Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”Rusinat pullasta isovanhemmat” surettavat – muita?

Vierailija
01.03.2022 |

Ennen lapsen syntymää isovanhemmat olivat aivan tohkeissaan ensimmäisestä lapsenlapsesta. Puhuivat, kuinka aikovat osallistua ja auttaa lapsen kanssa. Lapsen synnyttyä haluttiin heti katsomaan vauvaa, mutta into lapsesta laantui nopeasti. Isovanhemmilta on pyydetty apua, mutta he eivät jaksa/halua auttaa. Jaksamista riittää isovanhemmilla kaikkeen muuhun: ovat virkeitä eläkeläisiä. Harrastavat paljon liikuntaa ja ovat jatkuvasti menossa, eli eivät ole huonokuntoisia. Yksi isovanhemmista jopa palasi töihin eläkkeeltä, kun aika kävi eläkkeellä pitkäksi.

On ollut vaikea käsittää, miksi isovanhemmat eivät olekaan halunneet auttaa lapsen kanssa (lapsemme on yhä heille ainoa lapsenlapsi). Kyse ei ole siitä, että kaipaisimme esimerkiksi viikoittaista apua. Olisimme toivoneet, että isovanhemmat olisivat hätätapauksissa voineet auttaa tai vaikka kerran kuussa katsoneet lasta pari tuntia, jotta olisi voinut käydä asioilla/levätä/lähteä vaikka ilman lasta lenkille. Tämä ei ole isovanhemmille sopinut: kun isovanhemmat ovat tulleet käymään, he tulevat kuin vieraiksi. Ruoat/kahvit pitää olla heille laitettuna, haluavat seurustella koko vierailun ajan ja ihastella lasta. Jos lapselle tulee itku, niin heti lapsi tyrkätään vanhemman syliin. Jos lapsi on ollut tosi itkuinen, ovat isovanhemmat jopa saattaneet lähteä pois ja naureskelleet lähtiessä "pärjäilkää". Lapsi tuntuu kelpaavan isovanhemmille vain silloin, kun on hyvällä tuulella ja ”käyttäytyy kiltisti”. Lapsen pahaa oloa ei siedetä ollenkaan. Jos on hätätilanne, niin apua on turha kysyä, koska ”itse pitää teillä pärjätä eikä me noin vain voida tulla auttamaan”.

Isovanhemmat haluavat lapsenlapsesta rusinat pullasta. Haluavat hyvät hetket lapsen kanssa, mutta eivät kestä mitään ikävää (lapsen itku ja paha mieli). Lasta haluttaisiin hemmotella syöttämällä jatkuvasti herkkuja ja antamalla kaikkea krääsää lahjaksi. Lapsesta halutaan paljon valokuvia ja videoita, jotta niitä voidaan esitellä mummokavereille ja sukulaisille. Kun tullaan käymään, niin hoetaan koko ajan kuinka ”mummon mussukka on niin ihana ja mummolle niin läheinen!”, vaikka lastenlasta ei edes nähdä usein. Isovanhemmat eivät ole kiinnostuneita lapsenlapsen kehityksestä eikä aikuisen lapsensa kuulumisista: eivät soita ja kysy kuulumisia, eivät laita viestiä. Saattaa mennä toista kuukauttakin, että isovanhemmista ei kuulu mitään (ellemme itse soita/laita viestiä ensin).

Miten te muut jaksatte näiden rusinat pullasta -isovanhempien kanssa? Tiedän, että kaikilla ei ole lainkaan isovanhempia, mutta nämä rusinat pullasta -isovanhemmat ovat myös raskaita. Tuntuu, että mitään apua ei saa, mutta silti pitää huolehtia, että isovanhemmat näkevät lapsenlapsen kanssa. Pahimmillaan isovanhempi esittää sukulaisille ja ystävilleen olevansa todella osallistuva isovanhempi, vaikka ei oikeasti auta lapsenlapsen kanssa.

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea aloitusta, jo sen takia, että otsikossa on virhe.

Vierailija
2/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilla ei ole mitään lakisääteistä velvollisuutta auttaa. Olipa luvanneet etukäteen auttaa tai eivät.

Kannattaa sitten isovanhempien tullessa vanhoiksi muistuttaa heitä siitä, että kun jäi apu lapsen kanssa saamatta, niin ei teitäkään huvita rynnätä isovanhempien avuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman asian kans painiskelin aikanaan ja olin pitkään tosi vihainen. Vauva ja minä oltiin molemmat pitkään sairaana ja jäätiin ilman terveiden isovanhempien apua. Olon helpottaessa en jaksanut kovin usein olla järjestämässä tapaamisia, vaan menin oman jaksamisen ehdoilla.

Vierailija
4/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta ei kannata tehdä aloitusta.

Palstalla jaksetaan aina alapeukuttaa ja tuomita vanhemmat, jotka tarvitsevat tukea.

Vierailija
5/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän isovanhemmilla ole oikeus nauttia lapsenlapsestaan, he ovat jo omat lapsensa hoitaneet ja kasvattaneet aikuisiksi.

Moni ei tunnu tajuavan, että vastuu pienestä vauvasta on suuri ja vaikka se reipas eläkeläinen jaksaa touhuta ja harrastaa, voi pienestä ihmisestä vastuussa oleminen olla silti liian rankkaa.

Vierailija
6/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heillä ole mitään velvollisuutta auttaa. Hyvähän se on että ovat silti lapsen elämässä mukana.

He ovat oman kasvatustyönsä tehneet ja ansaitsevat nyt nimenomaan rusinat pullasta.

Vierailija
7/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tehdään itelle, ja sen verran että itse selvitään ilman isovanhempien apua. Tukiverkkohan on muutakin kuin isovanhemmat, ja se on hyvä olla olemassa. jos ei pärjää lasten kanssa itse, ostetulla avulla, läheisten kanssa vastuuta jakaen jne, niin kannattaa jättää ne lapset tekemättä. Katkeruus ei kaunista ketään, ja isovanhemmilla on totta vieköön oikeus ottaa rusinat pullasta kun ovat omansa jo hoitaneet.

Vierailija
8/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

+hyväksy, että apua ei ole tulossa isovanhemmilta.

+hankkikaa maksullista apua, kun tarvitsee. mll ja muut järjestävät lastenvahteja.

+vuorotelkaa puolison kanssa, että kumpikin saa vapaata.

+hyväksykää, että lapsen ollessa pieni elämä menee pitkälti lapsessa kiinni. isomman lapsen kanssa on jo helpompaa, eikä tarvitse olla vahtimassa lasta joka hetki.

Vierailija
9/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ensimmäinen sukupolvi, joka ei kykene itse hoitamaan lapsiaan, joten isovanhemmat ovat ihmeissään. Lasten tekeminen on kivaa, hoitaminen ei, joten isovanhemmilta odotetaan hoitovastuuta kaikissa tilanteissa.

Itse toivon, että lastenlapset siirrettäisiin suoraa sairaalasta isovanhemmille, koska vanhemmat eivät osaa, jaksa tai viitsi hoitaa lapsiaan. Parempi, että lapset ovat pienestä pitäen siellä, missä heitä vanhempien mielestä tuleekin hoitaa eli mummolassa. Parisuhde ja etenkin äidin hyvinvointi ovat lapsen koti, joten kun äiti voi hyvin, voi lapsikin. Siellä mummolassa!

Vierailija
10/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isovanhemmilla pitäisi olla joku oikeus nyppiä rusinat pullasta?

Vierailija
11/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen hoitaa omat siitoksensa ja missä isä on?

Vierailija
12/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kertaa laitat tämän saman aloituksen ap? Olet saanut jo paljon kommentteja edellisiin aloituksiin.

Vierailija
13/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole oikeus vaan mahdollisuus.

Vierailija
14/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isovanhempani eivät olleet kanssamme pikkulapsiaikana ilman vanhempia. Mutta myöhemmin kyllä. Kun olimme  jo koulussa, niin kerran viikossa oli peli-iltapäivä ja myös kesäisin viikko kesämökillä.

Kyllä nuo hetket olivat tosi tärkeitä minulle ja varmaan myös vanhemmilleni, että saivat omaa aikaa. Vaikkakin se tapahtui myöhemmin, kuin pikkulapsiaikana.

Vierailija
15/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tehdään itselle. Isovanhemmilla ei ole enää vanhemman velvollisuutta. Omat lapset on kasvatettu, elätetty, tehty uraa, jne. Nyt on lupa elää itseään varten ja noukkia ne rusinat pullasta.

Vierailija
16/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat tavanneet ainutta lapsenlastaan kerran tai korkeintaan kaksi vuodessa. Eivät ole kiinnostuneita näkemään sen useammin ja se yksikin kerta vuodessa tämän koronan aikana on ollut vaarassa jäädä toteutumatta. Välimatkaa on toki jopa 100 km, joten täysin mahdotontahan se olisi kutsua kylään tai tulla itse käymään.

Mistään hoiva-avusta ei ole koskaan ollut edes puhetta muussa kuin negatiivisessa ”minä en sinun lastasi tule hoitamaan sekuntiakaan, minulla on omakin elämä ja olen jo omani hoitanut” mielessä.

Vierailija
17/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ensimmäinen sukupolvi, joka ei kykene itse hoitamaan lapsiaan, joten isovanhemmat ovat ihmeissään. Lasten tekeminen on kivaa, hoitaminen ei, joten isovanhemmilta odotetaan hoitovastuuta kaikissa tilanteissa.

Itse toivon, että lastenlapset siirrettäisiin suoraa sairaalasta isovanhemmille, koska vanhemmat eivät osaa, jaksa tai viitsi hoitaa lapsiaan. Parempi, että lapset ovat pienestä pitäen siellä, missä heitä vanhempien mielestä tuleekin hoitaa eli mummolassa. Parisuhde ja etenkin äidin hyvinvointi ovat lapsen koti, joten kun äiti voi hyvin, voi lapsikin. Siellä mummolassa!

Sitten ihmettelette miksi äiti hukutti vauvansa rantaveteen eikä hakenut apua.

Vierailija
18/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5,vanha juttu uudestaan.

Vierailija
19/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän isovanhemmilla ole oikeus nauttia lapsenlapsestaan, he ovat jo omat lapsensa hoitaneet ja kasvattaneet aikuisiksi.

Moni ei tunnu tajuavan, että vastuu pienestä vauvasta on suuri ja vaikka se reipas eläkeläinen jaksaa touhuta ja harrastaa, voi pienestä ihmisestä vastuussa oleminen olla silti liian rankkaa.

Tämä!

Tuossa naapurissa asuu sellainen energinen eläkeläispariskunta - liikkuvat, harrastavat jne.

Hoitavat välillä pientä lastenlasta ja ovat aivan loppu aina sen lyhyenkin hoitamisen jälkeen. On joskus tehnyt mieli soittaa niille lapsille, että ettekö tajua, että on liian rankkaa. Pariskunta ei uskalla kieltäytyä, koska miniä on antanut ymmärtää, että turha sitten tulla katsomaan lasta, jos ei auta.

Kannattaa myös muistaa, että ne vanhemmat eivät välttämättä jää kaikkia terveyshuoliaan aikuisten lastensa kanssa. Ja että joku lomareissu, liikuntaharrastus tm ei ole verrattavissa siihen, että on vastuussa herkeämättä pienestä lapsesta.

Vierailija
20/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Ihmissuhteista saa sen mitä niihin käytännössä laittaa. Jos ei lapsi kiinnosta kuin teoriassa, sitten ei näytellä tutuille mitään söpöstelyvideoita. Meillä miehen isovanhemmat ovat tosi paljon hoitaneet lastenlapsia ja lastenlastenlapsia, olivat pitkään erittäin hyväkuntoisia. Jostain syystä minun ja mieheni ensimmäinen yhteinen lapsi (miehellä oli lapsia jo ennestään) ei juuri kiinnostanut. Joka sukujuhlassa piti sitten hehkuttaa näitä "supermummoa ja -pappaa", en tiedä miltä se lapsesta sitten tuntui. Jossain vaiheessa mummo tajusi asian itse ja kuulin, kun hän joskus surullisena totesi lapselle jotain sellaista, ettei hän ole riittävästi ollut kiinnostunut tästä. Ei ihmissuhteissa vaan saa mitään ilmaiseksi. Jos olet kaikille muille tosi kiva ja auttavainen paitsi ei X:lle, niin ei ne välit X:ään vaan ole lämpimät. Etenkään suhteessa lapseen millään yleisellä maineella ei ole mitään merkitystä, vain sillä mitä käytännössä teet tai et tee.