Eroon ahmimishäiriöstä - miten?
Apua kaivataan! Olen lopen kyllästynyt ahmimishäiriööni ja mässäilyyni ja nyt OIKEASTI haluan eroon tästä paskasta.
---
Mittani ovat 165 cm ja 78 kg ja ylipainoni sekä ällöttää että aiheuttaa terveys ongelmia. Muutama päivä viikossa pystyn noudattamaan normaalia ruokarytmiä ja syömään normaali kokoisia annoksia, mutta sitten tulee repsahdus ja kaadan koko jääkaapin sisällön kitaani. Mässäily iltoina saatan syödä helpostikin 10 000 kcal kerralla ja olo on sitten sen mukainen puhumattakaan kauheasta henkisestä morkkiksesta.
---
Minulla on masennus, ahdistuneisuushäiriö ja paniikkihäiriö sekä lääkitys niihin, joten nämä ovat jo aika hyvin hallinnassa. Lisäksi käyn mielenterveyshoitajan vastaanotolla ja olen käynyt myös ravitsemusterapeutilla mutta niistä ei oikein ole ollut apua. Mielenterveyshoitaja kehottaa vain välttämään herkkuja ja syömään terveellisesti ja ravitsemusterapeutti teki minulle ruokaohjelman. Mutta se ei auta kun minulla ei ole itsekuria noudattaa terveellistä ruokavaliota!
---
Tämä ahmimishäiriö säätelee oikeastaan koko elämääni enkä pysty elämään normaalia elämää tämän häiriön kanssa, joten kaikki kommentit, neuvot, ohjeet, vinkit ja vaikka vertaistuki on erittäin tervetulleita :)
Kommentit (13)
Mikä sen repsahduksen aiheuttaa? Tunteet? Vaiko se, ettet syö tarpeeksi normaalia ruokaa? Samassa veneessä ollaan, itsekin aina repeän ahmimaan. Mutta eihän tässä muu auta kuin taistella sitkeästi ahmimista vastaan. Se on sitä syömishäiriön voittamiseksi tehtävää työtä, samoin kuin esim. anorektikolla painon nostaminen ja buliimikolla oksentamisen välttely..
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:00"]Googlaa high carb vegan diet.. Itsellä auttanut, saa syödä niin paljon kuin haluaa ja olo on parempi kuin ikinä. En ees muista milloin suhde ruokaan olis viimeksi ollut näin normaali. En tiedä sopiiko kaikille, mutta ainakin mulla auttanut ahmimiseen ja ruokaan liittyvään ahdistukseen. Voimia :)
[/quote]
Kiitos :) Täytyypä tosiaan googlata lisää tuosta dieetistä.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:01"]Mikä sen repsahduksen aiheuttaa? Tunteet? Vaiko se, ettet syö tarpeeksi normaalia ruokaa? Samassa veneessä ollaan, itsekin aina repeän ahmimaan. Mutta eihän tässä muu auta kuin taistella sitkeästi ahmimista vastaan. Se on sitä syömishäiriön voittamiseksi tehtävää työtä, samoin kuin esim. anorektikolla painon nostaminen ja buliimikolla oksentamisen välttely..
[/quote]
Huojentavaa että meitä on muitakin :) Minulla on juuri ongelmana tuo etten oikeastaan edes tiedä, että mikä mässäilyn laukaisee :/ Joskus ahdistus, joskus tylsyys, mutta joskus ahmin muuten vain, vaikka ei olisi edes mitään syytä ahmia :/ -ap
Kuka helvetti syö muka 10000 kaloria kerralla?! :o
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:00"]Googlaa high carb vegan diet.. Itsellä auttanut, saa syödä niin paljon kuin haluaa ja olo on parempi kuin ikinä. En ees muista milloin suhde ruokaan olis viimeksi ollut näin normaali. En tiedä sopiiko kaikille, mutta ainakin mulla auttanut ahmimiseen ja ruokaan liittyvään ahdistukseen. Voimia :)
[/quote]
[/quote]
Ei ole totta, olin itse tulossa kertomaan samaa! Olen 'parantunut' ahmimishäiriöstä juurikin HCLF-vegan-dieetillä, tai elämäntapa siitä tuli. Henkinen ja fyysinen hyvinvointi taattu, eikä nälkää tarvitse nähdä.
Ehkäpä se todella voisi olla ratkaisu tästä kärsiville?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:00"]Googlaa high carb vegan diet.. Itsellä auttanut, saa syödä niin paljon kuin haluaa ja olo on parempi kuin ikinä. En ees muista milloin suhde ruokaan olis viimeksi ollut näin normaali. En tiedä sopiiko kaikille, mutta ainakin mulla auttanut ahmimiseen ja ruokaan liittyvään ahdistukseen. Voimia :)
[/quote]
[/quote]
Ei ole totta, olin itse tulossa kertomaan samaa! Olen 'parantunut' ahmimishäiriöstä juurikin HCLF-vegan-dieetillä, tai elämäntapa siitä tuli. Henkinen ja fyysinen hyvinvointi taattu, eikä nälkää tarvitse nähdä.
[/quote]
Siis HCLF vegan = high carb low fat vegan diet :)
Mikä mielialalääke sulla on? Tietyt lääkkeet auttaa tuohon ahmimiseen paremmin kuin toiset mutta annoksen pitää olla riittävän suuri.
Ylensähän ahmijoilel suositellaan sallimaan itselleen yksi herkku päivässä, kokonaan kieltäytyminen just johtaa noihin ahmimisiin. Ja huolehdi että saat ruoasta riittävästi kaloreita, jos koitat pitää kalorit matalina niin ahmimista seuraa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:00"]Googlaa high carb vegan diet.. Itsellä auttanut, saa syödä niin paljon kuin haluaa ja olo on parempi kuin ikinä. En ees muista milloin suhde ruokaan olis viimeksi ollut näin normaali. En tiedä sopiiko kaikille, mutta ainakin mulla auttanut ahmimiseen ja ruokaan liittyvään ahdistukseen. Voimia :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuulostaa kyllä hyvältä, tätä taidan tosiaan kokeilla seuraavaksi :) -ap
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:17"]Mikä mielialalääke sulla on? Tietyt lääkkeet auttaa tuohon ahmimiseen paremmin kuin toiset mutta annoksen pitää olla riittävän suuri.
Ylensähän ahmijoilel suositellaan sallimaan itselleen yksi herkku päivässä, kokonaan kieltäytyminen just johtaa noihin ahmimisiin. Ja huolehdi että saat ruoasta riittävästi kaloreita, jos koitat pitää kalorit matalina niin ahmimista seuraa.
[/quote]
Lääkitykseni on 10 mg escitalopram actavis. Ja voisin vaikka yrittää tuota että söisin suosiolla jonkin herkun päivässä, niin ei ehkä tulisi sellaista "kielletyn hedelmän" tuntua. Ravitsemusterapeutin mukaan herkkuja pitäisi tosin välttää kokonaan :/ -ap
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:01"]Mikä sen repsahduksen aiheuttaa? Tunteet? Vaiko se, ettet syö tarpeeksi normaalia ruokaa? Samassa veneessä ollaan, itsekin aina repeän ahmimaan. Mutta eihän tässä muu auta kuin taistella sitkeästi ahmimista vastaan. Se on sitä syömishäiriön voittamiseksi tehtävää työtä, samoin kuin esim. anorektikolla painon nostaminen ja buliimikolla oksentamisen välttely.. [/quote] Huojentavaa että meitä on muitakin :) Minulla on juuri ongelmana tuo etten oikeastaan edes tiedä, että mikä mässäilyn laukaisee :/ Joskus ahdistus, joskus tylsyys, mutta joskus ahmin muuten vain, vaikka ei olisi edes mitään syytä ahmia :/ -ap
[/quote]
Sitten olet varmaan suureksi suurimmaksi osaksi vain koukuttunut ahmimiseen, samoin kuin anorektikko voi koukuttua laihduttamiseen. Pyri välttämään ahmintoihin liittyviä rutiineja ja rituaaleja.
Tuo "yksi herkku päivässä" on vähän kaksipiippuinen juttu. Se ei lihota, mutta minulle ainakin herkuttelun hallitseminen on vaikeaa. Toisaalta ei saisi olla liian tiukka, mutta ei lepsukaan... Mulla toimii aina vähän aikaa kaikkein parhaiten se, että karsin herkut ruokavaliosta kokonaan. Mutta kun alan soveltaa yhden herkun periaatetta, voikin käydä niin että ostan esim. kolme herkkua... Itsensä hillitseminen on tosi vaikeaa.
Tässä (englannikielisessä) blogikirjoituksessa mielestäni erittäin hyviä ajatuksia ahmimishäiriöstä ja käytännön vinkkejä ahmimiskierteestä eroon pääsemiseen: http://www.runsforcookies.com/2013/03/how-ive-stayed-binge-free-for-six.html
Mä ainakin aion tänään ahmia niin paljon että illalla oksettaa.
Googlaa high carb vegan diet.. Itsellä auttanut, saa syödä niin paljon kuin haluaa ja olo on parempi kuin ikinä. En ees muista milloin suhde ruokaan olis viimeksi ollut näin normaali. En tiedä sopiiko kaikille, mutta ainakin mulla auttanut ahmimiseen ja ruokaan liittyvään ahdistukseen. Voimia :)