Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulun?
Olen seurannut täällä keskustelua siitä että kuka ihminen kuuluu mihinkin yhteiskuntaluokkaan ja miten se määrittyy, joten ihan mielenkiinnosta halusin kysyä mihin näistä luokista kuulun itse? Koen että taustassani on paljon ristiriitaisuuksia.
Isoisäni on Suomen rikkaimman 50 ihmisen joukossa. Itse tienattua rahaa vaikkei nyt mistään todella köyhästäkään perheestä ole alunperin. Tulen perimään paljon rahaa.
Toinen vanhemmistani on korkeastikoulutettu ja tienaa n. 150 000e vuodessa. Toinen ammattikoulutaustainen ja tienaa n. 40 000e vuodessa
Olen itse paskaduunissa enkä opiskele vaikka olen päälle parikymppinen. Yritän ensi keväänä toista kertaa yliopistoon. Asun n. 40 neliöisessä asunnossa kävelymatkan päässä Helsingin keskustassa ja vanhempani maksavat laskuni, mutta vuokran maksan itse. Asunto tosin hiukka halvempi kuin alueen muut asunnot, koska harrastuksemme vuokraisännän kanssa kohtaavat ja näissä harrastuspiireissä "pidetään yhtä". Alle 2000e kuukausi palkan lisäksi saan silloin tällöin rahaa rahastoista.
Ystäviä minulla on köyhimmästä sossupummista miljonääreihin.
Minulla on luottokortti velkaa pari tonnia. Omistan paljon merkkituotteita, mutta en siis mitään Korssin kelloja ja Vuittonin laukkuja, vaan mummolta saatua chanelia ja rolexin kelloja. Samalla kuitenkin vaatekaappini on suurimmalta osin henkka maukkaa koska vaikka tykkään monistakin kalliista merkeistä en näe niitä kannattavana sijoituksena.
Kilpailen itseni kanssa milloin saan tehtyä niin pienen sähkölaskun ettei sitä edes laskuteta kuin vasta seuraavassa laskussa ja pihtailen kampaajalla käyntien kanssa ja käynkin ehkä vain kerran vuodessa kampaajalla tasoittamassa hiuksia, kun olen niitä sen vuoden aikana itse leikkaillut aina sieltä täältä. Ruokakauppaan upotan PALJON rahaa, mutta baarissa ostan aina halvimman mahdollisen juoman jos ei ole joku erikoinen syy ostaa kalliimpaa.
Miltä kuulostaa? Mihin yhteiskunta luokkaan pistäisit minut?
Kommentit (32)
Kuulut välitilaan. Tyypillisesti parikymppisen lopullinen yhteiskuntaluokka ei ole vielä selvinnyt. Palataan asiaan, kun olet 35 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:26"]
Oletko suomen- vai ruotsinkielinen?
[/quote]
Kotona puhumme suomea, ystävien ja harrastusten kautta puhun ruotsia. Tosin olen suuren osan elämääni asunut ulkomailla, joten englanti on aika vahvoilla päivittäisessä elämässä. AP
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:30"]
No luokkajakoa ei onneksi enää ole kun kaikilla on yhtä suuret mahdollisuudet nousta ylöspäin tai sitten tulla rytinällä alas.
Jos pakko valita niin duunarihan sinä olet. Paskaduuni ja velkaa niin mitäpä muuta.
[/quote]
Yhteiskuntaluokka ei määräydy työpaikan ja rahan perusteella, vaan suvun ja suhteiden kautta. Joten ylempi keskiluokka sanon minä. Raha tietenkin yleensä sattuu vain pyörimään näissä "hyvissä" suvuissa ja piireissä.
Suomessahan on juuri ylemmällä keskiluokalla "muotia" pistää lapset elämään "tavallista" elämää vaikka sitten totuus on että iso osa kuluista maksetaan nuorelle. Sitten nämä nuoret kehuskelevat elättävänsä itsensä!
[/quote]
Ei Suomessa ratsasteta suvun nimellä... Olet duunari jos olet duunari duunissa, vai näetkö paljon aatelisia paskaduuneissa?
[/quote]
Kyseinen henkilö ei todennäköisesti tule olemaan duunari 30-vuotiaana. Myöskään vanhempien tausta ei viittaa duunariuteen. Ylempi keskiluokka, ja tilanne muuttuu jos pääomatuloja alkaa niin paljon ettei tarvitse käydä töissä.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:07"]
Riippuu siitä kumpi on koulutettu, isä vai äiti. Äidin koulutustaso nostaa yhteiskuntaluokkaasi, isän ei.
[/quote]
Äitini on koulutetumpi ja tämä rikas isoisä on hänen isänsä.
Isäni on taas perinyt rahaa jonkun verran, joten tulot eivät täysin kerro totuutta hänen elintasostaan. Isältäni olen myös saanut aikas wt-sukunimen:D AP
[/quote]
Kieltämättä taustassasi on paljon ristiriitaisuuksia. Sanoisin kuitenkin että olet ylempää keskiluokkaa varsinkin jos tasoitat sitä sosiaalisilla suhteilla ja veikkaa kyseisen sanomatta jääneen harrastuksen olevan purjehdus. Jos kyseistä lajia harrastetaan kunnolla niin on aika sisäpiirin hommaa. Tai ratsastus, mutta siellä ei taida rikkaiden kiukuttelevien ämmien seassa olla mitään hyvä veli verkostoa, jolla saisi halvempia vuokrahintoja.
[/quote]
Harrastan purjehdusta enkä koe kuuluvani mihinkään sisäpiiriin... moikataan vastaan tulevia veneitä siinä kaikki. Ja me käymme vesillä kesällä kerran viikkoon.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:07"]
Riippuu siitä kumpi on koulutettu, isä vai äiti. Äidin koulutustaso nostaa yhteiskuntaluokkaasi, isän ei.
[/quote]
Äitini on koulutetumpi ja tämä rikas isoisä on hänen isänsä.
Isäni on taas perinyt rahaa jonkun verran, joten tulot eivät täysin kerro totuutta hänen elintasostaan. Isältäni olen myös saanut aikas wt-sukunimen:D AP
[/quote]
Kieltämättä taustassasi on paljon ristiriitaisuuksia. Sanoisin kuitenkin että olet ylempää keskiluokkaa varsinkin jos tasoitat sitä sosiaalisilla suhteilla ja veikkaa kyseisen sanomatta jääneen harrastuksen olevan purjehdus. Jos kyseistä lajia harrastetaan kunnolla niin on aika sisäpiirin hommaa. Tai ratsastus, mutta siellä ei taida rikkaiden kiukuttelevien ämmien seassa olla mitään hyvä veli verkostoa, jolla saisi halvempia vuokrahintoja.
[/quote]
Harrastan purjehdusta enkä koe kuuluvani mihinkään sisäpiiriin... moikataan vastaan tulevia veneitä siinä kaikki. Ja me käymme vesillä kesällä kerran viikkoon.
[/quote]
Nyt taidettiin puhua kilpapurjehduksesta. Vai tunnetko maajoukkueemme purjehtijoita jotka todellakin ovat yläluokkaa/ylempää keskiluokkaa ja kilpailevat 30-vuotiaksi saakka vanhempien rahoilla maailmalla? Siellä vähän eri meininki kun teidän pikku paatilla paukkuliivit päällä ja aivan varmasti "pitävät yhtä" vielä aikuisinakin kun heidän lapsensa aloittavat aikanaan saman homman pursiseuran optikursseilla. Tai kun kilpaura loppuu ja pitäisi löytää töitä, eiköhän hyvä veli verkosto auta siinäkin sitten. En siis edelleenkään sano että tämä olisi AP:n harrastus, mutta veikkaan näin.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 00:26"]
Oletko suomen- vai ruotsinkielinen?
[/quote]
Kotona puhumme suomea, ystävien ja harrastusten kautta puhun ruotsia. Tosin olen suuren osan elämääni asunut ulkomailla, joten englanti on aika vahvoilla päivittäisessä elämässä. AP
[/quote]
ja harrastat, purjehdusta? kaikki täsmää
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:09"]
Työväenluokkaan kuulut. Suvun varallisuudella ei luokkaa määritellä, eikä varallisuus ole muutenkaan olennaisin luokkatekijä - koulutus, ammattiasema ja sosiaalinen verkosto sen sijaan ovat tärkeämpiä.
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305552027052
Hesarin luokkajaossa olisit kaiketi leipätyöläinen
http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1305767720718
[/quote]
Tuollaisen jaottelun tekijä ei ole itse koskaan pelännyt köyhyyteen putoamista. Tieto siitä, että joku ottaa kopin joka tapauksessa, sijoittaa ihmisen yläluokkaan hyvin nopeasti, jos muut ehdot mitenkään täyttyvät. Lasken itse kuuluneeni akateemiseen sivistyneistöön, jos joku asia on ongelma, tunnen ihmiset, joilta kysyä perusteltua kantaa. Siinä mielessä en ole edes keskiluokkaa, jonka asioidenhallinta on usein paikallista.
Mutta koska tuloni ovat sekä huonot että epävarmat eikä vanhemmilla ole mitään mahdollisuuksia tukea, päin vastoin minun pitäisi tukea heitä enkä pysty siihen, niin tiedän miten köyhä ajattelee. Opiskeluajan laman aiheuttama vähävaraisuus on jäänyt päälle. Olen vaarassa menettää ne kyvyt, joilla pystyn hyödyntämään sosiaalista ja henkistä pääomaani, koska psyykkinen ja taloudellinen hyvinvointi kärsivät loputtomasta epävarmuudesta.
Ap sen sijaan harrastaa tavallista elämää. Tuloksena saattaa olla aitoa ymmärrystä siihen, miltä tuntuisi elää oikeasti epävarmuudessa. Tai sitten sietämätöntä besserwisserismiä, kun suvun arvot alkavat aikuistuessa maittaa.
Olet varakas, onneksi järkevä kun olet omillasi.
Täällä kaikki köyhiä mutta eivät näytä laitapuolen väeltä.
Tuo pihtailu sähkön ja kampaajan kanssa on vain hyvin suomalaista...
Se, että pihtaat sähkön tai kampaajan kanssa vaikka sinulla olisi kuitenkin hyvin varaa molempiin kertoo vain pihiydestä tai siitä, ettet niin välitä ulkonäöstä. Yhteiskuntaluokasta tai varallisuudesta ylipäätään ne eivät kerro mitään.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:09"]
Työväenluokkaan kuulut. Suvun varallisuudella ei luokkaa määritellä, eikä varallisuus ole muutenkaan olennaisin luokkatekijä - koulutus, ammattiasema ja sosiaalinen verkosto sen sijaan ovat tärkeämpiä.
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305552027052
Hesarin luokkajaossa olisit kaiketi leipätyöläinen
http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1305767720718
[/quote]
Entä jos suvun ja perheen varallisuus koskee myös sinun elämääsi, eli saat heiltä rahaa elämiseen? En ole tehnyt päivääkään elämässäni duunia, lukion jälkeen en ole jatkanut koulutustani ja elän täysin perheeni rahoilla... En saa suoranaisesti pääomatuloja vaan olen saanut perintöä ja tulen saamaan lisää ja tämän lisäksi saan rahat elämiseen vanhemmiltani.