksi, jos yksikin naapuri on utelias ja aina juttelemassa portin pielessä. En tajua, miten ihmiset väittävät omakotitaloasumista kivaksi. Se yksi utelias ja joka asiasta valittava naapuri voi pilata koko rauhallisen korttelin idyllin omalla käytöksellään. Tämäkin tuli koettua.
Luonnollisesti hinta, se rajoittaa eniten koska tavallisella työssäkäyvällä rahaa on rajatusti.
Toisena on tärkein sijainti, koska se määrittelee mm. Työmatkan keston, jälleenmyyntiarvon ja muutenkin ajankäytön elämässä. Käytätkö aikasi matkustamiseen töihin, kauppaan, kouluun, harrastuksiin jne.
Sijainti usein määrittelee myös naapuruston, onko ns kansan syvät rivit vieressä vai ei.
Kolmantena asunnon ikä.
70 luvun neukkukuutiosta ei ikinä tule lähellekään uutta, vaikka tehtäisiin 150 tonnilla taloyhtiöremonttia.