Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

44-vuotiaan naisen elämä: Parhaat vinkit tähän ikään?

Vierailija
02.03.2022 |

Täytän pian 44v ja huomaan, että ensimmäistä kertaa elämässä tunnen tällaista kokonaisvaltaista tyhjyyden, alakulon, lievän masennuksen ja ”luovuttamisen” tunnetta.

Jotenkin sellainen positiivisuus ja usko tulevaisuuteen on häipynyt. Huomaa, ettei enää osaa odottaa elämältä mitään, ei ole niin luova, eikä oikein jaksa mitään tai kiinnosta mikään.

Ulkonäössä muutokset, nuorekkuuden katoaminen, kuvissa ei näytä enää niin hyvältä, jokin hehku on hävinnyt, kasvot alkavat ”roikkua” ym. Masentavaa ja itsetunto alhaalla, vaikka en niin pinnallinen olekaan. Tietoisuus siitä, ettei enää ole niin ”vetävä”, kuin ennen ja alkaa tunteekin itsensä väsähtäneeksi.

Vielä vuosi, pari sitten olin oikeasti ihan hyvännäköinen ja ikäistäni nuoremman näköinen. Nyt tuntuu, ettei siitä ole mitään jäljellä. Kuin vanhentuminen olisi tullut yhtäkkiä ”yhden yön aikana”.

Miten teidän muiden samanikäisten naisten fiilikset? Ja miten pidätte itseänne ja ulkonäköänne kunnossa? Parhaat konstit?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toisaalta hirveää toisaalta mahtavaa että ei ole enää se "nuori nainen". Oon alkanut tutkiskella itseäni ja miettinyt millainen haluan olla kun olen selkeästi aikuinen. Se tuntuu yllättävän hyvältä. 

Oon katsonut tyylikkäiden, tärkeää työtä tekevien ja valovoimaisten aikuisten naisten kuvia ja haastatteluja. Olen etsinyt sieltä esikuvia. Haluan olla tasapainoinen, lämmin, positiivisuutta ja viisautta henkivä nainen. Ehkä sellainen johon nuoremmat voivat tukeutua. Olen alkanut kantaa ja kokea vastuuta asioista laajemmin kuin omalta kantilta. Sekin tuo merkityksen tunnetta ja haluan edistää minulle tärkeitä asioita.

Minusta tässä iässä usein näkyy vedenjakaja, toiset katkeroituu ja toiset löytää itsensä ja puhkeaa kukkaan.

Ulkonäkööni panostan paljon, hoikkuus ja liikunta siinä tärkeimpinä. Myös hiukset ja vaatteet sekä meikki, kaikessa laatua ja hillittyä viimeisteltyä tyyliä. Retinolivoiteita käytän, olen vaalentanut ja laittanut hampaani. Juuri nyt harkitsen muotoilevia alusvaatteita. Eli ulkonäköpuolella kaikki keinot käyttöön! Se on minulle myös panostusta terveyteen ja hyvään oloon.

Vierailija
42/50 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kaveri on lääkäri. Hammas-, kauneuskirurgi tai gynekologi joka antaa dropit ja estrogeenia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori kolli vierelle

Vierailija
44/50 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi  menopaussivaihe menossa jo, jos mikään ei kiinnosta.

Kun olin itse 44 v. olin kaksi vuotta pois asiantuntijatehtävistä ja olin perheemme koululaisten kanssa kotona. Kun lapset koulussa kuntoilin ja koulun jälkeen tehtiin läksyt, leivottiin ja tehtiin ruokaa yhdessä, lasten kaverit oli paljon meillä tai leikkivät pihalla. Tapasin ystäviä ja olin paljon yhteydessä heihin. Mukava ajanjakso kaikin puolin.

Sosiaaliset kontaktit piristää, samoin kulttuuri ja matkustelu. Jos saisin kääntää kelloa takaisinpäin tekisin saman valinnan. Harmittaa kun en ollut enemän tekemisissä iäkkään sukulaisen kanssa, joka oli lapsena läheinen ja joka menehtyi tuolloin.

Vierailija
45/50 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka yleistä määritelmää ei ole, ihmisen vanheneminen ei ole tasaista, vaan

tutkimusten mukaan suuria muutoksia tapahtuu kahdessa vaiheessa: noin 4044-vuotiaana ja 60-vuotiaana, jolloin monet kehon molekyylit ja toiminnat ikääntyvät nopeasti, vaikka aiemmin luultiin muutosten olevan tasaisempia ja alkavan myöhemmin, kuten 70-vuotiaana aivoissa. Yleensä vanhuuden katsotaan alkavan toimintakyvyn heikkenemisen myötä noin 75-vuotiaana, ja Suomessa 65 vuotta täyttäneitä pidetään ikääntyneinä. 

Kaksi merkittävää ikääntymisen vaihetta (tutkimusten mukaan)

Ensimmäinen "rykäys" (n. 44-vuotiaana): Tässä vaiheessa tapahtuu suuria molekyylitason muutoksia, jotka liittyvät esimerkiksi proteiineihin, jotka voivat aiheuttaa sairauksia ja heikentää toimintakykyä.

Toinen "rykäys" (n. 60-vuotiaana):

Toinen merkittävä molekyylimuutosten aalto, joka kiihdyttää ikääntymistä

.

Muita näkökulmia ja vanhenemisen yleiset merkit

Toimintakyvyn alku: Vanhuuden katsotaan yleisesti alkavan toimintakyvyn heiketessä, noin 75-vuotiaana.

Hidas alku: Jo 2030-vuotiaana kehon ikääntymismuutokset alkavat, vaikka ne eivät olisikaan näkyviä.

Elimistön osien muutokset: Eri elimet ikääntyvät eri tahtiin (esim. aivot noin 70-vuotiaana, sydän 65-vuotiaana), mutta yleiset muutokset, kuten kudosten jäykistyminen ja kimmoisuuden väheneminen, tapahtuvat hiljalleen. 

Yhteenvetona, vaikka vanheneminen on hidasta, suuret molekyylimuutokset kasaantuvat kahdeksi selkeäksi ikävaiheeksi, jotka poikkeavat perinteisestä käsityksestä tasaisesta ikääntymisestä. 

Ohis. Mä en jaksa tätä tekoäly analysointia. Onko sonulla omaa kokemusta.

Vierailija
46/50 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt viimeistään säästämään ja sijoittamaan eli panostamaan omaan taloudelliseen hyvinvointiin. Oletan, että suurin osa härpäkkeistä, mitä olet kaivannut, on jo hankittu tässä iässä ja voit lopettaa muun kuin aivan tarpeellisen ostelun (henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin toki kannattaa panostaa). Jos ei ole tuloja mistä säästää, ehdit vielä kouluttautua uuteen ammattiinkin, tehdä paremmin tuottavaa työtä ja säästää siitä. Kiität itseäsi lämpimästi 20 vuoden kuluttua.

Vierailija
47/50 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla lapsia? Se vaikuttaa paljon elämän suuntaamiseen

Vierailija
48/50 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskittymällä muuhun. Tai luontoilot. Ja terveys on tärkeä myös siltä osin, mitä on jäljellä kaikilla. Ihailla voi kaukaakin ihmisiä, jos ei suhdetta ole. Mietiskellä asioita.

Kuulostaa vanhuksen elämältä, jonkun 80-vuotiaan 😞

Vierailija
49/50 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka yleistä määritelmää ei ole, ihmisen vanheneminen ei ole tasaista, vaan

tutkimusten mukaan suuria muutoksia tapahtuu kahdessa vaiheessa: noin 4044-vuotiaana ja 60-vuotiaana, jolloin monet kehon molekyylit ja toiminnat ikääntyvät nopeasti, vaikka aiemmin luultiin muutosten olevan tasaisempia ja alkavan myöhemmin, kuten 70-vuotiaana aivoissa. Yleensä vanhuuden katsotaan alkavan toimintakyvyn heikkenemisen myötä noin 75-vuotiaana, ja Suomessa 65 vuotta täyttäneitä pidetään ikääntyneinä. 

Kaksi merkittävää ikääntymisen vaihetta (tutkimusten mukaan)

Ensimmäinen "rykäys" (n. 44-vuotiaana): Tässä vaiheessa tapahtuu suuria molekyylitason muutoksia, jotka liittyvät esimerkiksi proteiineihin, jotka voivat aiheuttaa sairauksia ja heikentää toimintakykyä.

Toinen "rykäys" (n. 60-vuotiaana):

Toinen merkittävä molekyylimuutosten aalto, joka kiihdyttää ikääntymistä

.

Muita näkökulmia ja vanhenemisen yleiset merkit

Toimintakyvyn alku: Vanhuuden katsotaan yleisesti alkavan toimintakyvyn heiketessä, noin 75-vuotiaana.

Hidas alku: Jo 2030-vuotiaana kehon ikääntymismuutokset alkavat, vaikka ne eivät olisikaan näkyviä.

Elimistön osien muutokset: Eri elimet ikääntyvät eri tahtiin (esim. aivot noin 70-vuotiaana, sydän 65-vuotiaana), mutta yleiset muutokset, kuten kudosten jäykistyminen ja kimmoisuuden väheneminen, tapahtuvat hiljalleen. 

Yhteenvetona, vaikka vanheneminen on hidasta, suuret molekyylimuutokset kasaantuvat kahdeksi selkeäksi ikävaiheeksi, jotka poikkeavat perinteisestä käsityksestä tasaisesta ikääntymisestä. 

Ohis. Mä en jaksa tätä tekoäly analysointia. Onko sonulla omaa kokemusta.

Ihminen, joka copypastettaa keskustelupalstalle tekoäly vastauksia on niin yksinkertainen ettei ole tosikaan. Ilmeisesti mitään omia ajatuksia ja omaa sanottavaa ei ole.

Vierailija
50/50 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liian pinnallinen. Ihmisessä on aika paljon muutakin, kuin se ulkonäkö. Lakkaa arvottamasta itseäsi ulkonäön perusteella.

Jos alakulo tai masennus vaivaa, niin lääkäriin mars mars. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme