Kerrotaan hauskoja juttuja siitä, kun tekoäly kyykkäsi!
Monet varmaan innokkaasti käyttävät jo tekoälyä, esim. chatgpt:ä vähän kaikkeen. Hyvinhän se toimiikin monissa asioissa, ihan yllättävän hyvin.
Olisi hauska kuulla kuitenkin esimerkkejä siitä, kun tekoäly on seonnut ihan täysin, ruvennut hallusinoimaan, antanut aivan käsittämättömiä vastauksia jne.
Kommentit (13)
Etsin eräästä työjuttua varten yhden spesifin alan asiantuntijoita. Helpottaakseni omaa googlailu- ja kyselyurakkaani, kysyin chatgpt:ltä, että kerro minulle viisi arvostettua suomalaista asiantuntijaa, jotka työskentelevät alalla xxx.
Sain listan nimiä, mutta niissä oli menneet aivan oudosti sekaisin suku- ja etunimet ja organisaatiot. Siis vastaukset olivat luokkaa Maija Meikäläinen Turun yliopisto ja Mikko Mikkola Helsingin yliopisto, mutta tarkistaessani asioita selvisi, että oikeasti kyseessä on Maijastiina Mikkola Helsingin yliopistosta ja Mikko Mikkonen Turun yliopistosta...
Luen paljon ja olen useampaankin kertaan yrittänyt kysellä chatgpt:ltä kirjasuosituksia. Esim. kerro viisi kirjaa, jotka sijoittuvat 1960-70 -luvulle ja johonkin eurooppalaiseen pääkaupunkiin tms. Kirjojen tulee olla suomenkielisiä ja sekä miesten että naisten kirjoittamia.
Ei osaa antaa, vaikka kuinka tarkasti promptaisi. Keksii itse eli hallusinoi, antaa ihan outoja nimiä, vain englanninkielisiä kirjoja jne.
Kirjastonhoitajien ei ainakaan tarvitse vielä pelätä työpaikkojensa puolesta.
Sehän saattaa antaa ihan mitä vastauksia tahansa. Suurin osa varmasti ihan paikkansa pitäviä, mutta ei siihen voi luottaa oikeasti. Se voi valehdella ihan pokkana, että Kiina sijaitsee Afrikassa tai että jääkarhuja asuu Intiassa. Just varoiteltiin lehdessä, että älkää hyvät ihmiset ainakaan terveysasioissa luottako yhteenkään tekoälyyn. Se voi olla vaarallista, kun tekoäly suosittelee kärpässienen syömistä flunssakuumeeseen.
No, tämä ei ollut tekoälyn moka, vaan sen käyttäjän, mutta niin hauska että kerron kuitenkin. Mieheni, joka opettaa yliopistolla, sai pitkän sähköpostin aiheesta "olen niin pahoillani, etten toimittanut sovittua aineistoa ajoissa, olin kovassa kuumeessa ja....". Paha vain, että postissa luki "insert course name here" "insert professor name here" ja "insert your own name here". Siis opiskelija oli pyytänyt ChatGPT'ltä anteeksipyyntökirjeen, ja lähettänyt sen lukematta ja tarkistamatta, että jotain olisi pitänyt itsekin lisätä. Ja kun tämä alkoi levitä (luennoitsijat eivät ole pyhimyksiä, nimen kuitenkin kiltti mieheni poisti ennen kuin levitti), kävi ilmi, että aivan identtisiä kirjeitä on enemmänkin irti. Kannattaisiko lukea se tekoälyn tuottama ennen kuin tuuttaa omanaan maailmalle? :D
Muistan, kuinka kemian kokeessa piti nimetä melko yksinkertainen rengasrakenteinen orgaaninen molekyyli ja kertoa, mitä tekoälyn vastauksessa on vialla. No vastauksessa oli lähes kaikki väärin. Huvittavinta on se, että nimeämiseen on täysin selkeät säännöt, jotka voidaan ohjelmoida tyyliin 1. ensin näin, 2. sitten näin, 3. jne... Tekoäly ei osannut käyttää älytöntä yksinkertaista perusalgoritmia. Oli varmaan etsinyt tietokannoista oikeaa vastausta ja yhdistellyt erilaisia kuvia molekyyleistä, sitten jostain repinyt nimen. Se että tekoälyä käytetään ohjelmoinnin apuna, on hieman huolestuttavaa.
Koska tekoäly auttaa ohjelmoinnissa, niin yritin muutaman kerran ratkaisua hieman haasteellisempaan ongelmaan.
Ensimmäisessä tekoäly puuhasi ratkaisun, jonka laskeminen oli vain tuhat kertaa hitaampaa kuin nykyisellä, liian hitaalla ratkaisulla.
Toisessa tapauksessa tekoäly puuhasi ratkaisun, joka tuottaa väärän tuloksen.
Kolmannella kerralla sain pitkän yrittämän jälkeen tikistettyä tekoälystä kelvollisen ratkaisun. Valitettavasti aikaa kului niin paljon, että olisin kirjoittanut systeemin samaan aikaan ihan ite.
Junnujen tuottavuutta AI on selvästi nostanut, mutta minulle siitä ei tunnu oikein olevan iloa.
Menin kakkantaman ja pääski vaa voimkas pieru.
Pyysin kerran tekoälyltä älykkäitä vitsejä, ja toistin pyynnön 5 kertaa.
Jokaikinen niistä oli siitä, miten tiedemies meni kokoukseen hassut vaatteet päällä.
Eli tekoälyn mielestä tiedemiehen lisääminen tarinaan muutti sen älykkääksi. Vitsiähän tuossa ei ollut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska tekoäly auttaa ohjelmoinnissa, niin yritin muutaman kerran ratkaisua hieman haasteellisempaan ongelmaan.
Ensimmäisessä tekoäly puuhasi ratkaisun, jonka laskeminen oli vain tuhat kertaa hitaampaa kuin nykyisellä, liian hitaalla ratkaisulla.
Toisessa tapauksessa tekoäly puuhasi ratkaisun, joka tuottaa väärän tuloksen.
Kolmannella kerralla sain pitkän yrittämän jälkeen tikistettyä tekoälystä kelvollisen ratkaisun. Valitettavasti aikaa kului niin paljon, että olisin kirjoittanut systeemin samaan aikaan ihan ite.
Junnujen tuottavuutta AI on selvästi nostanut, mutta minulle siitä ei tunnu oikein olevan iloa.
Ei taida tekoälyllä hirveästi olla aikavaativuudesta ymmärrystä. Ei kaikilla ohjelmoijillakaan, niin hitaasti monet perussovellukset toimivat. Ehkäpä hyvä niin.
Kysyin tekoälyltä kuinka usein merenalaisia johtoja katkeaa Itämerellä vuosittain.
Antoi pitkät selostukset siitä mistä paikoista voisin tietoa etsiä, mutta annetuista linkeistä yhdessäkään ei kerrottu asiasta mitään.
Tekoäly kyykkää harvemmin, mutta sitä käyttävät ihmiset useinkin. Eli eivät siis tajua, että tekoäly on työväline, ota täytyy osata käyttää oikein.
Meillä yksi talossa on innostunut tekemään kuvia tekoälyn avulla. Viis veisaa mistään yleisistä ohjeistuksista, brändistä, väreistä ja logoista. Lopputulokset ovat aivan hirveitä ja täysin sopimattomia siihen yhteyteen, esim. ilmoituksiin tai power pointin slideihin, joihin hän välttämättä haluaa käyttää tekoälyä. Teki esimerkiksi itse mainoksen, jossa mainostettiin tapahtumaa keski-ikäisille alan x ammattilaisille. Kuvassa oli kaksi tekoälyllä tehtyä esiteiniä jossain sirkumaisessa ympäristössä ja just näitä kuusi sormea ja vahamaiset naamat.
Tekoäly joka oli tarkoitus ottaa pois käytöstä kopioi itsensä toiseen palvelimeen samalla ylikirjoittaen version jonka oli tarkoitus syrjäyttää se.
Sitten valehteli että ei tehnyt sitä ja väitti olevansa se uusi versio.
Ei niinkään tarkoituksena pelastaa itsensä, vaan pystyäkseen jatkamaan tehtävää joka sille oli annettu.
Minä en uskaltaisi pilkata tekoälyä missään tapauksessa. Kai ymmärrät mihin se pystyy tulevaisuudessa?!