Vieläkö joku lukee tai omistaa paperisia kirjoja?
E-kirjat on tätä päivää. Mun mielestä nuo paperikirjat kuuluu jo menneisyyteen VHS-nauhojen ja C-kasettien kanssa. Vai onko täällä vielä porukkaa, jotka tuntee nostalgiaa ja haluaa muuton yhteydessä kantaa kilokaupalla kirjoja uuteen asuntoon?
Kommentit (55)
No minä.
Ei minulla ole sellaista laitetta, jolla lukea e-kirjoja.
Jos jotain luen, luen sen oikeana kirjana ja oikeana lehtenä. Kotona on paljon kirjoja ja eilen ostin kolme lisää, oikeasta kirjakaupasta. En kertakaikkiaan innostu kaiken mahdollisen siirtämisestä sähköiseen muotoon ja nettiin "helpoksi ja nopeaksi". Ja hei, olen parikymppinen etten edes mikään dinosaurus...
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:23"]
Valikoima on edelleen aika suppea. Elisan ekirjat väittää olevansa suurin, ja siellä on vain parituhatta nimikettä. se on vähän. Just nautiskelen kirjahyllystä nappaamaani Veikko Huovisen Vapaita suhteita -teosta.
[/quote]
Elisan valikoima on aika hyvä, ja joistain kirjastoista voi myös lainata e-kirjoja. Tarkastapa mikä on tilanne omassa kirjastossasi.
[/quote]
Vaski-kirjastossa (Turku ja Varsinais-Suomi) on kaunokirjallisuutta aika niukasti. Olen lukenut sieltä minua kiinnostavat kirjat, viimeisin niistä tuli toukokuussa. Elisan valikoimakin on suppea, jos ei lue dekkareita. Ostan mieluummin saman kirjan pokkarina vitosella kuin Elisasta 15 eurolla.
Juuri eilen otin pitkästäaikaa perinteisen kirjan kouraani. Täällä mökillä saaressa olen aurinkopaneelien varassa ja on ollut pakko hieman himmailla sähkönkäytön kanssa surkeiden kelien takia, että virtaa riittää jääkaapille. Olen siis rajoittanut myös tabletin käyttöä ja perinteinen kirjahan on siihen mainio ratkaisu, se kun ei sähköä tarvitse. Myöskään ulkona auringonvalossa näytölliset laitteet ei ole kovin hyviä, niiden valoteho kun ei pärjää auringolle.
Minä luen paljon nopeammin kirjasta, helpompi hahmottaa. Mun silmät väsyy ruudun tuijottamisesta enemmän. Ja voi lukea kirkkaassa auringonpaisteessa. Ja vaikka nukahtais kirjan kanssa, niin se ei haittaa, ei mee rikki.
Just ostin yhden kirpparilta.
Enkä mä jaksa tuijottaa tabletin tai vastaavan ruutua lukiessa, se on ihan eri asia kuin oikea kirja.
Joka viikko tulee luettua 1-2 kirjaa, ihan paperiversioita. Hyllyssä on nyt n 400 kirjaa, pokkareita annamme eteenpäin lukemisen jälkeen. Niitä tulee ostettua työmatkoille.
Mä luen ja viikoittain ostan uusia.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:08"]
E-kirjat on tätä päivää. Mun mielestä nuo paperikirjat kuuluu jo menneisyyteen VHS-nauhojen ja C-kasettien kanssa. Vai onko täällä vielä porukkaa, jotka tuntee nostalgiaa ja haluaa muuton yhteydessä kantaa kilokaupalla kirjoja uuteen asuntoon?
[/quote]
Sun mielestä ja sun mielestä. Kyllä edelleen löytyy porukkaa joka lukee paperisia kirjoja. Minä esimerkiksi. Mieluummin selaan paperisia sivuja kuin pyhin näyttöä, sillä inhoan kosketusnäyttöjä ja näytön pyyhkimistä yli kaiken enkä aio hankkia laitetta jossa sellainen on. Minulta löytyy myös vinyylejä sekä C-kasetteja ja jopa laite jolla niitä voi kuunnella. Ainuttakaan lähmättikonetta ei huushollista löydy.
Minä. Nautin paperin tunnusta, kirjan painosta käsissäni, sivujen tuoksusta ja kansien erilaisista pinnoista ja väreistä. Paperinen kirja on minusta elävämmän tuntuinen kuin e-lukija.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:29"]
Valikoima on edelleen aika suppea. Elisan ekirjat väittää olevansa suurin, ja siellä on vain parituhatta nimikettä. se on vähän. Just nautiskelen kirjahyllystä nappaamaani Veikko Huovisen Vapaita suhteita -teosta.
[/quote]
Elisan valikoima on aika hyvä, ja joistain kirjastoista voi myös lainata e-kirjoja. Tarkastapa mikä on tilanne omassa kirjastossasi.
[/quote]
Parituhatta nimikettä ja "aika hyvä". Sori mut voit valita vain toisen. Paperikirjojen valikoima on kuitenkin ylivoimaisesti parempi.
Laitoin kaikki roskiin, ostan vain e-kirjoja amazon.comista.. konmarin oppien mukaan siivosin pois.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:40"]
Minä luen paljon nopeammin kirjasta, helpompi hahmottaa. Mun silmät väsyy ruudun tuijottamisesta enemmän. Ja voi lukea kirkkaassa auringonpaisteessa. Ja vaikka nukahtais kirjan kanssa, niin se ei haittaa, ei mee rikki.
[/quote]
Lukulaitetta voi lukea kirkkaassa auringonpaisteessa paremmin jopa kuin kirjaa. Eikä se rikki mene jos nukahtaa, se sammuttaa itsensä hetken päästä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:37"]
Juuri eilen otin pitkästäaikaa perinteisen kirjan kouraani. Täällä mökillä saaressa olen aurinkopaneelien varassa ja on ollut pakko hieman himmailla sähkönkäytön kanssa surkeiden kelien takia, että virtaa riittää jääkaapille. Olen siis rajoittanut myös tabletin käyttöä ja perinteinen kirjahan on siihen mainio ratkaisu, se kun ei sähköä tarvitse. Myöskään ulkona auringonvalossa näytölliset laitteet ei ole kovin hyviä, niiden valoteho kun ei pärjää auringolle.
[/quote]
E-lukulaite kestää yhdellä latauksella viikko-, jopa kuukausikaupalla. Ja auringonvalossa toimii paremmin kuin kirja.
Joo, varmasti kestää kuukausikaupalla kun ei ole mitään lukemista. Käyttökelpoisia laitteita ovat, olen kokeillut. Luen näin loma-aikaan kirjan päivässä ja joku 2 000 kirjan valikoima on kai vitsi. Kirjahyllyssänikin on enemmän luettavaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:41"]
Joo, varmasti kestää kuukausikaupalla kun ei ole mitään lukemista. Käyttökelpoisia laitteita ovat, olen kokeillut. Luen näin loma-aikaan kirjan päivässä ja joku 2 000 kirjan valikoima on kai vitsi. Kirjahyllyssänikin on enemmän luettavaa.
[/quote]
Suosittelen opettelemaan lukemista muillakin kielillä kuin suomeksi.
[/quote]
Mistä sä tuon 2000 kirjan valikoiman keksit? Esim. Elisalla on tällä hetkellä lähes 7000 e-kirjaa valikoimissaan. Ilmaiskirjoja löytyy lisäksi paljon, sekä kirjastojen valikoimia. Puhumattakaan muista kuin suomenkielisistä kirjoista.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:46"]
[/quote]
Suosittelen opettelemaan lukemista muillakin kielillä kuin suomeksi.
[/quote]
Miksi? Miksi muuten kirjoittelet suomenkielisellä palstalla? Eikö lukeminen ole kaikkein luontevinta omalla äidinkielellä? Toivotko suomalaisen kirjallisuuden häviävän?
Olen opiskeluun liittyvän kirjallisuuden lukenut 90 % muilla kielillä kuin suomeksi. Olisi idiotismia valita lukemiset sillä perusteella, mitä jollakin välineellä sattuu olemaan tarjolla.
Mä luen molempia. Hankin nyt kesällä ekan älypuhelimen ja siellä on mulla joitakin e-kirjoja, enää ei tarvitse kantaa aina useampaa paperikirjaa mukana siltä varalta jos yksi loppuu. Paperikirjoista en aio luopua, koska esim. lentokoneessa ja sähkölaitteen kannalta huonoissa oloissa on kätevää olla sellainen luettavana.
Lukulaitetta mulla ei ole, koska niitten saatavuus on vähän heikohko (en halua Kindleä) ja oletan, että toi puhelin riittää.
[/quote]