Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”Rusinat pullasta isovanhemmat” surettavat – muita?

Vierailija
01.03.2022 |

Ennen lapsen syntymää isovanhemmat olivat aivan tohkeissaan ensimmäisestä lapsenlapsesta. Puhuivat, kuinka aikovat osallistua ja auttaa lapsen kanssa. Lapsen synnyttyä haluttiin heti katsomaan vauvaa, mutta into lapsesta laantui nopeasti. Isovanhemmilta on pyydetty apua, mutta he eivät jaksa/halua auttaa. Jaksamista riittää isovanhemmilla kaikkeen muuhun: ovat virkeitä eläkeläisiä. Harrastavat paljon liikuntaa ja ovat jatkuvasti menossa, eli eivät ole huonokuntoisia. Yksi isovanhemmista jopa palasi töihin eläkkeeltä, kun aika kävi eläkkeellä pitkäksi.

On ollut vaikea käsittää, miksi isovanhemmat eivät olekaan halunneet auttaa lapsen kanssa (lapsemme on yhä heille ainoa lapsenlapsi). Kyse ei ole siitä, että kaipaisimme esimerkiksi viikoittaista apua. Olisimme toivoneet, että isovanhemmat olisivat hätätapauksissa voineet auttaa tai vaikka kerran kuussa katsoneet lasta pari tuntia, jotta olisi voinut käydä asioilla/levätä/lähteä vaikka ilman lasta lenkille. Tämä ei ole isovanhemmille sopinut: kun isovanhemmat ovat tulleet käymään, he tulevat kuin vieraiksi. Ruoat/kahvit pitää olla heille laitettuna, haluavat seurustella koko vierailun ajan ja ihastella lasta. Jos lapselle tulee itku, niin heti lapsi tyrkätään vanhemman syliin. Jos lapsi on ollut tosi itkuinen, ovat isovanhemmat jopa saattaneet lähteä pois ja naureskelleet lähtiessä "pärjäilkää". Lapsi tuntuu kelpaavan isovanhemmille vain silloin, kun on hyvällä tuulella ja ”käyttäytyy kiltisti”. Lapsen pahaa oloa ei siedetä ollenkaan. Jos on hätätilanne, niin apua on turha kysyä, koska ”itse pitää teillä pärjätä eikä me noin vain voida tulla auttamaan”.

Isovanhemmat haluavat lapsenlapsesta rusinat pullasta. Haluavat hyvät hetket lapsen kanssa, mutta eivät kestä mitään ikävää (lapsen itku ja paha mieli). Lasta haluttaisiin hemmotella syöttämällä jatkuvasti herkkuja ja antamalla kaikkea krääsää lahjaksi. Lapsesta halutaan paljon valokuvia ja videoita, jotta niitä voidaan esitellä mummokavereille ja sukulaisille. Kun tullaan käymään, niin hoetaan koko ajan kuinka ”mummon mussukka on niin ihana ja mummolle niin läheinen!”, vaikka lastenlasta ei edes nähdä usein. Isovanhemmat eivät ole kiinnostuneita lapsenlapsen kehityksestä eikä aikuisen lapsensa kuulumisista: eivät soita ja kysy kuulumisia, eivät laita viestiä. Saattaa mennä toista kuukauttakin, että isovanhemmista ei kuulu mitään (ellemme itse soita/laita viestiä ensin).

Miten te muut jaksatte näiden rusinat pullasta -isovanhempien kanssa? Tiedän, että kaikilla ei ole lainkaan isovanhempia, mutta nämä rusinat pullasta -isovanhemmat ovat myös raskaita. Tuntuu, että mitään apua ei saa, mutta silti pitää huolehtia, että isovanhemmat näkevät lapsenlapsen kanssa. Pahimmillaan isovanhempi esittää sukulaisille ja ystävilleen olevansa todella osallistuva isovanhempi, vaikka ei oikeasti auta lapsenlapsen kanssa.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millään en odota enkä halua lykätä lasteni hoitoa tai vastuuta isovanhemmille, mutta tämä isovanhempien oikeus noukkia rusinat pullasta -ajattelu ei myöskään sovi kuvioon. Jos ei ole vastuuta tai velvollisuutta niin ei ole kyllä oikeuksiakaan. Jostain syystä erityisesti mummoilla on usein tyyli alkaa keksimään omia sääntöjä, oikeuksia ja tunkemaan vanhemman rooliin... Olisi syytä myös ymmärtää oma paikkansa ja se ei ole perheen sisällä mummon oikeuksien vaatiminen.

Mikä vastuu ja velvollisuus isovanhemmilla on lapsenlapsia kohtaan? Eivät he ole niitä päättäneet saada. Kyllä kaikilla kummeilla ja kavereillakin on lähinnä se asema, että auttavat halutessaan ja ostelevat lahjoja, vievät huvipuistoihin ja tarjoavat herkkuja. Ei kellään ole mitään velvollisuuksia lapsia kohtaan paitsi lasten vanhemmilla.

Vierailija
62/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä isovanhemmilla on oikeus poimia rusinat pullasta. Itse olen lapseni tehnyt ja itse ne hoidan. Ei tulisi mieleenkään, että jonkun toisen pitäisi hoitaa minun lapsen itkut. Kannattaa miettiä omia voimavaroja ennen lasten tekoa.

Ei minun perheeni ole joku supermarket, josta tullaan shoppailemaan asioita omiin tarpeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa. Välillä valitetaan, että isovanhemmat sotkeutuvat liikaa lapsiperheen elämään ja sitten taas valitetaan, etteivät suostu hoitamaan lastenlapsia yms. Mitä te oikein haluatte?

Vierailija
64/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ensimmäinen sukupolvi, joka ei kykene itse hoitamaan lapsiaan, joten isovanhemmat ovat ihmeissään. Lasten tekeminen on kivaa, hoitaminen ei, joten isovanhemmilta odotetaan hoitovastuuta kaikissa tilanteissa.

Itse toivon, että lastenlapset siirrettäisiin suoraa sairaalasta isovanhemmille, koska vanhemmat eivät osaa, jaksa tai viitsi hoitaa lapsiaan. Parempi, että lapset ovat pienestä pitäen siellä, missä heitä vanhempien mielestä tuleekin hoitaa eli mummolassa. Parisuhde ja etenkin äidin hyvinvointi ovat lapsen koti, joten kun äiti voi hyvin, voi lapsikin. Siellä mummolassa!

Kehtaan nyt väittää tähän vastaan. Itse olen syntynyt sotien jälkeen, kuulun siis näihin "pahamaineisiin" boomereihin. Minulla on kolme poikaa isoilla ikäerolla, vanhin syntynyt 60-luvun lopulla ja nuorin 80-luvun alussa. Esikoiseni jätin äidilleni yön yli hoitoon ekan kerran, kun lapsi oli 2kk. Töihin palasin, kun lapsi oli 3kk. Äitini hoiti lastani meillä kotona. Kahden nuoremman lapsen aikana äitiyslomaa pidin 8kk, sitten vein lapset perhepäivöhoitajalle. Imetin ainoastaan nuorintani ja häntäkin vain noin 6kk. Ja kun miettii, että itse olin töissä klo 9-17/18 arkisin 😱, niin aikalailla joku muu kuin minä on kasvattanut omat lapseni. Niin se vain on.

Nuorimman poikani vaimo on nyt päälle kolmekymppinen. Heidän esikoinen on 1,5v. Kertaakaan ei tuo lapsi ole ollut erossa vanhemmistaan muutamaa tuntua kauempaa. Lapsi ei ole päivähoidossa, Miniä hoitaa lasta kotona. Minua ei kertaakaan ole pyydetty ottamaan lasta esimerkiksi yökylään. Miniän vanhemmat ovat paljon minua nuirempua, vielä työelämässä, joten hekään eivät paljia ehdi autella arjessa. Ja Miniä vaikuttaa niin tyytyväiseltä, pärjää hyvin ja kaikkea. Imettääkin lasta yhä. Eli kyllä ainakin jossain määrin tämä sukupolvi on omaani viisaampi ja "hoivaavampi".

T. Boomerimuori

Vierailija
65/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa outoa. Välillä valitetaan, että isovanhemmat sotkeutuvat liikaa lapsiperheen elämään ja sitten taas valitetaan, etteivät suostu hoitamaan lastenlapsia yms. Mitä te oikein haluatte?

He toivoo varmaan että aikuiset osaisi käyttäytyä aikuisesti.

Vierailija
66/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ensimmäinen sukupolvi, joka ei kykene itse hoitamaan lapsiaan, joten isovanhemmat ovat ihmeissään. Lasten tekeminen on kivaa, hoitaminen ei, joten isovanhemmilta odotetaan hoitovastuuta kaikissa tilanteissa.

Itse toivon, että lastenlapset siirrettäisiin suoraa sairaalasta isovanhemmille, koska vanhemmat eivät osaa, jaksa tai viitsi hoitaa lapsiaan. Parempi, että lapset ovat pienestä pitäen siellä, missä heitä vanhempien mielestä tuleekin hoitaa eli mummolassa. Parisuhde ja etenkin äidin hyvinvointi ovat lapsen koti, joten kun äiti voi hyvin, voi lapsikin. Siellä mummolassa!

Kehtaan nyt väittää tähän vastaan. Itse olen syntynyt sotien jälkeen, kuulun siis näihin "pahamaineisiin" boomereihin. Minulla on kolme poikaa isoilla ikäerolla, vanhin syntynyt 60-luvun lopulla ja nuorin 80-luvun alussa. Esikoiseni jätin äidilleni yön yli hoitoon ekan kerran, kun lapsi oli 2kk. Töihin palasin, kun lapsi oli 3kk. Äitini hoiti lastani meillä kotona. Kahden nuoremman lapsen aikana äitiyslomaa pidin 8kk, sitten vein lapset perhepäivöhoitajalle. Imetin ainoastaan nuorintani ja häntäkin vain noin 6kk. Ja kun miettii, että itse olin töissä klo 9-17/18 arkisin 😱, niin aikalailla joku muu kuin minä on kasvattanut omat lapseni. Niin se vain on.

Nuorimman poikani vaimo on nyt päälle kolmekymppinen. Heidän esikoinen on 1,5v. Kertaakaan ei tuo lapsi ole ollut erossa vanhemmistaan muutamaa tuntua kauempaa. Lapsi ei ole päivähoidossa, Miniä hoitaa lasta kotona. Minua ei kertaakaan ole pyydetty ottamaan lasta esimerkiksi yökylään. Miniän vanhemmat ovat paljon minua nuirempua, vielä työelämässä, joten hekään eivät paljia ehdi autella arjessa. Ja Miniä vaikuttaa niin tyytyväiseltä, pärjää hyvin ja kaikkea. Imettääkin lasta yhä. Eli kyllä ainakin jossain määrin tämä sukupolvi on omaani viisaampi ja "hoivaavampi".

T. Boomerimuori

Olet ensimmäinen boomeri, jonka kuulen tunnustavan tällaista!!!! Wau.

Tosin teidän aikana taisi nuo äitiyslomat olla jotain parin kuukauden pituisia? Jos halusi olla pidempään kotona niin että imetyskin onnistuisi, piti kaiketi irtisanoutua työstään kokonaan? Ja silloin jäi ns kotorouvaksi for life. Näin oon käsittänyt. Siksi osa boomereista on että "voivoi nykyajan meininkiä kun lapsi laitetaan jo 1,5-vuotiaana päiväkotiin, kyllä minä olin kotona siihen asti kun nuorinkin pääsi ripille" tai "vieläkö sä tuota lasta imetät, mitä hittoa se on jo 9kk?! Ja mitä ihmettä sä kotona lapsia houvaat, menisit töihin, kyllä ne laiset ennenkin pärjös vaikka 3kk ikäisinä laitettiin hoitoon kymmeneen tuntia päivässä" :D

Vierailija
67/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä isovanhemmilla on oikeus poimia rusinat pullasta. Itse olen lapseni tehnyt ja itse ne hoidan. Ei tulisi mieleenkään, että jonkun toisen pitäisi hoitaa minun lapsen itkut. Kannattaa miettiä omia voimavaroja ennen lasten tekoa.

Ei minun perheeni ole joku supermarket, josta tullaan shoppailemaan asioita omiin tarpeisiin.

Ei varmaan ne isovanhemmatkaan?

Vierailija
68/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Boomerimuori

Olet ensimmäinen boomeri, jonka kuulen tunnustavan tällaista!!!! Wau.

Tosin teidän aikana taisi nuo äitiyslomat olla jotain parin kuukauden pituisia? Jos halusi olla pidempään kotona niin että imetyskin onnistuisi, piti kaiketi irtisanoutua työstään kokonaan? Ja silloin jäi ns kotorouvaksi for life. Näin oon käsittänyt. Siksi osa boomereista on että "voivoi nykyajan meininkiä kun lapsi laitetaan jo 1,5-vuotiaana päiväkotiin, kyllä minä olin kotona siihen asti kun nuorinkin pääsi ripille" tai "vieläkö sä tuota lasta imetät, mitä hittoa se on jo 9kk?! Ja mitä ihmettä sä kotona lapsia houvaat, menisit töihin, kyllä ne laiset ennenkin pärjös vaikka 3kk ikäisinä laitettiin hoitoon kymmeneen tuntia päivässä" :D

Kärjistettynä noin, kyllä. Meitä on tavallaan kahta vahvasti eri leiriä mitä tähän pienten lasten kasvattamiseen tulee. Itse kykenen myöntää sen, että olisi kannattanut olla kotona lasten ensimmäiset 3 elinvuotta. Ihan hyvin nuo on elämässä pärjänneet, mutta se mitä nyt ymmärrän kiintymyssuhteista, pitkän imetyksen merkityksestä, kehityspsykologiasta, niin tekisin toisin.

T. Boomerimuori

Vierailija
69/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sellaista sanonutkaan, eikä ketju.

Vierailija
70/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tarinaa. Joko ap liiottelee vahvasti tai kirjoittaa silkkaa puppua.

Vierailija
71/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemman ei kuulu kasvattaa lasta. Hyvä isovanhempi on nimenomaan sellainen, jonka kanssa lapsi viihtyy ja josta lapsella on positiivisia mielikuvia. Isovanhempi voi hemmotella lasta niin paljon kuin haluaa, koska lapsi kuitenkin viettää suurimman osan ajasta vanhempien kanssa, eikä kasva kieroon vaikka isovanhempi tarjoaisi pullaa jo ennen ruokaa.

Omat isovanhempani harvoin soittavat tai laittavat viestiä lapsenlapsilleen tai lapsilleen. Ei siksi etteivät haluaisi olla tekemisissä, vaan siksi koska eivät kuulemma "kehtaa häiritä". Isovanhempani ovat aivan ihania ihmisiä.

Meillä me vanhemmat ja isovanhemmat ostettiin joka lauantai lapselle karkkia. Moni lapsi saa 10 eurolla karkkia joka lauantai.

Vierailija
72/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halutaan, että isovanhemmat toimii kuin ajatus, eikä koskaan omaa mitään omaa tahtoa tai omia tarpeita, tai omaa elämää? Halutaan, että isovanhemmat on aina valmiina johonkin palvelukseen tai muuhun hyötykäyttöön? Jos isovanhempi taas nyt vaikka kehtaa kyläilyä ehdottaa ilman sen kummempia vastapalveluksia ja kyselee milloinkas sopisi, niin ärähdetään ja suutahdetaan, että ette tekään mitää tajuu, yhymyy, älkää puuttuko meidän elämään!11?

Vierailija
73/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemman ei kuulu kasvattaa lasta. Hyvä isovanhempi on nimenomaan sellainen, jonka kanssa lapsi viihtyy ja josta lapsella on positiivisia mielikuvia. Isovanhempi voi hemmotella lasta niin paljon kuin haluaa, koska lapsi kuitenkin viettää suurimman osan ajasta vanhempien kanssa, eikä kasva kieroon vaikka isovanhempi tarjoaisi pullaa jo ennen ruokaa.

Omat isovanhempani harvoin soittavat tai laittavat viestiä lapsenlapsilleen tai lapsilleen. Ei siksi etteivät haluaisi olla tekemisissä, vaan siksi koska eivät kuulemma "kehtaa häiritä". Isovanhempani ovat aivan ihania ihmisiä.

Meillä me vanhemmat ja isovanhemmat ostettiin joka lauantai lapselle karkkia. Moni lapsi saa 10 eurolla karkkia joka lauantai.

Vanhempien ostamat lauantaikarkit ja isovanhempien ostamat lauantaikarkit.

On kova kilpailu monessa perheessä.

Vierailija
74/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ketjun otsikkona olikaan?

Vierailija
75/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?????

Otsikko kertoo että ap suree ikävästi ja itsekkäästi käyttäytyviä isovanhempia ja kysyy onko muita?

Vierailija
76/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millään en odota enkä halua lykätä lasteni hoitoa tai vastuuta isovanhemmille, mutta tämä isovanhempien oikeus noukkia rusinat pullasta -ajattelu ei myöskään sovi kuvioon. Jos ei ole vastuuta tai velvollisuutta niin ei ole kyllä oikeuksiakaan. Jostain syystä erityisesti mummoilla on usein tyyli alkaa keksimään omia sääntöjä, oikeuksia ja tunkemaan vanhemman rooliin... Olisi syytä myös ymmärtää oma paikkansa ja se ei ole perheen sisällä mummon oikeuksien vaatiminen.

Mikä vastuu ja velvollisuus isovanhemmilla on lapsenlapsia kohtaan? Eivät he ole niitä päättäneet saada. Kyllä kaikilla kummeilla ja kavereillakin on lähinnä se asema, että auttavat halutessaan ja ostelevat lahjoja, vievät huvipuistoihin ja tarjoavat herkkuja. Ei kellään ole mitään velvollisuuksia lapsia kohtaan paitsi lasten vanhemmilla.

Olisiko silti syytä antaa vanhemmille tukea kasvatustehtävään ettei tulla lässyttämään mummon oikeuksista ja rikkomaan perheen sääntöjä, koska mummo tietää paremmin tai yrittää ottaa vanhemman roolin. Kummit ja kaverit tuskin ottavat sitä tunkeilevaa ja asioihin sotkeutuvaa asennetta, mikä mummoilla kai on sisäsyntyistä

Vierailija
77/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vauva aikana on kilpailu kumpi kerkeää antamaan jotain ruokaa vauvalle äiti vai mummo.

Vierailija
78/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?????

Otsikko kertoo että ap suree ikävästi ja itsekkäästi käyttäytyviä isovanhempia ja kysyy onko muita?

Porvoosta kannattanee kysellä?

Vierailija
79/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?????

Porvoosta kannattanee kysellä?

Ihan on yleinen ilmiö ympäri Suomen.

Vierailija
80/110 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vauva aikana on kilpailu kumpi kerkeää antamaan jotain ruokaa vauvalle äiti vai mummo.

Kova kilpailu kumpi kerkeää antaa kiinteää ruokaa vauvalle ensin äiti vai mummo.