Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukkumisjärjestelyt, 2-vuotias ja vastasyntynyt

Vierailija
26.07.2015 |

Olen raskaana ja nukun lapsen kanssa. Mies nukkuu omassa sängyssään koska saa parhaiten unta siten. Lapsi tykkää nukkua kanssani, välillä herää yöllä ja nukahtaa hyvin kun huomaa että olen vieressä. Joskus lapsi menee yöllä isänsä viereen. Mutta mitä tehdään sitten kun toinen syntyy? Haluan vauvan viereeni nukkumaan niin on helppoa imettää tarvittaessa. Missä esikoinen nukkuu? Kannattaako alkaa opettaa nyt omaan sänkyyn? Vai pystytäänkö kaikki nukkumaan samassa?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos opettaisit sen vauvan nukkumaan heti alunperin omassa sängyssään? Samoin sinun olisi pitänyt menetellä tämän 2-v:n kanssa, mutta nyt on liian myöhäistä.

Vierailija
2/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päädyt nukuttamaan molemmat lapset sinun vieressäsi, muista että sinun on oltava koko ajan heidän välissään. Ainakin itselleni tämä tuottaisi ongelmia yöimetyksen suhteen, ei tissien koko riitä siihen, että saisin esim. vasemmalla kyljellä maatessa imetettyä vauvaa oikeasta rinnasta. Pieni lapsi ei kuitenkaan osaa unissaan varoa ja olla kierähtämättä vauvan päälle.
.
Meillä toimi aikoinaan tuo sivuvaunu. Esikoinen nukkui isänsä vieressä sivuvaunussa ja minä ja vauva pyörimme toisessa sängyn puoliskossa. Nuorempi oli tosin erittäin helppo ja vähäitkuinen vauva. En tiedä, olisiko toiminut itkuisemman vauvan kanssa, kun esikoinen taas on aina ollut erittäin herkkäuninen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun toinen lapsi syntyi, minä nukuin vauvan kanssa ja esikoinen isän kanssa. Toimi ja oli tasapuolista kaikille. :)
Lapset on pieniä vain hetken ja ihan tutkitusti vieressä nukkuminen alle 3-v tekee hyvää kehittyville aivoille. :)

Vierailija
4/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisänky on vanhempia varten - lapset mahdollisimman nopeasti omiin sänkyihin ja huoneisiin. Muuten ne nukkuu vielä ala-asteellakin samassa huoneessa. Muistakaa, että lapsia varten olette vanhempia ja toisianne varten puolisot - ei ihmekään,  että porukka eroaa nykyisin nii helposti.

Vierailija
5/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi luoja. Mies joutuu omaan sänkyyn kun vaimo nukkuu kakaroiden kanssa. Lapset omiin sänkyihin ja mies kainaloon.

Vierailija
6/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:42"]Meillä kun toinen lapsi syntyi, minä nukuin vauvan kanssa ja esikoinen isän kanssa. Toimi ja oli tasapuolista kaikille. :)
Lapset on pieniä vain hetken ja ihan tutkitusti vieressä nukkuminen alle 3-v tekee hyvää kehittyville aivoille. :)
[/quote]

Tasapuolista. Lol. Mies nukkuis mielummin vaimonsa vieressä, kun persehedelmän.

Vierailija
7/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:39"]

Mitäs jos opettaisit sen vauvan nukkumaan heti alunperin omassa sängyssään? Samoin sinun olisi pitänyt menetellä tämän 2-v:n kanssa, mutta nyt on liian myöhäistä.

[/quote]

En halua. Pikkuvauvan paikka on äidin vieressä. AP

Vierailija
8/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:51"]Parisänky on vanhempia varten - lapset mahdollisimman nopeasti omiin sänkyihin ja huoneisiin. Muuten ne nukkuu vielä ala-asteellakin samassa huoneessa. Muistakaa, että lapsia varten olette vanhempia ja toisianne varten puolisot - ei ihmekään,  että porukka eroaa nykyisin nii helposti.
[/quote]
Ja miten perhepeti haittaa parisuhdetta?

Vierailija
9/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:39"]Mitäs jos opettaisit sen vauvan nukkumaan heti alunperin omassa sängyssään? Samoin sinun olisi pitänyt menetellä tämän 2-v:n kanssa, mutta nyt on liian myöhäistä.
[/quote]
Sinun sanasi on siis juuri oikea tapa toimia?

Minä ainakin nukuin lapseni kanssa pitkään yhdessä, tai yleensä vähän isompana vauvana hän nukkui alkuyön omassa sängyssään ja heräsi rinnalle 4-5 aikaan aamuyöllä jolloin otin viereen loppuyöksi. 10kk ikäisenä hän lopetti yösyönnit itsestään ja tällöin nukkui kokonaisia öitä omassa sängyssään - sänkyni vieressä kosketusetäisyydellä. Ja hui, nukahtipa (ja nukahtaa) vieläkin, melkein 1,5-vuotiaana syliini. :)

Vierailija
10/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:42"]

Meillä kun toinen lapsi syntyi, minä nukuin vauvan kanssa ja esikoinen isän kanssa. Toimi ja oli tasapuolista kaikille. :) Lapset on pieniä vain hetken ja ihan tutkitusti vieressä nukkuminen alle 3-v tekee hyvää kehittyville aivoille. :)

[/quote]

Ollaan tätä mietitty, mutta mies on välillä yövuorossa. AP

Vierailija
11/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:42"]Meillä kun toinen lapsi syntyi, minä nukuin vauvan kanssa ja esikoinen isän kanssa. Toimi ja oli tasapuolista kaikille. :)
[/quote]

Tasapuolista. Lol. Mies nukkuis mielummin vaimonsa vieressä, kun persehedelmän.
[/quote]
Oletko kuullut sellaisista perheistä, missä mieskin haluaa saada lapsen ja on mielellään lapsen kanssa? Tiesitkö, että on sellaisiakin perheitä?

Ihan kuin parisuhdetta ei voisi harjoittaa missään muualla kuin sängyssä tai mihinkään muuhun aikaan, kuin yöaikaan. Useimmilla perheillä on kodissaan makuuhuoneen lisäksi vähintään yksi toinenkin huone esimerkiksi...

Vierailija
12/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:23"]

Meillä oli iso sänky 2 x 120 cm. Kaikki neljä mahtu hyvin vierekkäin :)

[/quote]

Meillä 180cm sänky. Pieni vauva ei paljoa tilaa vie. Kyllä tilan puolesta varmaan mahdutaan kolmistaankin. Mutta nukkuuko esikoinen hyvin minun ja vauvan kanssa? Kun vauva herättelee yöllä. Vai olisiko rauhallisempaa omassa sängyssä? Muutoin hän kyllä nukkuu parhaiten kun on joku vieressä. AP

Vierailija
13/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lastensänky kiinni vanhempien sängyssä 2v:lla ja vauva nukkui vieressäni

Vierailija
14/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin, meidän 2 vee nukkuu nyt useimmin, meidän välissä. Tuleeko vauva sitten sivuvaunuun? 2 vee tippuu jos ei ole keskellä, vauva ja sivuvaunu vieressä olisi helpoin? Koska pienet voivat alkaa nukkua yhdessä ellei esikoinen muuta omaansa sitä ennen? Nukkuu siis nytkin toisinaan omassa, toisinaan vieressä.

Vierailija
15/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo tippuminen on estetty parilla tyynyllä ja siten, että runkopatjasta otettiin vaan jalat pois, joten jos vahingossa kierähtäisi tyynyjen yli, ei pudotus ole ainakaan korkea :)
Minä ainakin olen sitä mieltä, että vauvat ja taaperot kuuluvat vanhempien viereen. Mikä muu eläinlaji kuin ihminen laittaa pienokaisensa nukkumaan naapurihuoneesen (vrt. luolaan /kivelle) tai ylipäätään irrottaa otettansa toisesta yön aikana? Jos vaan isä saa unta samassa huoneessa, laittakaa mukavan leveä ja matala perhepeti makkariin, jolloin kaikki mahdutte hyvin ja hyvät unet sekä läheisyys on taattu kaikille :)
Joku oli huolissaan parisuhteesta perhepetiratkaisun vuoksi, mutta mikäli kyseisessä suhteessa molemmat osapuolet ovat lapsia halunneet, uskoisin myös isän nauttivan lasten läheisyydestä - ainakin meillä myös isä tykkää pitää lastaan kainalossa. Kyllä siitä läheisyydestä saa iloa ja onnea kumpikin, lapsi sekä vanhempi. Se vanhempien keskinäinen läheisyys ehditään hoitaa muulloinkin kuin öisin! ;)

Vierailija
16/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onnistui hyvin yhdessä nukkuminen. Turha sitä etukäteen on miettiä.

Vierailija
17/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikoinaan oli pinnasänky sivuvaununa parisängyn vieressä. Minä ja mies nukuttiin parisängyssä, vauva sivuvaunussa ja esikoinen omassa sängyssään samassa huoneessa (koska asuttiin tuolloin vielä kaksiossa). Käytännössä aamulla esikoinen oli aina tullut miehen kainaloon ja vauva oli minun kainalossani :). En voisi kuvitellakaan, että nukkuisin miehen kanssa eri sängyissä. Mun mielestä parisuhteenkin kannalta tärkeää on saada nukkua lähellä toista.

Vierailija
18/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koko huone pelkkää sänkyä seinästä seinään. Esikoinen reunassa, sitten mies ja minä vauvan kanssa toisessa reunassa. Kun imetys loppui, niin lapset siirtyi omaan huoneeseensa.

Vierailija
19/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon riippuu myös siitä, että millaisia nukkujia aikuiset ja lapset ovat. On taas ihan turhaa mussuttaa jotain diipadaapaa kuinka on luonnollista että vauvat ja taaperot nukkuvat äidin vieressä. Kivikaudella kun oli moni muukin asia luonnollista, mikä nykyään ei.

Itsekin mielelläni nukkuisin vauvan vieressä ja kuulostaa niin kätevältä että siinä nukkumisen ohessa voisi imettää. Mutta kun ei siitä vaan tule mitään. Olen niin liian herkkäuninen ja heräilin vähän väliä. Imettäessä nukahdin ja havahduin jossain vaiheessa siihen että vauva ei enää aikoihin ole syönyt ja itse olen todella huonossa asennossa. Pystyn myös jopa nukkuessani jännittämään vartaloani niin että niska ja selkä kipeytyivät ihan älyttömästi.

Sivuvaunu toimi melko hyvin, mutta tehtiin sitten muuten kaikki mahdolliset mokat esikoisen kanssa ja on edelleen 2-vuotiaana hankala nukahtamaan ja heräilee öisin. Kun uusi vauva syntyi, niin päätettiin että yritetään parhaamme mukaan opettaa uusi vauva nukahtamaan nopeasti, nukkumaan hyvin ja mielellään omassa sängyssä. 2v. nukkui (huonosti) tässä vaiheessa meidän välissä.

Aluksi pinnasänky oli minun sänkyni vieressä ja imetin aina nojatuolissa, joka sopi minulle huomattavasti paremmin kuin sängyssä imettäminen. Kun todettiin että vauva onkin aika hyväuninen, niin siirrettiin pinnasänky huoneen toiseen päähän ja hankittiin suurieleisesti 2-vuotiaalle uusi ja tosi hieno sänky, joka sijoitettiin minun viereen. Meillä on aika iso makkari.

Vauva on nyt 6kk ja nukkuu usein koko yön tai herää kerran ja nukahtaa nopeasti uudestaan. Välillä imetän mutta välillä jatkaa unia ilman imetystä. 2-vuotias herää 2-4 kertaa joten on kätevää että hän on lähempänä minua kuin vauva. Varmasti yksilölliset erot vaikuttavat, mutta niin vaikuttavat myös ne tavat mihin vauva totutetaan. Ja suosittelen vakavasti totuttamaan vauvan nukahtamaan itse, ilman tissiä, hytkytyksiä, taputuksia tai mitään muitakaan kevätjuhlaliikkeitä. Tämä ei tarkoita etteikö vauvalle voisi antaa paljon syliä ja hellyyttä ja imetystä ennen sänkyyn laittoa. Itse en kestä edelleenkään yhtään mitään vauvan huudattamista.

Vierailija
20/27 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin pahimmat riidat oli, kun koitettiin nukuttaa lapsia eri huoneessa: kukaan ei nukkunut, minä väsynyt ja kiukkuinen. Lopulta onneksi luovuttiin moisesta kokeilusta ja lapset sai nukkua meidän sängyssä. Ei ne enää kouluiässä meidän kanssa nuku. Mutta vanhinkin halusi nukkua yksin omassa huoneessaan vasta kolmannella luokalla. Sitä ennen nukkui pikkusisarusten kanssa samassa huoneessa. Perhepedistä kaikki lähti noin 4-vuoden iässä. Tätä ennen 1-vuotiaasta saakka nukutettiin omaan sänkyyn, mutta tulivat yöllä meidän viereen. Ja vauvan paikka on vanhempien vieressä. Hyvä ap! ☺

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi