Pitääkö vielä nykyaikana tietää oman kuukautiskierron pituus
ja menkkojen kesto? Siis kysytäänkö ko. asioita esim nuorelta koulun tai muun terveystarkastuksissa tai kun menee gynelle hakee pillereitä?
Vai olenko ihan vanhanaikainen kun käsken tyttärien pitämään kirjaa koska menkat aina alkaa jotta tietävät kysyttäessä mikä on heidän kierto? 
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:57"]Kuinka niin nykyaikana? Ja miksi ei pitäisi?
Minä olen säännöllinen kuin kello ja silti minulla on kalenterissani kiertomerkinnät vuoden 2010 tammikuusta lähtien, tämä vuosi näyttää tältä: 27-28-28-28-28-28-27. Minusta on ihan hyvä tietää etukäteen, milloin esimerkiksi kannattaa suunnitella lomia alkeellisessa vaellusympäristössä tai vaikkapa erikoistärkeitä treffejä. Kolmekymmentä vuotta sitten stressi vei kuukautiset kahdeksaksi kuukaudeksi, ja ymmärsin, että kirjanpito oli myös sekä hyödyllistä että kiinnostavaa oman terveydentilan tarkkailua. Nyt viisikymppisenä se on vieläkin kiinnostavampaa, mutta kuten näkyy, mikään ei ole vielä muuttunut.
[/quote]
Siis sen takia nykyaikana, kun lasteni koulun terkkarit eivät ole ohjeistaneet eivätkä kyselleet muuta kuin että onko alkanut. Ajattelin, että jos nykyään se ei enää ole tärkeätä kun ammattilaiset eivät sitä neuvo lapsille (joilla siis on alkanut). Ja lapset katsoo "kieroon" kun äiti vähän yrittää neuvoa ja kukaan muu ei ole sanonut mitään sellaisesta.
Pistän aina kalenteriin ylös, koska ovat viimeksi alkaneet. Siinä on koko seuraamiseni. Joskus saatan vilkaista että koska on seuraavan kerran odotettavissa, mutta kierto ei ole niin tasainen että edellisistä pystyisin mitenkään ennustamaan seuraavaa alkamisajankohtaa.
Ei ole ollut mitään hyötyä kirjanpitämisestä, kun aina on ollut epäsäännölliset kuukautiset. Tuntumalla mennään, mitä sitä turhaan kirjaamaan.
Mä en oo ikinä pitäny mitään kirjaa eikä ole tarvetta ollutkaan. Siinäpä tulevat ja menevät. Nytkään en muista, montako viikkoa sitten oli viimeksi :D tosin pms varoittaa aina vähä etukäteen
Enpä ole minäkään koskaan mitään kirjaa pitänyt. Kierto on joka tapauksessa epäsäännöllinen joten sinällään tuosta ei ole hyötyä.
Itse en edes osaa määrittää milloin menkat alkaa. Aina tulee hitunen verta pyyhkäistäessä ensin, joskus vähän enemmänkin, mutta sitten menkat ei alakaan välttämättä heti vaan voi alkaa vasta muutaman päivän päästä. Mistäpä sitä silloin tietää mikä on se oikea alkupäivä. Ei voi olla edes varma että oliko se hitunen verta nyt tällä kertaa edes menkoista johtuvaa vai olisiko vaikka joku haava jossain.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:57"]Kuinka niin nykyaikana? Ja miksi ei pitäisi? Minä olen säännöllinen kuin kello ja silti minulla on kalenterissani kiertomerkinnät vuoden 2010 tammikuusta lähtien, tämä vuosi näyttää tältä: 27-28-28-28-28-28-27. Minusta on ihan hyvä tietää etukäteen, milloin esimerkiksi kannattaa suunnitella lomia alkeellisessa vaellusympäristössä tai vaikkapa erikoistärkeitä treffejä. Kolmekymmentä vuotta sitten stressi vei kuukautiset kahdeksaksi kuukaudeksi, ja ymmärsin, että kirjanpito oli myös sekä hyödyllistä että kiinnostavaa oman terveydentilan tarkkailua. Nyt viisikymppisenä se on vieläkin kiinnostavampaa, mutta kuten näkyy, mikään ei ole vielä muuttunut. [/quote] Siis sen takia nykyaikana, kun lasteni koulun terkkarit eivät ole ohjeistaneet eivätkä kyselleet muuta kuin että onko alkanut. Ajattelin, että jos nykyään se ei enää ole tärkeätä kun ammattilaiset eivät sitä neuvo lapsille (joilla siis on alkanut). Ja lapset katsoo "kieroon" kun äiti vähän yrittää neuvoa ja kukaan muu ei ole sanonut mitään sellaisesta.
[/quote]
Jaha, sen vuoksi. Minä en muista koulun terkkarista tai terveysopin tunneista yhtään mitään eikä kukaan muukaan ole minua neuvonut. Olen kyllä oppinut aika monta muutakin asiaa ihan omin nokkineni (esimerkiksi sen, että ei se sinistä ole). Ihan hyvä, että olet antanut järkeviä neuvoja - ja ainahan teinit vanhempiaan katsovat kieroon, aina löytyy jokin syy. :)
Ei tulis mieleenkään pitää mitään kirjaa! Kivusta tuntee millon on ovis ja millon alkaa menkat. Ne ei koskaan ala sellasena vesiputouksena että tahrais. Jos kysytään kiertoa, sanon aina 28. Jotain sellaista se on, kai.