Työttömän ruokaympyrä
Hei,
Kun täällä puhuttiin paljonko menee rahaa ruokaan kuukaudessa niin tässä omani:
-Aamu: elovena puuro lautasellinen ja lasi vettä:0,20e
-päivällinen: Kanankoipi ja kaksi perunaa: 0,90e
-Välipala jonka syön vain joka toinen päivä: omena tai banaani 0,30e
-Iltapala: Kaksi näkkileipää voilla joskus jugurttia kahvikupillinen jos löytyy kaupasta 50% aletarralla. 0,20e.
Kahvia juon vain juhlapäivinä.
Toinen esimerkki:
-Aamu: Puuro ja lasi maitoa 0,40e
-päivällinen: Keittoa 0,30e
-Välipala: Vaasan ruispala voilla ja piimää jos löytyy 50% aletarroilla 0,20e
-Iltapala: banaani ja jugurtti 50% aletarroilla 0,40e
Näin minulla menee noin 48e-56e kk ruokaan. Joskus toki ostan pähkinöitä ja rusinoita jolloin menee 3e kk enemmän rahaa ruokaan. Jos oikein pröystäilen että ostan kahvia ja maitoa sekä pari ylimääräistä jauhelihapakettia niin rahaa menee 15e enemmän. Niin teen vain joulun ja juhannuksen aikoihin. Käyn myös kalastamassa viereisessä järvessä ja kerään marjoja, niitä en kuitenkaan laske mukaan koska rahaa niihin ei mene. Onki laite maksoi hong kong tavaratalossa aikoinaan 1e, matoja saa kaivamalla ja vavan tein puun oksasta.
Kysykää jos on kysyttävää?
Juha.
Kommentit (268)
Saat kullini yhä vain kovemmaksi. M25
Joko nyt alatte uskomaan että hyvinvointiyhteiskunta on mennyttä ja korkeat eläkkeet on vain muisto siitä? Pakolaisvirta on loputon ja Suomi oli jo valmiiksi kuilunpartaalla kärsien suurtyöttömyydestä.
Juha.
Olen alkanut pukeutumaan mekkoihin. T. Juha
Pukeudu sit vaikka mekkoihin.
Olen lukenut kirjoituksiasi läpi koko ketjun. Netistä löytyy lukemattomia blogeja siitä, miten ihminen on muserrettu ja pakotettu hakemaan toimeentulotukea läpi loppuelämän - tai ainakin niin kauan, mitä tämä romahtamassa oleva "hyvinvointi" nyt kestää.
Allekirjoitan mietteesi. Länsimäinen hyvinvointi on romahtamisen partaalla.
Maailmanlaajuinen velkataso alkaa olla 500 % BKT:sta. Eli kuka lainaa ja luo enää uutta rahaa - velkaa velalle. Koko pyramidi ja kasvu perustuu energiaan ja sen tuotantoon nettona. Siis siihen, mitä jää viivan alle, mitä uuden energian etsimisen kustannusten jälkeen jää viivan alle. Halvan öljyn aika meni jo 70-luvulla.
Nyt haetaan energiaa mm. liuskeöljystä, mutta kustannukset ovat tähtitieteelliset. Eli hyötysuhde menee huonompaan suuntaan koko ajan.
Väestö lisääntyy eksponentiaalisesti, eli mitä suurempaa kasvu on, sitä enemmän kasvaa! Ns. jääkiekkomalli. Aluksi kasvu on hidasta, mutta kasvaa ajan myötä, ihan niinkuin on tapahtunut. Kaikilla sektoreilla, velka mukaanlukien. Luonnovarat, eivätkä olemassa olevat resurrsit eivät tätä tee, joten illuusio ikuisesta kasvusta on valhetta.
Itse olen leikannut kulutuksen minimiin. Asunut Helsingissä 20 vuotta, mut nyt tämä hulluus saa riittää.
Netistä löytyy lukemattomia vaihtoehtomediakanavia sille valheelle, jota syötetään ainoanan totuutena nettisensuurin lisäksi. Kehotan kaikkia irtisanomaan lehtitilauksensa ja kanavapakettinsa, YLE, kaikki Sanoma Osakeyhtiön propaganga, Kaleva....onhan näitä.
Ennenkaikkea hakekaa itse tietoa siitä, mitä tapahtuu, koska suomalainen media yhden totuuden laitoksena ei näistä suostu kertomaan!
Vauva.fi on myös Sanoma Osakeyhtiön propagandaa, luultavasti edellinen postaus ei täällä pitkään ole. Siksi otin siitä leikkaustyökalulla kuvan
Melko pieni kulutus. Itselleni olis mahdotonta pihtailla noin paljon ravinnon kanssa. Minä kulutin tänään jo 12e x 4 päivän ruokiin ja halpoja lisukkeita vielä puuttuu.
Edellisen pidemmän kirjoituksen postanneena voin omasta puolestani kertoa, että olen myös vetänyt kulutuksen ihan minimiin, kuten kerroin.
Ruokaa ostan, mistä saan halvimmalla. Osaan kokata, siihen on koulutus. Plus muu.
Lähinnä mua hirvittää tulevat sukupolvet! Eli ne, jotka ovat jo 20+ ja heidän lapsensa. Pätkää ja työttömyyttä.
Olen itsekin joutunut pätkätöitten kanssa taistelemaan välillä. Mutta suurimman osan elämästäni olen ollut kuitenkin palkkatöissä - olen nyt 49 vuotias. Ja jolle ei enää iän takia löydy työtä. Olen 9 kk:n aikana laitellut n. 250 hakemusta, ja olen siis luovuttamassa. Vaikka asun siis Hki nyt. Suunnitelmissa muutto ihan pienelle paikkakunnalle, kuten tämä alkuperäinen sankari, Juha.
Riippakiviä ei ole, lapsia ei ole koskaan ollut, luojan kiitos tähän maailmaan. Muutama pari kolme pitkää ihmissuhdetta, joista niistäkin olen 2 joutunut hautaamaan - toinen nuorempi, toinen vanhempi. Ja yksi juttu, jossa on terveydelläni leikitty (HIV+), ja jonka kanssa olen taistellut oikeudessa nyt kohta 7 vuotta!
Että näin täällä. Olenko sitten niin jo parkkinahka, vai mitä, koska välillä ajattelen, etten anna systeemille periksi? Välillä on kyllä ollut, tunnustan, ties mitä yliannostusta lääkkeiden kans.
Mutta nyt kun olen ollut kotona kohta 9 kk (siis hommasinhan mä ammattipaperitkin toiseen juttuun tossa välillä), ja on ollut aikaa ruuskata netissä - ja löytää kaikenmaailman blogega - tajuaa, miten tämä suomalainen yhteiskunta pelaa: säännöillä / ei mitään. Tai jos opit kusettamaan. Se vaatii rohkeutta.
Mulla on itsellä ollut aina vähän on /off suhde elossaolevaan äitiini.
Miksi hän ei meitä suojellut? Minä ja sisareni olimme niitä, jotka alaikäisenä jouduimme tanssireissujen päälle selvittelemään väkivaltaisia tappeluja, ku kaikki hajotettiin ja ikkunatkin vedettiin paskaksi ku akkaa vedettiin tukasta kossupäissään pitkin lattioita.
Ilmankos sisareni häippäs 15 vuotiaana, eikä sen koommin kotona asunut, minä jäin vielä sinne taistelun jälkitemmellykseen, koska halusin käydä lukion, ja josta sainkin 9 keskiarvon noilla edellytyksillä?
Sittemmin halusin pois koko paskasta, ja muutin opiskelemaan Turkuun. Kaiken edellisen laman keskellä 90-luvulla olin vielä pakotettu menemään samaan paskaan. Menetin 3 kk:n aikana työni, asuntoni, ihmissuhteeni. Jääkööt tähän. Sanon vaan, että jossain vaiheessa tulee juttu, jossa et enää jaksa/viitsi.
No, jutusta tulee liian pitkä, mikäli kaikki kerron. Pointti on se, että ymmärrän paremmin kuin hyvin tämän Juhan motiivit. Yhteiskunta hylkää=haistakaa vittu ja maksakaa!
Minä aion suurinpiirtein tehdä saman.
Terveisin:
Male/Hki
Tuliko tämän ketjun ap sitten aloittaneeksi blogia? Tämä oli alussa aika lupaava, loppupuolella meni melko aggressiiviseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko tämän ketjun ap sitten aloittaneeksi blogia? Tämä oli alussa aika lupaava, loppupuolella meni melko aggressiiviseksi.
Aloitusviestin kalorimääristä päätellen aloittajalla on krooninen nälkä. Ehkä se tekee myös agressiiviseksi kun elimistö koittaa sanoa että syö vaikka joku vastaantulija jos ei muualta irtoa ravintoa.
En jaksanut aloittaa blogin pitämistä, mutta nyt syksyä kohden on taas käynyt mielessä. Olen saanut töitä ja olen hankkinut autonkin. Meininki on kohtalaisen hyvä.
Juha.
Juha näytti läskeille naisille kuinka pitää elää 5/5
Oot tosi surullisen ja säälittävän olonen tapaus :/
Terve kaikille parin vuoden tauon jälkeen.
Olen siis ketjun Ap. Pyydän anteeksi kun aloin menettelemään provosoivasti viestiketjussa, mutta en mahda sille mitään. Olen mies, joka tykkää provosoida toisia ihmisiä, samoin kuin rakastaa ja olla rakastettu naisten keskuudessa.
Sitten aiheeseen. Moni varmasti pohtii mitä ruokaa tekisi tai mihin rahat riittäisi. Minä olen mestari siinä asiassa antamaan neuvoja. Kovinkaan moni ei vain osaa arvostaa minua ja neuvojani. Tässä tulee kuitenkin yksi. Kaali. Kyllä, et tietenkään arvosta sitä. Se on kuitenkin hyvin vitamiinirikas ja monipuolinen raaka-aine.
Voit tehdä siitä keittoa, erilaisia laatikoita tai vaikka syödä raakana. Se on hyvin edullinen. Opettele siis tekemään kaalista ruokaa itsellesi.
Minun tapani tehdä kaalilaatikkoa on hiukan erilainen kuin muilla. Teen pitkiä suikaleita, jotka keitän merisuolalla ja lihaliemikuutiolla sekä pippurilla maustetulla vedellä veteläksi. Lisään sitten multaporkkanaa, jotka on pesty ja kuorittu sekä paloiteltu pieniksi kuutioiksi. Reilusti sipulia. 3 litran kattilalliseen laitan ainakin 3 sipulia.
Keitto on siis täysin vegaanillekin sopiva. Edullista ravintoa, joka ei lihota. Sen on tarkoitus pitää syöjänsä hengissä ilman vitamiinin puutostilaa. Voit tietysti arvostella ja haukkua sitä, mutta tosiasia on se, että minulla on kauniit vatsalihakset, eikä naisista ole pulaa. On siis yhdentekevää minulle, vaikka haukkuisit keittoani tai minua.
Tulen jatkossa kirjoittamaan aiheesta blogia enemmän. Pidän huomiosta ja se on hyvä motivaattori kirjoittamiselle.
Juha.
Vierailija kirjoitti:
Normityöttömällä Suomessa elämänhallinta on vahvasti kuralla ja ruokavalio koostuu pakastepitsasta, makkarasta, eineslihapullista, ranskalaisista, limsasta, karkista ym.
Jotkut halvat ruoat ovat epäterveellisiä. Nälkä lähtee.
Nälkä. Se on vain tunne, joka pitää osata käsitellä. Nälkäisenä seksi on parasta, mutta se on vain oma mielipiteeni. Nälkä lähtee ajan kanssa, kun elät niukalla ruokavaliolla. Ihmettelen ihmisiä, jotka karsastavat ikäviä tunteita kuten nälkää ja esim. kipua. Mielestäni molemmat ovat tunteita,
jotka pitävät minut hengissä.
Monet miehet käyvät baareissa, juovat viinaa ja tupakoivat, lopuksi menevät grillin kautta kotiin sammumaan. Siinävaiheessa maksa on kyllästetty alkoholilla ja rasvalla. Se pystyy kuitenkin pilkkomaan vain tietyn määrän tunnissa edellä mainittuja myrkkyjä.
Heitä jo tänään tupakat roskikseen ja juo se viimeinen olut. Muista palauttaa pullo kauppaan. Et tarvitse kalliita elämäntapaohjaajia ja muita turhuuksia, minä annan täysin ilmaiseksi vertaistukea sinulle. Jos sinua masentaa syksy ja pimeys, syö punajuurta. Se on luonnon oma masennuslääke.
Et voi keksiä tekosyitä aloittaa täysin uusi, askeettinen elämäntapa, jossa minulla on ilo neuvoa sinua.
Tulet pysymään terveenä ja hyvässä kunnossa. Kasvat henkisesti ja saatat löytää itsesi, jos et ole sitä vielä löytänyt.
Juha.
Tämä Juha vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta. Miehet eivät yleensä ole noin fiksuja. Liian persoonallinen ja erilainen kuin muut miehet. Olisi kiva nähdä minkä näköinen mies siellä kirjoittelee ;)
Vierailija kirjoitti:
Tämä Juha vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta. Miehet eivät yleensä ole noin fiksuja. Liian persoonallinen ja erilainen kuin muut miehet. Olisi kiva nähdä minkä näköinen mies siellä kirjoittelee ;)
Minun veikkaus: 110cm/30kg pikkuihminen. Ei tolla energiamäärällä normaalimittainen aikuinen montaa kuukautta elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun veikkaus: 110cm/30kg pikkuihminen. Ei tolla energiamäärällä normaalimittainen aikuinen montaa kuukautta elä.
Olen 182cm/85kg. Teen joka päivä satoja punnerruksia ja pyrin kävelemään vähintään 20 km. Kysyttävää?
Täällä työtön paistaa kohta 8 kananugettia ja paloittelee ne pakastepitsan päälle.
Sitten työtön silppuaa spulia perään siihen päälle. Vielä vähän herkkusieniäkin työtön laittaa päälle.
Lopuksi työtön höylää juustoa ihan vitusti päälle ja työntää pitsan uuniin. 20min ja työtön nauttii tuotoksen lidlin jääkylmän halpiscolan kanssa.
Päälle työtön syö tuutin jälkkäriksi ja ottaa tunnin-kahden torkut, jotta jaksaa yöllä kattoo änärimatseja netistä.
Työtön laittaa nukkumaan 04-06 aikaan ja herää huomenna viemään laskujaan kelaan maksettavaksi ennen klo 16.
Nam.
Jotenkin huvittaa kun ihmiset kritisoi minua, eivätkä ymmärrä että en minä välitä. Minua ei haittaa pätkääkään vaikka vaikka joku tulisi kikkailemaan minulta kinkut. Jos olisin kotona niin voi olla että kikkailu loppuisi lyhyeen, ja jos joku murtautuisi ja varastaisi kotini tyhjäksi, en minä jäisi siihen itkemään. Minä menisin jonkun rikkaan lapsiperheen taloon ja veisin kaiken heiltä, jopa auton pihasta. Siinä ei auta vaikka isännällä olisi kuinka asekaappi tai saksanpaimenkoira, niistä ei ole hyötyä tosipaikan tullen muutakuin sekakäyttäjää vastaan. Sen koiran saa hiljaiseksi joko nopeasti, tai hitaasti, joka tapauksessa sen saa toimintakyvyttömäksi sekunnissa, kahdessa. Isäntäkin jää siihen sänkyynsä makaamaan kun lyö aortasta taisteluveitsen läpi. Sitten on aikaa penkoa asuntoa ja vaikka naida perheen äitiä. Minulla ei ole varaa moraaliin. Yhteiskunta kun pilattiin erinäisillä syillä, olen sitä mieltä että pilataan ihan loppuun asti, minulla ei ole euroakaan kiinni koko paskassa, päin vastoin revin siitä nytkin kaiken irti mitä vain pystyn. Se on loogista ottaa uppoavasta laivasta kaikki mitä kerkeää.
Juha.