Olen tarkkaillut hoikan lapseni syömistä ja oppinut,
että kaikkea voi syödä, mutta vähän.
Mitään ei voi syödä, jos ei ole nälkä.
Ja kyllä, teini todella kieltäytyy myös herkuista jos ei ole nälkäinen.
Luonnollinen syömisen säätely pelaa hänellä loustavasti. Me muut olemme kadottaneet tämän luonnollisen suhteen ruokaan ja lihoneet.
Kommentit (29)
Meillä koko perhe syö noin, eli kun on nälkä, syödään, kun ei ole enää nälkä, lopetetaan syöminen. Herkut uppoaa, jos ei ole juuri syönyt. Ja kaikki olemme hoikkia, yhden annoskoot ovat kyllä ihan järjettömiä :) ja minä taidan olla méistä ainoa, joka on nälissään vähän pitkin päivää, mutta en silti syö kuin ruoka-aikoina.
Ei lapseni perusta mitään puskasta, heikkilästä, bull mentulasta, atkinsista tai zonesta, puhumattakaan 5:2 sta.
Ei vaan syö, jos ei ole nälkä ja lopettaa syömisen kun ei ole enää nälkä.
On perheen ainot hoikka.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:51"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:48"] [quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:44"] Se johtuu tästä liiasta yltäkylläisyydestä. Herkkuja on kaupat ja kaapit pullollaan, ja rahaa ostaa niitä. Sen lisäksi ihmisille oikein opetetaan, että nälkä on paha juttu eikä sitä pidä sietää hetkeäkään, ja että pitää syödä kolmen tunnin välein ettei vaan pääse tulemaankaan nälkä. Niin sitä oppii napostelemaan jatkuvasti. Tosi hyvä, että lapsesi on luonnostaan ymmärtänyt tämän, ja se on hänelle helppoa. [/quote] tuo kolmen tunnin välein syöminen, ja aina herkkujen syöminen tuottaa ylipainoa. Mutta vaikka ei napostelisikaan, niin isot annoskoot ajavat saman asian. Jotkut vain syövät aivan järjettömän paljon arkiruokaakin. Lautanen on kukkuroillaan Sanomattakin selvää, että hoikat eivät näin tee. [/quote]Kyllä minä ainakin syön kuin hevonen lounaalla ja olen hoikka. Kulutan myös saamani kalorit. Syön myös aamiaisen ja päivällisen ja joskus iltapalankin. t. 51v [/quote] Voi olla. Mutta onhan se hieman rasittavaa, kun yksi näin 'temppuilee' ruuan kanssa. Ei suostu syömään jne, kun hän vain kuuntelee kroppaansa.
[/quote]
Miten niin rasittavaa, jos kehoaan kuuntelee?
[/quote]
No kun ei voi syödä mitään esim varastoon, jos ollaan johonkin lähdössä esim. Olisi fiksua syödä, ettei kohta ole nälkä... Mutta ei, jos ei sillä istumalla ole nälkä, ei syö.
Kärsii sitten mielummin monta tuntia nälkää, kuin syö hiukan ennakoiden tulevaa.
Just tuo, että kaikkea voi syödä, mutta kohtuudella on se oppi, jota monet aikuisetkaan ei ole tajunneet. Aletaan vätellä milloin mitäkin eri gurujen oppien mukaan. Uskon, että itse olen hoikka juuri samasta syystä kuin ap:n lapsi. Ruoka ei koskaan ole ollut minulle mikään issue. "Syön elääkseni, en elä syödäkseni". Toki herkut maistuu myös silloin tällöin, mutta kohtuudella.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:28"]Ei lapseni perusta mitään puskasta, heikkilästä, bull mentulasta, atkinsista tai zonesta, puhumattakaan 5:2 sta.
Ei vaan syö, jos ei ole nälkä ja lopettaa syömisen kun ei ole enää nälkä.
On perheen ainot hoikka.
[/quote]
Niinhän ne eläimetkin tekevät. Eivät syö kuin nälkäänsä.
Äitini sanoi samaa kun olin nuorempi, hän oli seurannut syömisiäni ja totesi sitten että "sinähän olet hoikka, varmaan siksi kun et syö kuin silloin kun on nälkä". Se pitää paikkansa, syön silloin kun on nälkä, ja syön aina sitä mitä haluttaa: joskus lounaaksi voi olla hedelmäsalaattia ja iltapalaksi pitsaa, ja varsinkin kesäisin tekee mieli pelkkää salaattia, marjoja ja hedelmiä. Paino-ongelmaa ei ollut kuin teininä, silloinkin olin normaalipainon ylärajoilla.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:51"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:48"] [quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:44"] Se johtuu tästä liiasta yltäkylläisyydestä. Herkkuja on kaupat ja kaapit pullollaan, ja rahaa ostaa niitä. Sen lisäksi ihmisille oikein opetetaan, että nälkä on paha juttu eikä sitä pidä sietää hetkeäkään, ja että pitää syödä kolmen tunnin välein ettei vaan pääse tulemaankaan nälkä. Niin sitä oppii napostelemaan jatkuvasti. Tosi hyvä, että lapsesi on luonnostaan ymmärtänyt tämän, ja se on hänelle helppoa. [/quote] tuo kolmen tunnin välein syöminen, ja aina herkkujen syöminen tuottaa ylipainoa. Mutta vaikka ei napostelisikaan, niin isot annoskoot ajavat saman asian. Jotkut vain syövät aivan järjettömän paljon arkiruokaakin. Lautanen on kukkuroillaan Sanomattakin selvää, että hoikat eivät näin tee. [/quote]Kyllä minä ainakin syön kuin hevonen lounaalla ja olen hoikka. Kulutan myös saamani kalorit. Syön myös aamiaisen ja päivällisen ja joskus iltapalankin. t. 51v [/quote] Voi olla. Mutta onhan se hieman rasittavaa, kun yksi näin 'temppuilee' ruuan kanssa. Ei suostu syömään jne, kun hän vain kuuntelee kroppaansa.
[/quote]
Miten niin rasittavaa, jos kehoaan kuuntelee?
[/quote]
Suolistokaasun päästöjen kuunteleminen vaan on.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:44"] Se johtuu tästä liiasta yltäkylläisyydestä. Herkkuja on kaupat ja kaapit pullollaan, ja rahaa ostaa niitä. Sen lisäksi ihmisille oikein opetetaan, että nälkä on paha juttu eikä sitä pidä sietää hetkeäkään, ja että pitää syödä kolmen tunnin välein ettei vaan pääse tulemaankaan nälkä. Niin sitä oppii napostelemaan jatkuvasti. Tosi hyvä, että lapsesi on luonnostaan ymmärtänyt tämän, ja se on hänelle helppoa. [/quote] tuo kolmen tunnin välein syöminen, ja aina herkkujen syöminen tuottaa ylipainoa. Mutta vaikka ei napostelisikaan, niin isot annoskoot ajavat saman asian. Jotkut vain syövät aivan järjettömän paljon arkiruokaakin. Lautanen on kukkuroillaan Sanomattakin selvää, että hoikat eivät näin tee. [/quote] syön kolmen tunnin välein mutta hallitusti jotta verensokeri pysyy tasaisena. Ja olen hoikka että sopivasti lihaksikas nainen.
[/quote]
Verensokerin tasaisuus riippuu, siitä, mitä syö. Ei kuinka usein.
Hyvä avaus.
Olen ylipainoinen samoin kuin vanhempani ja sisarukseni. Meillä piti syödä aina kaikki ruoka lautaselta. Jos kattilaan jäi ruokaa se jaettiin lopuksi kun eihän sitä niin vähää kannattanut säästää ja ruokaa ei saanut heittää hukkaan.
Omien lasteni kanssa olen toiminut toisin, myös siellä mummolassa. Siellä ei tykätty että lautaselle jää tähteitä. Lapset ovat teinejä ja ovat olleet normaalipainoisia aina.
Uskon että se etten ole tuputtanut syömään ruokaa tarvettaan enempää on johtanut normaaleihin ruokatapoihin ja ylensyöntiä ei ole. Toki herkuttelevat ja syövät välillä enemmän, santsiannoksenkin. Pääasia on ettei ruokaa oteta aina santsiannosta ja syöty määrä on suhteessa kulutukseen.