Mikä helvetti teitä ihmiset vaivaa? Jos teidät kutsutaan johonkin, niin sinne mennään paikalle
Jos ei päästä ja ollaan estyneitä vain äärimmäisessä hätilanteessa, niin siitä ilmoitetaan ajoissa.
Järjestäjä on nähnyt huomattavasti vaivaa teidän eteenne! On ihan h€€€tin huonoa käytöstä olla saapumatta paikalle johonkin, mitä toinen ihminen on teille järjestänyt.
Lasten myötä olemme tavanneet tälläisiä ihmeellisiä tyyppejä, jotka viime tipassa peruvat milloin milläkin syyllä ennalta järjestettyjä ja sovittuja asioita. Ei, enkä puhu nyt sairaudesta vaan siitä että ”ei muistettu kertoo et lähdetäänkin mieluummin hiihtämään Kuopioon, iih”
Mummuni, äitimme opettivat meitä että on toisen kunnioittamista saapua paikalle toisen järjestämään tilaisuuteen. Missä h-tissä on nykyään peruskäytöstavat? Miten lapsille mitään opetetaan kun vanhemmat on tälläisiä 😱😱😱
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Tapaan silti edelleen ihmisiä, mutta aiempaa pienempää porukkaa. Niitä, jotka ovat mulle oikeasti tärkeitä.
Tämähän näissä viime hetken perumisissa harmittaa ja sattuu. Ei pelkkä se vaiva ja rahallinen menetys, vaan sen tajuaminen ettei ystävänä pitämä henkilö taidakaan ajatella ihan samoin. En ole perujalle tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, itse ihmettelen samaa. Jotain on 2010-luvulla käynyt. Kaverit laittaa pokkana "haittaako jos en tulekaan vaan menen Liisalle sittenkin kun sitä ja tätä " JOO haittaa itseasiassa, olen järjestellyt kaiken sovitun mukaan, joskus siihen on mennyt jopa rahaa.
Tämä! Niin tämä😡
Paras oli kun meille taaperon 3v juhlaan kutsuttu myös vanhemmat kauniiden tarjoilujen ja skumpan ääreen. Yksi perhe lähettää viestiä: sopiiko että taaperomme tulee lapsenvahdin kanssa. Ventovieras lapsenvahti hienoihin juhliin jossa läheisiämme. Ok… teitä ei tarvikaan sitten enää kutsua 🙈
Vaiva
Rahallinen menetys
Huonot, loukkaavat käytöstavat ja viesti: ette ole tärkeitä
Meillekin kotona opetettiin: jos kutsutaan, paikalle mennään vaikka 5 minuutiksi onnittelemaan sankaria!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan lähtökohta on se, että erinäiset kekkerit, vaikka sitten vain saunailta ystäväporukalla/ystäväperheen kanssa, ovat jotain, mitä ihmiset haluavat arkeensa mahduttaa. Jos saapumatta jättämisiä on paljon ja/tai toistuvasti, pitäisi sinun, ja kenen tahansa, osata päätellä, että tuttavasi käyttävät vähän vapaa-aikansa mieluiten harrastuksiin tai lepoon, ei osallistumalla kaikenkarvaisiin kissanristiäisiin ja koirannimiäisiin.
Minä kuulun sukupolveen, jolle on opetettu käytöstavat, joten en peru osallistumisia viime tipassa ilman painavaa syytä (sairastuminen, onnettomuus jne.) ja osallistun ns. pakollisiin juhliin, kuten lähisuvun juhlat, vaikka oikeasti tekisin mieluummin mitä tahansa muuta viikonloppuisin kuin kärvistelisin jossain miehen mummin nimipäivillä.
Aloittaja ja kaltaisensa kieltäytyvät ymmärtämästä, että kaikki ihmiset eivät nauti oman perheen ulkopuolisesta sosiaalisesta kanssakäymisestä, vaan kokevat ne teidän mielestänne kivat tilaisuudet lähinnä rasitteena. Jos ihmisten jääminen pois järjestämistänne tilaisuuksista ärsyttää, voitte yrittää ajatella niin, ettette olisi edes halunneet juhliinne vieraita, jotka tulevat sinne vain, koska hyviin tapoihin kuuluu ottaa kutsu vastaan, ellei ko. ajankohdalle ole muita suunnitelmia. Miksi kukaan haluaisi juhliinsa vieraan, joka oikeasti olisi mieluummin vaikka kaivamassa ojaa kuin siellä teidän pippaloissa?
Ehkä on vain hyväksyttävä, että kutsut ja juhlimiset kuuluvat menneisyyteen. Ketään ei enää kiinnosta juhlia muita millään tavoin. Kaikilla on ne omat ihanat harrastukset ja perheet ja muut ovat vain rasitteita.
Se mikä ennen nähtiin ihanana mahdollisuutena tavata ihmisiä, syödä hyvin, tanssia, tavata mahdollinen puoliso jne. on nykyisin vain rasite ja on lähes inhottava asia, kun kotiin saapuu kutsu.Lopetin kutsujen järjestämisen jopa lapsilleni. Ostamme jotain kallista heille lahjaksi sen sijaan ja viemme matkalle. Kaikilla on hyvä mieli.
Minä entinen ekstrovertti olen muuttunut kunnon introvertiksi. Millään eikä kenelläkään muulla kuin omalla perheelläni ole merkitystä enää, enkä järjestä ulkopuolisille enää yhtään mitään enää koskaan.On tämä kyllä tylsää sun lapsille 🥺
Ei mitään verrattuna siihen, kun järjestät lastenjuhlat ja kukaan tai ehkä vain yksi saapuu paikalle. Olen alkanut keskittymään täysin perheeseeni ja se kannattaa. Aina on seuraa ja kun järjestää kivoja asioita heille, he ovat onnellisia ja minä olen onnellinen. Entiset kaverit ja tutut ovat minulle nykyisin ilmaa.
Sydän särkyy lasten takia💔💔
Miten kukaan voi olla niin juntti että ilmoittautuu lapsen juhlaan ja peruu viime hetkellä😱😱😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan lähtökohta on se, että erinäiset kekkerit, vaikka sitten vain saunailta ystäväporukalla/ystäväperheen kanssa, ovat jotain, mitä ihmiset haluavat arkeensa mahduttaa. Jos saapumatta jättämisiä on paljon ja/tai toistuvasti, pitäisi sinun, ja kenen tahansa, osata päätellä, että tuttavasi käyttävät vähän vapaa-aikansa mieluiten harrastuksiin tai lepoon, ei osallistumalla kaikenkarvaisiin kissanristiäisiin ja koirannimiäisiin.
Minä kuulun sukupolveen, jolle on opetettu käytöstavat, joten en peru osallistumisia viime tipassa ilman painavaa syytä (sairastuminen, onnettomuus jne.) ja osallistun ns. pakollisiin juhliin, kuten lähisuvun juhlat, vaikka oikeasti tekisin mieluummin mitä tahansa muuta viikonloppuisin kuin kärvistelisin jossain miehen mummin nimipäivillä.
Aloittaja ja kaltaisensa kieltäytyvät ymmärtämästä, että kaikki ihmiset eivät nauti oman perheen ulkopuolisesta sosiaalisesta kanssakäymisestä, vaan kokevat ne teidän mielestänne kivat tilaisuudet lähinnä rasitteena. Jos ihmisten jääminen pois järjestämistänne tilaisuuksista ärsyttää, voitte yrittää ajatella niin, ettette olisi edes halunneet juhliinne vieraita, jotka tulevat sinne vain, koska hyviin tapoihin kuuluu ottaa kutsu vastaan, ellei ko. ajankohdalle ole muita suunnitelmia. Miksi kukaan haluaisi juhliinsa vieraan, joka oikeasti olisi mieluummin vaikka kaivamassa ojaa kuin siellä teidän pippaloissa?
Ehkä on vain hyväksyttävä, että kutsut ja juhlimiset kuuluvat menneisyyteen. Ketään ei enää kiinnosta juhlia muita millään tavoin. Kaikilla on ne omat ihanat harrastukset ja perheet ja muut ovat vain rasitteita.
Se mikä ennen nähtiin ihanana mahdollisuutena tavata ihmisiä, syödä hyvin, tanssia, tavata mahdollinen puoliso jne. on nykyisin vain rasite ja on lähes inhottava asia, kun kotiin saapuu kutsu.Lopetin kutsujen järjestämisen jopa lapsilleni. Ostamme jotain kallista heille lahjaksi sen sijaan ja viemme matkalle. Kaikilla on hyvä mieli.
Minä entinen ekstrovertti olen muuttunut kunnon introvertiksi. Millään eikä kenelläkään muulla kuin omalla perheelläni ole merkitystä enää, enkä järjestä ulkopuolisille enää yhtään mitään enää koskaan.On tämä kyllä tylsää sun lapsille 🥺
Ei mitään verrattuna siihen, kun järjestät lastenjuhlat ja kukaan tai ehkä vain yksi saapuu paikalle. Olen alkanut keskittymään täysin perheeseeni ja se kannattaa. Aina on seuraa ja kun järjestää kivoja asioita heille, he ovat onnellisia ja minä olen onnellinen. Entiset kaverit ja tutut ovat minulle nykyisin ilmaa.
Ei voi olla totta tämä ketju!
Meillä ihan samanlainen kokemus tältä kuulta 😱😱😱
Koronasta huolimatta kaikki ovat rokotettuja, koronan jo sairastuneita ja etukäteen kysytty: pääsettekö/ haluatteko saapua lastenjuhliin meille? Kyllä, kyllä halutaan! Ok, tilaan kalliit ja hienot tarjoilut.
Juhlat siis la. Ke-to maissa alkaa tulla viestejä. Ei halutakaan tulla, kun lähdettiin hiihtämään 🙈 Ei haluta sitten kuitenkaan tulla, mitään järkevää syytäkään ei ole 😁 Juhlat ovat riski meidän perheen lomasuunnitelmille, mutta tulisitko kuitenkin ma kahville (wtf!)
Ollaan suu auki miehen kanssa seurattu näitä perujia. Noloa, noloa ja noloa käytöstä. Ei mitään käytöstapoja oikeesti 😱
Ei ole enää halua olla sellaisen perheen kaveri, jolla on näin huono hankintakyky🙈
Tämä ihmisten huonotapaisuus on mennyt ihan yli. Aivan yli. Jos ilmoittaudut juhlaan et peru viime tipassa. Etkö tajua mitä maksaa järjestäjälle 4 henkisen perheen tarjoilut tilata ja paiskata ne sitten roskiin😱.
Lapsi odottaa, miten pienelle lapselle selitetään että X perhe ei nyt vain jaksanutkaan raahautua sun juhliin paikalle? Koronatesti sitä ja tätä, lapset kuitenkin päiväkodissa ja töissä käydään🙈 Kahviloissa istutaan ja biletetään mutta kutsut ovat sitten iso uhka 😱
Tästä aloituksesta tulee mieleen, että ap tyyliin on "määrännyt" kaikille vierailijoille, että osallistuminen on pakollista. Jos he eivät ole edes "muistaneet" ilmoittaa, että tulevatko paikalle vaan sinä itse kysyt niin tuskin olivat koskaan olleetkaan tulossa.
Meillä ainakin tehdään niin päin, että jos olemme kutsuneet juhliin porukkaa ja he eivät ole ilmoittaneet tiettyyn päivään mennessä, että osallistuvatko juhliin niin se tarkoittaa sitä, että he eivät osallistu ja sitä ei enää erikseen kysytä ja niin heitä ei sitten lasketa osallistuvan juhlaväkeen.
Jos ei vaivaudu edes ilmoittamaan, että tuleeko paikalle vai ei niin silloin ei tarvitse tullakkaan.
Meille ilmoitettu myös seuraavaa: sori, tulikin töissä lisäpäivä, että tuun myöhässä sitten JOS ehdin. Mitä siihen vastaat? Ok, kiva, heitetään tarjoilut roskiin! Jes
Vierailija kirjoitti:
Tästä aloituksesta tulee mieleen, että ap tyyliin on "määrännyt" kaikille vierailijoille, että osallistuminen on pakollista. Jos he eivät ole edes "muistaneet" ilmoittaa, että tulevatko paikalle vaan sinä itse kysyt niin tuskin olivat koskaan olleetkaan tulossa.
Meillä ainakin tehdään niin päin, että jos olemme kutsuneet juhliin porukkaa ja he eivät ole ilmoittaneet tiettyyn päivään mennessä, että osallistuvatko juhliin niin se tarkoittaa sitä, että he eivät osallistu ja sitä ei enää erikseen kysytä ja niin heitä ei sitten lasketa osallistuvan juhlaväkeen.
Jos ei vaivaudu edes ilmoittamaan, että tuleeko paikalle vai ei niin silloin ei tarvitse tullakkaan.
Mitäh?! Tästä sun sepustuksesta nyt ei saa mitään selvää. Jos ei ilmoita, niin ei tulekaan joka tarkoittaa x ja y, päättele siitä sitä, sori, putosimme jo kärryiltä kaikki. Ap tässä nyt ei ole se huonotapainen.
Ap, ota positiivisesti, ettei tarvi olla kenenkään enää yhteyksissä jotka feidaa teidän perheen tärkeän juhlan. Haistakoon peen..! Varmasti tajuavat kun itse jotain yrittävät järjestää, ja kukaan ei vaivaudu paikalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, itse ihmettelen samaa. Jotain on 2010-luvulla käynyt. Kaverit laittaa pokkana "haittaako jos en tulekaan vaan menen Liisalle sittenkin kun sitä ja tätä " JOO haittaa itseasiassa, olen järjestellyt kaiken sovitun mukaan, joskus siihen on mennyt jopa rahaa.
Tämä! Niin tämä😡
Paras oli kun meille taaperon 3v juhlaan kutsuttu myös vanhemmat kauniiden tarjoilujen ja skumpan ääreen. Yksi perhe lähettää viestiä: sopiiko että taaperomme tulee lapsenvahdin kanssa. Ventovieras lapsenvahti hienoihin juhliin jossa läheisiämme. Ok… teitä ei tarvikaan sitten enää kutsua 🙈
Mitä ihmettä tälläisille tolloille edes vastaa? 😱
Tuohan viestittää: ei kiinnosta juhlanne, ette kiinnosta ihmisinä edes sitä vähää että vaivautuisimme paikalle 5 minuutiksi! 😱 Lastenvahti😱 ei juma….
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä entinen ekstrovertti olen muuttunut kunnon introvertiksi.
Et sinä ole muuttunut, olet vain tajunnut että voit tehdä asiat niin kuin itse haluat, eikä sinun tarvitse esittää tekososiaalista.
Kyllä koen muuttuneeni. Olin kyllä ihan aidosti iloinen ja sosiaalinen, kun olin ihmisten seurassa, enkä tarvinnut mitään palautumisaikoja. Sitten jotenkin vain ihmiset katosivat.
Kaikilla oli ne omat perheet tai jotain muuta. Aluksi se oli raskasta, mutta kun hyväksyin sen mitä ihmiset oikeasti ovat. Itsekkäitä ja itsekeskeisiä ja heitä kiinnostaa vain omat juhlat ja jutut, ei koskaan minun juhlat eikä jutut, muutuin.
Päätin olla samanlainen ja nyt olen. En soita kenellekään, en enää kutsu ja laitan vain kauniita kuvia someen kaikesta kivasta mitä teen perheeni kanssa ja olen todellakin alkanut nauttimaan siitä.
Ihmiset muuttuvat takaisin ventovieraiksi. Nykyisin he ovat vain ihmisiä, jotka joskus tunsin. Ilman mitään merkitystä. Ainoa mikä harmittaa etten tehnyt vielä muutamaa lasta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaan silti edelleen ihmisiä, mutta aiempaa pienempää porukkaa. Niitä, jotka ovat mulle oikeasti tärkeitä.
Tämähän näissä viime hetken perumisissa harmittaa ja sattuu. Ei pelkkä se vaiva ja rahallinen menetys, vaan sen tajuaminen ettei ystävänä pitämä henkilö taidakaan ajatella ihan samoin. En ole perujalle tärkeä.
Oikeassa olet. Valitettavasti kaikki ystävyyssuhteet eivät kestä "päiväkodista vanhainkotiin". Ihmiset muuttuvat, heidän elämäntilanteensa muuttuvat, heidän elämäänsä tulee uusia ihmsiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin sopia tapaamista ystävän kanssa kahden viikon päähän, kysyin et sopiiko kyseinen päivä. Hän ei osannut sanoa sopiiko kun ei vielä tiennyt et tuleeko hänelle ”muuta tekemistä”.
Eikä ollut kyse töistä, sen toki olisin ymmärtänyt.
Ei paljon huvita enää yrittää sopia tapaamista.Siis tämä suomalaisten tapa että pitää katsoa kalenterista onko aikaa tavata ystävä, en voi kun sanoa että haistakaa pitkä pas... . Jos ei ole tosiaan aikaa piipahtaa kahvilla 15min. niin en tosiaan tarvitse sellaisia ihmisiä.
Jos tosiaan kyse olisi vain 15 minuutista…kaikilla ei ole autoa, joten paikkaan x menemiseen menee aikaa. Meno- ja paluumatkaan. Jos mä esimerkiksi haluan käydä nopeesti moikkaamassa kaveria keskustassa, niin sinne menemiseen menee vähintään puoli tuntia. Eli tunti pelkkiin matkoihin. En tiedä mitä elämälle on tapahtunut kun tuntuu, että vapaa-aikaa ei juurikaan enää ole tai jos on, se menee ihan vain nukkuessa ja maatessa että selviää seuraavasta viikosta 😬. Kyllä mä joudun valitettavan usein katsomaan kalenterista, milloin on aikaa kavereille ja muille. Uusperhekuviot, työt ja koulutus siihen päälle, tuntuu että aika ei riitä edes kunnolla siivoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meille ilmoitettu myös seuraavaa: sori, tulikin töissä lisäpäivä, että tuun myöhässä sitten JOS ehdin. Mitä siihen vastaat? Ok, kiva, heitetään tarjoilut roskiin! Jes
Ymmärrän mielipahan, mutta miksi hankit sellaisia tarjottavia, jotka eivät säily seuraavaan päivään asti?
Vierailija kirjoitti:
Mä kieltäydyn aina hyvissä ajoin.
Minustakin siinä neuvottelu- ja kutsutilanteessa pitää tehdä selväksi oma kantansa eikä tarpeettomasti kierellä ja kaarella. "Sori, en pääse silloin. On tärkeämpää tekemistä."
Vierailija kirjoitti:
Yritin sopia tapaamista ystävän kanssa kahden viikon päähän, kysyin et sopiiko kyseinen päivä. Hän ei osannut sanoa sopiiko kun ei vielä tiennyt et tuleeko hänelle ”muuta tekemistä”.
Eikä ollut kyse töistä, sen toki olisin ymmärtänyt.
Ei paljon huvita enää yrittää sopia tapaamista.
Sama. Rivien välistä tosin luettavissa tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä entinen ekstrovertti olen muuttunut kunnon introvertiksi.
Et sinä ole muuttunut, olet vain tajunnut että voit tehdä asiat niin kuin itse haluat, eikä sinun tarvitse esittää tekososiaalista.
Kyllä koen muuttuneeni. Olin kyllä ihan aidosti iloinen ja sosiaalinen, kun olin ihmisten seurassa, enkä tarvinnut mitään palautumisaikoja. Sitten jotenkin vain ihmiset katosivat.
Kaikilla oli ne omat perheet tai jotain muuta. Aluksi se oli raskasta, mutta kun hyväksyin sen mitä ihmiset oikeasti ovat. Itsekkäitä ja itsekeskeisiä ja heitä kiinnostaa vain omat juhlat ja jutut, ei koskaan minun juhlat eikä jutut, muutuin.
Päätin olla samanlainen ja nyt olen. En soita kenellekään, en enää kutsu ja laitan vain kauniita kuvia someen kaikesta kivasta mitä teen perheeni kanssa ja olen todellakin alkanut nauttimaan siitä.
Ihmiset muuttuvat takaisin ventovieraiksi. Nykyisin he ovat vain ihmisiä, jotka joskus tunsin. Ilman mitään merkitystä. Ainoa mikä harmittaa etten tehnyt vielä muutamaa lasta lisää.
Muutamaa lasta eli 3 lasta lisää? Montako sulla nyt on?
Tykkään järjestää juhlia (tai pidin ainakin ennen tätä korona-aikaa). Varaan aina reilusti tarjottavaa suhteessa tuliojoiden määrään. Ja varaan sellaista tarjottavaa, jota voi syödä myöhemmin, jos jää yli. Lasken niin, että aina joku voi yllättävässti sairastua tai vaikka jonkin lapsi voi sairastua, joten kutsun sen verran porukkaa, ettei haittaa, että kaikki eivät mitenkään pääse.
Toivon myös, että ihmiset tulevat juhliin iloisin mielin. Nykyisin kaikilla on kiireitä, liikaa työtä ja muuta, joten jos joku vaikka tuntee itsensä väsyneeksi eikä jaksakaan tulla, ymmärrän hyvin. On ikävää, jos joutuu tulemaan velvollisuudesta, vaikka ei yhtään jaksaisi. Jollekin ne juhlat voivat olla viimeinen pisara ja jaksaminen loppuu kokonaan.
Minut on muutaman kerran kutsuttu sellaisiin juhliin, joiden järjestäjä ei järjestä juhlia kovin usein. Otetaan ihan kamalasti stressiä ja annetaan epäselviä dead lineja. Järjestäjä soittaa monta päivää ennen kuin on pyydetty ilmoitusta tulemisesta ja kyselee, oletteko nyt tulossa, kun pitää catering-firmalla ilmoittaa ja servietit ostaa ja taitella koristeet. SIinä sitten pienessä mielessäni ihmettelen, miksi vieraille on annettu väärä päivä: jos catering-firmalle pitää ilmoittaa perjantaina vieraiden lukumäärä, älä laita RSVP:n aikarajaa vasta seuraavaan viikkoon! Ja koristeiden kannalta kuules ei ole tulijoiden määrällä väliä. Sitä paitsi voi aina arvioida, että joku sairastuu yllättävästi ja jonkun toisen meno peruuntuu: jätä siis tarjottaviin pelivaraa. Ikinä ei voi tasan tarkkaan tietää, kuinka moni lopulta pääsee juhliin, niin se vain on.
Etenkin jos kyse ei ole juhlista, joissa on plaseeraus, en muutenkaan ymmärrä tällaista tiukkuutta ja vänkäämistä. Nykyisin jos joku stressaantuneena kyselee viikkoja ennen ilmoitettua aikaa, pääsenkö juhlii , sanon aina että valitettavasti en pääse. Juhlat eivät taatusti ole kivat, kun jo järjestelyistä otetaan niin paljon aivan turhaa stressiä. Joustonvaraa aiktauluihin, tarjoiluihin ja koko juhliin, niin juhlat onnistuvat ja kaikilla on myös mukavaa. Sen voisi ajatella olevan juhlien tarkoituskin...
Pitäjää useammin juhlia, niin niistä yksistä ei tule niin latautuneita! Ja järjetäkää liäsksi vaikka rentoja illallisia ja muita ihmisten kerääntymisiä, niin ei tarvitse laskea, kuka nyt tuli mihinkin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei vaivaudu edes ilmoittamaan, että tuleeko paikalle vai ei niin silloin ei tarvitse tullakkaan.Mitäh?! Tästä sun sepustuksesta nyt ei saa mitään selvää. Jos ei ilmoita, niin ei tulekaan joka tarkoittaa x ja y, päättele siitä sitä, sori, putosimme jo kärryiltä kaikki. Ap tässä nyt ei ole se huonotapainen.
Luetun ymmärtäminen sinulla 0? Vai lukihäiriö?
Meidän suvussa ei lähetetä edes virallisia kutsuja, pikkulinnuilta saa tosin kuulla kaikenlaista. Olen jättänyt menemättä, ilmeisesti vuorovaikutus on niin pelottavaa nykyään 🤔