Marsujen omistajat
Olisi kysyttävää :-) Meillä on nyt rottia, mutta lyhytikäisyyden vuoksi emme ota niitä enää lisää ja mietinnässä on seuraavat lemmikit (koska talossa on aina jyrsijä oltava). Haluaisin tietää, voiko marsujen kanssa nukkua samassa huoneessa vai pitääkö ne mahdotonta elämää? Olen käsittänyt, ettö ovat päiväeläimiä? Kiintyvätkö omistajaansa, ovatko seurallisia? Ja jos on jotain negatiivista sanottavaa niin kertokaa toki.
Ja jos tiedätte kasvattajia Keski-Suomen alueelta niin saa vinkata -
Kommentit (27)
Meillä on äänekkäät poikamarsut joiden kanssa ei todellakaan voi nukkua samassa huoneessa. Rapistelevat ja aamulla kukonlaulun aikaan alkavat kysellä ruokaa kimeällä äänellään. Myöskään ensimmäisen kuukauden jälkeen eivät ole voineet olla samassa häkissä, todella aggressiivisia toisiaan kohtaan. Kannattaa tutustua murmelin marsula nimiseen sivustoon, sieltä olen saanut korvaamattomia vinkkejä koko kuusivuotiaiden marsujeni eliniän ajan.
14 jatkaa, että vierekkäisissä häkeissä siis ovat ja pitävät paljon seuraa toisilleen. Näin ovat sopuisia. Lajikumppani on aina marsulle nro 1.
Kannattaa tosiaankin lukea ihan miettien ja ajan kanssa Murmelin Marsula sivuston artikkeleita ja vieraskirjastakin löytää vinkkejä! Tekstiä on paljon, mutta voin taata että opit hillittömästi uutta, sillä minulla on 9vuoden marsukokemus 8 eri marsusta ja minä olen vasta viime vuoden loppupuolella perehtynyt yhä tarkemmin marsujen ruokintaan. Se nimittäin ei ole mikään yksinkertainen juttu ja kaiken pitää olla tasapainossa jotta sairauksilta vältyttäisiin parhaiten. Suurin osa marsujen sairauksista liittyy jollain tapaa ruokintaan, tässä pari esimerkkiä yksinkertaistettuna: rasvapatti johtuu liian rasvaisesta ruoasta tai muuten lihavasta marsusta, hampaiden katkeaminen ja karvanlähtö saattaa olla c-vitamiinin puutetta ja virtsakivet ruosta jonka ravintoarvosuhteet eivät ole kohdillaan esim. Ca:P suhde huono.
Minulla on kolme marsua 140x70cm taikakuutiohäkissä. Suosittelen ostamaan taikakuutioita ja tekemään niistä häkin sillä se on halpaa ja sitä on helppo muokata ja kuljettaa! Myös katto siihen on helppo tehdä. Itse olen käyttänyt aaltomuovia pohjana ja taittanut reunat ylös pohjaksi. Koko "paketin" hinta n.48€(taikikset(pakkauksessa on 30kehikkoa ja 30kiinnikettä) ja aaltomuovi) Kun taas pienet tehdashäkit ovat todella kalliita! Lisää voit kysyä ja lukea blogistani http://www.marsujenarki.blogspot.fi
Marsun häkin päälle voi yöksi laittaa jonkin pienen filtin tms. niin ei mekasta yöllä.
Meidän marsut olivat superäänekkäitä, joka kerta, kun jääkaapin oven avasi, alkoi hirmuinen kimeä duetto..
Jääkaapilla ei kyllä kukaan käynyt salaa. Ja vihannesen pilkkominen nostatti saman konserton.
Marsuni ostin käytettynä. Puolet putkista on poistettu käytöstä ja kanavanvaihtonappi ei välillä toimi ollenkaan mutta muuten hyvä ja sain yli tonnin nykyistä listahintaa halvemmalla.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:00"]
Kannattaa harkita aitausta marsuille, häkit ovat järjestään aivan liian pieniä, varsinkin jos ulkoilu on satunnaista tunnin tutkiskelua.
[/quote]
Ja vähintään 1 lajikumppani on hirmuhirmu tärkeä!