Sokerirasitus. Onko siihen ihan pakko mennä?
Ylihuomenna edessä sokerirasitus, nyt on rv 26. En haluaisi mennä. Voin pahoin säännöllisen epäsäännöllisesti ilmankin sitä, ja paikka jossa se tehdään on täynnä kamalaa henkilökuntaa. Lepäämään ei pääse, joten se kaksi tuntia istutaan odotusaulassa samassa tilassa köhivien ja kipeiden ihmisten kanssa. Lapsenvahdin sain hädintuskin sen ajaksi, loppu päivä sitten vielä heidän kanssaan kunnes mies tulee kotiin.
En tahdo, en halua, en jaksa :( Onko täällä muita jotka ovat jättäneet menemättä?
Kommentit (59)
Niin ja vauvan sokerit kyllä pysyy ihan sillä imetyksellä kunnossa.. Jos kyseessä on vaikea radi, se näkyy kyllä odottavan olossa, kohdunkasvussa, virtsan sokereista tms..!
.
Sokerirasitusta EI tarvita, se on kokeena täysin tarpeeton!!
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:55"]Minä en käynyt. Sanoin neuvolassa että en ole menossa, niin th laittoi lähetteen paastosokerikokeeseen ja pyysi että kävisin edes sen. Sen kävin otattamassa ja se oli ok. Th sanoi että paastoarvosta näkee onko kaikki ok vai ei. En jääny sitä sen enempää miettimään, kun ei lääkärikään asiaa ottanut esille. (Lapsi painoi 3400g, jos sillä on jollekulle merkitystä)
[/quote]
Sama! Ja lapseni painoi 3040g.
Olin sokerirasitustestissä ja oksentelin siellä odotushuoneessa pitkin lattioita. Oksensin muutenkin 7 kuukauden ajan, joten tuo oli ihan odotettavissa. Mihinkään ei päässyt lepäämään ja sain uuden sokerilitkuannoksen, kun ensimmäinen oli tullut oksennuksena ulos. Sen toisen oksensin kaaressa seinälle. Anteeksi laitosapulaiset tai meitä nyt olittekin. Mitään sokeriarvoja ei saatu mitattua ja vauva painoi syntyessään 2980 g. Mutta täytyy myöntää, että olisin varsin hyvin selvinnyt raskaudesta ilman tuota kokemusta.
Testin funktio on löytää etenkin ne naiset, joilla 1 h arvo nousee herkästi, sillä etenkin se indikoi vauvan ongelmia. Kohonnut paastoarvo indikoi, että äidillä maksassa ongelmia (maksa tuottaa liikaa sokeria). Suomessa jokainen testissä kiinni jäänyt tulisi ohjata ottamaan noin parin viikon paasto- ja 1 h arvot, jotta saadaan selville tarkempi diagnoosi eli se, mikä on ko. äidin sokerin päivärytmi. Se on täysin henkilökohtainen rytmi, esim. joillain äideillä purkki viiliä aamupalaksi nostaa sokerit liian korkealle, kun taas toinen voi syödä puuroa ja leipää - pelkkä "terveellinen ruokavalio" ei riitä, vaan selvitellään, mikä on yksilöllinen sokerinsieto. Etenkin pikkupaikkakunnilla terveydenhoitajat eivät välitä näistä, helpompi vain sanoa asiakkaalle, että "vähennä herkkuja" tai jotain muuta, minkä kaikki jo tietävät.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:02"]Olin sokerirasitustestissä ja oksentelin siellä odotushuoneessa pitkin lattioita. Oksensin muutenkin 7 kuukauden ajan, joten tuo oli ihan odotettavissa. Mihinkään ei päässyt lepäämään ja sain uuden sokerilitkuannoksen, kun ensimmäinen oli tullut oksennuksena ulos. Sen toisen oksensin kaaressa seinälle. Anteeksi laitosapulaiset tai meitä nyt olittekin. Mitään sokeriarvoja ei saatu mitattua ja vauva painoi syntyessään 2980 g. Mutta täytyy myöntää, että olisin varsin hyvin selvinnyt raskaudesta ilman tuota kokemusta.
[/quote]
Ei testiä jatketa, jos oksentaa. Se pitää ohjeen mukaan keskeyttää ja sopia uusi aika!
Ettekö osaa edes googlata? ;) Sokereita ei kontrolloida Suomessa sen takia, että haluttaisiin varjella naisen alapäätä synnytyksessä, vaan sen takia, että Suomessa kohta jokaisella suomalaisella on jonkintyyppinen diabetes ja yksi parhaita tapoja selvittää syntyvän lapsen riski saada diabetes on testauttaa jo hänen äitinsä.
Tämä on vähän samanlainen ketju kuin se, missä tupakoivat äidit iloitsivat, ettei synnytyksessä ollut nikotiinin kanssa ongelmia. No ei kai, kun ne tulee lapselle vasta kouluiässä. :D
Ei ainakaan minun tietääkseni raskausdiabetes näy virtsassa ennen kuin se on jo todella paha.
Provo tuo oksentelutapaus, ei missään labrassa jatketa testiä jos asiakas oksentaa.
Mullakin on ollut näitä tuttuja jotka ei käy missään testeissä raskausaikana eikä mies saa mennä neuvolaan mukaan kun siellä katsotaan paino... Surullista itsehuijausta...
Veren sokeriarvoista seurataan raskausdiabetesta, virtsan tikkutesteillä taas raskausmyrkytystä, oletteko käyneet edes peruskoulua, jos tiedot ihmisen biologiasta tuolla tasolla?! 42 oikeassa kuitenkin siinä, että kun testitikku alkaa näyttää plussaa, kiinni jää moni radipotilas.
Minulla on testi edessä perjantaina ja eihän se kiva ole, mutta ei ole myöskään ultraaminen mukavaa, eikä alapään ronklaaminen, tai verikokeiden ottaminen. Ne nyt vain kuuluvat raskauden seurantaan tai siis niitä tarjotaan, eli saa toki kieltäytyä, mutta pitää kyllä miettiä asiaa kunnolla. On vähän eri juttu skipata tärkeä testi parin tunnin huonovointisuuden vuoksi ja myös se perheen isä voi katsoa peiliin, jos ei pakottavista perhesyistä jää päiväksi kotiin huolehtimaan vaimosta ja lapsista.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:55"]Minä en käynyt. Sanoin neuvolassa että en ole menossa, niin th laittoi lähetteen paastosokerikokeeseen ja pyysi että kävisin edes sen. Sen kävin otattamassa ja se oli ok. Th sanoi että paastoarvosta näkee onko kaikki ok vai ei. En jääny sitä sen enempää miettimään, kun ei lääkärikään asiaa ottanut esille. (Lapsi painoi 3400g, jos sillä on jollekulle merkitystä)
[/quote]
[/quote]
Miksi alapeukut? En käynyt, sillä paastoverinäytteen perusteella ei ollut syytä. Lasten painot 3040g, 2970g ja 3370g. Siinähän alapeukutatte :)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:51"]
Millä tavalla raskausdiabetesta hoidetaan?
Kysymyksellä haluan selvittää sitä, millä tavalla sokerirasitus parantaa äidin ja vauvan tilannetta, eli mitä muuttuu sen jälkeen, kun radi on todettu?
Ruokavalioaan voi itse kukin muutella ilman mitään diagnoosia, ja myöskin liikkua. Mikä on sen testin funktio?
[/quote]
Kysytkö tosissasi? Toki ruokavaliota voi muuttaa ihan miten lystää, mutta täysin terve ja fiksusti ruokaileva äitikin voi saada raskausdiabeteksen. Kaverini, joka harrastaa aktiivisesti liikuntaa, on normaalipainoinen ja ennemminkin hoikan suuntaan ja syö järkevästi, sattui saamaan raskausdiabeteksen. Vähän liikkuvilla pullukoilla on vain korkeampi riski, mutta raskausdiabeteksen voi saada "kuka tahansa". Jos se löydetään ajoissa, päästään tarkkailemaan, lääkitsemään ja huolehtimaan. Diabeetikko tarvitsee tietoa ja tukea, eikä pelkästään omatoimista jumppaa ja säännöllisiä ruokailuvälejä. Aika kevyesti suhtaudut sairauteen, joka vaikuttaa hyvinkin paljon jokapäiväiseen elämään. :O
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:30"]Sokerirasituskoe on ihan tarpeeton, sillä kun ei yhtäkään äitiä tai vauvaa terveeksi saada! Jos arvoissa on häikkää, vaikka virtsakokeet puhtaat, niin arvatkaapa, mikä on hoitona: no ruokavalio! Jos taas vauvan kannalta tilanne on paha, niin virtsassa näkyy kyllä kohonneet arvot ja siirrytään insuliiniin.
Sokerirasituskoe tehdään, koska se on halpa. Ja koska tietty lääketehdas on ostanut suomalaisten raskaana olevien naisten sokeriarvoista tietoja voidakseen kehittää omaa lääkettä kakkostyypin diabetekseen. Suomalaisen neuvolajärjestelmän ansiosta olemme erittäin hyvä koekaniiniryhmä, koska kuvittelemme sokerirasituksen jotenkin auttavan vauvaa olemaan terve.
Kannattaa koko raskauden ajan syödä vähän hiilihydraatteja, välttää valkoista leipää ja lisättyä sokeria. Silloin ei tarvitse mennä täysin turhiin kokeisiin voimaan pahoin. Jos tarvitsee insuliinia, niin sokeri näkyy virtsassa.
Muistaakseni 93% sokerirasituskokeista on täysin turhia eli ei mitään viitteitä siitä, että olisi ongelmia sokeriaineenvaihdunnassa. Noin joka 10. koe tuottaa tuloksen, mutta tässä on mukana myös jo tiedossa olevat sokeriaineenvaihdunnan ongelmat.
[/quote]
Älkää uskoko näihin kommentteihin ja neuvoihin! Ei välttämättä näy virtsassa sokeri vaikka tarvitsisi insuliinia. Itselläni ei koko raskauden aikana ollut virtsassa sokeria. Ei ollut mitään muitakaan oireita. Sokerirasituksessa ja kotimittauksissa verensokeri koholla sen verran että jouduin pistämään insuliinia. Vauva painoi rv38+2 4900g.
Se tehdään vauvan parhaaksi. Itsehän valitset.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:55"]Minä en käynyt. Sanoin neuvolassa että en ole menossa, niin th laittoi lähetteen paastosokerikokeeseen ja pyysi että kävisin edes sen. Sen kävin otattamassa ja se oli ok. Th sanoi että paastoarvosta näkee onko kaikki ok vai ei. En jääny sitä sen enempää miettimään, kun ei lääkärikään asiaa ottanut esille. (Lapsi painoi 3400g, jos sillä on jollekulle merkitystä)
[/quote]
[/quote]
Miksi alapeukut? En käynyt, sillä paastoverinäytteen perusteella ei ollut syytä. Lasten painot 3040g, 2970g ja 3370g. Siinähän alapeukutatte :)
[/quote]
Ok, joku raskausdiabeetikko alapeukuttaa. Minä söin myös todella terveellisesti ja liikuin, eipä ollut ongelmia. Kukin tekee miten parhaaksi kokee!
Jotenkin arvasin vastausten tyylin. No. En ole lihava valas. En ole mielenterveys- tai syömishäiriöinen. Minulla on vaikea kolmas raskaus ja paha pelko tuota sairaalaa kohtaan jonne pitää ylihuomenna mennä (se ei onneksi ole synnytyssairaalani). Olen saanut sieltä niin huonoja kokemuksia ettei tosikaan, enkä halua jakaa niitä tähän ja saada vähättelyä osakseni.
Minä syön terveellisesti ja liikun sen minkä pystyn. Minä en ole rokotteista kieltäytyjä, vaikka toki kyselin niistä varmaan keskivertoa enemmän ja harkitsin niitä hieman pitempään. Minulle vauvan terveys on tärkeä, mutta toisaalta kyseenalaistan tällaisen rutiinitestaamisen kuten kyseenalaistan rutiiniepisiotomiat ja monen muun asian. Vauvan hyvinvointi on tärkeää, totta kai, mutta niin on myös minun! Suututtaa, miten tässä maassa äiti on pelkkä vauvankantokone jonka omilla fiiliksillä ei ole mitään väliä (niin, että niitä edes kuunneltaisiin).
Mutta jatkakaa. Kiitos vastauksista. Ap
Minä sain mittarin lainaan koska en pysty raskaana paastoamaan. Viimeksi paastosin ja paastoarvo just siinä rajalla. Kotimittauksissa söin normaalista, myös kaikkia pullaa, jogurttia, mehuja ym. Eikä yksikään arvo ollut koholla.
Nyt en halunnut lähteä huonovointisena verikokeisiin odottelemaan joten sain seurata kotona arvot 5 vrk ajalta. Kaikki taas normaaleja.
Ja olen sokerihiiri mutten valas.
Koko homma siis vähän ihmetyttää kun kaikki arvot on 4-6, vain rasituksen paasto oli 5,2.
Mutta kysypä ap tuota kotiseurannan mahdollisuutta neuvolasta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän yhteiskunnassa valtio maksaa ihmisten itse itselleen tai lapselleen aiheuttamat niin sanotut elintasosairaudet. Jotta tikittävä diabetespommi ei vielä räjäyttäisi meidän sosiaali- ja terveysmenoja, meille lanseerattiin tuo odottavien äitien sokeritestaus. Testin tarkoitus on minimoida sinun ja lapsesi riski sairastua diabetekseen ja stiä kautta kuormittaa meidän valtion taloutta. Jos et oikeasti pysty ajattelemaan vauvasi parasta, niin hae se vastuuntunne vaikka tuosta asian yhteiskunnallisesta puolesta.
Jos sinulla on rahaa hoitaa radin takia sairastunut lapsesi itse, niin sitten ei mitään, mutta jos olet Kelan asiakas, niin käy se hiton rasituskoe äläkä poraa täällä. Kuten joku jo sanoikin, heikko olosi indikoi sitä, että sokerisi ovat nyt jo päin peetä.
Miten testi minimoi itse riskin? Jos esimerkiksi syö ja liikkuu jo kaikkien suositusten mukaan tai paremmin, niin sehän sitä minimoi eikä joku testi. Mulle ei kyllä ole vielä edes puhuttu koko testistä niin ällistyin kuinka moni kuukausiryhmässä jo käynyt siinä, itsellä on ollut niin normaali olo kuin varmaan voi raskaudessa olla, pahoinvointia oli pari kuukautta sitten kaksi viikkoa, nyt puolivälissä pikkuisen vatsa vihdoin alkanut kasvaa, vauvan koko keskikäyrällä. Kuulostaa omalle kohdalle niin turhalta ja oman kropan kiusaamiselta tuo testi mutta katsotaan nyt puhuvatko siitä neuvolassa sitten ensi kerralla..
Jes!! Aluks kun luin tätä olin et ei, täällä on vaan näitä terveydenhuollon hallelujaa tyyppejä, joiden mielestä suomalainen terveydenhuolto on automaattisesti oikeassa ja joku Jumalallinen taho.. Ei ole!!
.
Älä mene rasitukseen, se oikeasti ei ole mitenkän tarpeellinen koe! Jos syöt mitä sattuun ja esim paljon hiilihydraatteja, voi sokerit testata suoraan sormenpäästä pistelemällä! Kysy sokereiden vuorokausiseurannasta omasta neuvolastasi. Sinulla on oikeus olla menemättä tuohon testiin!
.
Sokerirasitustestin tulosten viitearvot on päin prinkkalaa ja diagnosointi yhtä lailla päin persettä. Jos syö terveellisesti, eli vain vähän hiilihydraatteja ja nekin hyviä, hitaita sellaisia niin ei ole huolta radista. Turhaa sellaista leimaa on itselleen ottaa ja sitten pientä vauvaa synnytyksen jälkeen kiusataan ottamalla verikokeita ja annetaan lisämaitoa ja glukoosiliuosta ihan vaan varmuudenkin vuoksi. Imetyskin siitä häiriintyy ja pienen vauvan elämä alkaa ihan väärin tuskaisilla verikokeilla eikä lämmöllä ja turvallisuudentunteella..
.
Itse kieltäydyin sokerirasituksesta, perustellen kantani siihen ettei koe ole tarpeellinen eikä hyväksi vauvallekaan, ja etten luota siihen diagnostiikkaan. Oma ruokavalio plus liikunta on kunnossa. Tämän jälkeen kun neuvolan terkka vielä jatkoi, kerroin että lain mukaan minun ei edes tarvitse perustella kantaani. Sillä selvä.
.
Toivottavasti ihmiset heräisivät tähän itsemääräämisoikeuteen näissä asioissa. RaDi ei aiheuta mitään vauvalle, vauvan kokoon ei voida vaikuttaa mitenkään. Jos vauva kasvaa niin kasvaa sitä ei voi ihmelääkkeellä pysäyttää. Toki ei kannata suostua synnytyksen käynnistykseenkään vauvan koon vuoksi! Vauva syntyy kunhan on valmis. Jollei mahdu alakautta, aina on vaihtoehtona sektio. Sekin on parempi kuin käynnistys liian aikaisilla viikoilla (ennen LA)