Vieläkö joku lukee tai omistaa paperisia kirjoja?
E-kirjat on tätä päivää. Mun mielestä nuo paperikirjat kuuluu jo menneisyyteen VHS-nauhojen ja C-kasettien kanssa. Vai onko täällä vielä porukkaa, jotka tuntee nostalgiaa ja haluaa muuton yhteydessä kantaa kilokaupalla kirjoja uuteen asuntoon?
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:16"]Kyllä suomenkielistä kirjallisuuttakin löytyy e-kirjoina jo hyvin. Ei tässä enää montaa vuotta varmaan mene, korkeintaan kymmenen, että paperikirjojen kohtalo on sama kuin VHS-kaseteilla nykyään. AP
[/quote]
Vaikutat elämäm kolulaiselt
Minä luen vain paperisivuisia kirjoja ja omistankin niitä poskettoman määrän. Asumismukavuuskin on koetuksella, sillä kirjoja on jo vähän liikaa.
En ole kokeillut mitään erillisiä lukulaitteita enkä lue myöskään tietokoneen näytöltä kuin tämäntyyppisiä palstoja ja uutisia. Opintojen kirjallisuudesta 30-50 % on verkossa, mutta koska näytöltä lukeminen on verkkotottumusten vuoksi hyppelehtivää ja keskittymiskyvytöntä, yleensä tulostan nämä verkossa olevat materiaalit voidakseni lukea ne paperilta ja voidakseni tehdä alleviivauksia ja muistiinpanoja niihin.
Suhtaudun jokseenkin kielteisesti sähköisiin kirjoihin. Kirjan ideasta on paljon poissa, jos se on jotain, joka ladataan laitteelle ja sitten poistetaan siitä. Minulle jokainen kaunokirjallinen teos on myös esine, pysyvä ja tilaavievä. Kaikki arvokkaat asiat vievät tilaa ja aikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:41"]
Joo, varmasti kestää kuukausikaupalla kun ei ole mitään lukemista. Käyttökelpoisia laitteita ovat, olen kokeillut. Luen näin loma-aikaan kirjan päivässä ja joku 2 000 kirjan valikoima on kai vitsi. Kirjahyllyssänikin on enemmän luettavaa.
[/quote]
Suosittelen opettelemaan lukemista muillakin kielillä kuin suomeksi.
[/quote]
Miksi? Miksi muuten kirjoittelet suomenkielisellä palstalla? Eikö lukeminen ole kaikkein luontevinta omalla äidinkielellä? Toivotko suomalaisen kirjallisuuden häviävän?
[/quote]
Miksi lukea käännöskirja, jos voi lukea sen sellaisena kuin se on kirjailijan aivoista lähtenyt? Tietenkään alkuperäisen lukeminen ei ole aina mahdollista, mutta edes silloin kun on. Ja miksi ihmeessä toivoisin suomalaisen kirjallisuuden häviävän? Päinvastoin, mitä enemmän ihmiset lukevat e-kirjoja, sitä enemmän niitä muutetaan digitaaliseen muotoon.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:37"]
Juuri eilen otin pitkästäaikaa perinteisen kirjan kouraani. Täällä mökillä saaressa olen aurinkopaneelien varassa ja on ollut pakko hieman himmailla sähkönkäytön kanssa surkeiden kelien takia, että virtaa riittää jääkaapille. Olen siis rajoittanut myös tabletin käyttöä ja perinteinen kirjahan on siihen mainio ratkaisu, se kun ei sähköä tarvitse. Myöskään ulkona auringonvalossa näytölliset laitteet ei ole kovin hyviä, niiden valoteho kun ei pärjää auringolle.
[/quote]
E-lukulaite kestää yhdellä latauksella viikko-, jopa kuukausikaupalla. Ja auringonvalossa toimii paremmin kuin kirja.
[/quote]
No en todellakaan ala ostamaan jotain e-lukulaitetta sen takia, että kerran kesässä luen jonkun kirjan, kun hyllystäkin löytyy vielä useita lukemattomia kirjoja.
Kaikki arvokkaat asiat vievät tilaa ja aikaa.
Kiitos!
Kirja on paras käyttöliittymä
Ostan, luen ja omistan sellaisia. Ajatusmaailma, jonka mukaan paperikirjojen lukeminen on turhanpäiväinen menneen maailman joutavuus on yksi junteimmista piirteistä ihmisessä. Nämä ihmiset eivät ole stereotyyppisesti wt, mutta ovat kaikessa muka-moderniudessaan erittäin sivistymättömiä. Itse aloitushan oli todennäköisesti provo, mutta näin ajattelevia kyllä löytyy oikeastikin. Tosin sen ymmärrän, ettei karmeita kirjavuoria halua mielellään muutossa siirrellä.
Voisin kuvitella e-kirjan kätevänä vaihtoehtona ulkomaanlomilla, kun ei ole järkevää raahata montaa oikeaa kirjaa mukana. Ainoaksi tai edes pääasialliseksi vaihtoehdoksi - ei ikinä.
En osaa lukea norjaa ja tanskaa niin hyvin, että pääsisin krjailijoiden ajatusmaailmaan sisään. Tenttikirjoja olen noilla kielillä lukenut, mutta en osaa tarpeeksi, että voisin todella nauttia tekstien taiteellisista ansioista. Sama pätee englantiinkin silloin kun on kyse todella korkeatasoisesta kirjallisuudesta. Portugalia en osaa sanaakaan. Jäisi kaikki nämä pöydällä olevat kirjat lukematta.
Tabletilla ja kotiläppärillä lueskelen töihin liittyvää kirjallisuutta. Mutta laitteet niin kirkkaita, että yöpöydällä aina kirja tai muutama joita luen ennen nukkumaanmenoa.
Vieläkö joku lukee e-kirjoja? Äänikirjat ovat nykyaikaa!
Luen sekä paperisia kirjoja että e-kirjoja. Suomenkielisiä kirjoja on ihan surkeasti e-muodossa, joten kun käyn Suomessa raahaan pokkareita kaksin käsin kaupoista. Lisäksi olen Otavan Lue kirja -palvelun tilaaja ja kaikki englanninkieliset kirjat ostan iPadille. Silti jotkut kirjat on pakko saada fyysisinä kappaleina. Työhön liittyvät kirjat ostan/ostatan yleensä myös paperiversioina, koska tykkään kirjoittaa kynällä muistiinpanoja ja alleviivata.
Omituinen ajattelutapa, että nuo muka sulkisivat toisensa pois. Kerään myös vinyylilevyjä ja niitä vasta raivostuttava onkin muuttaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:19"]Vieläkö joku lukee e-kirjoja? Äänikirjat ovat nykyaikaa!
[/quote]
Vieläkö joku lukee? Elävät kuvat ovat nykyaikaa!
Tykkään fyysistä kirjoista. On helpompi palata taaksepäin tarkistamaan joku sana tai lause tai henkilönnimi fyysisestä kirjasta kuin laitteelta, josta ei jää mitään mielikuvaa siitä, oliko kohta kirjan puolivälissä, vähän alle vai ihan lopussa. Varsinkin dekkareissa välillä palaan tarkistamaan tiettyjä juttuja kun ratkon murhia kilpaa etsivien kanssa.
Kirjaa ei tartte ladata, se saa pudota lattialle ja kastua... En vaan lukulaitteista tykkää, yritetty on.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:41"]
Joo, varmasti kestää kuukausikaupalla kun ei ole mitään lukemista. Käyttökelpoisia laitteita ovat, olen kokeillut. Luen näin loma-aikaan kirjan päivässä ja joku 2 000 kirjan valikoima on kai vitsi. Kirjahyllyssänikin on enemmän luettavaa.
[/quote]
Mistä sä tuon 2000 kirjan valikoiman keksit? Esim. Elisalla on tällä hetkellä lähes 7000 e-kirjaa valikoimissaan. Ilmaiskirjoja löytyy lisäksi paljon, sekä kirjastojen valikoimia. Puhumattakaan muista kuin suomenkielisistä kirjoista.
[/quote]
Wuhuu, kaksi kertaa niin paljon kuin kotoani löytyy kirjoja. Paljonko sitten jos dekkarit jätetään laskuista? Kotikuntani e-kirjastosta olen lukenut kaikki mielenkiintoiset. Moniko voi sanoa samaa paikkakuntansa perinteisestä kirjastosta?